סכנה – נקודת מפנה

מתנחלים רעולי פנים תוקפים טנדר בבעלות פלסטינית בכביש הראשי בצפון הגדה המערבית בסמוך להתנחלות קדומים. יוני 2009 (צילום: Kobi Gideon/Flash90)
Kobi Gideon/Flash90
מתנחלים רעולי פנים תוקפים טנדר בבעלות פלסטינית בכביש הראשי בצפון הגדה המערבית בסמוך להתנחלות קדומים. יוני 2009

נקודות מפנה הן תופעות ידועות בתחומי חיים רבים, כמו למשל אפידמיולוגיה והתנהגות ציבורית, שלא לדבר על שינויי אקלים. בנקודה מסויימת, פתאום ולעתים קרובות ללא סיבה ברורה, מגמה שהייתה מתונה מתחילה לנסוק באופן אקספוננציאלי, ומבטלת את כל התחזיות הקודמות.

נקודות מפנה הן תופעות ידועות בתחומים רבים, כמו אפידמיולוגיה, התנהגות ציבורית או שינויי אקלים. פתאום מגמה מתונה מתחילה לנסוק אקספוננציאלית ומבטלת את התחזיות הקודמות

אותה תופעה מתרחשת לא פעם גם בסביבות אחרות, כולל בתחום הפוליטי. למשל מצביעים, אשר בהתראה קצרה משנים את דעתם ומצביעים בהמוניהם למועמד אחד או למפלגה שקודם בקושי הופיעו בסקרים. וכמובן שישנן התפתחויות היסטוריות דרמטיות, אשר מעטים חזו כי יתפתחו בקצב כל כך מהיר, כמו למשל הימים האחרונים של דרום וייטנאם, קריסת ברית המועצות, פירוק מזרח גרמניה, נפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה ובימים אלו, אפגניסטן.

אלה ואחרים הם אירועים שהייתה להם התקדמות יחסית הדרגתית ולפתע נסקו והפתיעו רבים, לא רק את הציבור אלא גם את המומחים. לעתים קרובות אפילו בדיעבד קשה לזהות את האירוע או נקודת הזמן המדויקת שבה התהליך החל לרדת מהפסים.

ברית המועצות הדרדרה די באיטיות במשך שנים, ומעטים ניבאו את קריסתה. בהמשך, בהשראת הנהגתו של גורבצ'וב, הקצב גבר וגרר בעקבותיו את נפילת המשטר במזרח גרמניה, שנמחק תוך מספר שבועות. אחרים שנפגעו מהטלטלה כללו את משטר האפרטהייד של דרום אפריקה שרבים קיוו להפלתו שנים רבות, בדיוק כמו משטר הכיבוש האינדונזי בטימור-אסטה.

כל עוד המלחמה הקרה נמשכה, שום לחץ בינלאומי לא הצליח לחדור את מעטפת ההגנה לה זכו משטרים אפלים אלו מהמערב, בגין הסיוע שנתנו בהתמודדות עם הקומוניזם. אפליה, עוול ופשעים נגד האנושות בהיקף רחב זכו להתעלמות טוטלית של ממשלות המערב במשך עשרות שנים. כאשר המלחמה הקרה הסתיימה, עם התפרקותה של ברית המועצות, הבסיס לתמיכת המערב נשמט והסיוע למשטרים בדרום אפריקה ואינדונזיה (טימור-אסטה) הלך ונעלם בכוח הלחץ הציבורי, והותיר אותם מוחלשים.

ישנן גם התפתחויות היסטוריות דרמטיות, שמעטים חזו כי יתפתחו בקצב כה מהיר, כמו ימי דרום וייטנאם האחרונים, קריסת בריה"מ, פירוק מזרח גרמניה, נפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, ובימים אלו אפגניסטן

משטר האפרטהייד בדרום אפריקה התפורר לבסוף בשנת 1993, וטימור אסטה החלה את דרכה לעצמאות בשנת 1999, לאחר שמשטרו של סוהרטו באינדונזיה (שהחזיק את טימור אסטה בכיבוש אכזרי במשך 20 שנה) הוכרע בעקבות המשבר הכלכלי באסיה בשנת 1998.

מיותר לציין כי לעתים קרובות, הקצב המהיר של ההתפתחויות תפס הן את המשטרים והן את הציבור כאחד ללא כל הכנה לשינוי הגדול שעמד לבוא. המשטרים שעמדו להתפורר ואוכלוסיית ארצם היו לעתים קרובות האחרונים לדעת.

