האברכים של הרנטגן ממשיכים לא לקבל תשלום

מעקב זמן ישראל במשך שנתיים מנעו ראשי הכולל של הרב ישראל איפרגן תשלום לאברכים הלומדים ועובדים במוסדותיו ● למרות תביעה שהוגשה למוסדות הקהילה, ולמרות שמספר התלמידים הצטמצם - אברכים טוענים כי גם עתה אינם מקבלים את הקיצבה המובטחת ● "האברכים מיואשים, אבל לרובם אין לאן לעזוב"

כולל ברית שלום וחסד בנתיבות (צילום: עמותת ברית שלום וחסד)
עמותת ברית שלום וחסד
כולל ברית שלום וחסד בנתיבות.

כארבעים אברכים נותרו ללמוד בכולל "ברית שלום וחסד" של הרב ישראל איפרגן, המכונה "הרנטגן", מתוך כ-150 שעסקו בלימוד והוראה במסגרת הכולל בעבר, אך עזבו או הועזבו בעקבות מדיניות של פיגור בתשלומים וניצול תמימותם.

תחקיר זמן ישראל חשף לפני שלושה חודשים כיצד המנהיג הרוחני המוכר מנתיבות ואנשיו הלינו שכר, עצרו תשלומים מובטחים עבור עבודה ולימודים במוסדותיו, הנהיגו מדיניות תמוהה של תשלום חלקי בתמורה לתחנונים, ואף איימו על האברכים כאשר אלו איימו להתלונן או לתבוע את המגיע אליהם.

בסופו של דבר, עשרה אברכים הגישו תביעה לבית הדין לממונות של הקהילה החרדית בנתיבות, בדרישה להחזר של רבבות שקלים בשכר שלא שולם במשך כמה שנים.

אולם מתברר כי גם כעת, לאחר התביעה, הפרסום והעזיבה המאסיבית, נמשכת מדיניות התשלום הלא סדיר בכולל, ובחודשים אפריל ומאי נעצר התשלום עבור הלימודים בסך 1,200 שקלים לאברך, ללא נימוק או אפילו הודעה מראש.

גם כעת, לאחר התביעה, הפרסום והעזיבה המאסיבית, נמשכת מדיניות התשלום הלא סדיר בכולל, ובחודשים אפריל ומאי נעצר התשלום עבור הלימודים בסך 1,200 שקלים לאברך, ללא נימוק או אפילו הודעה מראש

"אנחנו מקבלים את ה-800 שקלים ממשרד הדתות, אבל את הכסף מהכולל לא קיבלנו", מעיד ברוך (שם בדוי), אברך הלומד בכולל. "לא הסבירו כלום, לא נתנו נימוק. פשוט החליטו לא לשלם. ואנחנו השלמנו עם רוע הגזרה. אנחנו כבר לא מחכים לכסף.

"רוב התלמידים כבר מיואשים, לא נראה לי שהם מאמינים שזה ייכנס. אני שוקל לעזוב, ולנסות לעשות דברים אחרים. אבל לרוב האנשים אין לאן לעזוב".

הרב הרנטגן יעקב ישראל איפרגן בנתיבות (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב הרנטגן)
הרב הרנטגן יעקב ישראל איפרגן בנתיבות (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב הרנטגן)

ולפעמים החגיגה נמשכת

בעבר נטען כי עצירת התשלומים נבעה מפגיעה באיתנות הכלכלית של מפעלות הרב, אשר נפגעו במקביל לקריסתו של נוחי דנקנר, המפורסם מבין תלמידיו של הרב. אולם בשנים האחרונות נראה כי מוסדות הרב התאוששו כלכלית, והיקף התרומות ב-2018 ו-2019 קירב את המחזור הכלכלי לרמתו הקודמת.

כמו כן, למרות הירידה במספר האברכים, התמיכה ממשרד החינוך נותרה גבוהה יחסית: ב-2019 זו עמדה על כ-658 אלף שקל, לעומת קרוב ל-1.4 מיליון ב-2017 – ירידה של כ-50%, בעוד מספר האברכים ירד ביותר מ-70%. ולמרות זאת, כאמור, הם עדיין לא מקבלים תשלום.

למרות הירידה במספר האברכים, התמיכה ממשרד החינוך נותרה גבוהה יחסית: ב-2019 זו עמדה על כ-658 אלף שקל, לעומת קרוב ל-1.4 מיליון ב-2017 – ירידה של כ-50%, בעוד מספר האברכים ירד ביותר מ-70%

הרב איפרגן ידוע בשמחות הראוותניות שהוא עורך, גם בתקופות בהן מצבם הכלכלי של מוסדותיו אינו בשיאו, וכך גם בחודשים האחרונים. במאי האחרון חיתן את בתו חנה באירוע נוצץ עם אלפי מוזמנים, כשלצדו רבים מבכירי המשק ואישי ציבור.

ייאושו של ברוך לא נולד יש מאין. תחקיר זמן ישראל הראה כיצד הלפיתה העזה של הכולל והרב הנערץ והעוצמתי לוכדים את האברכים, חלקם נעדרי פרנסה אחרת או הכשרה מקצועית כלשהי, בין כותלי המוסד.

