ההורים נלחמים בהנהלה. בית הספר מעניש את הילדים

כשיותר ויותר הורים לתלמידי תלמה ילין גילו שנגבים מהם אלפי שקלים מיותרים, הם החליטו: לא עוד ● ההורים המורדים הפסיקו לשלם, ובהנהלת בית הספר לאמנויות השיבו מלחמה ● תלמידה אחת הוצאה מהתזמורת, אחרת קיבלה את תעודת הבגרות באיחור ● מנהל בית הספר: "טעויות אנוש קורות בכל מקום" ● משרד החינוך: "המקרים מוכרים לנו, הנושא בבדיקה" ● פרסום ראשון

בית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)
באדיבות דוברות עיריית גבעתיים
בית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021

מאבק ההורים בבית הספר לאמנויות תלמה ילין סביב אי-הסדרים והשערוריות בתשלומי הרשות עבור שעות לימוד בתחומי האמנות החריף בחודשים האחרונים.

הורים מתלוננים כי ההנהלה החלה לפגוע בתלמידים עצמם. לטענתם, ההנהלה נוקמת בהורים אשר סירבו לשלם את מלוא תשלומי הרשות באמצעות ילדיהם, פוגעת בציוני הבגרות שלהם ומדירה אותם מפעילויות בית הספר.

סדרת תחקירי זמן ישראל חשפה אי סדרים והיעדר שקיפות בתשלומי ההורים בתלמה ילין לאורך מספר שנים. התל"ן ("תשלומים נוספים") מוגדרים על ידי משרד החינוך כתשלומי רשות אשר אין לעשות בהם שימוש מלבד לתשלום ישיר עבור מורים בתחומים המקצועיים בהם מתמחה בית הספר הייחודי (במקרה של תלמה ילין – אמנות, קולנוע, מוזיקה וכיו"ב).

אולם כפי שנחשף בזמן ישראל, לאורך השנים האחרונות ההנהלה גבתה אלפי שקלים מכל הורה ללא סמכות ובניגוד להנחיות משרד החינוך, ערבבה בניגוד לתקנות בין תקורות העמותה המפעילה את בית הספר לבין הוצאות תל"ן ישירות, גבתה כספים אסורים עבור מבחני כניסה, והשתמשה בתל"ן לכיסוי גירעונות שנבעו בין היתר מניהול כושל של עמותת בית הספר.

יורם פומרנץ, מנכ
יורם פומרנץ, מנכ"ל עיריית גבעתיים; אבי לוי, חשב מנהל החינוך; פז מוזר, יו"ר הנהגת הורים תלמה ילין; יוני רובינשטיין, סגן ראש מנהל החינוך; ד"ר דן שגיב, מנהל תלמה ילין; האמן אלעד גרינברג; ראש העיר רן קוניק; וקארין אינס, מחזיקת תיק הנוער בעיריית גבעתיים – בבית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)

כך, למשל, גבתה הנהלת תלמה ילין מכל תלמיד במשך שנתיים 6,000 עד 9,000 שקל יותר ממה שהתיר לה משרד החינוך, וניסתה להסתיר עובדה זו מההורים. לאחר שנחשפה התכתובת עם משרד החינוך הממחישה כי גביית היתר נעשתה במודע ותוך התעלמות מהכללים – סירבה ההנהלה להשיב את הכספים או אפילו את חלקם.

בדוחות הכספיים נעשה ניסיון תמוה להסתיר את גביית היתר הזאת, והעמותה ניסתה לתקן את הדוחות באופן שישקף את תוספות הגבייה, מבלי להסביר מהיכן הגיעו התקציבים.

הורים טוענים כי דרישתם לפירוט מסודר של הוצאות התל"ן מוסמסה על ידי הנהלת בית הספר וכי איבדו אמון ביכולתה של ההנהלה לעשות שימוש מושכל בכספים ללא בדיקה דקדקנית.

