הזדמנות נדירה לישראל להרחיב את השפעתה במזרח התיכון

פרויקט הלבנט החדש במזרח התיכון. מתוך ויקיפדיה, Freedom's Falcon – عمل شخصي
פרויקט הלבנט החדש במזרח התיכון. מתוך ויקיפדיה, Freedom's Falcon - عمل شخصي

בעידן שלאחר האביב הערבי, העולם הערבי מעצב את נופו האזורי מחדש. שינויים אלה יכולים להוות הזדמנות נדירה עבור מדינת ישראל להרחיב את הסכמי השלום שלה באזור ואף לחזק הסכמים קיימים. זו חזית נוספת שישראל יכולה לפעול דרכה לבלימת ההתפשטות האיראנית באזור.

בעידן שאחרי האביב הערבי, העולם הערבי מעצב את נופו האזורי מחדש. שינויים אלה יכולים לספק הזדמנות נדירה לישראל להרחיב את הסכמי השלום שלה באזור ולחזק את ההסכמים הקיימים

הטלטלה של האביב הערבי השפיעה על כל האזור של המזרח התיכון. גם על מדינות שלא התרחשה בהן התקוממות או שההתקוממות דוכאה ביד קשה. לאחר יותר מעשור לפרוץ הטלטלה האזור מתחיל לעצב את פניו מחדש. וזו הזדמנות נדירה עבור מדינת ישראל להשתלב במרחב ולהביא לידי ביטוי את היתרון היחסי שצברה במשך השנים.

אחד הפרויקטים המדוברים בתקופה האחרונה בתקשורת הערבית הינו פרויקט "אל-שאם אלג'דיד" ובתרגום לעברית "פרויקט הלבנט החדש". פרויקט זה הוא הסכם סחר בין ירדן, מצרים ועיראק, שנחתם ביוני 2021. מטרתו לבנות אזור סחר בין שלוש המדינות "דמוי האיחוד האירופי בקטן" באמצעות בניית צינורות לאספקת נפט מנמל בצרה בעיראק למצרים דרך נמל עקבה בירדן. במקביל מצרים תספק חשמל לעיראק. החלק החשוב בפרויקט הינו שיקום עיראק ובניית התשתית ההרוסה במדינה.

לארצות הברית יש אינטרס בהוצאת "פרויקט אל-שאם אלג'דיד" לפועל ובהצלחתו. הפרויקט משרת מספר יעדים שארצות הברית מנסה לקדם לאחר שהחליטה להוציא את כוחותיה מהאזור.

לארה"ב יש אינטרס בהוצאת "פרויקט אל-שאם אלג'דיד" לפועל ובהצלחתו. הפרויקט משרת מספר יעדים שארה"ב מנסה לקדם לאחר שהחליטה להוציא את כוחותיה מהאזור

  • שיקום עיראק ושמירה על יציבות המדינה לאחר שנים של מלחמה.
  • חיזוק בנות בריתה באזור – ירדן ומצרים – ובניית ברית נוספת אל מול ההתפשטות האיראנית.
  • כירסום בפרויקט מסילת הברזל של איראן, שדרכו איראן שואפת לחבר בין נמל האימאם חומייני לבין נמל אל-לדק'יה הסורי הממוקם על חופי הים התיכון.

איראן מתכננת לעשות זאת באמצעות חיבור העיר האיראנית ח'ורמשרה לעיר בצרה העיראקית ברשת מסילות ברזל שאורכה 32 ק"מ. אם ייצא לפועל, הפרויקט אמור להיטיב עם איראן מבחינה גיאו-פוליטית ואסטרטגית.

הואיל וחלק מהיעדים של פרויקט מסילת הברזל של איראן הם בניית המסדרון היבשתי שדרכו תוכל לייצא סחורות ולהעביר אנשים, אם הפרויקט יצליח, איראן תוכל לעקוף בכך את הסנקציות האמריקאיות. פגיעה במסדרון האיראני הזה דרך עיראק יבודד אותה ויחליש אותה במרחב.

