כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")
עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער"

יומיים לפתיחת שנת הלימודים: משרד החינוך מתעמר בבתי ספר ירוקים

גורמים במשרד החינוך מזלזלים בחינוך ירוק, למרות שהמשרד מצהיר על מחוייבותו לקיימות ● בית ספר יער ביבנאל נסגר בהוראת המשרד שבוע לפני פתיחת השנה כי חסרו לו שלושה תלמידים - ורק אחרי התערבות השרה שאשא-ביטון ייפתח כמתוכנן ● בית ספר לקיימות בכפר סבא עבר מסכת של דחיות וטרטורים בירוקרטים, שבסיומה בקשתו לקבל סמל מוסד נדחתה ● גם הוא מצפה כעת להתערבות השרה

ביום רביעי שעבר, בדיוק שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, קיבלו הורי "נפתלי ביער" הודעה שהכתה אותם בהלם: משרד החינוך סוגר את בית הספר. באחת השכבות חסרים שלושה תלמידים כדי להשלים את התקן, ומחוז הצפון של המשרד החליט שדי בכך כדי לשלול את סמל המוסד ולפזר את התלמידים.

"נפתלי ביער", בהתאם לשמו, הוא בית ספר יער שפועל במושבה יבנאל הסמוכה לכנרת. מדובר בסוגה חינוכית חדשנית של לימודים בחוץ, בחיק הטבע.

בשנים האחרונות נפתחה ברחבי הארץ שורה של גני יער, ובעקבותיהם התחילו להיפתח גם בתי ספר יסודיים. הילדים לומדים ביער – בגרסה הישראלית אולי כדאי להסתפק בהגדרה הצנועה יותר חורשה – את כל לימודי הליבה, אבל עם זיקה הדוקה לטבע ולמה שיש לו להציע. חשבון עם אצטרובלים, חינוך גופני באמצעות דילוג על סלעים, ותזונה על ידי ליקוט צמחים.

בעידן שבו ילדים מעבירים חיים שלמים ברביצה מול מסכים, ההתחככות בעולם האמיתי נראית כמו חלופה בריאה מבחינה פיזית, נפשית ופדגוגית.

כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")
כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")

במרכז הדרמה והמאבק על המשך קיומו של בית הספר ביבנאל עמד ראש המועצה המקומית, שניר אריש. לא הייתה לו זיקה לעולם הקיימות, אבל כשלפני כשנתיים הגיעה אל אריש קבוצת הורים עם הצעה להקים במושבה בית ספר יער, הוא למד את הנושא לעומק והתאהב.

בימי הקורונה הלימודים בחוץ הפכו לפתרון מושלם, ואם מערכת החינוך לא הייתה כה מאובנת ומסורבלת, היא הייתה עושה הסבה מהירה ללימודי יער. במקום זה, היא רק מערימה קשיים.

בימי הקורונה הלימודים בחוץ הפכו לפתרון מושלם, ואם מערכת החינוך לא הייתה כה מאובנת ומסורבלת, היא הייתה עושה הסבה מהירה ללימודי יער. במקום זה, היא רק מערימה קשיים

בית הספר הוקם במתכונת צומחת, כשכל שנה אמורה להתווסף שכבה חדשה. עשרות משפחות עברו לגור במושבה, ואריש הרוויח פעמיים – גם תגבור היישוב בקבוצה איכותית, אכפתית ומעורבת, וגם מסגרת חינוכית ייחודית שמושכת הורים מכל הארץ.

ואז, שבוע לפני תחילת הלימודים, באה ההודעה ממשרד החינוך. "מה עשרות משפחות אמורות לעשות עכשיו?" תהה גורם בבית הספר, "שוב לארוז ולחפש מקום אחר? זו פגיעה ביישוב, בהורים וכמובן בילדים".

כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")
כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")

אחת האימהות, שלי מרקס, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "עוד שבוע נפתחת שנת הלימודים. כל הילדים מתרגשים ומתכוננים, אבל הילד שלי לא יודע לאיזה בית ספר הוא ילך.

