מורי הדרך הצעירים נותרו ללא רשת ביטחון

מעקב השמיים סגורים לתיירות נכנסת, אך מורי הדרך שמתחת לגיל 45 הפסיקו לקבל החודש דמי חל"ת ומענקים ● משרד האוצר טוען שהבעיה נוגעת רק לכמה מאות ● מורי הדרך טוענים שיש אלפים ● "איפה שר התיירות? מדוע הוא לא דופק על השולחן כדי לעשות סדר בברדק הזה?"

תיירים מאורוגוואי עם המדריך שלהם בעיר דוד בירושלים, יולי 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
תיירים מאורוגוואי עם המדריך שלהם בעיר דוד בירושלים, יולי 2019

עמית מוסאי בן ה-38 התחיל את החודש הנוכחי ללא הכנסות. יום העבודה האחרון שלו היה ב-7 במרץ 2020, ומאז הפסיקו להגיע לארץ צעירי "תגלית" והצליינים שאותם הדריך בארץ כמורה דרך, עיסוקו העיקרי בשנים האחרונות. הוא היה אוסף אותם משדה התעופה לסיור של שבוע עד עשרה ימים ובזמן הזה כמעט ולא היה בבית, כך שבת הזוג שלו טיפלה בשלוש בנותיהם.

מאז פרוץ מגפת הקורונה, מוסאי קיבל דמי חל"ת ומענקים כמי שעבד כשכיר ועצמאי, אך הם נפסקו לבני ה-45 ומטה ב-1 ביולי. "קיבלתי דמי אבטלה ומענקים שלא התקרבו לשכר שלי לפני כן, אבל זה עזר להחזיק את הראש מעל המים. ללכת לסופר ולקנות אוכל", הוא מספר בשיחה איתו.

"היה חבל הצלה שהוא בקושי חוט דייגים להיתלות עליו: פרויקט סיורים חינמיים לישראלים של רשות הטבע והגנים. הכתירו אותו כפרויקט מוצלח שפרנס משפחות, אבל זה לא נכון. בקושי יצרו יום עבודה אחד למורה דרך בחודש, וגם זה התאים רק לאלה שרכשו ביטוח מסוים שיאפשר להם לעבוד פעם-פעמיים בחצי שנה, וחלק גדול מהסיורים התבטלו כי לא היו נרשמים".

עמית מוסאי (צילום: באדיבות המצולם)
עמית מוסאי (צילום: באדיבות המצולם)

אין לדעת מהו המספר המדויק של מורי הדרך שהם מתחת לגיל 45 ונופלים עכשיו בין הכיסאות כמו מוסאי. בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת בשבוע שעבר, נציג משרד התיירות העריך שמדובר ב-600 איש, מתוך 6,420 מורי דרך שמחזיקים רישיון בישראל. הוא ציין שהסיורים של רט"ג הם פתרון טוב לתקופת הביניים, עד שיחזרו קבוצות התיירים לישראל.

גם נציג משרד האוצר טען בדיון שרק מיעוט ממורי הדרך הם מתחת ל-45. אבל מורי הדרך טוענים שהמספר האמיתי גבוה הרבה יותר.

"צפיתי בדיוני הוועדה והזדעזעתי", אומר מוסאי. הוא חושב שפתרון הביניים של משרד התיירות לא רציני כי אין דרך למלא את הסיורים האלה כדי לתת מספיק ימי עבודה למורי הדרך. הוא פנה גם לסוכני נסיעות שעובדים עם ישראלים, ולמעט כמה ימי עבודה בודדים שהצליח לקושש, התבקש לחזור ולשאול באוקטובר.

"הזדעזעתי מהאופן שבו מציגים את הנושא. זה הדבר היחידי שאני יודע לעשות. למשרד האוצר אני אומר שעד שתיירות נכנסת לא תחזור, אז תנו לי בבקשה להמשיך להתפרנס מהמעט כסף של המענקים ודמי האבטלה. בלי זה לא יהיה לי אוכל".