הורים טוענים כי דרישתם לפירוט מסודר של הוצאות התל"ן מוסמסה על ידי הנהלת בית הספר וכי איבדו אמון ביכולתה של ההנהלה לעשות שימוש מושכל בכספים

במחאה על העדר השקיפות ועל גביית היתר, הודיעו חלק מההורים כי ישעו את התשלום עד לקבלת תשובות. לטענתם. ההנהלה מיהרה לאיים עליהם בפגיעה ישירה בילדיהם אם יסרבו לשלם, ואף מימשה את איומיה.

"עד היום לא הצלחנו לקבל הסברים איפה הכספים שלנו", מספרת לימור, אמא לתלמידה שסיימה לאחרונה את הלימודים במגמת המוסיקה. "הבת שלי לומדת בבית הספר מאז כיתה ט', אבל רק בכיתה י"א נודע לנו על בעיות הגבייה כי הסתירו אותן.

"לכך התווספה העובדה שבכל תקופת הקורונה לא הייתה כמעט פעילות נוספת במגמת המוזיקה. למעשה, במשך חודשים כל מה שהבת שלי למדה במגמה היה מה שמשרד החינוך סיפק. אז פניתי ודרשתי לדעת מה לוח השעות על פיו נקבע התשלום".

בקשתה של לימור סורבה מספר פעמים, ולכן הודיעה כי בתה תסתפק בלימודים לבגרות (הממומנים על ידי משרד החינוך) ובתשלום הביטוח. מנהל בית הספר דן שגיב דרש כי תשלם והבהיר: "נבנה מערכת שעות מותאמת לבתך, כך שלמעשה בכל פעילות שאינה קשורה בהכנה לבגרות במגמת המוזיקה – בתך לא תוכל להשתתף".

אולם בפועל הוצאה בתה של לימור מהתזמורת הבית ספרית, שם היא מנגנת, למרות שפעילות זו מהווה תנאי הכרחי לבחינת הבגרות במוסיקה. לטענתה, בית הספר אף שכר בתשלום ויולנית חיצונית במקומה.

את ההחלטה החריגה הזאת ליווה המוסד בהודעה כתובה לאם: "אני מבין שהמשפחה את הבחירה שלה עשתה, על כן, החל מה-23.12 בתך לא תוכל להמשיך את השתתפותה בתזמורת בית הספר, ותינתן הנחיה ברורה למנהל התזמורת ורכז המגמה ביחס לעניין". 

"אחרי חודשים ארוכים שהחברים לא נפגשו בגלל הקורונה, והבת שלי התאמנה בבית, היא חזרה לבית הספר כדי לראות שמישהי אחרת מחוץ לבית הספר מנגנת במקומה", אומרת לימור.

בית הספר תלמה ילין, לפני השיפוץ
בית הספר תלמה ילין, לפני השיפוץ

"היא הייתה שבורה ממש, בכתה המון ורצתה לעזוב את בית הספר. ואז יצאה הודעה שהנגינה היא חלק מהבגרות שדורש משרד החינוך. באיזו זכות הם מונעים מהבת שלי את הבגרות בגלל שדרשתי תשובות על כספים שאני מוציאה?"

גם בתה של שחקנית התיאטרון אסי לוי נפגעה מהתנהלות דומה של ההנהלה. לדבריה, סירבה ההנהלה להעניק לבתה תעודת בגרות בתגובה לסירובה לשלם את תשלומי הרשות.

"ביישו אותה", אומרת לוי. "היא הגיעה יחד עם החבר שלה שקיבל את התעודה והיא לא. אמרו לה 'לא מגיע לך לקבל תעודת בגרות כי אמא שלך לא שילמה חצי משכר הלימוד'.

