הסלמה בו זמנית בגדה וברצועה

פעילות יחידות ההטרדה הלילית, צילום מסך מסרטון שעלה לטוויטר
פעילות יחידות ההטרדה הלילית, צילום מסך מסרטון שעלה לטוויטר

במערכת הביטחון חוששים שההסלמה בגבול רצועת עזה תצית גם את שטחי הגדה. החשש העיקרי הוא משני מוקדים בצפון הגדה, בעיר ג'נין ומחנה הפליטים הצמוד לה ובכפר ביתא באזור שכם, שאימץ כבר את שיטת "ההטרדה הלילית" העזתית.

ההתפרעויות על גבול רצועת עזה במסגרת יחידות "ההטרדה הלילית" נמשכות כבר כשבועיים, בסוף השבוע שעבר נהרג פלסטיני ועוד 15 פלסטינים נפצעו בהתפרעויות בכמה מוקדים על גבול הרצועה עם ישראל.

ההתפרעויות על גבול הרצועה במסגרת יחידות "ההטרדה הלילית" נמשכות כבר כשבועיים, בסופ"ש שעבר נהרג פלסטיני ו-15 פלסטינים נפצעו בכמה מוקדים על גבול הרצועה

הפלגים הפלסטינים ברצועה אומרים כי ההקלות שעשתה ישראל בימים האחרונים אינן מספיקות, הם דורשים להסיר את המצור במלואו מעל הרצועה ולהחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה ב-2005.

ההסלמה צפויה להימשך בימים הקרובים. חמאס כבר הודיע על כוונתו לחדש השבוע את שיגור בלוני התבערה, כשברקע פגישה צפויה במצרים בין ראש הממשלה בנט לבין הנשיא א-סיסי, שתעסוק בשיקום רצועת עזה ובעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס. מצרים ממשיכה במאמציה להשיג רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס ומעריכה כי עסקת חילופי השבויים היא המפתח להשגתה.

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועה, יצא ממקום המחבוא בו הסתתר בימים האחרונים מחשש לחיסול ישראלי, ושיגר אזהרה לישראל:

"למוחמד דף יש מה לומר במלחמה הבאה. רצועת עזה מוכנה לעימות צבאי נוסף והוא יהיה ברגע האחרון אם יכשלו כל הצעדים שאנו עושים כרגע".

אחרי שבועיים של עימותים על גבול הרצועה, יחיא סנוואר הצליח לסחוט הקלות מישראל. אבל הוא לא מסתפק בכך, דבריו מעידים על כך שחמאס כבר ערוך לסבב לחימה נוסף מול ישראל והוא מנסה בינתיים למצות את התוכנית שלו למחאה עממית על גבול הרצועה לפני שיתחיל לשגר רקטות לעבר ישראל.

אחרי שבועיים של עימותים על גבול הרצועה, סנוואר הצליח לסחוט הקלות מישראל אך לא מסתפק בכך. דבריו מעידים שחמאס כבר ערוך לסבב לחימה נוסף מול ישראל ומנסה למצות את המחאה העממית לפני שישגר רקטות

בצה"ל חוששים מהתלקחות בשטחי הגדה ככל שגוברת המתיחות בגבול רצועת עזה. גורמי הביטחון בישראל מעריכים שהיא תשליך על המצב הביטחוני בגדה ובמזרח ירושלים בתקופת החגים, ושארגון חמאס מחפש את הסיבה להבעיר מחדש את השטח לקראת סבב לחימה נוסף עם ישראל אם לא ייענו דרישותיו.

בשטחי הגדה ישנם שני מוקדים של אלימות מבעבעת בעצימות נמוכה, אולם הם עלולים להביא להתלקחות של השטח. בצה"ל מודאגים מכך ויתכן שצה"ל ייאלץ לפעול בקרוב כדי לנטרל את שני המוקדים האלה.

ג'בל צביח (ביתא)

ג'בל צביח באזור שכם הפך בחודשים האחרונים למקור חיכוך אלים בין חיילי צה"ל לתושבי הכפר ביתא, הדורשים את פינוי מאחז אביתר על ההר, שלטענתם הוקם על אדמותיהם.

הכפר ביתא מונה 16 אלף תושבים ידוע בהתנגדותו העזה לצה"ל עוד מתקופת האינתיפאדה הראשונה ב-1988, ועכשיו הפך לסמל "ההתנגדות העממית" בגדה.

המאחז הוקם כדי למנוע רצף טרטוריאלי בין הכפרים קבלאן, יתמא וביתא. המאבק הוא של שטח של 4 ק"מ שיש לו חשיבות אסטרטגית.

המתנחלים פונו מהמאחז במסגרת פשרה עם צה"ל, אך במקום נותרו חיילים לשמור על המאחז שהפך צבאי לכל דבר.

