הגיעה השעה להכריז על ח"כ שיקלי כח"כ פורש

ח"כ עמיחי שיקלי בכנסת, 5.4.2021 (צילום: Olivier Fitousi/Flash90)
Olivier Fitousi/Flash90
ח״כ עמיחי שיקלי בכנסת, 5.4.2021

בתאריך 15.03.2017 החליטה וועדת הכנסת בראשות ח"כ צעיר ונמרץ יואב קיש להכריז על חברת הכנסת אורלי לוי כחברת כנסת פורשת מסיעת ישראל ביתנו.

לאחר חודשים של פעולה עצמאית בניגוד להחלטות הסיעה שבה היא נבחרה לכנסת, החליטה מפלגת ישראל ביתנו שמצב זה לא יכול להימשך וביקשה מוועדת הכנסת להכריז עליה כחברת כנסת פורשת.

לאחר חודשים של פעולה עצמאית בניגוד להחלטות הסיעה שבה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס נבחרה לכנסת, החליטה מפלגת ישראל ביתנו שמצב זה לא יכול להימשך וביקשה מוועדת הכנסת להכריז עליה כחברת כנסת פורשת

לפי החוק, שמטרתו להכביד על צעדי עריקה כאלה, היא לא יכלה להתמודד בכנסת שלאחריה בסיעה קיימת (לכן היא רצה כמפלגה עצמאית) והושתו עליה עוד מגבלות בכנסת הקיימת. בדבריו בתחילת הישיבה אמר ח"כ קיש יו"ר הוועדה את הדברים הבאים:

"אנחנו בפתחו של דיון שלא קורה הרבה בכנסת. דיון כואב ומצער. מצד אחד ח"כ אורלי לוי-אבקסיס היא חברה, ומאידך "ישראל ביתנו" היא סיעה בקואליציה. אנחנו נשמע את שני הצדדים ונצטרך להחליט. לכל החלטה יש משמעות כבדה. אי אפשר להתעלם מזכויות של סיעה בכנסת ומהרצון שלה להוביל אג'נדה".

ח"כ קיש צדק בדבריו. בשיטת הדמוקרטיה הייצוגית הנהוגה במדינת ישראל, חברי הכנסת הנבחרים מקבלים זכויות רבות. הם מקבלים חסינות מהותית. הם רשאים לבצע מגוון פעולות שאסורות על האזרח הרגיל.

יש להם זכויות יתר רבות אבל גם חובות. החובה העיקרית היא לייצג את בוחריהם בנאמנות ולפי השיטה הנהוגה בישראל. כיוון הנאמנות נקבע על ידי הסיעה בכנסת. הפתק בו בוחרים אזרחי המדינה הוא פתק סיעתי. עיקרון המשמעת הסיעתית הוא עיקרון קריטי ליכולת להתנהל במערכת דמוקרטית מתפקדת.

חבר כנסת שאינו מסכים עם מהלכי סיעתו יכול לפרוש מתפקידו ולפנות את מקומו לחברו הבא בתור שיוכל למלא את התפקיד, אבל הוא אינו רשאי לחמוס את התפקיד מצד אחד ולעשות בו כרצונו מהצד השני.

חבר כנסת שאינו מסכים עם מהלכי סיעתו יכול לפרוש מתפקידו ולפנות את מקומו לחברו הבא בתור שיוכל למלא את התפקיד. אבל הוא אינו רשאי לחמוס את התפקיד מצד אחד ולעשות בו כרצונו מהצד השני

התנהגות כזאת תחרב את בסיס השיטה הדמוקרטית. זאת משום שבהיעדר ביטחון בכוחה של הסיעה לקבל החלטות מחייבות, לא יהיה בכוחה לתפקד בכנסת ולהעביר חוקים והחלטות בהתאם לרצון הבוחרים ששלחו אותה לכנסת.