אסי לוי: "ביישו את בתי. היא הגיעה יחד עם החבר שלה שקיבל את התעודה והיא לא. אמרו לה 'לא מגיע לך לקבל תעודת בגרות כי אמא שלך לא שילמה חצי משכר הלימוד'"

"שילמתי 12,000 שקלים לשנה לשתי בנות במשך חמש שנים, סכומים מופקעים, שלא אושרו על ידי משרד החינוך. רק בדיעבד התגלה לנו שהיה מותר לגבות כחצי מהסכום הזה. אם כבר, בית הספר חייב לי כסף. ואחרי כל זה, כשהילדה שלי באה לקחת תעודת בגרות, מביכים אותה מול אנשים אחרים? הייתי צריכה להפעיל את משרד החינוך, ורק אז הסכימו להעניק לה את  תעודת הבגרות".

כאשר התעמתה לוי עם מזכירות בית הספר, נטען בתחילה כי הייתה "אי הבנה, ונותנים לכולם תעודת בגרות. זאת הייתה תקלה. היה איש משק שראה חוב על המעטפה. אבל כולם צריכים לקבל בגרות".

השחקנית אסי לוי (צילום: רונן אקרמן)
השחקנית אסי לוי (צילום: רונן אקרמן)

לאחר בירור, איש המשק אישר כי אכן אמר לילדה, "אני לא יודע מה קורה עם החוב, נברר ונצלצל אלייך" וסירב לתת לה את התעודה. המנהל שגיב אומר בתגובה: "לא עוכבה התעודה, טעויות אנוש הן דבר שקורה בכל מקום. ייתכן שהיו עיכובים בעבר, לא במשמרת שלי".

הורים נוספים אומרים כי ילדיהם המתינו לקבלת תעודות בגלל סירוב למסור אותן בגלל דרישת תשלום, וכי על המעטפות שהכילו את תעודת הבגרות צוין מפורשות סכום החוב, על אף שחוב זה כאמור רלוונטי לתשלומי הרשות, ואינו אמור להשפיע על ציוני הבגרות.

כשהרשות היא רשות

חוזר מנכ"ל משרד החינוך מגדיר את התל"ן כ"תשלומי רשות" ומבהיר: "שירות החובה היחיד הוא ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. כל יתר השירותים הניתנים הם שירותי רשות וההורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא ישלם עבורו".

למרות זאת, ההנהלה פתחה בהליך משפטי מול הורים שסירבו לשלם ואיימה עליהם באמצעות עורכי דין. כתוצאה מאיומים אלה, הורים רבים אשר מחו נגד מדיניות התשלומים הפגומה והלא-תקנית נשברו ושילמו בסופו של דבר כדי שילדיהם לא יפגעו.

ענת שקד שייכת לקומץ ההורים שסירב להיכנע. היא התעמתה עם ההנהלה סביב אי הסדרים בתשלומי ההורים, ואף הגישה תלונות מפורטות לרשם העמותות.

בית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)
בית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)

במשך שלוש שנים שילמה שקד את תשלומי ההורים המלאים שנדרשו, אבל לאחר שהתברר כי תשלומים אלה מופרזים והשימוש בהם לא שקוף, הפסיקה את התשלומים ודרשה הסברים. בתגובה קיבלה ביחד עם הורים נוספים מכתב איום מעורכי דין המטפלים בפניות להוצאה לפועל.

"מה שתמוה זה שקיבלתי כתב חוב שמייחס לי חבות על כל הסכומים, כולל כאלה ששילמתי", היא מספרת. "אני נמנעתי מתשלום רק על אותם סכומים שלא היו מוסברים.

"בעבר ויתרתי ולא תבעתי אותם על גביית היתר בשנים קודמות, הפעם לא אוותר. יש גבול. אם אחרי שאנחנו דורשים לקבל פירוט כחוק עבור הכסף שאנו משלמים התגובה היא איום מעורך דין המטפל בהוצאה לפועל לפני נקיטת הליכים, מישהו כאן התבלבל לגמרי".