חנן, אחד התובעים, סיפר לזמן ישראל כי לאחר שאשתו נפטרה מסרטן נאלץ לקחת הלוואה מהבנק בעודו ממתין לתשלום מהכולל, עם הבטחות חוזרות ונשנות. מי שפנה אל הרב היה מקבל, לדבריו, "דמי שתיקה".

"היינו באים אליו ביחידות והוא היה זורק לנו 20, 30, או 50 שקלים ככה, בשביל להשתיק אותנו. זה היה מפה ומשם ומגיע עם התניה – מי שבא לתפילה מקבל ומי שלא, לא מקבל".

הרב הרנטגן יעקב ישראל איפרגן בפגישה עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בפברואר 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב הרנטגן)
הרב הרנטגן יעקב ישראל איפרגן בפגישה עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בפברואר 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של הרב הרנטגן)

גם יוסי, שהיה אברך בישיבה, סיפר כי החל משנת 2016, במקביל לחקירות מס הכנסה נגד הרנטגן, התשלומים נפסקו. "פתאום הפסיקו להפקיד לנו את התוספת של 1,200 שקל בחודש. ככה שנתיים. במשך חודשיים אפילו לא הופקד המענק מהמדינה, 800 שקל בחודש. אמרו לאברכים 'אתם רוצים לעזוב – בבקשה. לא תמצאו עבודה בחוץ'".

בתביעה שהוגשה לאחרונה לבית הדין לממונות של הקהילה החרדית בנתיבות – המהווה אחד משורת מוסדות פרטיים הדנים בסכסוכי ממון על פי דין תורה ובמסגרת חוק הבוררות – תובעים עשרה אברכים החזר של רבבות שקלים בשכר שלא שולם במשך מספר שנים.

בפועל, מספר האברכים שלכאורה לא קיבלו שכר גדול יותר. לדברי ידידיה כהן, הטוען הרבני מטעם המתלוננים, התביעה הצטמקה מעשרים אברכים לעשרה בגלל הפחד.

בכתב התביעה מאשים כהן את ראשי הכולל בהפעלת מכבש איומים על לקוחותיו. "הגורמים מטעמכם פנו ברמייה ובאיומים, בשקרים ובכחש גם אליי וגם לחלק מהתובעים בצורות שאינן נאותות בכדי להוריד מעניין התביעה. לחלק נאמר באיום סמוי שיטופלו. דבר זה גובל בעבירות פליליות".

"הגורמים מטעמכם פנו ברמייה ובאיומים, בשקרים ובכחש גם אליי וגם לחלק מהתובעים בצורות שאינן נאותות בכדי להוריד מעניין התביעה. לחלק נאמר באיום סמוי שיטופלו. דבר זה גובל בעבירות פליליות"

ניסיונות לקיים בוררות פנימית בעדה מול איפרגן עלו בעבר בתוהו, ואיפרגן סירב להופיע לדיונים. בשבועות האחרונים העביר אחד האברכים את תביעתו לבית דין צדק בבני ברק, שנחשב לבית הדין הפרטי הבכיר של העדה, בהנחה שמהערכאה הזאת יקשה עליו להתעלם.

תביעה בבית דין לעבודה בעייתית במקרה זה, מכיוון שלא ברור עד כמה ניתן להוכיח יחסי עובד-מעביד במסגרת של "תורתם-אמנותם".

"ככה העולם מתנהל"

בני איפרגן, גיסו של הרב המשמש גם יועצו הקרוב, מסר לזמן ישראל כי אינו מכיר את הפרטים. "לא הבנתי בתור מה אתם שואלים את השאלות האלה. לא יודע על סמך מה הנתונים האלה".

צביקה אלוש (צילום: משה שי/פלאש90)
צביקה אלוש (צילום: משה שי/פלאש90)

אז הם לא נכונים?
"אני לא יודע, לא רוצה להגיד. צביקה אלוש הוא איש התקשורת של המוסד אז דרכו זה מתנהל. לכל מוסד יש דוברות, אליה ניגשים. הרי לא תיגשו למנכ"ל של חברה ותבקשו 'תן תגובה', נכון? ככה העולם מתנהל. פנו לצביקה ותקבלו תשובות בצורה הכי מקצועית ומדויקת".

אלא שאלוש מכחיש את התפקיד שמייעד לו איפרגן. "אני לא דובר, אני חבר של המשפחה. תדברו עם יצחק זוהר, הוא מנכ"ל העמותה והוא צריך לתת תשובות אם הוא רוצה. לא ברור לי מה הקשר בין החתונה של בת הרב לבין העמותה".

ברגע שהרב לא משלם כסף לאברכים שלו, ובמקביל מקיים חתונות ראווה, יש קשר לפחות ברמת הנראות.
"אז את טוענת שהרב לוקח את הכסף של האברכים ומשתמש בזה לחתונה?"

אנחנו רק מנסים להבין מדוע אתם לא משלמים להם.
"אני אחזור אליכם. תנו לי לבדוק".

יצחק זוהר, מנכ"ל העמותה בחמש השנים האחרונות, לא השיב לפניותינו ולאחר פנייה ישירה חסם את הגישה אליו. צביקה אלוש לא חזר עם תשובות נוספות.

עוד 883 מילים
סגירה