ג'ייקוב שטיינמץ הוא השחקן האורתודוקסי הראשון שנבחר בדראפט על ידי קבוצת בייסבול מן הליגה הבכירה (צילום: באדיבות משפחת שטיינמץ)
באדיבות משפחת שטיינמץ

ראיון ילד הפלא החרדי של הבייסבול האמריקאי

כדי לא לחלל שבת, הוא ישן במלון קרוב מספיק למגרש, כך שיוכל להגיע אליו ברגל ● סוגיית האוכל הכשר לא מטרידה אותו: הוא מתכנן לעשות משלוחים או להביא אוכל יחד עימו ● ג'ייקוב שטיינמץ עשה החודש היסטוריה, כשהיה לשחקן הבייסבול החרדי הראשון שנבחר בדראפט על ידי קבוצה מהליגה הבכירה

אם הכול יסתדר כשורה לג'ייקוב שטיינמץ, הבעיה הבאה שהוא עשוי להיתקל בה תהיה מציאת מזון כשר.

שטיינמץ, מגיש (pitcher) בייסבול בן 17 מפרברי ניו יורק, שכבר התפרסם ביכולת הזריקה האימתנית שלו, עשה היסטוריה החודש, כשהיה לשחקן הבייסבול היהודי האורתודוקסי הראשון שנבחר בדראפט על ידי קבוצה מהליגה הבכירה. קבוצת אריזונה דַיימוֹנדבֶּקס, שמושבה בעיר פיניקס, בחרה בצעיר מלונג איילנד כמספר 77 – הרבה יותר גבוה מהצפוי.

אם יחליט שטיינמץ, שגובהו 180 ס"מ ומשקלו כ-100 ק"ג, להתחיל בקריירה המקצועית שלו מייד, וכך לוותר על מילגה לקולג' פוֹרדהם, הוא עשוי למצוא עצמו בסופו של דבר בקבוצה מהליגה הנמוכה "באמצע שום מקום, כמו רוב הקבוצות בליגה הנמוכה", הודה שטיינמץ בראיון טלפוני יומיים אחרי שקיבל את הבשורה על בחירתו בדראפט.

במקרה כזה, השחקן הצעיר עלול להתקשות לשמור על אורח החיים הדתי שלו, מכיוון שרבות מהקבוצות בליגה הנמוכה משחקות במקומות, שבהן קשה למצוא אוכל כשר או לשמור שבת כפי שהוא נוהג כעת.

אבל שטיינמץ לא מוטרד.

"מבחינת אוכל, אני מביא דברים. עכשיו, עם כל תשומת הלב שאני מקבל, יהיה קצת קל יותר למצוא מקומות שונים ונקודות שונות", אמר.

כשנשאל האם הייתה ביקורת בקהילה על כך ששיחק בשבת, השיב: "אף אחד לא ממש אמר לי את זה ישירות, אני מניח שהם פשוט שמרו את זה לעצמם. אף אחד לא יגיד את זה בפה מלא. כולם די תומכים בזה כאן"

סקר שנערך ב-2020 על ידי האוניברסיטה של מדינת אריזונה מצא כי מספר היהודים באזור פניקס רבתי מתקרב למאה אלף.

"אני יודע שבאריזונה יש קהילה יהודית גדולה, אז תהיה שם כמות של אוכל כשר", אמר שטיינמץ. "כשאתחיל להתקדם… התוכנית היא או לעשות משלוחי אוכל כשר לשם או להביא אוכל כשר משלי או איך שייצא לי לעשות את זה. זה לא אמור להיות לי קשה כל כך". (מזון טבעוני, שרבים מחשיבים אותו ככשר, אינו אופציה כרגע. "אף פעם לא ניסיתי את זה, האמת", אמר שטיינמץ).

