אַתֶּם זוֹכְרִים אֶת הַשִּׁירִים

כך אהיה מאושר, אמר בליבו האלוהים הטוב

מתי כספי הלחין את השיר לערב שירי המשוררים הראשון של גל"צ, ב-1972 ● אבל הפעם הראשונה שנתן זך שמע אותו היה ברכבת, מהרדיו של אחד הנוסעים ● "הוא ניגן איזה שיר בקולי קולות", המשורר סיפר לימים, "ניגשתי אליו ואמרתי לו 'אולי אתה יכול או להנמיך את זה או - תעשה לי טובה, תכבה את זה'. אז הוא אמר לי, 'יש לך משהו נגד נתן זך?'"

זריחה מעל הרי ירושלים, נובמבר 2019 (צילום: מילה אביב/פלאש90)
מילה אביב/פלאש90

כשאלוהים אמר בפעם הראשונה

מילים: נתן זך (1960)

כְּשֶׁאֱלֹהִים אָמַר בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה
יְהִי אוֹר!
הוּא הִתְכַּוֵּן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ חָשׁוּךְ,
הוּא לֹא חָשַׁב בְּאוֹתוֹ רֶגַע עַל הַשָּׁמַיִם,
אֲבָל הָעֵצִים כְּבָר הֵחֵלּוּ מִתְמַלְּאִים בְּמַיִם
וְצִפֳּרִים קִבְּלוּ אֲוִיר וָגוּף.

אָז נָשְׁבָה הָרוּחַ הָרִאשׁוֹנָה
אֶל עֵינֵי אֲדוֹנֵנוּ
וְהוּא רָאָה אוֹתָהּ בְּמוֹ עֵינֵי עָנָן כְּבוֹדוֹ
וְחָשַׁב כִּי טוֹב.
הוּא לֹא חָשַׁב בְּאוֹתוֹ רֶגַע
עַל בְּנֵי הָאָדָם,
בְּנֵי אָדָם לָרֹב.

אֲבָל הֵם כְּבָר הִתְחִילוּ לַחְשֹׁב עַל עַצְמָם
בְּלִי אֵלִים
וּכְבָר הֵחֵלָּה מִתְרַקֶּמֶת בְּלִבָּם
מְזִמָּה עַל מַכְאוֹב.
כְּשֶׁאֲדוֹנֵנוּ חָשַׁב בִּתְחִלָּה עַל הַלַּיְלָה
הוּא לֹא חָשַׁב עַל שֵׁנָה.

כָּךְ, כָּךְ אֶהְיֶה מְאֻשָּׁר,
אָמַר בְּלִבּוֹ הָאֱלֹהִים הַטּוֹב.
אֲבָל הֵם כְּבָר הָיוּ לָרֹב
אֱלֹהִים הַטּוֹב.

"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" הופיע לראשונה בספר שיריו השני של נתן זך, "שירים שונים", שראה אור ב-1960 – שנה אחרי שפורסם המאמר המפורסם שבו תקף זך את שירתו של נתן אלתרמן.

מתוך השיר ניתן להבין שעל פי זך – חוסר האונים שייך לאל ולא לאדם; אלוהים בסך הכול רצה להדליק את האור ולהביט במעשה הבריאה. אבל מרגע שאפשר לראות – אפשר גם להשתולל ולשבור גבולות, וזה בדיוק מה שעושים בני האדם בשיר. טעותו הגורלית של האל היא שהוא שכח מבני האדם, והם מצידם שכחו ממנו והחלו לדמיין עולם בלי אלים.

מתי כספי הלחין את "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" לערב שירי המשוררים הראשון של גלי צה"ל, בינואר 1971, והקליט אותו מחדש לאלבומו הראשון שיצא לאור במאי 1974.

מתי כספי הלחין את "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" לערב שירי המשוררים הראשון של גלי צה"ל, בינואר 1971, והקליט אותו מחדש לאלבומו הראשון שיצא לאור במאי 1974

מתי כספי בביתו, 1989 (צילום: משה שי/פלאש90)
מתי כספי בביתו, 1989 (צילום: משה שי/פלאש90)

כספי חתום על כל הלחנים באלבום. הוא גם ניגן בכל הכלים (כולל פסנתר, גיטרה אקוסטית, גיטרה חשמלית, בס, אורגן, סינתיסייזרים שונים וכלי הקשה), שר את קולות הרקע, והפיק ועיבד בעצמו את האלבום. האגדה מספרת שהוא גם עזר לתפעל את הציוד הטכני באולפני טריטון, שהיו אז חדשים.

מלבד "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה", זהר בין עשרת שירי אלבום הסולו הראשון של כספי שיר נוסף של נתן זך, "איך זה שכוכב", שהתפרסם שנתיים קודם לכן בביצועה של תיקי דיין ובלחן של כספי.

