עשן מיתמר בניו יורק ממגדלי התאומים, שנפגעו בהתקפת טרור, 11 בספטמבר 2001 (צילום: AP Photo/Richard Drew, File)
AP Photo/Richard Drew, File

הממשל יחשוף מידע על מעורבות סעודיה ב-11/9

מתח בריאד לקראת פרסומים שעלולים להביך את הממלכה ● הקטארים זועמים על שינוי בחוק הבחירה למועצת שורא ● התיירים הרוסים חוזרים למצרים ● הבינה המלאכותית תסייע לאמירתים ליישב סכסוכי נדל"ן ● ובאפגניסטן מציינים 23 שנים להרג הדיפלומטים האיראנים ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מתח בריאד לקראת פרסומים שעלולים להביך את הממלכה

ממשל ביידן הודיע שבכוונתו לחשוף כמה מסמכים מסווגים מחקירת הפיגועים ב-11 בספטמבר, שעשויים להכיל פרטים על קשרים שהתקיימו בין המחבלים לממשלה הסעודית. הבית הלבן נאלץ לנקוט בצעד זה בלחץ משפחותיהם של הקורבנות שנספו בפיגועים.

ממשרד המשפטים האמריקאי נמסר כי ה-FBI סיים לאחרונה את חקירתו במסגרת התביעה שהגישו משפחות של קורבנות הפיגועים ב-11 בספטמבר נגד ריאד. כעת החלה הסוכנות לבדוק מסמכים מסווגים, וחלקם יתפרסמו בקרוב.

קרובי המשפחה של הקורבנות קראו לנשיא ביידן להימנע מהשתתפות באירועי ההנצחה לציון 20 שנה לפיגועים בחודש הבא אם לא יקיים את הבטחת הבחירות לפרסם את המסמכים החשאיים.

תחקיר משותף של "ניו יורק טיימס מגזין" ו"פרופובליקה" בשנה שעברה העלה כי סוכני ה-FBI שחקרו בחשאי את מעורבות סעודיה בפיגועי ה-11 בספטמבר במשך למעלה מעשור מצאו עדויות נסיבתיות לקשר שהתקיים בין מחבלים לממשלה הסעודית, אך לא הצליחו להוכיח קשר ישיר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נוגע בחתיכת פלדה מהצפוני שבמגדלי התאומים בביקורו באתר זיכרון לפיגועי 11 בספטמבר במטה נאט"ו בבריסל, 14 ביוני 2021 (צילום: Patrick Semansky, AP)
ביידן נוגע בחתיכת פלדה מהצפוני שבמגדלי התאומים בביקורו באתר זיכרון לפיגועי 11 בספטמבר במטה נאט"ו בבריסל ביוני האחרון (צילום: Patrick Semansky, AP)

השגרירות הסעודית בוושינגטון סירבה להגיב לפרסומים בתקשורת האמריקאית על כך שארצות הברית מתכוונת לפרסם את המסמכים המסווגים בקרוב וגם לחקור בשבועה מספר פקידים סעודיים בכירים, ונראה שהממלכה נמצאת בציפייה דרוכה לקראת הפרסום.

לאחר ארבע שנים של "יחסים מיוחדים" בין ריאד לוושינגטון, סעודיה התעוררה לעידן חדש, בו השותפות בין סעודיה לארצות הברית עדיין נשמרת, אך יורש העצר מוחמד בן סלאמן נחשב לפרסונה נון-גראטה בבירה האמריקאית, והפרות של זכויות אדם אינן מתקבלות בעין יפה.

השבוע שוחח שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן עם מקבילו הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, ושוב הדגיש את החשיבות של שמירה קפדנית על זכויות האדם. בימים אלה מתנהל בערב הסעודית מסע טיהורים נוסף נגד שחיתות, ובמהלכו כבר נעצרו כ-200 פקידים ממשרדי ממשלה שונים.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מסדר את הגלימה שלו לקראת תמונה קבוצתית בפסגת מנהיגי ה-G20 במרכז קוסטה סלגוארו בבואנוס איירס, ארגנטינה, 30 בנובמבר 2018 (צילום: AP/ריקרדו מזלן, ארכיון)
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בקוסטה סלגוארו שבבואנוס איירס, 2018 (צילום: AP/ריקרדו מזלן, ארכיון)

בשלב הזה לא ידוע אילו מסמכים יהפכו ממסווגים לפומביים ואילו ראיות מפלילות הם עלולים להכיל. אך אין ספק שבסעודיה חוששים מפרסום כזה והיו מעדיפים שהממשל האמריקאי ימנע את הפרסום בטענה שזה עלול לפגוע בביטחון הלאומי של ארצות הברית או ביחסים האסטרטגיים במזרח התיכון.

לדידם של הסעודים, צעד כזה נתפס כהמשך של פגיעה במרקם היחסים בין שתי המדינות וכסימן נוסף לחוסר עניין של ארצות הברית במזרח התיכון – אזור ממנו היא יוצאת בהדרגה על מנת להתמקד באזורים בוערים אחרים.

