הורים ומורים מעלים הילוך במאבק נגד התו הירוק

כ-30 אלף מורות וגננות עדיין לא מחוסנות במערכת החינוך ● חלקן מוכנות לצאת לחל"ת בלי משכורת, העיקר לא להיבדק או לקבל את הזריקות ● במקביל, אלפי הורים מחפשים שותפים לחינוך ביתי ברחבי הארץ, עם או בלי לבקש אישור ממשרד החינוך ● אמא מתל אביב: "אנחנו מתארגנים ללימוד קבוצתי עם מורים פרטיים. בשלב ראשון בבתים ובשלב מאוחר יותר נשכור מבנה"

יהלי, שחר ורומי מתכוננות לפתיחת שנת הלימודים במושב ישרש, 28 באוגוסט 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90
יהלי, שחר ורומי מתכוננות לפתיחת שנת הלימודים במושב ישרש, 28 באוגוסט 2021

יממה לפתיחת שנת הלימודים והקרע בין מערכת החינוך לבין הורים וצוותי חינוך שמתנגדים לתו הירוק הולך ומחריף. יותר ויותר הורים מצהירים על כוונתם להשאיר את הילדים בבית ומורים מסרבים ליישר קו עם הדרישה להיבדק או להתחסן. ההסלמה הזו מגיעה לנקודת רתיחה כאשר התו הירוק אושר בקבינט.

לפי מתווה החינוך, בכיתות ח'-יב' בערים אדומות, תהיה למידה פרונטלית רק בכיתות שמעל 70% מהתלמידים בהן מחוסנים. השאר יעברו ללמידה מקוונת. התלמידים בכיתות הנמוכות יותר יצטרכו להציג בדיקת אנטיגן שלילית ש-2 מיליון מהן חולקו להורים בגנים ובבתי הספר בימים האחרונים.

צוותי הוראה יצטרכו להציג בדיקות שליליות פעמיים בשבוע על חשבונם או להתחסן. מי שלא יעשו כן יעברו להוראה מרחוק או יוצאו לחל"ת. ארגון המורים הודיע למורים על תמיכתו במתווה, וציין שהמורים שלא מעוניינים להתחסן ולהיבדק לא יקבלו שכר ממקום העבודה וגם לא תשלומים מביטוח לאומי.

בהסתדרות המורים מסכימים למתווה בתנאי שתחולת התו הירוק תהיה לכלל המגזר הציבורי. לפי נתונים שהציגה היום שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון לוועדת החינוך בכנסת, 86% מצוותי ההוראה כבר מחוסנים, וכך גם קצת יותר ממחצית מתלמידי החטיבה ו-81% מתלמידי התיכונים. המשמעות היא שכ-30 אלף מורות וגננות שעדיין לא הצהירו על התחסנות.

מוסדות החינוך כבר הפנימו את רוח המפקד עוד לפני שהמתווה אושר סופית. כך למשל, בית ספר יסודי בתל אביב הודיע השבוע להורים שלא ניתן לחייבם לבצע בדיקה לילדים, "אך היא חשובה לנו כקהילה על מנת לאפשר קיום שגרת למידה וצמצום הבידודים".

בית ספר יסודי בתל אביב הודיע השבוע להורים שלא ניתן לחייבם לבצע בדיקה לילדים, "אך היא חשובה לנו כקהילה על מנת לאפשר קיום שגרת למידה וצמצום הבידודים"

סוגיה נוספת שמעוררת קושי מול הורים שמתנגדים לחיסונים, היא שחלקם רוצים ללוות את הילדים לתוך בית הספר. אלא שלשומרים בשער עדיין אסור לבדוק תו ירוק להורים.

משכך וכדי לא להסתבך, אותו מוסד חינוכי החליט ש"עקב הקושי לאכוף תו ירוק על מספר גדול של הורים בפרק זמן קצר, לא תותר הכניסה של הורים לבית הספר".