עמית מוסאי, שני מימין, עם קבוצת תיירים זרים מהימים שלפני הקורונה (צילום: באדיבות המצולם)
עמית מוסאי, שני מימין, עם קבוצת תיירים זרים מהימים שלפני הקורונה (צילום: באדיבות המצולם)

מורי הדרך הם לא היחידים בענף התיירות שהפעילות שלהם עדיין מושבתת. כך גם סוכני נסיעות, נותני שירותים ומדריכים ביעדים בחו"ל שנשארים עכשיו בלי רשת ביטחון. במשרד האוצר לא רוצים להחריג אותם בחקיקה ראשית מסיום החל"ת והמענקים כדי לא לפתוח פתח להשלכות רוחביות ועתירות לבג"ץ.

עובדי התיירות הנכנסת מצפים משר התיירות יואל רזבוזוב להיכנס לתמונה ולפעול מול שר האוצר אביגדור ליברמן, כדי שתימשך התמיכה הנקודתית לענף הזה ולשמר את העוסקים בו.

סדר בברדק

"המספרים שהוצגו בוועדת הכספים הם במפורש לא מדויקים ואפילו לא קרובים", אומר לזמן ישראל ד"ר דויד גורביץ', מנהל קבוצת הסיוע למורי הדרך בקורונה. "מספיק להסתכל בנתונים שמשרד התיירות עצמו העלה לאתר מאגרי מידע הממשלתיים. שם יש רשימה שמית של מורי הדרך הפעילים עם רישיונות ושפות.

ד"ר דויד גורביץ' (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר דויד גורביץ' (צילום: באדיבות המצולם)

"יש בישראל בסך הכל 7,922 מורי דרך פעילים. מתוכם, בתיירות הנכנסת עבדו 6,054 מורי דרך עם שפה זרה ברישיון שלהם. המספרים שהוצגו לחברי ועדת הכספים קטנים בסדר גודל!

"מתברר שבמקום לעשות את הדבר הפשוט ולהצליב את רשימת מורי הדרך עם רשימת מבקשי עבודה בלשכת התעסוקה, משום מה הלכו לעשות סקר אצל כל מיני חברות תיירות שבכלל מושבתות. זו בדיחה עצובה. אם יביאו לי את האקסל של לשכת התעסוקה, אני גוזר להם את כל הנתונים הנכונים תוך חצי שעה.

"איפה שר התיירות? מדוע הוא לא דופק על השולחן כדי לעשות סדר בברדק הזה? השר חייב להילחם על הענף שהוא ממונה עליו. כל התחום שהוא אחראי עליו הולך ונהרס, הפקידים שלו לא מצליחים להגיע לנתונים, כוח האדם שמניע את התיירות נמצא במצוקה, והשר פשוט יושב בשקט".

"איפה שר התיירות? מדוע הוא לא דופק על השולחן כדי לעשות סדר בברדק הזה? השר חייב להילחם על הענף שהוא ממונה עליו. כל התחום שהוא אחראי עליו הולך ונהרס"

בתשובה לשאלה האם בכוונתו להתערב ולהציע פתרון, לשכת שר התיירות מסרה בתגובה: "כן. השר עוסק בזה ובפיצוי לכל תעשיית התיירות שנפגעה ממשבר הקורונה ועדיין לא חזרה לפעול כל יום, כל היום".

משרד התיירות מסר בתגובה: "על פי נתוני משרד התיירות, כ-75% ממורי הדרך צפויים לקבל מענה באמצעות מנגנון החל"ת.

"נוסף על הארכת החל"ת במסגרת הרוחבית, הוחלט על סיוע למורי הדרך באמצעות סבסוד סיורים דרך רשות שמורות הטבע והגנים והעסקה במסגרת קייטנות קיץ של החופש הגדול דרך משרד החינוך".

עוד 657 מילים
סגירה