חברי אריזונה דיימונדבקס במשחק נגד פיטסבורג פיירטס בפיניקס, 21 ביולי 2021 (צילום: Ross D. Franklin, AP)
חברי אריזונה דיימונדבקס במשחק נגד פיטסבורג פיירטס בפיניקס, 21 ביולי 2021 (צילום: Ross D. Franklin, AP)

אוהדי בייסבול יהודים קיבלו בהתרגשות את החדשות על בחירתו של שטיינמץ, כמו גם את העובדה שיום למחרת נבחר גם אלי קליגמן, גם הוא אורתודוקסי שומר מצוות, בסבב מאוחר הרבה יותר של הדראפט ביום שלישי.

בתקשורת היהודית וברשתות החברתיות צצו לא מעט שאלות לגבי האפשרות של שחקנים דתיים לשמור על מנהגיהם בליגה המקצוענית התובענית. ישנה כמובן שאלת האוכל, אבל זו לא הבעיה היחידה: קבוצות בליגה הבכירה משחקות כמעט מדי יום ובסופי שבוע, כולל בשבתות.

אוהדי בייסבול יהודים קיבלו בהתרגשות את החדשות על בחירתו של ג'ייקוב שטיינמץ, כמו גם את העובדה שיום למחרת נבחר גם אלי קליגמן, גם הוא אורתודוקסי שומר מצוות, בסבב מאוחר הרבה יותר של הדראפט

רוב המגישים בליגה הבכירה מקבלים ימי מנוחה בין המשחקים, כך ששטיינמץ יוכל לארגן את לוח הזמנים שלו בהתאם. (קליגמן התמקד לאחרונה במאמצים להפוך לתופס (catcher), תפקיד תובעני מבחינה גופנית שגם מצריך בדרך כלל לפחות יום אחד חופשי בשבוע ופעמים רבות יותר מכך).

שטיינמץ דיבר בגלוי עם מעסיקים פוטנציאליים לפני הדראפט על אמונותיו הדתיות וכיצד הן עשויות להשפיע על זמינותו לשחק. הוא גדל בבית אורתודוקסי מודרני, ובני משפחתו חברים בבית הכנסת "ישראל הצעיר" בווּדמיר שבלונג איילנד. אמו, סימה, היא רואת חשבון, ואביו, אליוט, הוא עורך דין וגם מאמן קבוצת הכדורסל לגברים של ישיבה יוניברסיטי – שלא הפסידה אף משחק מאז 2019.

לפני שנים החליטה המשפחה לאפשר לג'ייקוב לשחק כמגיש בשבתות, כל עוד באפשרותו ללכת ברגל אל המגרש. בנסיעות למשחקים, הוא יבחר מלונות קרובים מספיק למגרשים שבהם ישחק.

"התוכנית היא להמשיך לעשות את מה שאני עושה כל החיים, כלומר להתאכסן קרוב מספיק למגרש וללכת למשחק ברגל בימים האלה", אמר שטיינמץ.

האם הייתה ביקורת כלשהי מצד קהילתו האורתודוקסית על ששיחק כמגיש בשבת?
"קצת. אף אחד לא ממש אמר לי את זה ישירות, אני מניח שהם פשוט שמרו את זה לעצמם", אמר. "אף אחד לא יגיד את זה בפה מלא. כולם די תומכים בזה כאן".

המקום הגבוה שבו נבחר שטיינמץ בדראפט וחוזה ההעסקה השמן שעשוי להיגזר מכך הן שתיים מהסיבות שבגללן הוא מתכוון לדלג על הקולג' כדי לגשת ישירות למחנה האימונים של הקבוצה באריזונה

מנהל הסקאוטינג של הדיימונדבקס, דֶריק לַדנייֶר, אמר ביום לכתבים שהקבוצה, המשחקת בבית המערבי של הנשיונל ליג, מאושרת מההחלטה על שטיינמץ, שאותו הגדיר "מאוד ישיר" לגבי אורח חייו היהודי, במסגרת בחירתם בסיבוב השלישי.