"אם אחרי שאנחנו דורשים לקבל פירוט כחוק עבור הכסף שאנו משלמים התגובה היא איום מעורך דין המטפל בהוצאה לפועל לפני נקיטת הליכים, מישהו כאן התבלבל לגמרי"

שקד נפגשה עם המנהל שגיב, אשר החליף את המנהל הקודם משה פילוסוף שנאלץ לפרוש בין היתר בעקבות החשיפה של זמן ישראל. "אני מראה לו את הסכומים ששילמתי ואת גביית היתר, ובמקום שהוא יתייחס עניינית הוא עונה לי 'אני לא מתעסק בחובות עבר'. אין גבול לחוצפה: הם לא מוכנים לבדוק את החובות שלהם, אבל מעוניינים לגבות ממני חובות שלי, כביכול".

שקד והורים נוספים השיבו לבית הספר, באמצעות עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה. רייכמן, אשר מתמחה בתשלומי הורים במערכת החינוך, הבהיר בזמנו בשיחה עם זמן ישראל כי בית ספר תלמה ילין עובר במפורש על הנחיות משרד החינוך בגביית תשלומי הורים.

עו"ד הרן רייכמן (צילום: אוניברסיטת חיפה)
עו"ד הרן רייכמן (צילום: אוניברסיטת חיפה)

בתשובתו לבית הספר הבהיר רייכמן: "חוזר מנכ"ל תשלומי הורים קובע במפורש כי למעט תשלום לביטוח תאונות אישיות יתר התשלומים המותרים לגבייה הם רשות, ובנוגע לתל"ן צריכים להיעשות רק ביוזמת ההורים. כך שלא ניתן לגבות תשלומים עבור רכיבי גביה שאינם מאושרים גם בהסכמת ההורים.

"בנסיבות אלה, דרישות חוב מפורטות אלו אינן מחזיקות מים. רשות היא רשות, רשות אינה חובה. לפיכך נבקש מכם לחזור מדרישות חוב אלו, ולחדול מניסיונות להלך אימים על הורי התלמידים במוסד החינוכי".

לאחר פנייה זו של רייכמן החליפה העמותה משרד עורכי דין, ושלחה מכתבי איום נוספים. במכתב נטען כי "בית הספר פועל בשקיפות ובהתאם להנחיות משרד החינוך בכל הנוגע להעמדת נתונים על השימוש בכספים בפני ההורים כך שאין בסיס לטענת קומץ הורים כי בית הספר פועל בנושא באופן בלתי תקין".

עושים דין לעצמם

אולם כפי שהומחש בתחקירים שפורסמו בזמן ישראל, משרד החינוך הבהיר להנהלת בית הספר כי גבתה סכומים מופרזים, הורה לה לתקן את המעוות, ואף הזהיר כי "הפרה נוספת של ההוראות תביא לבחינת תקצוב בית הספר".

שקד טוענת כי לאחר מכן החלו לפגוע גם בבתה. "ציון המגן שלה לא שיקף את הציונים שלה לאורך השנים. היא נפגעה מאוד מהתהליך הזה. וכשהבת שלי קיבלה את תעודת הבגרות, הופתענו לראות שכתוב עליה בעט סכום של חובה מוקף בעיגול. וזה יופיע על תעודת הבגרות שלה לנצח.

"כל הסיפור הזה הוא שערורייה, ואנחנו קבוצה של הורים שבהחלט שוקלים צעדים משפטיים. התאמצתי מאוד לשלם על הבת שלי כדי שתלמד בתלמה ילין, והתחושה היא שכל השנים האלה פשוט רימו אותנו, זאת תחושה צורבת מאד".

