האביב הערבי של מנסור עבאס

חודש בדיוק אחרי השבעת הממשלה, האופוזיציה מזהה כי המסלול לערעור יציבותה עובר דרך רע"ם, והדרמה שקדמה לחוק האזרחות היא כלום לעומת מה שמתכננים שם ● על הפרק: הצעת חוק הסותרת את החלטת בג"ץ בנושא הפונדקאות ● "זה הנושא הרגיש ביותר בחברה הערבית, ולא רק ברע"ם", מסכים הפרשן הבכיר בסאם ג'אבר ● והוא מעריך כי רע"ם לא תחזיק מעמד בקואליציה לזמן רב ● פרשנות

ח"כ ווליד טאהא מסיעת רע"ם ישב אתמול בקצה שולחן הדיונים בוועדה המסדרת בכנסת ונזף בחברי הכנסת שישבו מולו. "סידרתי לכם יום חופש ואפילו לא אמרתם לי תודה. תתביישו לכם", הוא התריס בהם.

טאהא כיוון לציוץ שפרסם ביום ראשון בערב שהטריף את כל המערכת הפוליטית, שם הודיע כי רע"ם לא תשתתף בדיונים ולא תצביע בוועדות הכנסת עד להודעה חדשה.

בעקבות האיום, הממשלה קיימה דיון והצביעה על העברת מנהלת הבדואים לסמכות משרד הרווחה, כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים. העסק סודר.

עכשיו טאהא בא לגבות את החוב מעמיתיו. הוא השבית את כל המערכת וחברי הכנסת יכלו ליהנות מיום חופשי עד שהממשלה התרצתה. מבחינת האופוזיציה מדובר כמובן באסון. "תוך שלוש שעות נפתלי בנט נכנע לאולטימטום של רע"ם ומכר לה את הנגב", זעק יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

חברי האופוזיציה בוועדה המסדרת התחילו להרעיף שבחים על אנשי רע"ם כדי להביך את הקואליציה. כשנכנס יו"ר רע"ם מנסור עבאס לחדר הוועדה, הם קראו לעברו "אדוני ראש הממשלה" וטפחו על כתפו. ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה אף החליף עמו היי-פייב. קשה לומר שעבאס לא אהב את המחוות.

כשנכנס יו"ר רע"ם מנסור עבאס לחדר הוועדה, הם קראו לעברו "אדוני ראש הממשלה" וטפחו על כתפו. ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה אף החליף עמו היי-פייב. קשה לומר שעבאס לא אהב את המחוות

"רע"ם היא עקב אכילס של הממשלה החדשה", אומר ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) לזמן ישראל. המהלך הבא אחרי שחוק האזרחות גרם למבוכה גדולה ברע"ם, פיצל את הקולות ובסוף לא עבר בכנסת, מתכננים באופוזיציה את המכשול הבא.

מנסור עבאס מתקבל בקריאות "ראש הממשלה" בכניסה לוועדה המסדרת, 12 ביולי 2021 (צילום: טל שניידר)

ביום ראשון, בג"ץ הורה למדינה לאשר בתוך חצי שנה לזוגות גברים ולאב יחידני להשתמש בשירותי פונדקאות תחת החוק הישראלי. החרדים מתכוונים להגיש הצעת חוק שסותרת את החלטת בג"ץ. "אנחנו נשיג רוב באמצעות רע"ם ונביך שוב את הקואליציה הזו", אומר ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה).

הפרשן הבכיר בסאם ג'אבר, עורך האתר "פאנט", מסכים כי המהלך הזה יקרע את רע"ם. "זה הנושא הרגיש ביותר בחברה הערבית, ולא רק ברע"ם", הוא אומר. "קשה מאד אצלנו לעכל אותו. זה נושא שעליו נלחמו רע"ם והרשימה המשותפת, ורע"ם תקפה את המשותפת שהיא חיובית מדי כלפי הלהטב"ים".

"זה הנושא הרגיש ביותר בחברה הערבית, ולא רק ברע"ם. קשה מאד אצלנו לעכל אותו. זה נושא שעליו נלחמו רע"ם והרשימה המשותפת, ורע"ם תקפה את המשותפת שהיא חיובית מדי כלפי הלהטב"ים"

ג'אבר סבור כי רע"ם לא תחזיק מעמד בקואליציה הזו גם בגלל הלחצים שבאים מכיוון הרשימה המשותפת. חוק האזרחות רק הדגים את הבעיה. "כל חוק שנוגע בשירות הביטחון עלול לטלטל את הקואליציה עד שתיפול. ואני בכלל לא מדבר על מלחמה בעזה", אומר ג'אבר.

בסאם ג'אבר (צילום: טוויטר)
בסאם ג'אבר (צילום: טוויטר)

המאבק הבלתי מתפשר בין שתי הרשימות הערביות מסבך גם את העניינים בתוך הקואליציה. כל מגע בין הממשלה והרשימה המשותפת מרתיח את עבאס וחבריו.

"רע"ם רוצה לבדל את עצמה מהרשימה המשותפת", מסביר ג'אבר. "היא חייבת להשאיר את המשותפת מחוץ לעניינים, כדי לנצח אותה בבחירות הבאות.

"בינתיים רע"ם לא מספקת את הסחורה. החברה הערבית מחכה שהם יטפלו בפשע, בכפרים הלא מוכרים, בבנייה הלא חוקית. הם רוצים לראות כסף, אבל לא רואים כלום. אנחנו כבר סופרים 60 איש שנרצחו מתחילת השנה. מכאן כל הלחץ".

בינתיים רע"ם לא מספקת את הסחורה. החברה הערבית מחכה שהם יטפלו בפשע, בכפרים הלא מוכרים, בבנייה הלא חוקית. הם רוצים לראות כסף, אבל לא רואים כלום"

ואת הלחץ מפעיל גם נתניהו, שמקדיש את כל המרץ האופוזיציוני שלו בחזית הפוליטית הערבית הפנימית, כאילו שהוא עצמו לא היה האיש שחיזר בלהט אחרי רע"ם והפך את עבאס לאורח כבוד בביתו הקודם ברחוב בלפור. על המכתם של ח"כ אחמד טיבי שממשלת בנט היא "הממשלה הישראלית-פלשתינית הראשונה" נתניהו לא יפסיק לחזור, כמו מנטרה.

"בנט חייב להיכנע לכל התכתיבים של עבאס", אמר אתמול נתניהו. "הא העביר לו 43 מיליארד שקל. הוא הכשיר לו את המבנים הלא חוקיים. הוא ראש ממשלה חלש וסחיט. אם עבאס יגיד לו 'תעמוד על רגל אחת', אז הוא יעמוד על רגל אחת".

מנסור עבאס ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 28 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

וזו בהחלט תמונת המצב. חודש בדיוק עבר מאז הקמת הממשלה והיא עדיין עומדת על רגל אחת, מחכה להתייצב, אבל תלויה רבות במערכת היחסים התקדימית עם השותפה הערבית החדשה, שגם היא מעורערת למדי.

עוד 626 מילים
סגירה