החוק הקיים הוא חוק מאוזן והוא אף עובר בימים אלה תיקון נוסף. יש בו את האפשרות להתפצל מסיעה קיימת, בתנאי שלפחות שליש מחבריה או ארבעה חברי כנסת רוצים בכך (אם התיקון לחוק יעבור). יש בזה כדי לתת איזון לקבוצת חברי כנסת שמרגישים שהסיעה אינה מייצגת יותר את דעותיהם. אבל החוק מונע, ובצדק רב, מח"כ בודד לעשות דין לעצמו. כאמור כדי למנוע את הרס השיטה של הדמוקרטיה הייצוגית.

גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הכיר בעבר במשמעות המשמעת הסיעתית והקואליציונית, כשהצביע שלוש פעמים בעד ההתנתקות למרות שאחר כך ניסה להסביר שהוא למעשה התנגד למהלך. המשמעת הקואליציונית והסיעתית מחייבת. זו אבן היסוד בשיטת הדמוקרטיה הייצוגית

ח"כ  קיש צדק בדבריו בפתח הישיבה אותה הוא ניהל לפני ארבע שנים. אכן אי אפשר להתעלם מזכויות של סיעה בכנסת ומהרצון שלה להוביל אג'נדה. ולמרות אמירתו זו היה באותו לילה המתווך הראשי מול ח"כ שיקלי להצבעה בניגוד למשמעת הסיעתית. ח"כ קיש פעל בניגוד גמור לדבריו כיו"ר וועדת הכנסת אך לפני ארבע שנים ופירק בכך עוד לבנה בחומת האמינות המחוררת של כנסת ישראל.

בניגוד לאמירתו של קיש כי אין להתעלם מזכויות סיעה בכנסת ומרצונה להוביל אג'נדה, הוא היה המתווך הראשי מול שיקלי להצבעה בניגוד למשמעת הסיעתית. בכך פירק עוד לבנה בחומת האמינות המחוררת של הכנסת

כל אזרח ישראלי רשאי להקים מפלגה ולהעמיד אותה לבחירה. הוא רשאי לקבוע את דרכה ולנווט את מהלכיה בכנסת אם הוא ייבחר בהתאם לחוק. אבל חבר כנסת בודד אינו רשאי לעשות דין לעצמו. במצב שבו הוא מרגיש שאינו יכול עוד  עומדות לפניו שתי אפשרויות. האחת ההוגנת לפרוש מהכנסת והשנייה הנכלולית להישאר במרדו ולקבל עליו את העונש המתחייב. אין אפשרות שלישית. אין אפשרות של "ללכת עם ולהרגיש בלי".

בהצבעתו זו קיבל חבר הכנסת שיקלי את החלטתו הנכלולית. הגיעה השעה שחברי ימינה וכנסת ישראל יקבלו את ההחלטה המתחייבת מהמצב, ואם זה מתאפשר משפטית – להכריז עליו כח"כ פורש עם כל העונשים הקבועים בחוק למצב זה.

אזרח ישראל . נשוי , שני ילדים ושני נכדים. ליוויתי את התפתחות בועת הנדל"ן הישראלית מראשיתה בשנת 2010 ועד ימינו. הייתי אחד מכותבי האתר שנסגר "בועת נדל"ן בישראל". חלק ממאמרי פורסמו לאורך השנים באתר הכלכלה אמיתית. בשנים האחרונות הבנתי שהמערכת הכלכלית שלטונית עושה הכל כדי למנוע את ירידת מחירי הדיור ולכן הורדתי פרופיל בתחום זה אבל האמת תמיד תהיה שם על קירות האתרים ולצערנו היא לא תשתנה. להבנתי, לאחר שהוחלפה הממשלה וכוחות רעננים נכנסו לעמדות הביצוע יש הכרח להציף את הנושא הזה שנית ביחד עם עוד נושאים שנחוצה בהם פעולת שינוי מהירה ודחופה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 623 מילים
סגירה