"אנחנו אוהבים את מה שיש לו, זרוע גדולה, כדורים מסובבים בין הטובים ביותר בדראפט, לדעתנו. היו כמה דברים בקשר לרקע הדתי שלו כיהודי אורתודוקסי, ואנחנו נכבד את זה. הוא מקפיד על זה לגמרי", אמר לדנייר. "כארגון, נצטרך לעבוד עם לוח הזמנים שלו כדי לוודא שהוא יוכל לשמור על לוח זמנים בהתאם לדת שלו.

דיווח על כך שג'ייקוב שטיינמץ נבחר במקום ה-77 בדראפט (צילום: MLB.com)
דיווח על כך שג'ייקוב שטיינמץ נבחר במקום ה-77 בדראפט (צילום: MLB.com)

"הרגשנו שהיכולת שלנו לעשות את ההתאמות ללוח הזמנים שלו כנראה תהיה משהו ייחודי לארגון הזה. פשוט הרגשנו שזה מישהו שאנחנו רוצים בקבוצה, וכמובן, משום שהוא בן 17, עם היתרון שבזה, אנחנו מאוד מרוצים שהשגנו אותו".

המקום הגבוה שבו נבחר, והחוזה השמן שעשוי לנבוע מכך, הם חלק מהסיבות שבגללן מתכוון שטיינמץ לדלג על הקולג' ולגשת ישירות למחנה האימונים של הקבוצה באריזונה. משם יוכל להיות משובץ בליגת הקיץ או בליגת קלאס A הנמוכה – השלב הראשון בשלוש הרמות של הליגות הזוטרות.

"אף פעם לא הייתי המצטיין בכיתה, עד אולי כיתה י' או י"א. היה לי פרץ גדילה והתחלתי לבנות את הגוף, להתאמן", מספר שטיינמץ. "הייתה לי קפיצה במהירות, ואז כשהתחלתי לזרוק חזק יותר, כל השאר פשוט הצטרף לזה"

"כנראה שלוש-ארבע שנים", אמר שטיינמץ על המועד שבו הוא מקווה להגיע לליגות הגדולות. "שנה-שנתיים זה מן הסתם קצת מהר. אני רק בן 17, אז אהיה בן 19 בשלב הזה, וזה קצת מוקדם מדי. אם זה יקרה, נהדר, אבל באופן ריאלי, שלוש או ארבע".

שטיינמץ, שגדל כאוהד של הניו יורק יאנקיז, לא היה מועמד רציני כשחקן בייסבול עד לאחרונה. קריירה בליגה הבכירה, הוא מודה, "הפכה לחלום ריאלי רק לפני כמה חודשים". ביוני סיים את לימודיו התיכוניים בלונג איילנד ב"אקדמיה העברית של חמש הערים ורוֹקַאווֵיי", שם היה דגש גדול על ספורט, אבל לא על בייסבול, אלא בעיקר על כדורסל והוקי.

שטיינמץ היה שחקן כדורסל טוב מספיק כך שנפתחה לפניו בשלב מסוים האפשרות ללמוד בישיבה יוניברסיטי ולשחק אצל אביו. אבל אהבתו העיקרית הייתה בייסבול. הוא אמר שאביו, ששיחק כדורסל בישיבה יוניברסיטי לפני 20 שנה ונטל את המושכות כמאמן ראשי ב-2014, גילה הבנה כשבנו אמר לו שהוא רוצה להתמקד בבייסבול.

"בייסבול היה תמיד הדבר שהעדפתי, אבל תמיד ידעתי שאם בייסבול לא יסתדר, אם אני לא אהנה מזה יותר, אני מקווה שאוכל לשחק כדורסל בשבילו", אמר שטיינמץ.

הוא אמר שהשיפור במהירות ההגשה שלו – הכדורים שהוא זורק מגיעים כעת בקלות לאזור ה-90 מייל לשעה – היו מה שגרם לו לחשוב שקריירה בליגה בכירה היא אולי דבר אפשרי.

