לא לסגירת גל"ץ - כן להפרטת גל"ץ

גרפיטי על בניין גלי צה"ל ביפו: "צבא צא לנו מהרדיו, חייל ≠ עיתונאי" (ארכיון) (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
גרפיטי על בניין גלי צה"ל ביפו: "צבא צא לנו מהרדיו, חייל ≠ עיתונאי" (ארכיון)

לפני כמה חודשים הודיע שר הביטחון בני גנץ על החלטתו לסגור את תחנת הרדיו גלי צה"ל. מיד קמה התנגדות למהלך. אבל נשאלת השאלה: האם בשביל צבא ההגנה לישראל צריך להחזיק תחנת רדיו?

יש הטוענים שאסור להפריט את תחנת גלי צה"ל כי אנחנו צריכים תחנת רדיו אובייקטיבית, לא עוד כלי של בעלי הון. אני מסכים עם הטענה הזו ולדעתי חייב להיות גוף כזה, אבל הוא כבר קיים. שמו בישראל "כאן". תאגיד השידור הציבורי עושה עבודה מעולה, בייחוד ברדיו, שם הוא עקף את גל"ץ מבחינת מאזינים. יש גוף עיתונאי ציבורי (שמחזיק בכמה וכמה תחנות רדיו) – הצבא לא צריך ליצור עוד אחד כזה, שרק עולה לנו עוד כסף מכספי המיסים.

יש הטוענים שאסור להפריט את תחנת גלי צה"ל כי אנחנו צריכים תחנת רדיו אובייקטיבית, לא עוד כלי של בעלי הון. אני מסכים עם הטענה ולדעתי חייב להיות גוף כזה, אבל הוא כבר קיים. שמו בישראל "כאן"

שנית, מדובר בבזבוז לא ייאמן של כספי משלם המיסים. תקציב התחנה הוא חלק מתקציב הביטחון, והוא, על פי ההערכות, עולה למשלם המיסים למעלה מ-40 מיליון שקלים. 40 מיליון השקלים האלו מגיעים מכיס משלם המיסים, שאחרי שנת קורונה חנוק מתמיד. מדובר בקורס לעיתונאים חינם אין כסף, על חשבון משלם המיסים. מגיעים אליו מתגייסים, ומקבלים קורס בעיתונאות על חשבון משלם המיסים. נכון, התחנה מרוויחה מתשדירי פרסומות, אולם לאחר הירידה בכמות ההאזנות הרווחים ירדו משמעותית, והעול על משלם המיסים עלה.

בנוסף, הטיעון הכי חשוב הוא שלא מדובר בתחנה אובייקטיבית. מדובר בתחנה פוליטית לחלוטין, שתורמת לאופי המילטריסטי של ישראל. עם שדרנים כמו ברדוגו ועם התערבות בלתי פוסקת של הדרג המדיני והצבאי, התחנה מלאה באינטרסים זרים.

בניגוד לתאגיד, שמקבל עצמאות יחסית, גל"ץ מלאה באינטרסים. בין אם זה מהגנרלים ששואפים להיות פוליטיקאים, ובין אם זה הדרג המדיני שמנסה לבחוש לטובתו. כבר סופר ארוכות על פוליטיקאים או גנרלים שרוצים להפוך לפוליטיקאים ובוחשים בתחנה לטובתם.

אז למה להפריט את התחנה?

ועכשיו נשארת הדילמה הבאה: האם לסגור את התחנה או להפריט אותה? התשובה, לדעתי, פשוטה מאוד. התחנה פופולרית יחסית, גם אם פחות בזמן האחרון. הפרטה שלה תכניס מיליונים למדינה. אחרי שנת קורונה, כשהאזרחים חנוקים והגירעון ענק, צריך לקצץ כמה שיותר בהוצאות ולהגדיל כמה שיותר את ההכנסות. הפרטה תעשה את שני הדברים האלה – תחסוך את התקציב השנתי של התחנה, ותכניס עשרות מיליונים בזכות ההפרטה. כמובן שיש לבצע את ההפרטה בצורה מיטבית, עם מכרז פתוח ושקוף, שבו מי שיציע את העסקה הכי טובה יקבל את התחנה.

האם לסגור את התחנה או להפריט אותה? התשובה, לדעתי, פשוטה מאוד. התחנה פופולרית יחסית, גם אם פחות בזמן האחרון. הפרטה שלה תכניס מיליונים למדינה

לסיכום, להפריט את גל"ץ זה מהלך ההכרחי. גל"ץ מלאה בשיקולים זרים, היא מהווה קורס לעיתונאים על חשבון משלם המיסים והיא עולה המון כסף. חייבים להפריט אותה.

אורי מלרון הוא תלמיד כיתה י', מדריך בצופים, מנהל את אתר ביקורות הספרים ״בין השורות״ וסגן יו״ר נוער מפלגת העבודה לשעבר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 421 מילים ו-1 תגובות
סגירה