"בשנה שעברה התגשם לנו חלום, כאשר משרד החינוך יחד עם המועצה המקומית פתחו בית ספר יער. השמועה על בית הספר הייחודי עשתה לה כנפיים, ומשפחות מכל הארץ העתיקו את מגוריהן ליבנאל רק בשביל בית הספר. הצוות המופלא העניק לילדים שנה מלאת לימוד וחוויות, על אף אתגרי הקורונה.

"השמועה על בית הספר הייחודי עשתה לה כנפיים, ומשפחות מכל הארץ העתיקו את מגוריהן ליבנאל רק בשביל בית הספר. הצוות המופלא העניק לילדים שנה מלאת לימוד וחוויות, על אף אתגרי הקורונה"

"היום הודיעו לנו במפתיע, בלי הכנה מראש, שאין בית ספר יותר. מנהלת המחוז קמה בוקר אחד והחליטה שלא מתאים לה בית ספר יער, והיא מכניסה את כל התלמידים לכיתה סגורה. 'תעשו בית ספר יער בתוך הכיתה', העבירה מסר להורים בצורה הכי מזלזלת שיש".

מעבר לעובדה שסגירת מסגרת חינוכית מוצלחת בגלל מחסור בשלושה ילדים נראית כמו כניעה מוחלטת לבירוקרטיה, גורמים בסביבת בית הספר טוענים שמדובר ביחס עוין לכל מה שמדיף ניחוח ירוק.

כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")
כיתת לימוד בבית ספר יער "נפתלי ביער" ביבנאל (צילום: עמוד הפייסבוק של "נפתלי ביער")

לפי הטענה הזו, בשיחות עם גורמים במשרד החינוך נשמעו אמירות כמו 'מדובר בכת של מחבקי עצים'. וזה אותו משרד חינוך שמנפנף במחויבותו לחינוך לקיימות, שבמקרים רבים מסתכם בגננת שממחזרת בקבוקי פלסטיק עם הפעוטות.

הדרמה הסתיימה רק כשהדברים הובאו לפתחה של שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון. בהוראתה התברר שאפשר למצוא פתרון: עד שיימצאו הילדים החסרים ויינתן סמל מוסד, בית הספר ימשיך לפעול כשלוחת יער של בית הספר של המועצה האזורית.

מתברר שכשרוצים – אפשר. אז גם בחורף הקרוב ילדי בית ספר היער ביבנאל יוכלו ללמוד איך מבעירים אש ובונים מחסה מפני הגשם – ומערכת החינוך לא תקרוס.

מתברר שכשרוצים – אפשר. אז גם בחורף הקרוב ילדי בית ספר היער ביבנאל יוכלו ללמוד איך מבעירים אש ובונים מחסה מפני הגשם – ומערכת החינוך לא תקרוס

הפי אנד דומה, לפי שעה, לא נרשם במקרה של 'בית הספר לקיימות ואחריות חברתית' שמבקש לקום בכפר סבא. החזון הסביבתי-חברתי של המנהל מומיק נבו, שעמל במשך שנה על הקמת תיכון צומח בהשקעה של כמיליון שקל ובברכת המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, כנראה לא עושה רושם על מקבלי ההחלטות במחוז מרכז של המשרד.

גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)

נבו נשלח למשימה על ידי האגודה לקידום החינוך, שמפעילה 16 מוסדות חינוך ופנימיות ברחבי הארץ, המפורסם בהם הוא תיכון "בויאר" בירושלים (שנבו עבד בו כמחנך). אבל כל הניסיון הזה לא הכין אותם לדרך הייסורים הביורוקרטית שנאלצו לעבור.

את הטפסים והמסמכים שנדרשים כדי לקבל אישור לפתיחת מוסד חינוכי הם הניחו על שולחן משרד החינוך עוד בשלהי 2020. מי שתפקידה לבחון ולאשר את הבקשה היא ועדה שהייתה אמורה להתכנס בפברואר. זה לא קרה. מאז הועדה הייתה אמורה להתכנס חמש פעמים נוספות – אבל בכל פעם הדיון נדחה.