. (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
חלוקת ערכות אנטיגן לקורונה בתל אביב. 30 אלף צוותי הוראה לא התחסנו (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

"תכננתי לסדר את הכיתה והתבשרתי על ידי המנהלת שאסור לי להגיע לבית הספר", סיפרה השבוע מורה ומחנכת בשם שני, שלא התחסנה.

"לבקשת המנהלת שלי ניגשתי לככר רבין וצפיתי בכמות החולים הפוטנציאליים, צילמתי ואמרתי לה 'אני א עומדת בתור הזה שלוש שעות לבדיקת קורונה'. שאני אממן את זה מכיסי? מורה בשנה שנייה עם משכורת רעב של 5,800 שקל? מה אני עושה מחר? יש יום היערכות והמנהלת אסרה עלי להגיע."

"שאני אממן את בדיקות הקורונה מכיסי? מורה בשנה שנייה עם משכורת רעב של 5,800 שקל? מה אני עושה מחר? יש יום היערכות והמנהלת אסרה עלי להגיע"

הדברים האלה נאמרו שלשום (ראשון) בשיחת זום שקיימו כ-220 מורות וגננות שלא מעוניינות להתחסן, להיבדק או להצהיר על כך בפני בית הספר. מובילות הקבוצה הזו – "החופש לבחור" – מתעקשות להדגיש שהן לא מתנגדות לחיסונים אלא לכפייה שלהם. אלא שהשיח בקבוצה הזו ובדומותיה מיליטנטי למדי, וביטויים כמו "דיקטטורה רפואית" ו"ממשלה פושעת" חוזרים על עצמם.

בשיחת הזום השתתפה גם עו"ד רותם בראון, המייעצת לצוותי הוראה והורים שמתנגדים לתו הירוק.

היא תקפה את "הממשלה הזו שאין לה את התחושה שהיא מנסה לשרוד. יש להם הרבה ביטחון עצמי והחוקים שלהם דרקוניים בהרבה משל קודמיהם ובלי כמות החולים שתצדיק את זה. לא פתחו את הפרוטוקולים ולא את החוזה עם פייזר ולא עשו שום דבר שהיינו מצפים מממשלה שרק חיכתה להיכנס.

"… יש כל הזמן זרמים מנוגדים וככל שניתן קונטרה ונהיה כוח נגד משהו במרחב יקרה … אם תחליטו שלא תתפעלו את בית הספר כמרפאה צבאית או מתקן רפואי ולא תיכנסו לשיח הרפואי הזה, משהו יקרה בצד השני. אתם חושבים שמשקל הנגד שלכם קטן אבל הוא ממש לא קטן".

חלוקת בדיקות בגוש עציון. מתנגדי התו הירוק "לא מעודדים אי ציות אלא חוסר שיתוף פעולה" (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
חלוקת בדיקות בגוש עציון. מתנגדי התו הירוק "לא מעודדים אי ציות אלא חוסר שיתוף פעולה" (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

בשלב מסויים של מפגש הזום, אחת המורות קראה לא לציית להנחיות הממשלה ועו"ד בראון תיקנה אותה.

"אנחנו לא מעודדים אי-ציות אלא חוסר שיתוף פעולה. יש כרגע חוזר מנכ"ל, שלדעתי הוא לא חוקי ולא ניתן בסמכות. עולה תהייה לגבי היכולת שלכם כמורים לייצר תנועה אחידה שבה כולם שובתים וזו שאלה מצויינת ולב העניין … יש כמה אלפים ששלחו מכתב ליפעת שאשא-ביטון וגם אתם יכולים לעשות את זה".

"אנחנו לא מעודדים אי-ציות אלא חוסר שיתוף פעולה. יש חוזר מנכ"ל, שלדעתי הוא לא חוקי ולא ניתן בסמכות. עולה תהייה לגבי היכולת של המורים לייצר תנועה שבה כולם שובתים"

לדבריה, על המכתב האחרון ששלחו המורות האלה לשרת החינוך חתמו רק כמה מאות מהן. אחד המורים שאל מה באשר לתשלום המשכורת למי שלא יתחסן או ייבדק. עו"ד בראון השיבה כי "אם כופים עליכם משהו אתם צריכים לא לשתף פעולה ולא להגיע, לעמוד על הזכויות שלכם. אין לכם הגנה, אין הסתדרות. תגיעו לעבודה ונטפל בזה.

