מערכת הביטחון היא האשמה

עמנואל מקרון, על פי החשד היה מושא למעקב ע"י תכנת פגסוס שהופעלה בידי מרוקו, צילום מסך מכתבה של WION
עמנואל מקרון, על פי החשד היה מושא למעקב ע"י תכנת פגסוס שהופעלה בידי מרוקו, צילום מסך מכתבה של WION

מכירת תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית למשטרים דיקטטוריים מעוררת סערה עולמית. היא מציגה את ישראל באור שלילי וכבר יצרה משבר ביחסי ישראל צרפת. ישראל חייבת לנצל את הסערה לבחינה מערכתית מחודשת של כל מדיניות היצוא הביטחוני. טיוח החקירה בפרשה יזמין משברים מדיניים נוספים בעתיד.

ישראל מנהלת "בדיקה" בהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה. משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד המשפטים, המוסד וצה"ל בפרשת חברת NSO שמכרה בעולם את תוכנת הריגול "פגסוס".

ישראל מנהלת "בדיקה" בהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה. משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד המשפטים, המוסד וצה"ל בפרשת חברת NSO שמכרה בעולם את תוכנת הריגול "פגסוס"

מטרת "הבדיקה" היא לגלות האם נעשה שימוש פסול בתוכנת "פגסוס" ובתנאי  הרישיון של החברה.

ישראל הופתעה מגל הפרסומים השלילי בעולם שמכה הדים ופוגע בה מבחינה מדינית ותדמיתית והדרג המדיני נאלץ להורות על הבדיקה בעל כורחו.

הפרשה מעוררת סערה בעולם בעקבות התחקיר שפורסם בעיתון "וושינגטון פוסט" ובאמצעי תקשורת נוספים ומעלה טענות קשות נגד ישראל על שאישרה לחברת  הישראלית מכירת תוכנת ריגול שמאפשרת הפרת זכויות האדם ומעקב אחרי פוליטיקאים ועיתונאים.

אמצעי התקשורת הערביים, במיוחד אלה של קטאר, תנועת "האחים המוסלמים" ואמצעי התקשורת של הרש"פ וחמאס "חוגגים" על גבה של ישראל ומציגים את הפרשה כ"הוכחה" להאשמותיהם כלפי ישראל כי היא מפרה את זכויות האדם.

הפרשה כבר יצרה משבר ביחסי ישראל-צרפת בעקבות פירסומים כי מרוקו האזינה באמצעות תוכנת "פגסוס" הישראלית למכשיר הטלפון הנייד של נשיא צרפת מקרון, הצרפתים החליפו את הטלפון שלו והוא התקשר בזעם לראש הממשלה בנט ודרש הסברים כשהוא רומז כי הדבר עלול לפגוע בקשרים הביטחוניים בין צרפת לישראל.

שר הביטחון בני גנץ ייצא לביקור בזק לצרפת עם מסקנות ראשוניות של "הבדיקה" הרשמית בניסיון להרגיע את שלטונות צרפת.

הצרפתים דורשים לדעת עד כמה רצינית "הבדיקה" שבה פתחה ישראל. האם חברת NSO נחשפה למידע הרגיש שהושג באמצעות השימוש בתוכנת "פגסוס"? האם ישראל מתכוונת להגביר את יצוא תוכנות הסייבר לחו"ל? והאם היא תנקוט בצעדים נגד חברת NSO אם יתברר כי החברה חרגה מההיתר שניתן לה לייצא את תוכנת הריגול?

ישראל הופתעה מגל הפרסומים השלילי בעולם, שמכה הדים ופוגע בה מדינית ותדמיתית. הדרג המדיני נאלץ להורות בעל כורחו על הבדיקה, בעקבות הטענות הקשות נגד ישראל שאישרה את תכנת הריגול

האגף לפיקוח ביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י) יצטרך לספק את מרבית התשובות וכך גם חברת NSO שהיא חברה פרטית. לא מן הנמנע שהדרג המדיני-ביטחוני בישראל יצטרך לקבל החלטות חשובות לגבי ההמשך בכל הקשור ליצוא מערכות סייבר התקפי לחו"ל. הייצוא הביטחוני של המערכות האלה לחו"ל מכניס כסף רב למדינה אך מעורר שאלות קשות כאשר, כפי שכבר מתברר בפרשה, הוא גורם נזק מדיני ותדמיתי לישראל.

