הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

חופים הם לפעמים געגועים למציל

הגלובוס השחור: עם ישראל לא נוסע לשום מקום וחוף הים הוא המפלט היחיד. אבל מספר החופים המורשים לא גדל ושעות המצילים לא מתרחבות. התוצאה: עשרות טובעים למוות מדי קיץ ● הגלובוס הירוק: יום לפני שנבחר לראשות עיריית אילת, הבטיח אלי לנקרי לפעול לביטול הסכם קצא"א והאמירויות. עכשיו רק נותר לראות אם יעמוד בהבטחה ● והטיפ: כשהחום עולה, זה הזמן לטיולי ערב בטבע

חוף לא מורשה בהרצליה ב-12 ביוני 2021. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90
חוף לא מורשה בהרצליה ב-12 ביוני 2021. אילוסטרציה

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

אל רשימת הצרות ההולכת ומתארכת שמעיבה על הקיץ הזה, מתווספת ההודעה הכמעט יומית על עוד אדם שגופתו נמשתה מהים. מניין הטובעים למוות מתחילת עונת הרחצה עומד כבר על 27; אליהם צריך להוסיף כ-125 שטבעו וניצלו.

בדיוק כמו בתאונות דרכים, לממשלה נוח לייחס את הטרגדיות הללו למה שמכונה הגורם האנושי: ואכן, כשם שבכבישים סגנון הנהיגה המוכר של הישראלים גובה קורבנות, גם טביעה היא לא פעם תוצאה של התנהגות לא אחראית ולקיחת סיכונים מיותרים.

אבל למשוואה הזו יש גם צד נוסף: התשתיות והשירותים שהציבור מקבל בתמורה לכספי המסים שלו. בתחבורה זה מתבטא בדלותה של התחבורה הציבורית ובתקציבי האחזקה החסרים של מערך הכבישים; בים זה מתבטא במחסור ההולך ומחריף במשאב המוכר בשם: חוף רחצה מוכרז.

ישראל היא המדינה בעלת קצב גידול האוכלוסייה הגבוה בעולם המפותח; לזה צריך להוסיף את העובדה שאנחנו כבר קיץ שני בקורונה, מה שאומר שבריכות השחייה הרבה פחות אטרקטיביות ובחלקן גם מאוד יקרות. גם חו"ל ננעל, והים נותר המפלט האחרון של מיליוני ישראלים. התגובה השלטונית המצופה היא הגדלה משמעותית של מספר החופים שבהם יש שירותי רחצה והצלה מלאים, אבל זה לא קרה.

רצועת החוף עין הים – חוף ללא מציל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
רצועת החוף עין הים – חוף ללא מציל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם השבוע, מספר החופים המוכרזים גדל השנה לעומת הקיץ הקודם באחד – מ-156 ל-157. בפועל, מכיוון שחלק מהעיריות משביתות שירותי הצלה ומצמצמות את מספר חופי הרחצה  הפתוחים, ייתכן שהמספר האמיתי דווקא קטן יותר מאשתקד.

לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם השבוע, מספר החופים המוכרזים גדל השנה לעומת הקיץ הקודם באחד – מ-156 ל-157. בפועל, ייתכן שהמספר האמיתי דווקא קטן יותר מאשתקד

בנוסף, עונות הקיץ הולכות ומתחממות, אבל שעות הפעילות של המצילים לא מתאימות את עצמן לאקלים המשתנה. בכל העיריות והחופים המצילים סוגרים את הסוכה כשהמים עדיין מלאים מתרחצים, לפני שבע בערב – למעט צדיקה אחת בסדום: עיריית ראשון לציון, שבה המצילים עובדים בחודשי הקיץ עד השקיעה ב-20:00.

חופים מוכרזים צפופים לעייפה, שעות הצלה מוגבלות – מה הפלא שיותר ויותר אנשים נדחקים לטבול במים בחופים או בשעות שבהם אין שירותי הצלה? ואם הם לא מכירים את משטר הזרמים הערמומי של הים התיכון באוגוסט, או לא מיומנים בשחייה, הם פשוט טובעים.

