אסור לחסן בבתי ספר

חברת צוות רפואי מכינה חיסון קורונה במתחם קופ"ח הכללית, אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
חברת צוות רפואי מכינה חיסון קורונה במתחם קופ"ח הכללית, אילוסטרציה

אסור לחסן נגד קורונה בבתי הספר. למעשה, לא היינו צריכים בכלל לדון באפשרות הזו אלמלא ההיסטריה שמשווקים לנו בכירים במשרד הבריאות. צודקת שרת הבריאות בהתנגדותה לתכנית רעה זו, שכל תכליתה הוא הפעלת לחץ בלתי הולם על קטינים להתחסן.

ראשית, יש לאנשים זכות לא להתחסן. עובדה, אנו כמדינה מאפשרים לרבים לא להתחסן למחלות ותיקות, בחיסונים ותיקים ומוכחים. הורים יכולים להחליט לגבי ילדיהם כי לא יתחסנו, ונכון להיום אין סנקציות מוטלות על מי שמסרבים התחסן לכל מחלה – מלבד לקורונה.

יש לאנשים זכות לא להתחסן. עובדה, אנו כמדינה מאפשרים לרבים לא להתחסן בחיסונים ותיקים ומוכחים. הורים יכולים להחליט לגבי ילדיהם, ונכון להיום אין סנקציות על סרבני חיסונים – מלבד לקורונה

שנית, גם אם החיסון נגד קורונה הוא בטוח לשימוש למבוגרים, ומוכיח ירידה בתחלואה קשה (אך לא בהדבקה, וזה חשוב), הרי שעבור נערים ונערות, ודאי עבור ילדים צעירים, מדובר בצעד שספק אם הוא בטוח. לא מדובר רק בדלקת שריר הלב שמתפתחת אצל חלק מהמחוסנים. מדובר גם בבעיות התפתחותיות שאנו לא יכולים לצפות או לדעת עליהן – אם ישנן או אינן, ובאיזו תפוצה, רק בעוד שנים.

נוסף על כך, ברור כי גם מחוסנים מדביקים את זולתם, וכלל לא ברור כי החיסון מוריד את ההדבקה. למעשה, אם אנו יודעים, בודאות, כי יש מחוסנים שחולים במחלה, הרי שהם יכולים גם להדביק אחרים. כך שהטיעון כי חיסון הנערים והנערות מוריד את התפשטות המחלה – לא תקף. הוא אולי מסייע להם, אך, כאמור, במחיר בריאותי שאיננו יודעים עדיין.

לבסוף, גם אם החיסון בטוח ומסייע – גם אז נותרת להורי הנערים והנערות הזכות לסרב לחסנם. למה? ככה. כי זו זכותם.

אין לי ילדים בגילאי 12 ומעלה, אלא רק צעירים יותר. ילדי חוסנו בכל חיסון הזמין להם. ובעיני זה הדבר הנכון. אך מדובר בחיסונים שקיימים שנים ארוכות והשפעתם ידועה היטב. מה הייתי מחליט לגבי ילדי אם היו בגיל בו הם יכולים לקבל חיסון נגד קורונה? לא יודע. אך אני כן יודע כי זכותם של הורים אחרים להחליט עבור ילדיהם. פשוט כי זו זכותם.

וזו בדיוק הסיבה שבוחרים בכירי משרד הבריאות, בתמיכת ממשלה היסטרית, לדחוף לחיסונים בבתי הספר. ההיסטריה הציבורית, יחד עם הלחץ החברתי – ממורים ותלמידים – ישפיעו גם על מי שהוריהם מסרבים לחסנם להתחסן.

הורה שמבקש לחסן את ילדו – יכול לעשות זאת בקלות. כנראה שאין אף מקרה של הורה שמעוניין שילדו יתחסן, אך מסיבות לוגיסטיות לא מגיע לכך ולכן הילד חייב להתחסן בבית הספר.

הסיבה היא אחת – הפעלת לחץ. וגם אם החיסון בטוח, וגם אם החיסון עוזר. מדובר בלחץ בלתי הוגן על קטינים. זה פסול מבחינה חינוכית, זה פסול מבחינה אזרחית.

הסיבה היא אחת – הפעלת לחץ. וגם אם החיסון בטוח, וגם אם החיסון עוזר. מדובר בלחץ בלתי הוגן על קטינים. זה פסול מבחינה חינוכית, זה פסול מבחינה אזרחית

ודבר נוסף. היחס המעוות אל מערכת החינוך מתקיים בכל השנה וחצי האחרונה. חינוך הוא ערך שצריך לעמוד מעל כל ערך אחר. כך נעשה, בצדק גמור, במערכת החינוך החרדית. כך היה צריך לעשות עבור כל ילדי ישראל.

לכן צריך לוודא שאין יותר השבתת כיתות בשל תלמיד אחד שעשה אפצ'י, שלא משביתים בתי ספר ושאין סנקציות מטורפות על אחוז מחוסנים שמתחתיו לומדים בזום.

גם את מערך הבדיקות האיום שמתכננים לנו צריך להעביר מהעולם. לכולם. ודאי לכל התלמידים שמתחת לגיל 12. הם ממילא כמעט ולא מדבקים, הם ממילא כמעט אף פעם לא חולים בצורה קשה.

שר הביטחון מתכוון לגייס אנשי מילואים שיבצעו בדיקות לתלמידי בתי ספר. המחשבה על איש מילואים מיוזע ולא מגולח, במדי ב', דוחף מקל לפיה של בתי בת השש וחצי, היא מחשבה מזעזעת עבורי. חבל שלא עבור חברי הממשלה הזו.

מדובר בהיסטריה פסולה. יש לקוות שהממשלה ההיסטרית, ובעיקר שר הבריאות החלש, לא יכפו את התכנית הרעה הזו. זכויות האזרח שלנו נפגעו שוב ושוב בשנה וחצי האחרונות. זה היה תחת הממשלה הקודמת. חבל שאותו הדבר יקרה גם תחת הממשלה הנוכחית. ציפינו ליותר. לא צריך לכפות עלינו אכזבה.

ד"ר עמיר עקיבא סגל הוא סוציולוג, משורר, מבקר ספרות ופעיל שמאל. חוקר ומלמד על הגירה ,תהליכי גלובליזציה וקשרים טראנס-לאומיים, חברה אזרחית ופילנתרופיה. סיים לימודי דוקטורט במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בחקר עלייה לישראל. פרסם ספר על שירה פוליטית בישראל, שלושה ספרי שירה ורומן. חי בירושלים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 593 מילים
סגירה