"כל הסיפור הזה הוא שערורייה, ואנחנו קבוצה של הורים שבהחלט שוקלים צעדים משפטיים. התאמצתי מאוד לשלם על הבת שלי כדי שתלמד בתלמה ילין, והתחושה היא שכל השנים האלה פשוט רימו אותנו"

ד"ר דן שגיב, מנהל תלמה ילין, עם האמן אלעד גרינברג וראש עיריית גבעתיים רן קוניק בבית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)
ד"ר דן שגיב, מנהל תלמה ילין, עם האמן אלעד גרינברג וראש עיריית גבעתיים רן קוניק בבית הספר תלמה ילין אחרי שעבר שיפוץ חיצוני שכלל ציורי קיר מרהיבים, פברואר 2021 (צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעתיים)

מנהל בית הספר תלמה ילין, ד"ר דן שגיב מסר בתגובה: "יש הורים עם חובות משנים קודמות שלא שילמו את חובם לבית הספר כדת וכדין. ילדיהם קיבלו שיעורי אומנויות ושלל פעילויות העשרה, ועתה הם ממשיכים לעמוד בסירובם לשלם.

"כל הורה הנכנס לבית הספר חותם על טופס שהוא יודע שלימודי האומנויות נושאים עלויות נוספות. הסכומים הללו מאושרים על ידי משרד החינוך. ישנם הורים שהחליטו שלא לשלם, על אף שיש להם את היכולת הכלכלית לעשות כן, והם גוררים חובות כבר שנים. עורך דין שעובד עם בית הספר מסייע לנו לסיים את הגבייה שאיננו מצליחים לבצע בעצמנו".

ד"ר דן שגיב: "ישנם הורים שהחליטו שלא לשלם, על אף שיש להם את היכולת הכלכלית לעשות כן, והם גוררים חובות כבר שנים. עורך דין שעובד עם בית הספר מסייע לנו לסיים את הגבייה שאיננו מצליחים לבצע בעצמנו"

בניגוד לטענתו של שגיב, לא כל ההורים חתמו על טופס הסכמה לתל"ן. כמו כן, חלק מההורים שכן חתמו על הטופס, חזרו בהם מהסכמתם בעקבות חשיפת אי-הסדרים, הגבייה הבלתי תקינה והסירוב לנפק עבורם תשובות באשר לייעוד הכספים.

שגיב מצהיר כי אין בכוונתו להיכנס לבירור אי-הסדרים שאפיינו את התנהלות המוסד בעבר, על אף שהוא עומד על דרישתו לגבות חובות באשר לתקופה זו. "ישנם הורים הנושאים טענות כלפי בית הספר שלא השתמשו בכספים שלהם כדין. הנושא נמצא בבירור במשרד החינוך באגף האכיפה. האגף הוא זה שיחליט האם בית ספר צריך להשיב כספים וכמה.

"ישנה קבוצה לא גדולה של הורים שעשו דין לעצמם, והחליטו שלא לשלם. זה בדיוק כמו להיכנס לחנות, לקבל שירות מלא, ופשוט להחליט שלא לשלם. אם יש מחלוקת על גובה התשלום – יש גורמי אכיפה בישראל, ולא כל אחד יכול לעשות דין לעצמו כמה ישלם".

מנהל בית הספר תלמה ילין, ד"ר דן שגיב
מנהל בית הספר תלמה ילין, ד"ר דן שגיב

משרד החינוך קבע חד משמעית שבית הספר גבה גביית יתר בשנים עברו.
"ידוע שיש מחלוקות לגבי ההתנהלות בית הספר בשנים קודמות, אבל אף אחד לא אמור לעשות דין לעצמו. אין כל החלטה חד-משמעית, והדברים עדין נמצאים בדיונים. כשתהיה החלטה של המשרד, נפעל בהתאם לה. מין הראוי שגם סרבני התשלום יפעלו בהתאם לחוק, בדיוק כפי שהם דורשים מבית הספר לפעול."

האם פגעתם בתלמידים? האם הדחתם תלמידה מהתזמורת ושכרתם נגנית חוץ?
"לא שכרנו נגנית אחרת במקומה. ישנה תלמידה אחת שנאלצנו להוציא מפעילות התזמורת, בגלל שהאם עמדה בסרבנותה במשך זמן ממושך לשלם שכר לימוד לבית הספר. נוצר מצב אבסורדי, בו בתה ממומנת על ידי חבריה לכיתה, וממש לא מדובר במשפחה בעלת מצוקה כלכלית.

