מכתב אישי ליצחק הרצוג

יצחק הרצוג (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
יצחק הרצוג

איננו מכירים אישית, אך עם אימך, הגב' אורה הרצוג, זכיתי לעבוד. בשנים 2000-2002. שימשתי כדובר וכאיש יחסי הציבור של "המועצה לישראל יפה", שאימך הייתה ועודנה הרוח המייסדת בה, וכיום מכהנת בה כנשיאה בינלאומית אמריטה.

מפעלותיה במועצה זכורים לי היטב. מתחרויות בית חולים נאה ו"מרפאה נאה", תחרות "קריה יפה" של השלטון המקומי, דרך מבצע זריעת פרחי הבר בישראל, ועד לחנוכת הגן הציבורי ע"ש אסתר רובין בשכונת עמל בהרצליה, והגנים הטיפוליים בכפר עידוד ובבית חולים רעות ובמקומות נוספים.

איננו מכירים אישית, אך עם אימך, הגב' אורה הרצוג, זכיתי לעבוד כששימשתי כדובר ואיש יח"ץ של "המועצה לישראל יפה". אימך הייתה ועודנה הרוח המייסדת בה, וכיום מכהנת בה כנשיאה בינלאומית אמריטה

אבל רגע אחד זכור לי יותר מכול, והוא רגע מרגש הנצור בליבי. אינני זוכר איזה מן האירועים שיזמה המועצה לישראל יפה התקיים במשכן הנשיא, הרבה אחרי שאביך עליו השלום כבר הלך לעולמו. אבל אני זוכר רגע אחד, בסיום האירוע, שבו הבחנתי בקהל היוצאים מבית הנשיא באימך, המשתהה ליד פסל הראש של אביך ז"ל, בשדרת פסלי נשיאי ישראל, מוציאה מתיקה מטפחת, ושחוחה מצער עומדת ומקנחת את אבק הימים מן הפסל של פני אביך.

הרגע הזה, שבו רעיית הנשיא ה-6 של מדינת ישראל, גב' אורה הרצוג, מתעכבת, מלאת אהבה וגעגוע והערכה, ליד הפסל של ראש בעלה, ומקנחת אותו במטפחתה, נחרת בזיכרוני ולא יישכח ממני.

כאשר נבחרת לנשיא שמחתי מאד, לא מעט בזכות ההיכרות עם אימך, וגם זיכרונותיי מאביך, עוד מדברי ההרגעה שלו ב"קול ישראל", כשהייתי בן שבע, במהלך מלחמת ששת הימים, ודאי גם מן האופן שבו קרע לגזרים בעצרת האו"ם, את ההחלטה המשווה את הציונות לגזענות. שמחתי, כי זכרתי מהו כור מחצבתך, מאיזו משפחה באת ולאילו ערכים אתה מחויב בנפשך.

ואז הגיעה החלטתך למנות את נאור יחיא לדובר בית הנשיא.

מיהרתי לכתוב לך, אישית, לווטסאפ שלך. כך עשו גם כמה וכמה מחבריי וחברותיי לקבוצת "מבצר הדמוקרטיה". ואתה טרחת וענית לכולנו אישית. זה ריגש ושימח אותי. הסקתי מכך שתהיה נשיא קשוב, בלי מחיצות, נשיא נגיש ולבבי. לכן גם כול כך נדהמתי כאשר התגלה שאתה עומד על מינויו של יחיא לדוברך, אחרי חשיפת כול דברי ההסתה והבלע שהפיץ לתקשורת בשירות מעסיקו הקודם, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים.

טרחת וענית לכולנו אישית. זה ריגש ושימח אותי. הסקתי מכך שתהיה נשיא קשוב. לכן נדהמתי כשהתגלה שאתה עומד על מינויו של יחיא לדוברך, אחרי חשיפת כול דברי ההסתה והבלע שהפיץ בשירות מעסיקו הקודם

התעקשותך על המינוי עוררה במחנה שאני חלק ממנו חשש גדול, שמא בחירתך לכהונת הנשיא כרוכה באיזה הסכם חשאי בינך לבין הנאשם, בכול הנוגע לחנינה. כול יום שעובר, בו אתה מתבצר בהחלטתך, בטענה לפיה לנאור יחיא יש סיפור חיים מורכב ומופלא, לפיה אתה בוחר באדם על פי מידת מקצועיותו או לפיה אתה עומד בהחלטתך כדי לייצג בצוות שיקיף אותך את כול העם, כול יום שבו אתה ממנה עוד מישהי ממי שהקיפו את הנאשם (כעת זו האחראית על סיורים) לצוותך, מחריפים את החשש, שמא כהונתך היא פרי דיל חשאי בינך לבין הנאשם.

עצם החשש הזה יש בו משום הטלת דופי והוצאת לשון הרע לא רק כלפיך אישית, אלא כלפי מוסד הנשיאות, שהוא המשרה הרמה ביותר בציבוריות הישראלית, המסמלת את ריבונות העם היהודי במולדתו. ולכן כול כך רע הדבר. רע לא רק לך, אלא למדינת ישראל, לכולנו.

