נישואים אזרחיים עכשיו

ארטיום דולגופיאט זוכה במדליית זהב בתרגיל קרקע באולימפיאדת טוקיו, 1 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
AP Photo/Natacha Pisarenko
ארטיום דולגופיאט זוכה במדליית זהב בתרגיל קרקע באולימפיאדת טוקיו, 1 באוגוסט 2021

"ממשלת השינוי" כבר שינתה משהו חשוב: חבריה אינם מתנהגים כמו בהמות, וראש הממשלה וחליפו לא מתנהלים כמו אוטוקרטים שחושבים שהיקום סובב סביבם. אבל אחרי חודשיים אנשים כבר שואלים: איפה השינוי המהותי?

לאחרונה העבירו תקציב. זה תיקן מצב הזוי שבו התנהלנו ללא תקציב בשיאו של משבר כלכלי נורא. זה חשוב מאוד, זה שידר שפיות מבורכת, אבל זה עדיין לא שינוי מערכתי.

"ממשלת השינוי" כבר שינתה משהו חשוב: חבריה אינם מתנהגים כבהמות, ורה"מ וחליפו לא מתנהלים כמו אוטוקרטים שחושבים שהיקום סובב סביבם. אבל אחרי חודשיים אנשים כבר שואלים: איפה השינוי המהותי?

יש שיגידו שהגיוון האידיאולוגי של הממשלה מונע שינוי מערכתי. זה נכון לצערנו בנושא הפלסטינים: הכיבוש יצטרך להפוך לכואב יותר לפני שדעת הקהל תזוז ותייצר ממשלה שמבינה את הצורך הקיומי בהפרדה. אבל זה לא המצב בנוגע לנושא השני המאיים על ישראל: סוגיות הדת והמדינה.

כל מנהל חפץ מהפכות יודע שמומלץ להתחיל בשינוי ראוי, הגיוני, פופולרי ואפשרי. ויש כזה בנמצא, ממש מתחת לפנס: נישואין אזרחיים.

נישואים הם זכות בסיסית. סביר למנוע את הזכות במקרים מסוימים – לקטינים, קרובי משפחה וכו'. אבל ישראל הולכת רחוק הרבה יותר.

  • היא מונעת נישואים ממי שרוצה להינשא לבני דת אחרת, למרות שהמדינה היא ביתם של דתות רבות.
  • היא מונעת נישואים מיהודים שאינם נחשבים ליהודים על ידי הרבנות.
  • היא מונעת נישואים ממי שאינם חפצים בנישואים דתיים, בין אם בגלל אתאיזם או מסיבה אחרת.

הקבוצות הנ"ל נדרשות לא להינשא, או להינשא בחו"ל ולקוות שמשרד הפנים יכיר בנישואיהם, או להסתפק בחוזה שמארגן להם מעין-נישואים עם זכויות דומות אבל בלי הכרה רשמית כ"נישואים". זה לא ראוי.

מגיני הסטטוס קוו יגידו שמדובר בסמנטיקה וכי "נישואים"  זה הגדרה דתית. זה מזכיר את השמרנים האמריקאים שטענו שנישואים הם הגדרתית איחוד בין גבר ואישה; הקהילה הגאה התעקשה שלשפה יש משמעות ושהשוויון חייב להראות, והיא ניצחה.

מומלץ להתחיל בשינוי ראוי, פופולרי ואפשרי. ויש כזה, ממש מתחת לפנס: נישואין אזרחיים. נישואים הם זכות בסיסית. סביר למנוע אותה במקרים מסוימים – לקטינים, קרובי משפחה וכו', אבל ישראל הולכת רחוק הרבה יותר

בישראל המדינה אומרת לאזרחיה ש"נישואים" זה עניין דתי. אבל לא כך הדבר.

אני נשוי על אף שאין לי רגשות דתיים ושום עניין ברבנות, הנשלטת על ידי ביורוקרטים קיצוניים מהזרם היהודי האורתודוקסי, שהוא מיעוט בקרב שאר יהודי העולם. השקפה זו היא מנת חלקם של רבים וכנראה רוב בקרב החילונים בישראל.

הנושא הומחש השבוע בסיפורו של ארטיום דולגופיאט, אלוף ההתעמלות האולימפי הראשון שלנו. הוא היה יהודי מספיק כדי להגר מאוקראינה בגיל 12, יהודי מספיק כדי לשרת בצבא, ויהודי מספיק כדי ללבוש בגאווה את המגן דוד בטוקיו. הוא הביא לישראל כבוד גדול וגרם ל"התקווה", עם השורה הידועה על "נפש יהודי הומיה", להשמע בפעם השניה בהסטוריה באולימפיאדה. אבל הוא אינו יהודי מספיק כדי להתחתן בישראל, כי רק אביו יהודי, והרבנות מעקמת אף.

יש במצבו מאות רבות של אלפים בישראל – נתח ניכר מהאוכלוסייה הבוגרת. זה לא הגיוני.

אף מדינה אחרת בעולם המפותח לא מעניקה לדת מונופול מסוג זה על נישואין. אפילו איראן לא עושה את זה (יש להם בתי משפט אזרחיים עם סמכות בנישואין, למרות שכללים אסלאמיים חלים באופן נרחב, כגון הדרישה שנשים יקבלו אישור מהאב).

אולי המצב נראה סביר בעיני הפוליטיקאים החרדים. אבל הוא מאמלל אנשים רבים ונותן מתנה יקרה לאויבי ישראל. הוא מסייע למי שמזלזל בישראל כתיאוקרטיה. הוא משחק לידי מי שטוען שהיהודים הם דת ולא עם ולכן לא מגיעה להם מדינה. זה אשכרה נותן רוח גבית ל-BDS.

בישראל המדינה אומרת לאזרחיה ש"נישואים" זה עניין דתי. אבל אני נשוי אף שאין לי רגשות דתיים או עניין ברבנות, הנשלטת ע"י ביורוקרטים קיצוניים מהזרם האורתודוקסי

מי יכול בכלל לחשוב שזה רעיון טוב? אז זהו: לא רבים. כל הסקרים מראים רוב נדיר במדינה המקוטבת הזאת – כשלושת רבעי המשיבים – שרוצים שתונהג כאן אופציה של נישואים אזרחיים. זה יהיה פופולרי.

וזה גם אפשרי. מבין מפלגות הימין בקואליציה, ישראל ביתנו תהיה להוטה לעשות זאת, כנראה שתקווה חדשה תסכים גם, ורק בימינה תמצא הסתייגות מסויימת מלעצבן את החרדים (גם אם ישמר המונופול המיותר שלהם על נישואים יהודיים). יש להוסיף שבימינה הגישה לחרדים לא סגורה עד הסוף – ע"ע ברית האחים.

זה גם יציב את הליכוד מול הבחירה הקשה בין תמיכה בדבר כה מתבקש או התנגדות על רקע הברית עם החרדים. הם כנראה יתנגדו, וזה יעזור לעוד אנשים להבין מה עצום נזקה של המפלגה הזאת.

העברת חוק נישואים אזרחיים תתקן מצב מעוות ואבסורדי ותשדר ש"ממשלת השינוי" ראוייה לכינויה.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 663 מילים
סגירה