לא מדברים על פתרון פוליטי אלא על שקט תעשייתי

דיווח על פגישת גנץ ואבו מאזן, אוגוסט 2021, צילום מסך מערוץ 12
דיווח על פגישת גנץ ואבו מאזן, אוגוסט 2021, צילום מסך מערוץ 12

בפגישתם בבית הלבן, ראש הממשלה נפתלי בנט דיבר על איראן והנשיא ג'ו ביידן שמע אפגניסטן. אבל החיבור בין אפגניסטן לאיראן שירת את האינטרסים של ישראל בשורה של עניינים, כולל הבעיה הפלסטינית, ופגישת שר הבטחון גנץ עם אבו מאזן ברמאללה היא חלק מזה.
ואסביר.

בפגישתם בבית הלבן, בנט דיבר על איראן וביידן שמע אפגניסטן. אבל החיבור בין אפגניסטן לאיראן שירת את האינטרסים של ישראל בשורת עניינים, כולל הבעיה הפלסטינית

מה קרה מבחינת ארצות הברית במפולת באפגניסטן? ככל שהדברים קשורים לישראל, שני דברים עיקריים – ארצות הברית איבדה את אמינותה כמעצמה שאפשר לסמוך עליה, והעמדת סימן שאלה גדול מעל עצם האפשרות לעשות הסכמים עם גורמים אסלאמיים כמו איראן.

יש עוד עניין חשוב מאוד, שאינו קשור מיידית בישראל – נפילת צבא משוכלל וגדול, כמו הצבא האפגני שהקימו האמריקאים, לידי הטליבאן, וזה עניין שיש לדון בו בנפרד.

מבחינת אמינותה של ארצות הברית – כעת היא חייבת להוכיח לכל בעלות בריתה שמה שקרה באפגניסטן זה היוצא מן הכלל ולא הכלל, וישראל היא אבן הבוחן. כאשר הנשיא אובמה הראה כתף קרה לישראל – כל בעלות בריתה המסורתיות של ארצות הברית, כמו מצרים, מייד פנו לכיוונה של רוסיה. הם חזרו לברית עם ארצות הברית כאשר הנשיא טראמפ חזר לחבק את ישראל.

הכרזתו של הנשיא ביידן כי לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני קשורה בשיקום אמינותה של ארצות הברית בעיני בעלות בריתה בכלל.

עניין עצם האפשרות להגיע להסכמים עם מעצמות אסלאמיסטיות קשור ישירות לאינטרסים של ישראל למנוע חידוש הסכם הגרעין עם איראן.

ככל שהדברים קשורים לישראל, ארה"ב איבדה שני דברים עיקריים: את אמינותה כמעצמה שאפשר לסמוך עליה, ואת הביטחון בעצם האפשרות לעשות הסכמים עם גורמים אסלאמיים כמו איראן

עם הטליבאן הגיעה ארצות הברית להסכם על יצאה מכובדת של ארצות הברית מאפגניסטן, שהטליבאן לא עמדו בו. לגבי איראן, יש ספק גדול אם איראן מעוניינת בהסכם, או שמה שמעניין אותה זה לא להגיע להסכם, אלא לגרש את האמריקאים בבושת פנים. אם הוויטקונג עשו זאת, וטליבאן עשו זאת – מדוע לא האיאתולות?

ארצות הברית הודיעה כי היא רוצה לצאת מן המזרח התיכון כדי להתמסר למאבק בסין. סין היא בעלת ברית קרובה של איראן, ואם זאת הכוונה המוצהרת של ארצות הברית, מדוע שסין תסייע לה בכך? אדרבא, האינטרס של סין הוא שארצות הברית תמשיך לשקוע בבוץ של הפרת והחידקל.

אבל בכל זאת ארצות הברית רוצה לצאת, ואם ישראל ומדינות ערב לא ישכנעו אותה כי הם ייכנסו לתוך החלל הריק, טורקיה ואיראן יכנסו.

מכאן חשיבותה של הבעיה הפלסטינית. על מנת שתתאפשר ברית ישראלית-ערבית, אסור שהבעיה הפלסטינית תייצר מהומות מיותרות. איש לא מדבר על פתרון פוליטי, אלא על שקט תעשייתי.

הר הבית חייב להיות בשליטה, ולא הר געש הפולט אש, כל נושא ההתנחלויות חייב להירגע. הכלל הוא – כל מה שמייצר מהומה – מוקפא, וכל מה שמייצר יציבות – מקודם.

הר הבית חייב להיות בשליטה, ולא הר געש הפולט אש, כל נושא ההתנחלויות חייב להירגע. הכלל הוא – כל מה שמייצר מהומה – מוקפא, וכל מה שמייצר יציבות – מקודם

וזה סוד פגישת גנץ עם אבו מאזן – עידוד היציבות והרחקת הבלגנים כדי לקדם את ברית ישראל ומדינות ערב מול איראן וטורקיה (ארדואן מחזר עכשיו אחרי ישראל דרך הנשיא הרצוג, כדי להיות חלק מן הברית הזאת- אבל החשדנות כלפיו גבוהה מאוד).

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 493 מילים
סגירה