נבחרת לכהונתך בתום שנים קשות בחברה הישראלית. יו"ר האופוזיציה, בכהונתו הממושכת כראש ממשלה, פגע אנושות בערכי השוויון, הצדק, החירות והערבות ההדדית, שעליהם מיוסדת ישראל, כמדינה יהודית דמוקרטית. הוא פרע את סדרי השלטון ומוסדותיו, הזניח את המערכת השלטונית לכול רוחבה, הסית ופילג ושיסה והדיח עדות וקבוצות, חברות ויחידים אלה באלה, כול זאת במטרה לשמר את כוחו הפוליטי ולמלטו מאימת הדין.

למרבה הצער, נאור יחיא, מוכשר ומקצועי ככל שיהיה, היה חלק מהותי מצוות דובריו של ראש הממשלה ומפיצי רעתו. הוא גם פעל באלה בניגוד גמור לקוד האתי הנהוג בכול הנוגע לדוברות בשירות הממשלתי.

ייתכן שנאור יחיא הוא צעיר קשה יום, שהיה לאיש מקצוע מוכשר ומקושר. ייתכן שכוכבו דרך ועתידו לפניו. הלוואי שכך הדבר. שישגה וירבה ויפרח. אבל אי אפשר שיעשה זאת כדוברו של בית הנשיא, המוסד שתעמוד בראשותו, ואני מקווה שגם תעשה בו לאיחוי הקרעים בעם היהודי בישראל ובתפוצות, וגם בתוכנו פנימה, בין כול אזרחי ואזרחיות ישראל, יהודים וערבים גם יחד.

למרבה הצער, יחיא, מוכשר ומקצועי ככל שיהיה, היה חלק מהותי מצוות דוברי רה"מ ומפיצי רעתו. הוא גם פעל באלה בניגוד גמור לקוד האתי הנהוג בכול הנוגע לדוברות בשירות הממשלתי

התבונה והמוסר חשובים לא פחות ממראית העין, כשמדובר במוסד נכבד כמו בית הנשיא. אם נאור חסר את אלה, מתחבא מאחורי גוום של עיתונאים או אנשי שררה, ואין בו ישרות לב ואומץ לב לעמוד בפני הציבור, ולהכות על חטא ולהבטיח שינהג אחרת, או למצער לוותר על תפקידו, אין בידך הברירה אלא להורות לו על זה.

אתה, יצחק הרצוג, בנם של חיים הרצוג עליו השלום ואורה הרצוג תיבדל לחיים ארוכים וטובים, אינך יכול להרשות לעצמך להישבע ביום רביעי הקרוב למלא תפקידך למען ישראל, בשעה שחשד כזה כרוך בעקביך. לא כך אתה אמור להתחיל את כהונתך כנשיא ישראל ה-11 של מדינת ישראל.

ראוי אתה, ראוי אביך ז"ל וראויה אימך, שברבות הימים יתנוסס גם פסלך בשדרת נשיאי ישראל, נקי מאבק וטהור מכול רבב.

עלה והצלח, מר הרצוג. ויהיה השם בעזרך, שתדע לאחד את תפוצות ישראל

אילן שיינפלד הוא סופר ומשורר, מראשי מחאת הסופרות/ים והמשוררות/ים. הוא בן למשפחה מנובוסליץ אוקראינה ומשדלץ פולין. סבו וסבתו מצד אמו חיו בשיכון ד' בבני ברק וקבורים בבית העלמין "חזון איש". עיקר יצירתו עוסקת בפרשות מן ההיסטוריה היהודית, עליה זכה בפרסים רבים ובהם פרס ברנר לספרות ופעמיים בפרס ראש הממשלה לסופרים. אילן הוא אב גאה יחידני לתאומים בני אחד עשר, ומתגורר בתובל בגליל המערבי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אין זה משנה כלל אם היה לכאורה הסכם בין נתניהו להרצוג על חנינה. זה אמנם גרוע כשלעצמו (אם זה כך), אבל לא זה העניין אלא הנראות והגהות הציבורית. כדובר הליכוד ונתניהו השחית נאור יחיא כל חלקה... המשך קריאה

אין זה משנה כלל אם היה לכאורה הסכם בין נתניהו להרצוג על חנינה. זה אמנם גרוע כשלעצמו (אם זה כך), אבל לא זה העניין אלא הנראות והגהות הציבורית. כדובר הליכוד ונתניהו השחית נאור יחיא כל חלקה טובה של הגינות, רצון טוב, עשייה ציבורית לשמה וערכים בריאים. מי שהיה שותף לליבוי השנאה והשטנה, לפגיעה בעיתונות חופשית ולדיכוי חופש המחשבה, לא אמור לכהן בתפקיד ציבורי רם מעלה גם לא כדובר. שייקח חופשת צינון ויעשה פעולות לכפרת עוונות על מה שעשו הוא וחבריו. אחר כך נראה.

עוד 798 מילים ו-2 תגובות
סגירה