הסטטוס קוו בהר הבית נשבר, וזה לא מבשר טובות

קרוב ל-1,700 יהודים עלו אתמול להר הבית ● שיקלי וחבריו שרו את ההמנון על ההר - ארוע חסר תקדים ● וראש הממשלה בנט עודד "שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר" - מילים שלא נאמרו מעולם על ידי ראש ממשלה ● "היינו כחולמים", הגיב יהודה גליק, שהקדיש את רוב חייו למאבק על עליית יהודים להר הבית ● אבל לאירועים הללו יהיו השלכות - פוליטיות וביטחוניות ● פרשנות

יהודים עולים להר הבית לרגל תשעה באב, 18 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean
יהודים עולים להר הבית לרגל תשעה באב, 18 ביולי 2021

"זו מהפכה", התמוגג אתמול יהודה גליק, חבר כנסת לשעבר בליכוד נוכח האירועים הסוערים וחסרי התקדים בהר הבית. "פעם היו עוצרים אותי על כל תנועת שפתיים על ההר. היום יש תפילות מסודרות, משטרה שמעלימה עין. אני עולה להר וקורא בקולי קולות את שיר המעלות. אתמול בתשעה באב קראתי את כל מגילת איכה, במניין. היינו כחולמים".

לגליק יש סיבה מיוחדת לחגוג. את רוב שנות חייו הוא מקדיש למאבק על עליית יהודים להר הבית. עשרות פעמים קיים מחאות קולניות ושביתות רעב, התעמת עם שוטרים, נעצר ושוחרר. פעם אחת כמעט ושילם בחייו. באוקטובר 2014 ירה בו מטווח קרוב מתנקש פלסטיני, איש הג'יהאד האסלאמי. גליק נפצע קשה אבל התאושש באורח פלא.

אתמול, כמו בכל שנה בתשעה באב, הוא עלה להר הבית בשבע וחצי בבוקר. גליק היה שמח אם היו מאפשרים לו להכניס ספר תורה להר, אבל גם זה יבוא. הסטטוס קוו נשבר, וזהו תהליך מורכב ומסוכן שמתרחש מול עינינו, וכבר הרים מחאות וגינויים מכל רחבי העולם המוסלמי.

גליק היה שמח אם היו מאפשרים לו להכניס ספר תורה להר, אבל גם זה יבוא. הסטטוס קוו נשבר, וזהו תהליך מורכב ומסוכן שמתרחש מול עינינו, וכבר הרים מחאות וגינויים מכל רחבי העולם המוסלמי

קרוב ל-1,700 יהודים עלו אתמול להר הבית – מספר שיא בשנים האחרונות. בשנה שעברה הקורונה הייתה בשיאה, אז אין מה להשוות את המספרים, אבל ברור שיש עלייה דרמטית ביחס לשנים קודמות. צריך לזכור שרק באוגוסט 2003 פתח השר לביטחון פנים דאז צחי הנגבי את שערי ההר לביקור יהודים, אחרי שהיו נעולים בפניהם במשך כל תקופת האינתיפאדה השנייה.

יהודה גליק בהר הבית ב-2014 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יהודה גליק בהר הבית ב-2014 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

המשטרה הכניסה אתמול קבוצות של 30 איש בזו אחר זו. בין העולים היו גם פוליטיקאים מהימין – חברי הכנסת עמיחי שיקלי ויום טוב כלפון מימינה, שרן השכל מתקווה חדשה וגם שולי מועלם, חברת כנסת לשעבר. גליק וחבריו אומרים שאם שעות העלייה לא היו מוגבלות, היו עולים אתמול להר הבית עשרות אלפי מתפללים.

שני אירועים, אולי היסטוריים, מחדדים את תחושת שינוי הסטטוס קוו על הר הבית, והם שהקפיצו כנראה את מצרים, ירדן, הרשות הפלסטינית, טורקיה ורע"ם. כמה עשרות פלסטינים התבצרו בלילה שבין שבת וראשון במסגד אל אקצא, כמו בימי מבצע "שומר החומות", אבל המשטרה הצליחה להתגבר עליהם בקלות יחסית ולפתוח את השערים בשעה 7:20 בבוקר לכניסת יהודים.

בשעה 15:35 אחר הצהריים, אחרי שורה של התייעצויות ומעקב אחרי העימותים המוקדמים על ההר ועליית היהודים, פרסמה לשכת ראש הממשלה את ההודעה הבאה:

"ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח כעת עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי. ראש הממשלה הודה לשר ולמפכ"ל על ניהול האירועים בהר הבית באחריות ובשיקול דעת, תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר. רה"מ הדגיש, כי חופש הפולחן בהר הבית יישמר באופן מלא גם למוסלמים, המציינים בימים הקרובים את יום עורפה וחג הקורבן".

הודעה רשמית בנוסח הזה לא יצאה מעולם מלשכת ראש ממשלה בישראל. בנט מזכיר בפירוש, פעמיים, את מילות הקוד "שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר הבית". מאז כיבוש ההר ב-1967 לא התירה אף ממשלה את חופש הפולחן ליהודים.

