הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

אסון "בלתי נמנע"

הרע: הדליפה שהתרחשה השבוע מצינור הנפט של קצא"א באיזור אשקלון, מזכירה שבפעם הבאה זה עלול לקרות ליד שונית האלמוגים במפרץ אילת ● הטוב: ההכרזה של שרת האנרגיה קארין אלהרר כי "לא יינתנו יותר אישורים לחיפוש נפט בישראל" ● והטיפ: פסגת הטחינה

צינור קצא"א הדולף שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
המשרד להגנת הסביבה
צינור קצא"א הדולף שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

לא מזמן נקצר בשדה הזה תירס, אבל עכשיו שלושת הדונמים בשטח החקלאי שבמושב משען, לא רחוק מאשקלון, מגודרים וחפורים. הפעילות החקלאית כנראה לא תחודש כאן בקרוב.

מתחת לשדה, בעומק 1.5-2 מטר, התבקע בתחילת השבוע צינור בקוטר 18 אינץ' (כ-46 ס"מ) שהוביל נפט מחוות הדלקים של קצא"א באשקלון לבית הזיקוק של פז באשדוד.

מערכות הבקרה של קצא"א – שאמורות להתריע מפני כל ירידה חשודה בלחץ בצנרת – פעלו כנראה במהירות, ולכן כמות הנפט שהספיקה לדלוף ולזהם את הקרקע מוערכת בכ-100 מ"ק "בלבד" – "אירוע נמוך-בינוני", כהגדרתו של אבי חיים, מנהל אגף שפכי תעשייה, דלקים וקרקעות מזוהמות במשרד להגנת הסביבה.

צינור קצא"א הדולף שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
צינור קצא"א הדולף שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

קטע הצינור שהתבקע, 12 מטר אורכו, מוטל עכשיו במחסני המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, ממתין לחוקרים שינסו לפענח מה גרם לתקלה. בינתיים, בשטח, מועמסת כמות אדירה של אדמת חמרה שזוהמה בנפט – כ-5,000 טון – ונשלחת לטיהור ביולוגי.

שתי בארות מים סמוכות הושבתו על ידי מקורות ורשות המים עד שיתברר אם הזיהום פגע בהן. ייתכן שהאופי החרסיתי והלא מחלחל של הקרקע באזור הציל את מי התהום מזרועו הארוכה של הנפט.

שתי בארות מים סמוכות הושבתו על ידי מקורות ורשות המים עד שיתברר אם הזיהום פגע בהן. ייתכן שהאופי החרסיתי והלא מחלחל של הקרקע באזור הציל את מי התהום מזרועו הארוכה של הנפט

עם היוודע דבר הדליפה, התייצבה באזור כל צמרת המשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה תמר זנדברג.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, במקום הדליפה של צינור קצא"א שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, במקום הדליפה של צינור קצא"א שנפער בשדה במושב משען, 31 באוגוסט 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

שדה התירס בעוטף אשקלון הוא לא שמורת הטבע בעברונה וגם לא נחל צין שספגו בעשור האחרון זיהומי נפט קשים באדיבות תקלות בצנרת של קצא"א, אבל הדליפה שהתרחשה השבוע היא הזדמנות מצוינת להזכיר מה באמת עומד על הפרק: מפרץ אילת, שקצא"א, כידוע, ממשיכה להעביר בו כמויות דמיוניות של נפט במסגרת ההסכם שלה עם האמירויות.

בדוח הסיכונים הסביבתי שקצא"א הגישה לאחרונה לבית המשפט, היא טענה שההסתברות לדליפת נפט במפרץ היא 1 למיליון – טענה קצת מוזרה על רקע המקבץ הגדל והולך של תאונות ודליפות שהתרחשו בצנרת של החברה הממשלתית בשנים האחרונות.

"האירוע השבוע מזכיר לנו", אומר אבי חיים מהמשרד להגנת הסביבה, "שתשתיות פוסיליות, גם אם הן מתוחזקות היטב – בסוף קורים בהן דברים. יש תקלות, יש דליפות, זה בלתי נמנע".

"האירוע השבוע מזכיר לנו", אומר אבי חיים מהמשרד להגנת הסביבה, "שתשתיות פוסיליות, גם אם הן מתוחזקות היטב – בסוף קורים בהן דברים. יש תקלות, יש דליפות, זה בלתי נמנע"

בפעם הבאה ה"בלתי נמנע" עלול להתרחש בסמוך לשונית האלמוגים הנדירה. כשזה יקרה, גם מערכות ההתראה המשוכללות ביותר לא יוכלו לעזור.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

לא ברור אם זה סימן טוב או רע, אבל ההצהרה של שרת האנרגיה קארין אלהרר התקבלה השבוע בשקט מפתיע. "לא יינתנו יותר אישורים לחיפוש נפט בישראל", הכריזה אלהרר בוועידת האנרגיה והכלכלה, "זה מקור אנרגיה מזהם ואין לו יותר מקום".

שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: גילי יערי/פלאש90)
שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: גילי יערי/פלאש90)

ככל שמתקדמת הקדנציה, נראה שבהובלתה של אלהרר משרד האנרגיה – שבאופן מסורתי היה בר-פלוגתא של המשרד להגנת הסביבה וייצג את הקוטב השמרני בממשלה בכל הנוגע לתמהיל האנרגיה – הופך לשותף מלא לסדר היום הסביבתי ומכיר בצורך להאיץ את המעבר של המשק לאנרגיות מתחדשות.

ככל שמתקדמת הקדנציה, נראה שבהובלתה של אלהרר משרד האנרגיה הופך לשותף מלא לסדר היום הסביבתי ומכיר בצורך להאיץ את המעבר של המשק לאנרגיות מתחדשות

במהלך השנים הייתה תחושה שפיו וליבו של משרד האנרגיה אינם שווים: מצד אחד הביע תמיכה רשמית בקידום אנרגיות מתחדשות וצמצום שרפת הדלקים הפוסיליים, אבל באותה נשימה חילק רישיונות חיפוש והפקה לנפט ולגז ונתן רוח גבית ליזמים ולמאתרי מרבצי הדלקים.

המסר היה: אנרגיות מתחדשות הן העתיד, אבל עד שהעתיד יגיע, בואו נמקסם את הרווחים מהמשאבים המזהמים שלנו.

הפקת נפט מפצלי השמן בעדולם (צילום: אדם טבע ודין)
הפקת נפט מפצלי השמן בעדולם (צילום: אדם טבע ודין)

את הנתק הזה, בין מה שאומרים למה שעושים, מסתמן שאלהרר מבקשת להפסיק. אם שריפת נפט מזהמת את האוויר ומחממת את כדור הארץ, אז פשוט נפסיק לחפש נפט ולשרוף אותו.

את הפנטזיה על מזרקה שחורה שפורצת לפתע בעוצמה מבטן האדמה וממטירה עלינו גשם של שטרות נשאיר לסצנה המיתולוגית מ"גבעת חלפון", וטוב שכך.

*טיפ ירוק לשבת

טחינת הר ברכה

עבור מי שלא אוכלים מוצרים מהחי, טחינה היא אחת מאבות המזון. רצוי במצבה הגולמי, שמבליט את הטעם המקורי של הטחינה ושל השומשום שממנו היא עשויה. כצרכן כבד, אני ממליץ בחום על טחינת הר ברכה.

מאז ששיחקתי, אי שם במאה הקודמת, בקבוצת הכדורסל המהוללת בית"ר השומרון חולון, יש לי חיבה עזה לעדה השומרונית שאליה השתייכו חבריי להרכב. על אף שקטפנו גם אי אילו ניצחונות, צריך לומר שבטחינה הם יותר טובים מאשר בכדורסל.

הטחינה מיוצרת במפעל בהר גריזים שהוא המפעל הראשון בבעלות העדה השומרונית, רמת הסמיכות והמליחות קולעות בול לטעמי והיא משדרגת כל סלט ובעצם כל ארוחה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחלה אווירה בפוסטים של אביב לביא, מרגישים את הרגישות לטבע במילותיו. לגבי הטחינה, אנסה - מסקרן. מתנצל על המבעסות שלי, אך כדה"א מדמם, במצב של טיפול נמרץ - ההתעסקויות בלשים פלסתר פה או שם ... המשך קריאה

אחלה אווירה בפוסטים של אביב לביא, מרגישים את הרגישות לטבע במילותיו. לגבי הטחינה, אנסה – מסקרן. מתנצל על המבעסות שלי, אך כדה"א מדמם, במצב של טיפול נמרץ – ההתעסקויות בלשים פלסתר פה או שם זה חסר משמעות, זניח; המצב אנוש, לא רחוק היום שהאוויר יהיה בלתי ניתן לנשימה, וזאת בלי להזכיר רעידות אדמה וצונאמים וסופות ושטפונות ובצורות ועוד. האמת הכואבת היא שרק זעזועים קטסטרופליים יעירו את האנושות מתרדמתה, המתבטאת באונס אמא אדמה

עוד 680 מילים ו-1 תגובות
סגירה