ממשלת בנט-לפיד שוברת שיאים בסחטנות

יאיר לפיד היה מראשי המתנגדים לחוק הנורווגי וביקר בחריפות את המצאת ממשלת החילופים בשנה שעברה ● מאז, הפך לאדריכל הממשלה הנוכחית, המנופחת ממש כמו קודמתה ● לפיד מודה כי "גם אנחנו נכשלנו בעניין הזה" והתקשורת בתגובה מתפעלת מהכנות שלו ● אבל כישלון והכאה על חטא הם לא מנהיגות ● במקום לחתוך את התופעה, לפיד רק מעודד אותה ● פרשנות

הממשלה ה-36 עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 14 ביוני 2021 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ
הממשלה ה-36 עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 14 ביוני 2021

בערב שאחרי השבעת הממשלה ב-13 ביוני, הגיע ד"ר צבי הרמן ברקוביץ, חברו ורופאו האישי של בנימין נתניהו, למעון ראש הממשלה בבלפור.

ברקוביץ מיהר למדוד לנתניהו לחץ דם. התוצאות היו מצוינות. מאז הוא מקפיד למדוד לנתניהו את לחץ הדם, כדי לברר אם היציאה מתפקיד ראש הממשלה אחרי 12 שנים משפיעה על בריאותו. התוצאות תמיד משביעות רצון (120/70 למי שמתעניין). ברקוביץ, אגב, התפטר השבוע מתפקידו כרופא האישי הרשמי של ראש הממשלה, ויפסיק לקבל משכורת ממשלתית.

מי שצריכים כנראה למדוד לחץ דם הם דווקא ראשי הקואליציה שמתזזים את עצמם מדי יום כדי לשמור על הפאזל אולי הכי מסובך בתולדות הפוליטיקה הישראלית.

נתניהו טוען שהממשלה הזו דומה לספינה שבורה שמיטלטלת במים סוערים; הנוסעים ואנשי הצוות רצים כל היום מצד לצד כדי לייצב את הספינה, ולהציל אותה מטביעה. במקרה הזה הוא צודק.

בנימין נתניהו נואם במהלך הדיון על חוק האזרחות, 5 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו נואם במהלך הדיון על חוק האזרחות, 5 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הכול פרוץ. חודש וחצי בדיוק אחרי השבעת הממשלה נראה כי הדרך היחידה לפתור את המשברים התכופים בקואליציה המצומצמת הזו היא לנפח את הממשלה.

מפלגות קטנות ובינוניות מקבלות משרות כאוות נפשן, כפי שלא היה בעבר והממשלה הזו הפכה עד מהרה לאחת השיאניות במספר השרים יחסית למספר החברים בקואליציה, לצד הממשלה הקודמת בראשות נתניהו, שהייתה גדולה ומנופחת בפני עצמה במספר השרים וסגני השרים.

מפלגות קטנות ובינוניות מקבלות משרות כאוות נפשן, כפי שלא היה בעבר והממשלה הזו הפכה עד מהרה לאחת השיאניות במספר השרים יחסית למספר החברים בקואליציה, לצד הממשלה הקודמת

הסיעות משגרות את רוב חבריהן לממשלה, כשרים או כסגני שרים. רובם מתפטרים מהכנסת, ואת המשכן מציפים עשרות חברי כנסת חדשים (21 נכון להיום) במסגרת החוק הנורווגי, שעולה למדינה כחצי מיליארד שקל לקדנציה. האופוזיציה בתקופת נתניהו תקפה בחריפות את החוק הבעייתי הזה, ובצדק, אבל עכשיו היא רק מראה איך עושים את זה גדול יותר ורע יותר.

האדריכל הפוליטי של הממשלה הזו הוא יאיר לפיד, והעוזר הראשי שלו הוא מזכיר הממשלה שלום שלמה. לפיד היה כמובן מראשי המתנגדים לחוק הנורווגי. בהזדמנויות שונות הוא טוען כי "גם אנחנו נכשלנו בעניין הזה" והתקשורת מתפעלת מההודיה והכנות שלו. אבל כישלון והכאה על חטא הם לא מנהיגות. במקום לחתוך את התופעה, לפיד רק מעודד אותה.