יהודים מתפללים מחוץ לשערי הר הבית, לצד שלט הרבנות הראשית האוסר על תפילה בשטחי הר הבית (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יהודים מתפללים מחוץ לשערי הר הבית, לצד שלט הרבנות הראשית האוסר על תפילה בשטחי הר הבית (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

בירור שעשיתי העלה את התובנה הבאה: בנט כנראה לא שם לב לניסוח המהפכני ואנשיו נאלצו למתן ולהסביר כי חופש הפולחן הוא מבחינתו חופש ביקור בהר. יחד עם זאת, בנט לא שינה את נוסח ההודעה למרות הלחצים שהגיעו מכל עבר, ולכן היא תקפה וקיימת.

ההצהרה הזו של בנט הצליחה כבר לעורר התלהבות כמעט משיחית אצל חבר הכנסת החדש מימינה, יום טוב כלפון, עולה ותיק להר הבית.

"נתניהו אסר על היהודים לעלות להר הבית", אמר כלפון בראיון לרשת ב', "בתשעה באב היינו באים ומחכים שעות בשמש. זו הצביעות של הביביסטים. במבצע שומר החומות נתניהו סגר את הר הבית בגלל המהומות, ובנט עכשיו פותח בלי פחד. אני מודה לו בשם כל העם היהודי".

"בתשעה באב היינו באים ומחכים שעות בשמש. זו הצביעות של הביביסטים. במבצע שומר החומות נתניהו סגר את הר הבית בגלל המהומות, ובנט עכשיו פותח בלי פחד. אני מודה לו בשם כל העם היהודי"

"בנט עומד בראש הקואליציה הזו באומץ רב ובנחישות", הפליג כלפון, "לא היה ראש ממשלה כזה בהיסטוריה של עם ישראל. היהודים עלו להר הבית, צה"ל מגיב בכוח על הבלונים, היישוב אביתר עומד על תלו, מצעד הדגלים צעד בשער שכם, וזו עוד קואליציה עם מרצ ורע"ם".

לאירוע חסר התקדים השני אחראי שיקלי, שעמד אתמול בתוך מתחם הר הבית ויחד עם קבוצה של יהודים שר את "התקווה". שיקלי וחבריו שרו אמנם בשקט, ולא בקולי קולות כמו גליק, אבל מי שהעז לשיר את ההמנון הלאומי עד היום על הר הבית גורש ואפילו נעצר.

רע"ם, השותפה הקואליציונית של ימינה, זעמה אתמול על האירועים. מנסור עבאס וחבריו לא יכלו לשתוק מול מסע הגינויים שהגיע בעיקר מהכיוון הפלסטיני.

"זו הסלמה מסוכנת", הודיע ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן). "ממשלת השינוי ממשיכה באלימות באל אקצא ובשייח' ג'ראח", אמר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה.

בסוף רע"ם הוציאה הודעה חריפה שמגנה, בין השאר, את "הפלישה של המתנחלים למסגד אל אקצא". עכשיו צריך לחכות לביטוי הפוליטי של הדברים, לתביעות ולהתניות של רע"ם בנושא הר הבית מול הממשלה, ולתגובה של בנט שעשה אתמול צעד דרמטי ימינה, ועורר את כל הרגישויות, ואולי גם את האלימות בשטח.

אגב, לא כולם מתלהבים מהמהלך של בנט. יש מי שסבור שדווקא הפלסטינים הם אלה שמפרים את הסטטוס קוו באופן קבוע. חוקר הר הבית ועיתונאי "ישראל היום" נדב שרגאי אומר כי תפילות יהודים בהר במגבלות שונות, גם במניין, החלו כבר לפני ארבע וחמש שנים בתקופת כהונתו של גלעד ארדן כשר לביטחון פנים, בעיקר בחלק המזרחי של ההר.

שרגאי – שהוציא לאחרונה את ספרו השלישי על הר הבית, "טרור אל אקצא: מעלילה לדם" – מציין כי השינוי הזוחל הזה בסטטוס קוו התרחש לאחר שלאורך 50 השנים האחרונות המוסלמים הפכו את הסטטוס קוו בהר על פניו, בשורה של שינויים לטובתם.

כך, למשל, הקמת שני מסגדים נוספים בהר: אל אקצא הקדום ואל-מרוואני; הכשרת מתחם שער הרחמים כמקום תפילה; צפצוף ארוך על חוקי התכנון, הבניה והעתיקות בהר; ועוד שורה של שינויי מהות.

"ההצהרה של בנט אתמול, לפיה ישמר חופש הפולחן לכל הדתות בהר, נראית על פניה כחריגה מהותית מהסטטוס קוו, אם כי הבנתי שכוונתו רק לביקורי יהודים", אומר שרגאי. "מצד שני הודעת רע"ם נראית כאילו היא עוד פרק בסדרות האולטימטומים שמפרסם ארגון הטרור חמאס מעזה בחודשים האחרונים בעניין הר הבית".

העיתונאי והסופר נדב שרגאי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
העיתונאי והסופר נדב שרגאי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

כך או כך, לאירועים הללו יהיו השלכות. הר הבית עורר מהומות אלימות ומלחמות בין הישראלים והפלסטינים על דברים פחותים מאלה שקרו אתמול.

הסיבה לשקט היחסי בינתיים מוסברת בחג הקורבן שמצוין החל מהיום בעולם המוסלמי וכמובן שגם במסגדים על הר הבית. ייתכן שגם המוסלמים רוצים עכשיו פולחן דתי רגוע, ורק אחר כך חארבו דארב.

עוד 997 מילים
סגירה