לא מנקים אורוות של שחיתות ופשיזם עם מגבון לח מבושם

משה קלוגהפט בראיון על קמפיין הבית היהודי בראשות בנט, צילום מסך מסרטון של  kikro media
משה קלוגהפט בראיון על קמפיין הבית היהודי בראשות בנט, צילום מסך מסרטון של kikro media

אני ממבקריו של ראש הממשלה נפתלי בנט עוד מימי "הדתה שמדתה" במשרד החינוך. עם זאת, סברתי שממשלת שינוי, גם אם היא רחוקה מאוד מלהיות ממשלת חלומותי, מצדיקה נסיון לבלוע את הצפרדע הזו.

ימין ושמאל, יהודים וערבים, דתיים וחילונים משתפים פעולה באותה ממשלה – זה מה שמעל עשור הקמפיינים הסטראוטיפים השקריים ורוויי שנאה אמרו לנו שלעולם לא יכול לקרות. והנה, זה קרה.

אני ממבקריו של ראש הממשלה נפתלי בנט עוד מימי "הדתה שמדתה" במשרד החינוך. עם זאת, סברתי שממשלת שינוי, גם אם היא רחוקה מאוד מלהיות ממשלת חלומותי, מצדיקה נסיון לבלוע את הצפרדע הזו

המדיום הוא המסר, חשבתי לעצמי, והמסר של קואליציה כל כך מגוונת הוא תקווה להחלמה. סוף לשיח השטנה, סוף לשקרים והשפלה, סוף לדה-לגיטימציה ולהסתה.

בקושי חודש אחרי שקמה ממשלת השינוי והנה נפתלי בנט ממנה את משה קלוגהפט ליועץ לראש הממשלה. אותו "איש מקצוע", שלפני פחות משנה עוד היה יועץ של ח"כ ביבי נתניהו, ראש הממשלה דאז, הנאשם בפלילים בעודו אוחז בקרנות המזבח בבלפור ומנהל אסון תוך ניגוד עניינים.

אפשר לחשוב שאין במדינה כולה עוד יועצים מלבד מי שבנו קריירה על שקרים סטריאוטיפיים, לכאורה, וטיפוח הסנטימנט הפשיסטי, לפיו ישראל שורצת אוייבים מבפנים.

אמנם לבנט וקלוגהפט יש היסטוריה של קמפיינים ביחד ואף של חקירה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה, אבל לא מדובר בשום דבר שראש ממשלה מכהן היה אמור לרצות להזכיר או לשחזר.

כך למשל, קמפיין הדה-לגיטימציה "משהו חדש מתחיל" משנת 2015 ניסה, לכאורה, לצייר את חברי המחנה הציוני כאנטי-ציונים, כולל את מי שהיום היא שרת התחבורה בממשלת השינוי, מרב מיכאלי.

אפשר לחשוב שאין במדינה כולה עוד יועצים מלבד מי שבנו קריירה על שקרים סטריאוטיפיים לכאורה וטיפוח הסנטימנט הפשיסטי, לפיו ישראל שורצת אוייבים מבפנים

בקמפיין מי שכיום נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג מוצג עם הציטוט "הביטוי מדינה יהודית מוטעה לחלוטין" לצד לוגו שנראה כמו הלוגו של מפלגת חד"ש.

האם נפתלי בנט ומשה קלוגהפט חשבו אז או חושבים היום שהרצוג לא ציוני? כנראה שלא. כנראה ששיקרו ותרמו לשיח רעיל, חסר גבולות וחסר אחריות שנשען על סטריאוטיפים גזעניים, ומעצים אותם כדי לצייר יריבים פוליטיים לגיטימיים כאוייבים מבפנים.

מכיוון שקארמה איז א ביטץ', אותם נרטיבים שקריים מופנים עכשיו כלפי בנט עצמו, כולל איומים עליו ועל חברי הקואליציה שלו, מאותם אנשים שהוא וקלוגהפט היועץ החדש-ישן שלו שכנעו, לכאורה, בשקרים מתועבים רק לפני כמה שנים.

מי אמר שלא מחרבנים איפה שאוכלים?

במאמר של הילו גלזר "הכירו את משה קלוגהפט, האיש מאחורי הפנים המחייכות של נפתלי בנט" הוא מתואר כך:

"איש שהדביק את הקרן למצחה של נעמי חזן ומי שלימים ישחרר סרטון שמשווה בין יוסי יונה לחמאס – שני קמפיינים שנסמכו על הלחם מניפוליטיבי של רסיסי עובדות ושברי ציטוטים".

לעיתים נדמה שלקלוגהפט יש פטיש של דה-לגיטימציה וכל קמפיין הוא מסמר. למשל בקמפיין למי שכיהן כראש מועצת גוש עציון, יאיר וולף, קמפיין דה-לגיטימציה פנים-מגזרי שצייר את יריבו כדתי מדי, הביא לכשלון קולוסאלי.