לפני כמה חודשים עמדה ישראל בפני ביקורת קשה בעקבות המלחמה בין אייזרביג'אן לארמניה, על כך שהיא מוכרת מל"טים מתקדמים לאייזרביג'אן. במהלך המלחמה השתמשה אייזרביג'אן במל"טים הישראלים וגרמה אבידות כבדות לחיילים הארמנים.

אין מנוס מלקיים חקירה רצינית בפרשת מכירת "פגסוס" על ידי חברת NSO, אי אפשר לטייח את הפרשה ולקרוא לה "בדיקה" מכיוון שהדבר עלול לחזור כבומרנג לישראל בעוד  פרשות של ייצוא ביטחוני רגיש שעלולות להתפוצץ בקרוב.

אין מנוס מחקירה רצינית בפרשת מכירת "פגסוס" ע"י חברת NSO, אי אפשר לטייח את הפרשה ולקרוא לה "בדיקה", כי הדבר עלול לחזור כבומרנג לישראל בפרשות נוספות של ייצוא ביטחוני רגיש, שעלולות להתפוצץ בקרוב

פרשת מכירת תוכנת "פגסוס" צריכה לשמש כתמרור אזהרה לישראל. הדרג המדיני בישראל צריך לנצל את הפרשה לעריכת בדיקה כוללת של כל מדיניות הייצוא הביטחוני של מערכות רגישות לחו"ל. ברור שאי אפשר למכור מערכות ריגול רגישות לכל מדינה בחו"ל, יש מדינות שאי אפשר לסמוך עליהן ועלולות להעביר את הידע הישראלי לאיראן או למדינות אחרות העויינות את ישראל.

גם מכירת ציוד ריגול רגיש למדינות ערביות כמו סעודיה, מרוקו ואיחוד האמירויות היא בעייתית, למרות שלשתיים מהמדינות האלה יש הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

מדוע ידע טכנולוגי ישראלי רגיש, גם אם הוא של חברה ישראלית פרטית, צריך להגיע לידיים ערביות או למשטרים דיקטטורים, כמו זה של סעודיה, כשברור מראש שהם ישתמשו בו באופן שמפר את זכויות האדם? האם הכסף הוא הכל? היכן ערכי המוסר והצדק של מדינת ישראל? אי אפשר לקבל את ההסברים כי הייצוא הביטחוני של המערכות הרגישות האלה מכניס מיליארדים של דולרים למדינת ישראל. חייבים להיות פה גם שיקולים נוספים וקביעת קריטריונים שיצמצמו את הפגיעה המדינית במדינת ישראל.

אי אפשר לבוא בטענות רק לחברת NSO, שהינה חברה פרטית אשר הוקמה לצורך עשיית רווחים. למדינת ישראל יש אחריות כוללת בתור הרגולטור.

לדעתי, לא משנה מה יהיו תוצאות "הבדיקה" הישראלית, כבר עתה ברור כי האישור למכירת תוכנת הריגול "פגסוס" לסעודיה הייתה טעות. גורמים ביטחוניים אומרים כי זה מה שפתח את תיבת פנדורה וגרם לעריכת התחקיר, קטאר חיממה את האווירה והפיצה ידיעות כי נעשה שימוש בתוכנה למעקב אחרי העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ומקורביו.

כזכור, חאשוקג'י נרצח בשגרירות סעודיה באיסטנבול בהוראה של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בגלל ביקורת נוקבת שמתח על בית המלוכה הסעודי.

לא משנה מה יהיו תוצאות "הבדיקה" הישראלית, כבר עתה ברור כי האישור למכירת תוכנת הריגול "פגסוס" לסעודיה הייתה טעות. גורמים ביטחוניים אומרים כי זה מה שפתח את תיבת פנדורה וגרם לעריכת התחקיר

פרשת חברת NSO ומכירת תוכנית הריגול "פגסוס" היא תקלה חמורה שאפשר היה להימנע ממנה אילו מערכת הביטחון נקטה בצעדים הדרושים לפקח באופן קפדני ביותר על מכירת  מערכות סייבר התקפי לחו"ל. פרשת תוכנת "פגסוס"  הפכה לנשק בידי שונאי ישראל כמו תנועת ה-BDS שמשתמשים בו כדי לנגח את ישראל ולהשחיר אותה על הפרת זכויות האדם וסיוע למשטרים דיקטטורים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 815 מילים
סגירה