הנסיגה מאפגניסטן מעודדת את הטרור

חייל מארינס אמריקאי מטפל בתינוק אפגני במהלך פינוי אפגניסטן, 20 באוגוסט 2021 (צילום: Sgt. Isaiah Campbell/U.S. Marine Corps via AP)
Sgt. Isaiah Campbell/U.S. Marine Corps via AP
חייל מארינס אמריקאי מטפל בתינוק אפגני במהלך פינוי אפגניסטן, 20 באוגוסט 2021

איראן וארגוני הטרור הנאמנים לה שואבים עידוד רב מהנסיגה האמריקאית מאפגניסטן, שתעודד את הג'יהאד נגד ישראל. הטרור האסלאמי נגד ישראל וארה"ב צפוי להתגבר. פגישת בנט-ביידן היא הזדמנות טובה להדק את שיתוף הפעולה המודיעיני בנושא המלחמה בטרור.

ארה"ב נחלה תבוסה מוחצת באפגניסטן והושפלה. תנועת טאליבאן ניצחה את המעצמה החזקה בעולם באמצעות הג'יהאד, המראות שהגיעו לאקרנים ברחבי העולם מאפגינסטן ובמיוחד משדה התעופה בקאבול הבירה הם אות קין על מצחו של ממשל ביידן.

במשך 20 שנים של נוכחות צבאית באפגניסטן השקיעה ארה"ב 2 טריליון דולר במדינה. קרוב לשלושת אלפים חיילים אמריקאים נהרגו ועוד כ-20 אלף נפצעו והתוצאה הסופית היא בריחה של ארה"ב עם הזנב בין הרגלים מפני תנועת "התנגדות" אסלאמית. "השוטר של העולם" ברח מהזירה וחושש מלהתעמת עם אלה שתקפו אותו.

במשך 20 שנות נוכחות צבאית באפגניסטן השקיעה שם ארה"ב 2 טריליון דולר. קרוב ל-3000 חיילים אמריקאים נהרגו ועוד כ-20 אלף נפצעו. והתוצאה הסופית היא בריחה בזנב מושפל מתנועת "התנגדות" אסלאמית

דאגה בישראל

ישראל מודאגת מאוד מההשלכות של הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ומהקשר המתהדק בין ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי עם תנועת טליבאן שהשתלטה על המדינה והכריזה על הקמתה של אמירות אסלאמית על פי חוקי השריעה.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק שיבח ב-15 באוגוסט את תנועת הטליבאן ואמר כי היא נהגה בחוכמה ובאופן ריאלי:

"היא הצליחה לנצח את ארה"ב לאחר שהואשמה בפיגור ובטרור. הטליבאן התעמתו עם ארה"ב ויסרבו לכל פתרון של פשרה, ודחו את ההבטחות המזויפות לדמוקרטיה ולבחירות".

מנהיג חמאס אסמעיל הניה, שנפגש בקטאר לפני כחודשיים עם הנהגת הטליבאן, התקשר לעבד אלראני בראדאר, ראש הלשכה המדינית של הטליבאן ובירך אותו על הניצחון על ארה"ב באפגניס:

"זוהי ההקדמה לחיסול הכיבוש הישראלי של פלסטין".

גם ארגון הג'יהאד האסלאמי פירסם הודעת ברכה על ניצחון הטליבאן באפגניסטן.

התמונות מאפגניסטן, המתארות את תבוסת ארה"ב והאופן שבו הפקירה את האזרחים האפגנים שסייעו לה, מחזקות את ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, שמאמינים ברעיון "ההתנגדות" האסלאמית לכיבוש הישראלי.

הם מאמינים שכפי שהצבא האפגני קרס בפני טאליבאן, כך יקרוס צה"ל בפניהם וכי זו רק שאלה של זמן.

ישראל מודאגת מההשלכות הנסיגה מאפגניסטן ומהקשר המתהדק בין ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי עם תנועת הטליבאן, שהשתלטה על המדינה והכריזה על הקמת אמירות אסלאמית עפ"י חוקי השריעה

גורמים בחמאס אומרים כי מה שקרה באפגניסטן הוא לקח לכל תנועות "ההתנגדות" האסלאמיות בעולם ובמיוחד לאלה הפלסטיניות. אין צורך להילחם באוייב עד שיובס. גם "עמידה איתנה" ("צומוד" בערבית) בפניו תביא לניצחון והיא גורמת לייאוש בשורותיו.

לכן, ארגוני הטרור הפלסטינים גורסים כי הלקח המיידי מהנסיגה האמריקאית מאפגניסטן הוא  לחזק את הנוכחות הפלסטינית בכל מקום ולאלץ את העולם להכיר ב"פלסטין" ולא לוותר על "המאבק המזויין" או על "הקווים האדומים" של הפלסטינים בתמורה להטבות כלכליות ושיפור רמת החיים.

גם איראן מעודדת מאוד מהתבוסה האמריקאית באפגניסטן.

ההערכה בישראל היא כי בטווח הזמן הקרוב איראן תפעיל לחץ על המליציות הנאמנות לה בעיראק להגביר את התקפות הטרור על מטרות אמריקאיות במדינה, כדי להאיץ את הנסיגה האמריקאית מעיראק.

בעלות בריתה הערביות של וושינגטון (סעודיה, כווית, איחוד האמירויות, בחריין) הסומכות מזה זמן רב על כך שהיא תבוא לעזרתן אם יותקפו בידי איראן, שואלות כעת האם הן אכן יכולות לבנות על כך.

מה שקרה באפגניסטן יחזק גם את כוחם של ארגוני טרור כמו אל-קאעדה ודאע"ש שנחלשו בשנים האחרונות ועלול להביא לפריחתם המחודשת.

הארגונים האלה שוב יקבלו עדיפות עליונה במעקב של ארגוני המודיעין האמריקאים בגלל חשש שהם יבצעו פיגועי טרור על אדמת ארה"ב.

גורמי חמאס אומרים כי אפגניסטן היא לקח לתנועות "ההתנגדות" האסלאמיות בעולם ובמיוחד לפלסטיניות. אין צורך להילחם באוייב עד שיובס. גם "עמידה איתנה" ("צומוד" בערבית) בפניו תזרע בו ייאוש ותביא לניצחון

הפקת לקחים

הנסיגה של ממשל ביידן מאפגניסטן מחלישה את תדמיתה של ארה"ב בעולם ומציג אותה כחסרת ישע מול הכוח של האסלאם, הכתובת הייתה על הקיר, הנסיגה מאפגניסטן הייתה חיייבת להגיע בשלב כלשהו אולם ממשל ביידן ביצע אותה בצורה מביכה שגרמה נזק כבד לארה"ב.

יש לקוות שארה"ב וישראל יפיקו את הלקחים הדרושים ממה שקרה באפגניסטן ויחזקו את הקשר ביניהן ואת שיתוף הפעולה נגד הטרור האסלאמי, הסוני והשיעי כאחד.

הפגישה בין ראש הממשלה בנט לבין הנשיא ביידן היא הזדמנות מצויינת להדק את היחסים עוד יותר, לא רק בעניין הסכנה האיראנית אלא גם בנושא הטרור האסלאמי הקיצוני. הנשיא ביידן כבר אמר לפני כמה ימים כי תנועת הטליבאן לא השתנתה וכי יש נוכחות של ארגוני אל-קאעדה ודאע"ש באפגניסטן, דבריו נועדו לרמז ולהזהיר על מה שצפוי בעתיד.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 648 מילים ו-1 תגובות
סגירה