יאיר לפיד מגיע לכנסת להשבעת הממשלה, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יאיר לפיד מגיע לכנסת להשבעת הממשלה, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

כמובן, לפיד והאופוזיציה בראשותו גם יצאו בשנה שעברה נגד התפקיד שהוא עצמו מכהן בו כיום, ראש הממשלה החליפי – עוד מוסד מיותר עם תקציבים ונושאי משרות. רק העסק הזה לבד מוציא את בני גנץ מדעתו.

גנץ וחבריו מכחול-לבן בממשלה מסרבים להירגע, אחרי שכולם תקפו אותו בחמת זעם כשהיה ראש הממשלה החליפי בממשלת נתניהו. "זו חבורה של צבועים עלובים ותקשורת מתחנפת", התבטא בכיר בקרבת גנץ בפגישה אתי בשבוע שעבר.

גנץ וחברי כחול-לבן בממשלה מסרבים להירגע, אחרי שכולם תקפו אותו בחמת זעם כשהיה ראש הממשלה החליפי בממשלת נתניהו. "זו חבורה של צבועים עלובים ותקשורת מתחנפת", התבטא בכיר בקרבת גנץ

אתמול סירב גנץ להשתתף בהצבעה בממשלה שהכשירה את המינוי של אלי אבידר לשר. עמר בר-לב, השר לביטחון פנים, נמנע.

הסיפור עם אבידר הוא רק הסימפטום. אבידר, שהסתכסך עם יו"ר המפלגה שלו, איים להצביע נגד התקציב. לפיד ושלמה, בתיאום עם אביגדור ליברמן, הפכו את אבידר לשר לענייני כלום.

ראש הממשלה נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עכשיו אבידר יתפטר מהממשלה כדי להכניס לכנסת את הבא בתור ברשימה של ליברמן. כך קיבלנו עוד שר מיותר עם נהג ולשכה ועוזרים בעלות של מיליונים בשנה.

המהלכים של לפיד, הפרוטקשן של אבידר (אחד המפגינים נגד השחיתות בבלפור, כזכור) והחגיגה של ליברמן – שר האוצר שצריך לשמור על הקופה ולמנוע בזבוזים – רק מזמינים את הסחיטה הבאה. אין לזה סוף. בקואליציה של 61, כל ממזר מיניסטר. מספיק שיזרוק איזה איום על התקציב.

המהלכים של לפיד, הפרוטקשן של אבידר (אחד המפגינים נגד השחיתות בבלפור, כזכור) והחגיגה של ליברמן – שר האוצר שצריך לשמור על הקופה ולמנוע בזבוזים – רק מזמינים את הסחיטה הבאה

אתמול (ראשון) אפשר היה אולי לזהות את המועמד הבא להצטרף לממשלה ה-36. ח"כ ווליד טאהא, יו"ר סיעת רע"ם, הודיע ש"מה שהולך לפוצץ את הכול זו אכיפה וההריסות של הבנייה בחברה הערבית. אנחנו לא נחיה עם זה עוד".

עכשיו, לפי המשל של נתניהו, כולם ירוצו לעבר טאהא כדי להציל את הספינה, עד הפעם הבאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מעניין איך אתה היית מתנהל במצב המורכב הזה? ואם לא בך נעסוק, אז באופן כללי - מה הפתרון? ואם הפתרון שלך יביא למותה של הממשלה? בדר"כ הפוסטים של ירושלמי לעניין, אך הפעם אני לא מבין את הביקו... המשך קריאה

מעניין איך אתה היית מתנהל במצב המורכב הזה? ואם לא בך נעסוק, אז באופן כללי – מה הפתרון? ואם הפתרון שלך יביא למותה של הממשלה? בדר"כ הפוסטים של ירושלמי לעניין, אך הפעם אני לא מבין את הביקורת. שיעבירו חוקי מניעת נאשם בהנהגה וועדת הצוללות ונתקדם! זאת חיה מסורבלת הממשלה, היא קמה על כרעי כרעיים, תנו לה קצת אוויר. סתם הצעה מעאפאנה: אולי שכל חברי הממשלה יפרישו משהו ממשכורתם למען נזקקים, זאת אחלה יוזמה. בגין היה מופת

עוד 604 מילים ו-1 תגובות
סגירה