הקטארים זועמים על שינוי בחוק הבחירה למועצת שורא

מחאה נדירה פקדה השבוע את קטאר, ממלכה זעירה ועשירה הממוקמת בקצה של חצי האי ערב. רק לפני מספר שבועות הורה לראשונה אמיר קטאר, שייח תמים, על קיום של בחירות למועצת השורא – מועצה מייעצת שאינה שוות ערך לפרלמנט – וכבר נמצאו קטארים לא מרוצים שיצאו לרחובות ולכיכרות על מנת למחות נגד הניסיונות של השלטון להגביל באופן משמעותי את ההשתתפות בבחירות.

השינוי החדש בחוק הבחירה לא מאפשר לקטארים רבים לבחור ולהיבחר ומדיר אזרחים רבים שאינם יכולים להוכיח שאבות אבותיהם התגוררו בקטאר עד 1930. כך שבט אל-מרה כולו לא יוכל להשתתף בבחירות שיתקיימו באוקטובר, למרות שבני השבט מתגוררים במקום זמן רב לפני שקטאר הפכה למדינה עצמאית.

עורך דין קטארי בשם הזע אל-מרי קרא תיגר על אמיר תמאם: "אני קורא לך להציל את עצמך ואת עמך ממאבק אדיר. אנחנו לא בהמות שאוכלות, שותות ושותקות. נדרוש את זכויותינו גם אם זה יעלה לנו בחיים או בחירות".

האזרחים שגילו שלא יוכלו להשתתף בבחירות למועצת השורא גם האשימו את ענקית התקשורת הקטארית אל-ג'זירה בשיתוף פעולה ובכניעה לשלטון. זוהי אל-ג'זירה הנשכנית שאינה פוסחת על אף מחדל או הפרה במדינות הערביות האחרות, במיוחד באלה שמדיניותם מנוגדת לזו הקטארית.

רק לאחר שדבר המחאה כבר התפרסם ברשתות החברתיות, ידיעות בודדות ומאמר דעה אחד עלו באתר האינטרנט של אל-ג'זירה בערבית, אך הסיקור של המחאה נותר מוגבל ומצומצם, מה שבעיני המתנגדים הרבים של הרשת מצביע על צביעות וסטנדרטים כפולים.

התיירים הרוסים חוזרים למצרים

המטוס הרוסי הראשון שנשא על סיפונו את התיירים הרוסים התקבל בשארם א-שייח המצרית בחגיגיות רבה. לאחר שש שנים של היעדרות כמעט מוחלטת של התיירות הרוסית מאתרי הנופש המצריים הורגאדה ושארם א-שייח, מוסקבה הסירה את האיסור על טיסות ליעדים אלה.

באוקטובר 2015 מטוס נוסעים של חברת "קגלים אביה", שעל סיפונו היו 224 נוסעים ואנשי צוות, התרסק בעקבות פיגוע טרור של דאעש. השלטונות המצריים טענו בתחילה שהמטוס לא הופל אלא התרסק בשל תקלה, אך שירות הביטחון הרוסי ה-FSB הכריז כי ההתרסקות נגרמה בגלל פיגוע. אנשי דאעש לקחו אחריות על הפיגוע הנוראי. לפני התרסקות המטוס הרוסי בסיני כשלושה מיליון תיירים רוסיים פקדו את מצרים מדי שנה.

בשנים שחלפו ניהלו המצרים משא ומתן ממושך עם רוסיה על מנת להחזיר את התיירים הרוסיים להורגאדה ולשארם א-שייח והחמירו באופן משמעותי את הבדיקות הביטחוניות בשדות התעופה. בשנת 2018 הממשלה הרוסית התירה לחדש את הטיסות לקהיר, אך התיירים שמעדיפים את הנופש על הים האדום על פני עתיקות ומוזיאונים נותרו בבית או בחרו ביעדים תיירותיים אחרים.

מגפת הקורונה פגעה מאוד בהכנסות המדינה מתיירות. אין ספק שהחזרה של התיירים הרוסיים היא בבחינת ברכה כלכלית משמעותית למצרים. תיירות מהווה נדבך חשוב בכלכלה המצרית במקביל להכנסות מתעלת סואץ ולכספים שמועברים למצרים על ידי אזרחי מצרים שעובדים בחו"ל.

גם אזרחי רוסיה הקרירה שהתרגלו לבלות במצרים את החופשים שלהם הביעו שמחה גדולה. מגפת הקורונה המתמשכת הופכת את התיירות לספורט אתגרי כאשר מדינות רבות כלל לא מכניסות תיירות ואחרות דורשות בידודים ובדיקות מחמירות. "חיכינו לכך שש שנים תמימות", סיפרה בראיון לטלוויזיה המצרית תיירת נרגשת שנחתה בהורגאדה בטיסה ישירה הראשונה ממוסקבה.