בראיון לאהוד מנור ב-1995, לרגל זכייתו של זך בפרס ישראל, סיפר המשורר לפזמונאי על הפעם הראשונה ששמע את העיבוד של כספי ל"כשאלהים אמר בפעם הראשונה: "אני חזרתי לחופשת מולדת מאנגליה אחרי הרבה שנים שלא הייתי כאן ונסעתי ברכבת לחיפה ואיזה חייל החזיק רדיו. זה דבר שאני מאוד לא אוהב בדרך כלל. הוא ניגן איזה שיר בקולי קולות.

"אני חזרתי לחופשת מולדת מאנגליה אחרי הרבה שנים שלא הייתי כאן ונסעתי ברכבת לחיפה ואיזה חייל החזיק רדיו. זה דבר שאני מאוד לא אוהב בדרך כלל. הוא ניגן איזה שיר בקולי קולות"

המשורר נתן זך (צילום: משה שי/פלאש90)
המשורר נתן זך (צילום: משה שי/פלאש90)

"אני כמובן לא הכרתי את השיר, מכיוון שלא הייתי כאן כשזה הולחן. ובשלב מסוים פקעה סבלנותי, וניגשתי אליו ואמרתי לו 'אולי אתה יכול או להנמיך את זה או – תעשה לי טובה, תכבה את זה'. אז הוא אמר לי, 'יש לך משהו נגד נתן זך?' זאת הפעם הראשונה שנתקלתי בהלחנה של שיר שלי".

"בשלב מסוים פקעה סבלנותי, ניגשתי אליו ואמרתי לו 'אולי אתה יכול או להנמיך את זה או – תעשה לי טובה, תכבה את זה'. אז הוא אמר לי, 'יש לך משהו נגד נתן זך?' זאת הפעם הראשונה שנתקלתי בהלחנה של שיר שלי"

"יש שירים שאסור להלחין אותם", אמר זך, שבמרוצת השנים שינה את דעתו לטובה על השיר המולחן, "אף על פי שגם היום, אם היית שואל אותי, זה לא מסוג השירים שנועדו להלחנה".

למיכאל הנדלזלץ נותר זיכרון אחד מערב שירי המשוררים הראשון, שמתחבר בדמיונו ל"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" של זך וכספי: "הגעתי אז להשתתף בהכנות על תקן של מפיק, ממש ברגע האחרון. המופע היה בבית החייל ולצורך המופע גייסו למילואים את בן ציון מוניץ, שהיה תאורן (מוותיקי וממייסדי ענף התאורה בישראל – א.ב.ד). הוא פרופ' לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ואז הוא היה תאורן בתיאטרון.

מיכאל הנדלזלץ בשנות השבעים
מיכאל הנדלזלץ בשנות השבעים

"הגענו לבית החייל, והיה שם גשר תאורה למעלה. תאורן ברמה של בנצי מוניץ לא מטפס ותולה פנסים; הוא נותן הוראות לפועלי הבמה איפה לתלות את הפנסים ואיך לכוון אותם. אבל בגלי צה"ל לא חשבו קודם על העניין הזה. מי יעלה על הגשר לכוון את הפנסים?

"אני הייתי בן 21 צעיר ונמרץ. אמרתי, 'אני אעלה'. העמדתי סולם די עלוב כזה ובהתלהבות התחלתי לטפס, ואחרי כמה שלבים נעצרתי ואמרתי 'סליחה, אני פה, אבל לא כדי למות'.

"אני הייתי בן 21 צעיר ונמרץ. אמרתי, 'אני אעלה'. העמדתי סולם די עלוב כזה ובהתלהבות התחלתי לטפס, ואחרי כמה שלבים נעצרתי ואמרתי 'סליחה, אני פה, אבל לא כדי למות'"

"אז לא הייתה ברירה אלא לגייס במהירות פועלי במה שיכוונו את הפנסים. זה נשאר אצלי הזיכרון הכי חד מערב שירי המשוררים הראשון – והוא מתקשר אצלי ל'כשאלוהים אמר בפעם הראשונה – יהי אור'".

* * *

מחר: "דרך שתי נקודות" (יהודה עמיחי)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נתן זך ז"ל כתב את השיר כשיר פוליטי, כנראה בעקבות ה"כיבוש" או לפחות בעקבות מלחמת ההתשה. אלוקים ברא את העולם כדי שיהיה לו אור, או שקט, והאדם שחושב על מזימה (כיבוש וכוח) הורס לו את העולם. ... המשך קריאה

נתן זך ז"ל כתב את השיר כשיר פוליטי, כנראה בעקבות ה"כיבוש" או לפחות בעקבות מלחמת ההתשה. אלוקים ברא את העולם כדי שיהיה לו אור, או שקט, והאדם שחושב על מזימה (כיבוש וכוח) הורס לו את העולם. שלוש פעמים בשיר מופיעות המלים "הוא התכוון ש…", כלומר: הוא לא התכוון לתוצאה שנוצרה.
גם סיפור הבריאה הבבלי נרמז בשיר, בכך שלפי הסיפור ההוא, האל מביא מבול על העולם כי האנשים עושים לו רעש.

עוד 705 מילים ו-1 תגובות
סגירה