משטר הכיבוש של ישראל בגדה המערבית ובעזה נמצא בסכנת התקרבות לנקודת מפנה שכזו. שורה ארוכה של הריגות לא חוקיות (של צה"ל), בעיקר של אזרחים, כולל ילדים, הריסות בתים, פעולות תגמול חוזרות ונשנות בעזה וההתעלמות המסיבית המתמשכת ממצב זכויות האזרח של האוכלוסייה הפלסטינית, הם סימנים ברורים לסכנה המתקרבת.

המצב מחמיר עוד יותר על רקע האיום של תסיסה מקומית בערים מעורבות בישראל, שבהן ערבים ויהודים התפרעו בעקבות האירועים בהר הבית בירושלים וההתקפות על עזה במאי השנה.

כאשר אצבעות חיילינו קלות על ההדק והם ממשיכים להתאכזר לאוכלוסייה הפלסטינית, הרי שאפילו פיגוע טרור גדול של חמאס עלול שלא לעורר את אותה תמיכה בינלאומית בישראל כפי שהיה בעבר.

כאשר המתנחלים בגדה המערבית מרגישים חופשיים לעשות ככל שעולה על רוחם, בהחלט עלול לחזור על עצמו טבח כפי שקרה ב-1994 כאשר ברוך גולדשטיין רצח 29 מתפללים מוסלמים בחברון.

אלא שאז הייתה לנו את ממשלת רבין ואת התמיכה של הקהילה הבינלאומית בתהליך השלום המתפתח של הסכמי אוסלו כדי להקל עלינו. הפעם, דעת הקהל העולמית, כולל זו של חלק גדול מהתפוצות היהודיות, לא תהיה תומכת באותה מידה וככל הנראה תשאיר אותנו מבודדים.

משטר הכיבוש הישראלי בגדה ובעזה בסכנת התקרבות לנקודת מפנה כזו לנוכח שורת הריגות לא חוקיות (של צה"ל), בעיקר של אזרחים וילדים, הריסות בתים, פעולות תגמול בעזה והתעלמות מזכויות אזרח של פלסטינים

הממשלה האקלקטית הנוכחית אינה מסוגלת ואף לא מוכנה לנקוט כל צעד לקראת פתרון הסכסוך עם הפלסטינים, משום שזה עלול לערער על עצם קיומה. במקביל היחסים עם האוכלוסייה הערבית בישראל התערערו בעקבות ההתקפות האחרונות בעזה וההתפרעויות בערים המעורבת בישראל. כל זה קורה בזמן שההתמודדות עם איראן הופכת להיות מוחשית מיום ליום והצורך שלנו בתמיכתה החד משמעית של ארה"ב בנו הופך להיות קריטי וחושף אותנו ללחץ פוליטי.

אוזלת ידה של הממשלה בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הפכה להיות עוד יותר בעייתית על רקע מגפת הקורונה שהיא חסרת תקדים בחומרתה בהיסטוריה של מדינת ישראל ובכלל. למרות זאת אין כל סימנים לכך שממשלת ישראל מתכוננת לאיזשהו שינוי דרמטי של במצב. אנו הציבור צריכים להיות מוכנים לכך שאם וכאשר זה יקרה זה עלול להיות קשה למדי.

עמנואל שחף הוא חבר מועצה ב"תנועה ישראלית". הוא מהנדס, מנהל, איש מוסד, פעיל פוליטי וחברתי, בעל ניסיון רב תרבותי יוצא דופן, מעוניין במיוחד בחלופות מדיניות ומקדם היום פדרציה בארץ ישראל. חי עם שוש באזור השרון, אבא לשנים וסבא ל-8

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עמנואל צודק או לא, זה לא העניין. העניין הוא קצת אורך רוח, אנחנו עדיין בטראומה מהזעזועים והסכסוך כבד מדי כרגע, אולי בהמשך יטופל. אם היית מאמן לא היית נותן תרגילים קשים כבר על ההתחלה. בקי... המשך קריאה

עמנואל צודק או לא, זה לא העניין. העניין הוא קצת אורך רוח, אנחנו עדיין בטראומה מהזעזועים והסכסוך כבד מדי כרגע, אולי בהמשך יטופל. אם היית מאמן לא היית נותן תרגילים קשים כבר על ההתחלה. בקיצור, אוהבים את הממשלה

עוד 689 מילים ו-1 תגובות
סגירה