"ישנה תלמידה אחת שנאלצנו להוציא מפעילות התזמורת, בגלל שהאם עמדה בסרבנותה לשלם שכר לימוד. נוצר מצב אבסורדי, בו בתה ממומנת על ידי חבריה לכיתה, וממש לא מדובר במשפחה בעלת מצוקה כלכלית"

"הבהרנו לאם חזור והבהר שפעילות אמנותית נוספת בבית הספר נושאת עלויות נוספות, וכי לא ניתן לקבל אותה ללא תשלום. משעמדה האם בסירובה לשלם פעם אחר פעם, הודענו שבתה לא תוכל להמשיך לנגן בתזמורת. על אף כל זאת, לאחר מספר חזרות השבנו את התלמידה לתזמורת כי ביקשנו שלא לפגוע בילדה בשל החלטותיה של האם".

בינתיים, כפי שפרסמנו לפני ארבעה חודשים, קבע משרד החינוך כי גם התשלום עבור בחינות הכניסה שעורך בית הספר אסור על פי כללי המשרד, וכי על בית הספר לחדול ממנו ואף להשיב להורים את כספם.

בדיקת זמן ישראל מעלה כי בית הספר משלשל לקופתו כ-120,000 שקלים בשנה מגביית כ-300 שקלים עבור כל בחינת כניסה, בניגוד להנחיות משרד החינוך, וכי כספים אלה אשר נגבים גם מתלמידים שאינם מתקבלים ללימודים, אינם מוחזרים ונספגים בתוך הקופה הגרעונית של תלמה ילין. בסך הכל גבה בית הספר כ-600,000 שקלים עבור בחינות כניסה בחמש השנים האחרונות.

למרות הוראת משרד החינוך, הורים שפנו אל בית הספר ודרשו את השבת הכספים קיבלו תשובה שלילית. כך, למשל, שרית סרדס – אמא לילדה שנבחנה ב-2018 וב-2019 – פנתה למחלקת הנהלת החשבונות בבית הספר בדרישה לקבל החזר. במחלקה לא ידעו כלל על ההנחיה, ובהמשך סרדס קיבלה תשובה כי "הדבר מצוי בדין ודברים מול משרד החינוך".

לעניין בחינות הכניסה, מסר מנהל בית הספר דן שגיב בתגובה: "הנושא נמצא בבירור מול אגף האכיפה של משרד החינוך".

תגובת משרד החינוך לכתבה זו: "המשרד מקיים בחודשים האחרונים בדיקה סביב התנהלות בית הספר. המקרים מוכרים, ואנו ממשיכים בבדיקה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מנהל בית הספר דן שגיב, ממשיך לשקר באופן בריוני תוך שהוא מסלף את העובדות ומצהיר הצהרות שקריות שאין להן שחר, חמור מכך יש תיעוד מלא לשקריו.לדוגמא כשנשאל: האם פגעתם בתלמידים? האם הדחתם תלמי... המשך קריאה

מנהל בית הספר דן שגיב, ממשיך לשקר באופן בריוני תוך שהוא מסלף את העובדות ומצהיר הצהרות שקריות שאין להן שחר, חמור מכך יש תיעוד מלא לשקריו.לדוגמא כשנשאל: האם פגעתם בתלמידים? האם הדחתם תלמידה מהתזמורת ושכרתם נגנית חוץ?
ענה "לא שכרנו נגנית אחרת במקומה…"
מצורף לינק לקונצרט פרויקט הסיום של התזמורת הקלאסית של תלמה, במקום תלמידת המגמה,בויולה מנגנת מירי מנשרוב, ויולנית מקצועית, תלמידה היא לא כבר הרבה שנים.

עוד 2,028 מילים ו-1 תגובות
סגירה