חיילים מצריים אוספים חפצים אישיים של קורבנות טיסה 9268 של מטרוג'ט שהתרסקה ב-31 באוקטובר 2015 בסיני, 2 בנובמבר 2015 (צילום: Russian Ministry for Emergency Situations via AP, File)
חיילים מצריים אוספים חפצים אישיים של קורבנות טיסה 9268 של מטרוג'ט שהתרסקה בסיני, 2 בנובמבר 2015 (צילום: Russian Ministry for Emergency Situations via AP, File)

הבינה המלאכותית תסייע לאמירתים ליישב סכסוכי נדל"ן

כיצד ניתן לשחרר את בתי המשפט העמוסים תמיד, להקטין את זמני ההמתנה ולהפחית לחץ מהשופטים? במדינות רבות שוברים את הראש בניסיון למצוא את הפתרון לסוגיה מורכבת זו, ובאיחוד נסיכויות המפרץ שוקלים להיעזר באינטלקט המלאכותי.

השבוע פורסם בתקשורת האמירתית שמרכז המחלוקות לענייני נדל"ן, ה-RDC, מקדם פרויקט ראשון מסוגו שיישען כולו על בינה מלאכותית ויאפשר הדיינות ללא שופט.

"ההתפתחות הזאת עולה בקנה אחד עם החזון של הוד מעלתו השייח מוחמד בן ראשיד אל מכתום, ראש ממשלת איחוד האמירויות ושליט של דובאי, לספק מערכת עבודה מובחנת שמעלה את מעמדה של דובאי ברחבי העולם. יש לנו פתרונות טכנולוגיים קלים ונוחים והדבר חשוב במיוחד לאור מגפת הקורונה", אמר השופט עבד אל-קאדר מוסא לעיתון Khaleej Times.

בשנים 2020-2015 דנו במרכז המחלוקות בכ-61,555 תיקי שכירות. כבר ב-2015 החלו בדובאי להשתמש במנגנוני ליטיגציה חכמים ללא שימוש בנייר, וב-2018 החלה באמירות לפעול מערכת ליטיגציה מרוחקת, ללא צורך בנוכחות אישית של הצדדים לסכסוך.

בכתבות שפורסמו בתקשורת האמירתית לא מובאים דברים של האזרחים או התושבים של דובאי, שיצטרכו מעתה להתמודד עם נפלאות הבינה המלאכותית, וללא כל ספק, מדובר בתקדים מרתק ביותר.

בינתיים מדובר בשימוש בבינה המלאכותית בתחום מוגדר אחד בלבד, ובתקופה הקרובה השופטים לא יצטרכו לחשוש למשרותיהם, אך אם הניסיון הזה יצליח, הוא יפתח צוהר לתהליך הרובוטיזציה גם בתחומים רבים אחרים כאשר השמיים הם הגבול.

היום הזה בתולדות המזה"ת:
23 שנים להרג הדיפלומטים האיראנים באפגניסטן

ב-8 באוגוסט 1998 כבשו כוחות המיליציה של טליבאן את העיר מזאר-אי שריף שבצפון מערב אפגניסטן, העיר הגדולה היחידה שהייתה בשליטת החזית המאוחדת, קואליציית הכוחות המתנגדים לטליבאן.

בשעות הראשונות של ההשתלטות על העיר, אנשי הטליבאן הרגו עשרות אזרחים חפים מפשע ברחובות, ירו על אזורי מגורים, שווקים וחנויות. בדוח שנכתב על ידי ה-Human rights watch, עדים הגדירו את זה כ"טירוף הרג".

כוחות הטליבאן חיפשו בשיטתיות אחר גברים מבני עדות חזארה, הטג'יקים והאוזבקים האתניים בעיר. אנשי חזארה השיעים, גולים איראניים ושיעים אחרים נרדפו באופן אכזרי במיוחד על ידי הטאליבן שראה בהם כופרים.

באותו יום הטאליבן פשט על הקונסוליה הכללית של איראן בעיר והרג שמונה דיפלומטים, עיתונאי איראני ועוד שלושה דיפלומטים נוספים שהיו במקום. איראן הכריזה על שלושה ימי אבל על הדיפלומטים שנרצחו, ובכירים איראניים התייחסו לקורבנות כאל שהידים.

השנה משרד החוץ האיראני פרסם הודעה לציון יום הזיכרון של האירוע הטרגי ללא אזכור למעורבות הטאליבן. ההיסטוריה שוב חוזרת על עצמה, ולאחר עשרים שנים של נוכחות אמריקאית באפגניסטן ארגון הטרור הרצחני עומד להשתלט על המדינה. הפעם האיראנים מנסים לשמור על יחסים קורקטיים עם מי שבקרוב יקבעו את גורלה של אפגניסטן השכנה.

עוד 1,167 מילים
סגירה