ג'בל צביח באזור שכם הפך בחודשים האחרונים למקור חיכוך אלים בין חיילי צה"ל לתושבי הכפר ביתא, הדורשים את פינוי מאחז אביתר על ההר, שלטענתם הוקם על אדמותיהם

תושבי הכפר ביתא אימצו את שיטת "ההטרדה הלילית" הנהוגה בגבול רצועת עזה: הבערת צמיגים, ידויי אבנים,בקבוקי תבערה ומטעני חבלה, השמעת רעש באמצעות רמקולים ועוד. החיכוך בינם לבין צה"ל נמשך כבר 4 חודשים והינו יומי ובמסגרתו כבר נהרגו כמה פלסטינים ומאות נפצעו מירי חיילי צה"ל.

הפעילות של תושבי הכפר ביתא זוכה לעידוד הרש"פ שרואה בה את ישום המדיניות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ל"התנגדות עממית" של תושבי הגדה לכיבוש הישראלי ושמבחינתו איננה נחשבת לפעילות טרור.

ג'נין

העיר ג'נין ומחנה הפליטים הצמוד לה הפכו בחודשים האחרונים למרכז פעילות טרור של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, דבר שמעורר דאגה בצמרת צה"ל ובקרב מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

מבחינת הפלסטינים, מדובר בפתיחת חזית מזויינת נגד ישראל בצפון הגדה. ג'נין היא אתגר ביטחוני עבור צה"ל. יש בה מאות חמושים המאוגדים בכמה קבוצות מכל הפלגים הפלסטינים, ואלפי כלי נשק בלתי חוקיים. הרש"פ חוששת מהם מאוד ונזהרת שלא להכניס כוחות ביטחון חמושים שלה לתוך מחנה הפליטים בעיר ג'נין. זהו עוד סימן לתהליך היחלשות הרש"פ מאז מבצע "שומר החומות".

גם העיר גנ'ין ומחנה הפליטים שלה ידועים בהתנגדות העזה שלהם לישראל.

העיר ג'נין ומחנה הפליטים הצמוד לה הפכו בחודשים האחרונים למרכז פעילות טרור של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, דבר שמעורר דאגה בצמרת צה"ל ובקרב מנגנוני הביטחון של הרש"פ

בשנת 2002, במהלך מבצע "חומת מגן", כבש צה"ל מחדש את מחנה הפליטים ג'נין כדי לטהר אותו מקיני המחבלים. צה"ל נאלץ להשתמש בדחפורים במהלך המבצע והרס כ-170 בתים כדי להתגבר על מלכודות הנפץ שהכינו הפלסטינים. הקרב הסתיים במותם של 23 חיילי צה"ל ו-52 פלסטינים.

מבצע "שומר החומות" נתן רוח גבית לקבוצות החמושות בעיר ג'נין ובמחנה הפליטים שלה לפעול נגד חיילי צה"ל.

מאז סיום מבצע "שומר החומות" נהרגו בעיר ג'נין 10 פלסטינים. מתום המלחמה ברצועה היו עשרות תקריות ירי חי על חיילי צה"ל.

ג'נין היא העיר היחידה בתחומי הרש"פ שנותנת מקלט למבוקשים מפני ישראל ומפני הרש"פ.

כל כניסה של צה"ל לעיר לצורך מעצר מבוקשים הופכת לקרב יריות באש חיה שנמשך שעות.

ההסלמה האחרונה ברצועה החזירה לדיון ציבורי בשטחי הגדה את נושא ה"התנגדות" לישראל. חמאס מעודד באמצעות מערכת ההסתה שלו את תושבי הגדה לעבור להתנגדות עממית ומזויינת כאחד נגד ישראל.

את מחנה הפליטים ג'נין לא צריך חמאס לשכנע. הם פועלים בעצמם בהתנגדות מזויינת נגד כוחות צה"ל.

אבל תושבי הכפר ביתא באזור שכם השתכנעו ואימצו את שיטת "ההטרדה הלילית" של חמאס ברצועת עזה נגד חיילי צה"ל במאחז אביתר. בתנועת פת"ח אומרים כי השיטה הזו יעילה מאוד וכי כל הכפרים בגדה שבהם יש חיכוך על רקע הפקעת אדמות על ידי ישראל צריכים לאמץ אותה.

 

בעוד הרש"פ מעודדת את תושבי הכפר ביתא להמשיך ב"התנגדות העממית", היא נמנעת מלהתעמת עם החמושים בג'נין. האחריות הכוללת למצב הביטחוני בשטחי הגדה היא של צה"ל והוא יצטרך למצוא את העיתוי הנכון, בהסתמך על מודיעין מדוייק, לפעול נגד קיני הטרור בג'נין וגם נגד מובילי המאבק האלים של הכפר ביתא נגד מאחז אביתר.

ההסלמה האחרונה ברצועה החזירה לדיון ציבורי בשטחי הגדה את נושא ה"התנגדות" לישראל. חמאס מעודד באמצעות מערכת ההסתה שלו את תושבי הגדה לעבור להתנגדות עממית ומזויינת כאחד נגד ישראל

רצוי שהדבר יהיה בהקדם כדי למנוע התלקחות של הגדה. המתח בשטח הוא גדול והאירועים בגבול רצועת עזה מקרינים על הנעשה בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 952 מילים
סגירה