מכיוון שקארמה איז א ביטץ', אותם נרטיבים שקריים מופנים עכשיו כלפי בנט עצמו, כולל איומים עליו ועל חברי הקואליציה שלו, מאותם אנשים שהוא וקלוגהפט היועץ החדש-ישן שלו שכנעו בשקרים מתועבים רק לפני כמה שנים

בעוד החרבן שהמיט קלוגהפט בעזרת קמפיינים של דה-לגיטימציה בהחלט מרשים, ראוי לשים לב לכשלונות המהדהדים שלו דווקא בקמפיינים שהיו אמורים להיות חיוביים. בקמפיין לחטיף מתוק עבור "כרמית", חברתו "EDK תקשורת" שלחה למאות נשים משפיעניות מכתבי הטרדה מינית מאיימים בכתב יד כאילו זה אמור להיות משעשע. במכתבים היה כתוב:

"תסלחי לי שאני ישיר…אבל בברנז'ה מספרים עלייך שאת מוכנה לנסות דברים חדשים. ראיתי אותך בהפסקת צהריים ליד המעלית…תזכרי, אם לא תבואי אלי, אני כבר אגיע אליך".

צריך לתהות למה ראש ממשלה מכהן צריך יועץ פוליטי שככה דמיין שצריך למכור חטיף שוקולד.

קלוגהפט נתן את שירותי היועץ שלו גם לחברת Uber. בנסיון להשפיע על שר התחבורה דאז ישראל כץ, צץ דף פייסבוק בשם "גם לי שר התחבורה חייב כסף" כאילו מדובר בהתקוממות עממית נגד מחירי המכוניות בגבוהים שUber יכול להיות להם פתרון פשוט יותר מהורדת מיסים.

הדף הפך להפגנה והגיע לתקשורת. אך משהו הסריח ועלה החשד שהמחאה האותנטית לא כל כך אותנטית, ושקלוגהפט הקים לכאורה ארגון קש מגמתי. קשה לקבוע אם אחת מהסיבות שאין Uber בישראל היא בגלל מהלך שנראה לכאורה מזוייף ושקרי.

כמו חטיף שוקולד, גם Uber זה מסוג הדברים שלא צריך להתאמץ נורא כדי לעשות להם קמפיין חיובי. למה לא חזינו בכזה?

מאז שבו ועלו חשדות לגבי מעורבותו של קלוגהפט בהקמת ארגוני קש של מחאות "עממיות" לא אותנטיות כקמפיינים פוליטיים. אחד מהארגונים החשודים ככאלה הוא מחאה של מכחישי קורונה. מחאה שהגיעה לפתע בספטמבר 2020 בחולצות כתומות ושלטים מעוצבים למחאת בלפור, במקרה בדיוק באותו ערב שבו יועציו של ראש הממשלה דאז נתניהו (שעמם עבד קלוגהפט באותה התקופה) הפרו בידוד והתחזו לסטודנטים לקלנוע ועברו בקהל ותיעדו "מפיצי מחלות" לכאורה. פעיל מחאה יואב גלזנר זיהה את יועציו של נתניהו וצילם אותם בורחים מהמקום וכך התפוץ האירוע.

המינוי של קלוגהפט ליועץ של ראש הממשלה מציע כמה דברים:

1

לבנט אין כבוד למעמד ראש הממשלה או לחברי הקואליציה. הוא לא מעוניין – לא בממשלת שינוי ולא בריפוי, אלא בלעשות בדיוק את מה שעשה יו"ר הליכוד. לבלוס כח פוליטי עם קמפיינים להנדסת תודעה על חשבון שפיות הציבור.

2

בנט סבור אנחנו הציבור עדר מבולבל של מטומטמים שצריכים שיאכילו אותנו רעל מסרטן של שקרים וסטראוטיפים גזעניים. זאת כדי שנהייה כל כך עסוקים בלשנוא אחד את השנייה, עד שלא יהיה לנו את הפניות המנטלית לדרוש טיפול מקצועי וערכי בסוגיות הפוליטיות, כלכליות וחברתיות שנוגעות לחיינו האמיתיים כאזרחי המדינה.

3

אין לו שום כוונה לשנות את השיח כפי שהבטיח.

במידה רבה צריך להודות לבנט. המינוי הזה, שבא אחרי המינוי של נאור יחיא לדובר בית הנשיא, מזכיר לכולנו שלא מנקים אורוות של שחיתות ופשיזם עם מגבון לח מבושם. יש לציבור הדמוקרטי בישראל הרבה מאוד עבודה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מאמר מצוין וחשוב. קשה לזכור את כל הפרטים הללו וזה בהחלט מציב תמונת מראה. חוץ מזה, לא אתפלא אם זו עוד אחת מזרועות התמנון ה"נאלחות" של המושחת נתניהו, באיזו שהיא שלוחה "סיבובית" להשתלט ול... המשך קריאה

מאמר מצוין וחשוב.
קשה לזכור את כל הפרטים הללו וזה בהחלט מציב תמונת מראה.
חוץ מזה, לא אתפלא אם זו עוד אחת מזרועות התמנון ה"נאלחות" של המושחת נתניהו, באיזו שהיא שלוחה "סיבובית" להשתלט ולפרק את הממשלה ואת ימינה…
יש לנו את יחיא אצל הנשיא ועכשיו את קלוגהפט אצל ראש הממשלה…
אין ספק שהעיניים שלנו צריכות להיות פקוחות!

עוד 861 מילים ו-2 תגובות
סגירה