"… מה שחשוב זה שיהיה לכם חופש לבחור וכדי לשמור על החופש הזה צריך לעשות אקט מסויים … משרד החינוך דורש שמי שאין לו תו ירוק ימטש את עצמו כל כמה ימים, (לא ברור עדיין כמה, ע.ש.), השרירותיות חוגגת. אם אתם מוכנים למצב הזה ולהמשיך במעגל סגור של חוסר ישע או שאתם אומרים די, שמענו, הבנו, לא מעוניינים.

"לא תסחפו את כל המורים, יש כמה מורים שקנו את הנראטיב הזה וחושבים שההבחנה בין מחוסנים ללא מחוסנים משנה בהדבקות. יש מורכבות של המצב, זה לא 'מה המנהלת שלי אמרה לי'. אנחנו לא בהליך משפטי אלא במשהו יותר גדול והיסטורי ומה שתעשו יקבע … יש טעם לדבר על התארגנות בנפרד מהארגונים, יש הפגנות וזה קריטי להגיע לשם".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, הנשיא יצחק הרצוג ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, הנשיא יצחק הרצוג ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

מהשיחה הזו עלה כי כל האופציות על השולחן ונראה שצוותי ההוראה שמתנגדים למתווה לא מוכנים לוותר, גם במחיר של אובדן המשכורת. ארגון והסתדרות המורים עלולים לאבד את אותן מורות, יחד עם דמי החבר החודשיים שהן מעבירות לשני האגודים המקצועיים שאמורים לייצג אותם.

כל האופציות על השולחן ונראה שהמורות לא מוכנות לוותר גם במחיר אובדן המשכורת. ארגון והסתדרות המורים עלולים לאבד את אותן מורות, יחד עם דמי החבר החודשיים

אחת ממובילות קבוצת מתנגדי התו הירוק בחינוך, לימור נרקיס, סיכמה את המצב מבחינתם:

"מחפשים תשובה למצב של חוסר וודאות, המדינה, ואנחנו ועובדי ההוראה. כל שאלה של אם נעשה ככה יקרה ככה או ככה נדונה לכשלון. אני לא יודעת מה יקרה אם נשבות ואם נעשה בדיקות והאם יישלמו לנו משכורת. אני מקווה שכמה שיותר מורים לא יהיו מוכנים ליצור אפליה … הוודאות היחידה היא מה הקול הפנימי אומר לכם ומה הכי מדוייק לכם".

הילדים כבר ילמדו בבית

לתוך הכאוס הזה יש כבר חלופה שצומחת בקצב מסחרר: חינוך ביתי. קשה להעריך את הכמות המדוייקת, אך ככל הנראה מדובר באלפי משפחות שיעבירו את ילדיהן ללמוד בבית. כמה אלפי הורים כבר חתמו בתחילת הקיץ על מכתב של קבוצת "מגן הורי". הם הודיעו לשרת החינוך שלא ישלחו את ילדיהם לבתי הספר אם לא יבוטלו חובת הבדיקות והחיסונים.

ההתארגנות הזו מתרחשת בימים ובחודשים האחרונים בעיקר בטלגרם, שם אפשר למצוא עשרות קבוצות שמכוונות את ההורים למצוא שותפים פוטנציאליים לחינוך ביתי באזור המגורים שלהם. יש שם מודעות של מפעילי גני יער שפועלים באוויר הפתוח והצעות למפגשים ולימודים משותפים בגילאים בוגרים יותר.