שטיינמץ מודע לסיפורו של סנדי קופקס, שבחר שלא לשחק במשחק הדרמטי ביותר בקריירה שלו כי התקיים ביום כיפור. כשנשאל אם היה מוותר על הגשה בנסיבות דומות, הוא השיב כי אפשרות עתידית כזו רחוקה מכדי לחשוב עליה

"תמיד הייתי בסדר, אבל אף פעם לא הייתי משהו משוגע. אף פעם לא הייתי המצטיין בכיתה, עד אולי כיתה י' או י"א. היה לי פרץ גדילה והתחלתי לבנות את הגוף, להתאמן", אמר שטיינמץ. "הייתה לי קפיצה במהירות, ואז כשהתחלתי לזרוק חזק יותר, כל השאר פשוט הצטרף לזה".

במרץ נסע לפלורידה לאקדמיית הבייסבול ELEV8, שם התחילו ציידי כישרונות (סקאוטים) להבחין בו. שטיינמץ דורג במקום ה-121 המכובד ברשימת השחקנים הטובים ביותר בדראפט, שהחל ב-11 ביולי. אילו הסדר היה נשמר, הוא היה נבחר לקראת סוף הסיבוב הרביעי, אבל לבסוף נבחר מוקדם יותר, בסבב השלישי. שטיינמץ לא הופתע.

"אם היית שואל אותי את השאלה הזאת לפני חצי שנה הייתי אומר כן, אבל בזמן האחרון לא כל כך. אני די ראיתי את זה מגיע ככל שהתקרבנו. פחות או יותר ידעתי באיזה טווח אני הולך להיכנס", אמר.

בבית, פרצו בני משפחתו וחבריו בחגיגות, כששמעו את החדשות בשיחת טלפון בליל הדראפט.

לשטיינמץ לא היו מעולם שום ספקות שאורח חייו לא ימנע ממנו להסתדר כשחקן מקצועני, והוא מצפה לאתגר לנסות להיות השחקן האורתודוקסי הראשון בליגות הבכירות.

"תמיד חשבתי לעצמי, למה שלא אהיה הראשון? אין שום סיבה שלא", אמר.

שטיינמץ אמנם לא פגש את קליגמן, תלמיד תיכון מלאס וגאס שנבחר בדראפט בסיבוב ה-20 על ידי קבוצת וושינגטון נשיונלז, אבל הוא אומר שהם היו בקשר.

"ברור ששמענו זה על זה רק בזמן האחרון, כשכל העסק הזה התחיל לקרות, אז יצרנו קשר", אמר.

סנדי קופקס במשחק נגד שיקגו קאבס בלוס אנג'לס, 4 במאי 1964 (צילום: Harold P. Matosian, AP)
סנדי קופקס במשחק נגד שיקגו קאבס בלוס אנג'לס, 4 במאי 1964 (צילום: Harold P. Matosian, AP)

ייתכן שבמהלך השנים הקרובות, לפני שיגיעו לליגות הבכירות, גם שטיינמץ וגם קליגמן יוכלו לשחק בנבחרת ישראל – העושה כעת את דרכה לטוקיו להופעתה האולימפית הראשונה – בתחרות בינלאומית. שניהם אמרו שיהיה זה כבוד עבורם לקבל פנייה שכזו.

שטיינמץ מודע כמובן להיסטוריה המפוארת של שחקני עבר יהודים דגולים ולסיפורו של השחקן האגדי סנדי קופקס שבחר שלא לשחק במשחק הדרמטי ביותר בקריירה שלו מכיוון שהתקיים ביום כיפור. כשנשאל אם היה מוותר על הגשה בנסיבות דומות, אמר שטיינמץ כי אפשרות עתידית כזו רחוקה מכדי לחשוב עליה.

"נראה אם זה יקרה", אמר. "יש עוד הרבה זמן".

עוד 1,332 מילים
סגירה