פרויקט מסילת הברזל האיראני (מקור: https://bit.ly/2UUDrmy)
פרויקט מסילת הברזל האיראני (מקור: https://bit.ly/2UUDrmy)

חלק מהמטרות של פרויקט "אל שאם אלג'דיד" הן לצמצם את ההשפעה האיראנית על עיראק, באמצעות אספקת חשמל ממצרים בתמורה לנפט עיראקי במחירים נמוכים.

איראן היא ספקית החשמל העיקרית כיום לעיראק. פגיעה במונופול האיראני תחליש את השפעתה על עיראק ובמקביל תחזק את הלגיטימיות של הממשל העיראקי. זה יחזק את המצור על איראן ויבודד אותה מסחרית במרחב.

איראן היא ספקית החשמל העיקרית כיום לעיראק. פגיעה במונופול האיראני תחליש את השפעתה על עיראק ותחזק את לגיטימיות הממשל העיראקי

ישראל ממוקמת במזרח התיכון ואינה יכולה להתעלם מהשינויים והתמורות שמתרחשות בקרבתה. אדרבה, ניצול תמורות אלה לחיזוק מעמדה האזורי יטיב עם מדיניות החוץ הישראלית ואף יחזק את הסכמי השלום שלה עם מדינות האזור וירחיב את הסכמי הנורמליזציה והשלום לעוד מדינות.

ישראל, בהיותה חלק מהמרחב של המזרח התיכון, שמושפעת מכל שינוי במרחב,  צריכה לנסות לקחת חלק בפרויקט "אלשאם אלג'דיד" ואף לתמוך בהצלחתו.

ישראל יכולה לעשות זאת על ידי חיזוק הסכמי השלום והסחר עם מצרים וירדן, שיתוף פעולה בקידום פרויקטים חדשניים, הכשרת כוח אדם לעולם ההייטק, העברת ידע להתפלת מים ועוד.

בנוסף, ישראל נתפסת כמעצמה אזורית שמחזיקה ביתרון יחסי בתחום הצבאי והכלכלי וכאומת סטארט-אפ. על ידי העברת ידע ומידע בתחום הטכנולוגי לשלוש המדינות שחתומות על הפרויקט, היא יכול להרחיב את גבולות הפרויקט ולתרום להצלחתו.

במקביל, חיזוק הסכמי השלום בין ישראל למצרים וירדן יכול להוביל לפתיחת ערוץ תקשורת עם עיראק דרך ירדן ומצרים, שיהווה תחילתו של משא ומתן להסכם שלום עתידי.

יתרה מזאת, שיתוף פעולה אזורי בפרויקט שמקבל תמיכה מערבית, ובפרט תמיכה של ארצות הברית, מחזק את המעמד ואת יכולת ההשפעה של ישראל בתוך הברית המערבית.

ולבסוף, שיתוף פעולה בפרויקט "אל-שאם אלג'דיד", שחלק מיעדיו הם לחבל ולפגוע בהשפעה האיראנית באזור, יאפשר לישראל חזית נוספת לפעול נגד ההתפשטות האיראנית באזור ולפגוע בהשפעתה האזורית.

ישראל, בהיותה חלק מהמרחב של המזרח התיכון, שמושפעת מכל שינוי במרחב,  חייבת לנסות לקחת חלק בפרויקט "אלשאם אלג'דיד" ואף לתמוך בהצלחתו

ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות להשתלב במרחב האזורי שבו היא נמצאת ולהביא לידי ביטוי את עוצמתה וכוחה המדעי. שיתוף פעולה אזורי ותמיכה בפרויקט "אל-שאם אלג'דיד" יטיב עם מדינת ישראל ואף יחזק את מעמדה בקרב מדינות האזור ובקרב השותפות המערביות. ומעבר לכול, שיתוף פעולה כזה ישרת את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויצרף אותה לעוד ברית אנטי-איראנית באזור.

עירן קייס הוא חוקר עצמאי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 682 מילים ו-3 תגובות
סגירה