כך למשל, ההורים בגבעתיים מזמינים את חברי הקבוצה להירשם לקבוצות לימוד ביתיות בטופס גוגל. אחד ההורים בקבוצות האלה כותב כך:

"שוחחתי עם הנציגה מצפון תל אביב, רוב ההורים עוד מתלבטים לגבי דרכי הפעולה. מי שנחוש על לימוד ביתי, מתכנן להתחיל את שנת הלימודים בבתים באופן פרטני (כל הורה עם הילדים שלו) ו/או קבוצות מצומצמות וביתיות – אם וכאשר יגדל הביקוש, אפשר לאחד כוחות לגבי מבנה מסודר וייעודי שכולנו נחלוק".

במקביל להורים, בקבוצות האלה אפשר למצוא הודעות רבות של אנשים שמציעים את עצמם כמורים למקצועות שונים בתחומי ליבה וגם העשרה. ההורים יצטרכו לעשות את הסינון בעצמם.

טבלת קבוצות לימוד ביתי למתנגדי תו ירוק בגבעתיים
טבלת קבוצות לימוד ביתי להורים שמתנגדים לתו הירוק בגבעתיים

אמא אחת כותבת שניסתה להשכיר מרחב למידה בהוד השרון אך נאמר לה שכדי להפעיל מקום כזה היא צריכה לדאוג שלכל ילד יש אישור לא להגיע לבית ספר וגם אישור לפתיחת מוסד חינוכי ממשרד החינוך. "אם לא אפעל על פי החוקים הללו, אני בעצם עוברת עבירה פלילית, אשמח לשמוע מה אתם עושים עם העניין הזה".

הורים רבים אחרים שואלים האם בכך שלא ישלחו את ילדיהם לבית הספר יסתכנו בעבירה על החוק ואף יותר מכך. אמא אחרת חוששת שקציני ביקור סדיר יעבירו את המידע לרשויות הרווחה.

בשיחה עם אחת האמהות הפעילות באזור רמת גן, היא מציינת שההורים ילמדו את ילדיהם בבית בחוג המשפחה ובשלב מסויים ייבקשו אישור ממשרד החינוך. לדבריה, ההתארגנות היא בעיקר כדי לארגן מפגשי חברה ולימוד בנוסף למסגרת המשפחתית. אמא אחרת בתל אביב אומרת שהם "מתארגנים ללימוד קבוצתי עם מורים פרטיים, בשלב ראשון בבתים ובשלב מאוחר יותר נשכור מבנה".

האמת היא שמסגרות חינוך ביתי מגיל שלוש ומעלה צריכות לקבל אישור ממשרד החינוך ואם אין כזה, עליהם להבטיח שהם מבקרים במוסד חינוכי מוכר. מעבר לכך, החינוך הביתי מאושר לילדי משפחה אחת ולא לצורך לימודים של כמה משפחות יחד.

הזמנה לפתיחת שנת הלימודים ביער חורשים במקום בבית הספר
פתיחת שנת הלימודים בחורשה בשרון ולא בבית הספר

בתשובה לשאלה הזו שחוזרת על עצמה, חלק מהמשיבים מצהירים שאין בכוונתם לבקש אישור ממשרד החינוך שכן הם רוצים להתנתק ממנו. במשרד החינוך אומרים שאין להם נתונים מעודכנים על בקשות לחינוך ביתי מהשבועות האחרונים. מהנתונים שכן הועברו מהמשרד עולה, שבשנה החולפת הבקשות לחינוך ביתי זינקו ב-38% לרמה של 1,786.

הקפיצה החדה הזו בשנת הלימודים של הקורונה הגיעה לאחר שהבקשות היו כמעט ללא שינוי בשלוש השנים שקדמו לכך.

ביום שלישי בערב חלק מההורים והמורים האלה צפויים להפגין בככר הבימה בתל אביב. ב-1 בספטמבר חלקם יתכנסו ביער חורשים למעין פיקניק פתיחת שנת הלימודים. יהיו כיבוד, סדנאות והפעלות. בלי תו ירוק, בדיקות אנטיגן או אישורי החלמה וחיסון.

עוד 1,402 מילים
סגירה