המלך עבדאללה עדיין בצרות גדולות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021

למלך ירדן היו הישגים מדיניים וכלכליים במהלך ביקורו בוושינגטון אך ספק אם הם יסייעו לו לשמור על יציבות שלטונו. ירדן ממשיכה לתסוס מתחת לפני השטח נוכח המצב הכלכלי הקשה, מגיפת הקורונה והשלטון הדיקטטורי של בית המלוכה ההאשמי.

לעבדאללה מלך ירדן יש סיבות טובות להיות מרוצה מפגישתו ב-19 ביולי בבית הלבן עם הנשיא ביידן.

הנשיא האמריקני עשה לו כבוד גדול והרעיף עליו מילים חמות לעיני המצלמות, הוא היה המנהיג הערבי הראשון שביידן אירח בבית הלבן מאז שהוא נכנס לתפקידו.

לעבדאללה מלך ירדן יש סיבות טובות להיות מרוצה מפגישתו עם הנשיא ביידן, שעשה לו כבוד גדול והרעיף עליו מילים חמות לעיני המצלמות. הוא המנהיג הערבי הראשון שביידן אירח בבית הלבן מאז כניסתו לתפקיד

המלך יחזור לירדן עם כמה הישגים מדיניים וכלכלים מביקורו בארה"ב.

1

מתנה אמריקנית של 500 אלף חיסונים נגד קורונה של חברת "פייזר" ותשלום ראשון במזומן מתוך מענק הסיוע הכלכלי האמריקני לירדן בסך 600 מיליון דולר.

2

תמיכה אמריקנית בחידוש מערך מטוסי ה-F-16 שבידי ירדן.

3

ארה"ב בוחנת ברצינות להקים בסיסי צבא בירדן שיסייעו בשמירה על השלטון ויציבותו.

4

קבירת תוכנית "עסקת המאה" ורעיונות הסיפוח, כל הרעיונות המדיניים של הנשיא טראמפ וצוותו הושלכו לפח האשפה של ההיסטוריה, הנשיא ביידן תומך בפיתרון שתי המדינות, דבר שמוריד מעל השולחן את הטענה של גורמי ימין בישראל כי ירדן היא "המולדת החלופית" של הפלסטינים ואין צורך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

5

הכרה ותמיכה אמריקנית במעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, דבר שמרחיק מאוד את השאיפה הסעודית ל"דריסת רגל" בהר הבית.

בעיות קשות מבית

השאלה הגדולה היא האם ההישגים של המלך עבדאללה בביקורו בארה"ב יספיקו לו להמשיך ולשמור על היציבות הפוליטית בירדן נוכח המשך המשבר הכלכלי הקשה ומגיפת הקורונה.

השאלה הגדולה היא האם ההישגים של המלך עבדאללה בביקורו בארה"ב יספיקו לו להמשיך ולשמור על היציבות הפוליטית בירדן נוכח המשך המשבר הכלכלי הקשה ומגיפת הקורונה

לפני כמה חודשים הופתע המלך כאשר המודיעין הירדני חשף ניסיון לקשור קשר נגדו ולזעזע את היציבות והביטחון בממלכה.

מאחורי קשר עמדו אחיו למחצה הנסך חמזה, שני בכירים ירדנים וכמה מהמנהיגים של השבטים הבדואים בדרום ירדן הממורמרים על בית המלוכה.

המלך עבדאללה אילץ את אחיו חמזה לחתום על הצהרת אימונים והכניס אותו למעצר בית הרחק מעין הציבור. מנהיגי השבטים הבדואים נעצרו ושוחררו לאחר אזהרה, ואילו שתי דמויות המפתח בפרשה ד"ר באסם עוודאללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר, והשריף חסן בן זיד בן משפחת המלוכה, המקורבים מאוד ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הועמדו לדין. בית הדין לביטחון המדינה גזר על השניים בשבוע שעבר עונשי מאסר כבדים של 15 שנות מאסר כל אחד, מסר ברור לכל מתנגדיו של המלך עבדאללה.

המלך עבדאללה החל לפני נסיעתו לוושינגטון לחזר אחרי מנהיגי השבטים הבדואים בממלכה, הנאמנים לאחיו הנסיך חמזה, כדי לנסות ולקרבם אליו.

במקביל, הוא מינה את אחיו השני, הנסיך עלי בן חוסיין לתפקיד סגן המלך כדי לאותת שאין מחילה לאחיו המורד הנסיך חמזה וכי הסיפור שלו נגמר.

בנוסף לכך, המלך הקים ועדה מיוחדת שתעשה רפורמות משפטיות בחוק הבחירות ובחוק המפלגות כדי ליצור מראית עין שירדן היא מדינה ליברלית וכדי להרגיע את הרחוב הירדני התוסס.

הועדה היא בשלבי הדיונים הראשוניים, אבל אף אחד בירדן לא מאמין שייצא משהו מהקמתה, גורלה יהיה כגורל שאר הועדות בנושא שהמלצותיהן הושלכו לפח.

המלך עבדאללה ממשיך בשלטון הדיקטטורי כמו שאר מנהיגי ערב ומדכא ביד ברזל את מתנגדיו ומבקריו.

עבדאללה הקים ועדה כדי ליצור מראית עין שירדן היא מדינה ליברלית ולהרגיע את הרחוב הירדני התוסס. המלך עבדאללה ממשיך בשלטון הדיקטטורי כשאר מנהיגי ערב ומדכא ביד ברזל את מתנגדיו

המלך הצליח להרוס את התדמית האהובה של הנסיך חמזה ברחוב הירדני. הוא הפגין קשיחות ולא ראה אף אחד ממטר. למרות שד"ר באסם עוואדללה נושא דרכון אמריקני ונחשב ליועץ קרוב של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הוא קיבל עונש מאסר כבד מאוד. פרקליטו טוען כי הוא הוכה ועבר עינויים בכלא.

כך שומרים על כס השלטון בירדן ועל זכויות האדם. למלך היו כמה הישגים במהלך ביקורו בוושינגטון, אך ספק אם זה יעזור לו לייצב את שלטונו בירדן, התסיסה נמשכת מתחת לפני השטח ומאיימת להתפרץ.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 602 מילים
סגירה