מי שתפקידה לבחון ולאשר את הבקשה היא ועדה שהייתה אמורה להתכנס בפברואר. זה לא קרה. מאז הועדה הייתה אמורה להתכנס חמש פעמים נוספות – אבל בכל פעם הדיון נדחה

כשנכנס הקיץ, לנבו ולאגודה לקידום החינוך לא נותרה ברירה והם עתרו לבג"ץ בדרישה שיורה למשרד החינוך לכנס את הוועדה ולתת להם תשובה.

בהוראת בג"ץ הועדה התכנסה סוף-סוף, אבל גם אז לא מיהרה להשיב. רק אחרי לחץ תקשורתי וציבורי ניתנה התשובה: בית הספר לא יקבל סמל מוסד משום שמבנה הפנימייה שבו הוא אמור לפעול לא מיועד להיות בית ספר.

החממות בשטחי התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
החממות בשטחי התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)

גם במקרה הזה, הרשות המקומית – עיריית כפר סבא – תומכת בהתלהבות בפתיחת בית הספר. גורם בעירייה הגדיר את החלטת משרד החינוך "שערורייה, מדובר ביוזמה מבורכת, חשובה וטובה לעיר". ראש העירייה רפי סער פנה במכתב לשרת החינוך בו ביקש את התערבותה למען פתיחת בית הספר.

מעבר להיבט הפדגוגי והסביבתי, עולים גם סימני שאלה מטרידים סביב התנהלות משרד החינוך, שעיכב את הדיון בבקשה ואת מתן התשובה במשך חודשים ארוכים, שבמהלכם בית הספר גייס מורים, הורים ותלמידים, רקם תוכניות והשקיע כספים בהכנת תשתיות (פאנלים סולאריים, חממות, ועוד).

מעבר להיבט הפדגוגי והסביבתי, עולים גם סימני שאלה מטרידים סביב התנהלות משרד החינוך, שעיכב את הדיון בבקשה ואת מתן התשובה במשך חודשים ארוכים, שבמהלכם בית הספר גייס מורים, הורים ותלמידים

אם יש בעיה עם הייעוד של המבנה – אי אפשר היה לציין את זה בתחילת הדרך? האם בשביל זה צריך להמתין ולמרוח את הזמן עד אמצע אוגוסט?

מעבר לקלות שבה מוותרים על מסגרת חינוכית עם חזון שאפתני של אחריות סביבתית וחברתית, האם לאיש במשרד החינוך לא אכפת מההורים, המורים ומעל כולם התלמידים שניצבים רגע לפני פתיחת שנת הלימודים בפני שוקת שבורה?

גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)
גיבושון לקראת הקמת התיכון לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא (צילום: גפן דידי)

בשעה שהדברים נכתבים עדיין לא ברור איך העניין יסתיים. השרה שאשא-ביטון מעורבת גם כאן, אבל ספק אם בלוח הזמנים הצפוף ובסד האילוצים הבירוקרטי היא תביא להפיכת ההחלטה גם במקרה הזה.

ממשרד החינוך נמסר בקשר לבית הספר לקיימות ואחריות חברתית בכפר סבא: "בית הספר ביצע רישום לתלמידים על אף שהוא טרם קיבל אישור כי הוא מוסמך לעשות זאת. נציין כי עד שלא ניתן אישור מגורם מוסמך לפתיחת מוסד חינוך, המוסד אינו רשאי לרשום תלמידים.

אשר ללוחות הזמנים – המשרד הוציא את החלטתו בהתאם לזמנים שהתחייב עליהם בבית המשפט".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
משרד החינוך תקוע בהסטוריה ובתנ״ך תרתי משמע. הגיע זמן לחשוב על ההווה ועל העתיד ולהכניס תכנים משמעותיים ובהיקף אינטנסיבי בכל מה שקשור לקיימות ולמשבר האקלים. אחרת לא יהיה לנו לא הווה ולא ע... המשך קריאה

משרד החינוך תקוע בהסטוריה ובתנ"ך תרתי משמע. הגיע זמן לחשוב על ההווה ועל העתיד ולהכניס תכנים משמעותיים ובהיקף אינטנסיבי בכל מה שקשור לקיימות ולמשבר האקלים. אחרת לא יהיה לנו לא הווה ולא עתיד.

עוד 1,063 מילים ו-2 תגובות
סגירה