בינתיים, הדבר היחיד שמשרד הפנים – שאחראי על חופי הרחצה – עושה בעניין, זה בדיוק מה שהוא עשה בשנים קודמות: תשדירים ברדיו שקוראים לציבור לא להיכנס לים כשאין מציל בסביבה. זה חשוב לדרבן את הציבור לנהוג באחריות; אבל מתי הממשלה תתחיל לקחת אחריות?

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

ביום שלישי השבוע נבחר אלי לנקרי לראשות עיריית אילת, במקום מאיר יצחק הלוי שדילג לכנסת ברשימת תקווה חדשה.

ראש עיריית אילת אלי לנקרי (צילום: טוויטר)
ראש עיריית אילת אלי לנקרי (צילום: טוויטר)

יום לפני כן, השיב לנקרי לפנייה שקיבל מארגוני הסביבה – כמו המועמדים האחרים בבחירות – שביקשו לברר את עמדתו בעניין הסכם הובלת הנפט בין קצא"א לאיחוד האמירויות שמתבצע במימי מפרץ אילת. להלן תמצית התשובה שלנקרי ענה – כאמור, יום לפני ההליכה לקליפות:

"אוביל ואשתף פעולה עם כל גוף שיעזור לנו להביא לביטול ההסכם, הסכם שמסכן את מפרץ אילת ואת העיר אילת, הסכם שנכפה עלינו על ידי חברת קצא"א וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מבלי לשתף את הנהגת העיר בשום נתון.

"אוביל ואשתף פעולה עם כל גוף שיעזור לנו להביא לביטול ההסכם, שמסכן את מפרץ אילת ואת העיר, ושנכפה עלינו על ידי קצא"א וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מבלי לשתף את הנהגת העיר בשום נתון"

"אנו מתכוונים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו במסגרת החוק כנגד ההסכם על מנת לשמור על הים שלנו נקי וצלול. נדרוש את שקיפות ההסכם שנחתם מול האמירתים, נדרוש סקר סיכונים אמיתי ועמוק ולא שטחי כפי שנעשה על ידי קצא"א, נדרוש מיגונים בסטנדרטים הגבוהים ביותר, לא נפקיר את הים שהוא משאב הטבע והנכס החשוב ביותר של העיר אילת!"

ההבטחות החד משמעיות של לנקרי להגן על מפרץ אילת מפני מיזם הנפט שמאיים עליו בהחלט שוות גלובוס ירוק; עכשיו, משהתיישב על כס ראש העיר, הוא צריך להצדיק אותו גם במעשים.

*טיפ ירוק לשבת

מתגעגעים לטייל בטבע אבל חם מדי? הילדים מטפסים על הקירות? במחצית השנייה של אוגוסט, באופן מסורתי, החברה להגנת הטבע הופכת את השעון, מתאימה את עצמה למזג האוויר העוין ומציעה שלל טיולי ערב למשפחות ובכלל.

ספארי רמת גן בלילה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)
ספארי רמת גן בלילה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)

המגוון גדול. בקישור הזה, למשל, ממתינות לכם שלל פעילויות בשעות הנעימות של היממה: מסיור שקיעה בחוף ניצנים, דרך טיול אור ירח בחווארי מצדה ועד ספארי ציפורי לילה בתחנה לחקר ציפורים בירושלים. ויש עוד ועוד.

ממתינות לכם שלל פעילויות בשעות הנעימות של היממה: מסיור שקיעה בחוף ניצנים, דרך טיול אור ירח בחווארי מצדה ועד ספארי ציפורי לילה בתחנה לחקר ציפורים בירושלים

כשמסתובבים בטבע בלילה, הקיץ הישראלי מצטייר פתאום כשפוי ורחום, והשאלה למה אנחנו מתעקשים להסתובב בחוץ בשעות האור הרותחות נשארת בלי תשובה.

עוד 698 מילים
סגירה