עמודי חשמל, אילוסטרציה (צילום: יניב נדב)
יניב נדב

שוק החשמל נפתח לתחרות - אבל בעיקר ישובים מבוססים ירוויחו מזה בטווח המיידי

החל מהחודש יותר מ-20 חברות יכולות להתחרות על הכיס של הצרכן הישראלי ולהציע לנו חשמל בתעריפים מופחתים ● אלא שהפריבילגיה הזו שמורה, בינתיים, ל-52 אלף משקי הבית שבהם הותקן מונה חשמל חכם - שרבים מהם מתגוררים ביישובים מבוססים ● ברשות החשמל מודים כי "השאלה על החלוקה בין האוכלוסיות במקומה", אבל מבטיחים להאיץ את הפריסה "באופן שוויוני"

ישראלים רבים יקבלו בתקופה הקרובה שיחת טלפון מנציגי מכירות של הוט, סלקום או סופרגז. על הפרק לא תהיה הצעה לשדרוג עסקת הטריפל או החיבור לרשת הגז, אלא משהו אחר, הרבה פחות צפוי: מעבר לספק חשמל חדש.

קשה להפנים, אבל החל מתחילת ספטמבר, כחלק מפתיחת שוק החשמל לתחרות, 22 חברות קיבלו אור ירוק להתחרות על הלב והכיס של הציבור הישראלי ולנסות למכור לו חשמל. השירות או המחיר לא לטעמכם? בכמה פעולות פשוטות תוכלו להיפרד מחברת החשמל ולעבור לרכוש את האנרגיה שלכם מספק אחר. ממש כמו בסלולר או בקופת החולים.

קשה להפנים, אבל החל מתחילת ספטמבר, כחלק מפתיחת שוק החשמל לתחרות, 22 חברות קיבלו אור ירוק להתחרות על הלב והכיס של הציבור ולנסות למכור לו חשמל

הפריבילגיה הזו, לפי שעה, היא נחלתם של כ-52 אלף משקי בית, שבהם כבר הותקן מונה חשמל חכם.

מונה חכם, להבדיל מהאנלוגי הישן והמוכר, מתקשר מדי כמה דקות עם המערכות של חברת החשמל ומעביר את נתוני הצריכה הביתיים באופן דיגיטלי. הוא מייתר את העובד שמגיע מדי תקופה לקרוא את המונה ולרשום כמה קוט"ש צרכתם, ומאפשר לבצע שלל פעולות מתקדמות שמחייבות חיבור לרשת. ביניהן מעבר אל המתחרים.

מונה חשמל חכם. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מונה חשמל חכם. אילוסטרציה (צילום: iStock)

היכולת לבחור בין ספקים ולנהל את צריכת החשמל באופן מושכל – למשל לרכז עומסים בשעות הלילה שבהן התעריף נמוך יותר – עשויה לחסוך למשק בית ממוצע מאות שקלים בשנה; רק שהזכות הזו, למרבה האירוניה, שמורה לפי שעה בעיקר לישראלים שמתגוררים ביישובים מבוססים.

"מהפכת התחרות באספקת החשמל?" צייץ השבוע בכעס אבי דבוש, פעיל חברה וסביבה ומנכ"ל ארגון רבנים למען זכויות אדם, "לא לפריפריות. תוכלו לקבל הנחה ולעבור חברה רק אם יש לכם מונה חכם. למי התקינו כזה? במודיעין ל-4,161 בתים, תל אביב 240, רעננה 114. אופקים? 6. רהט? 2. שדרות? 7. אום אל-פחם? 7. שוק חופשי? תחרות? רק לישראל הראשונה".

דבוש, תושב שדרות, שאב את הנתונים מטבלת אקסל שמופיעה באתר של חברת החשמל ומפרטת את המונים החכמים שהותקנו עד כה בארץ בחלוקה ליישובים. בדיקה מעמיקה של הטבלה מגלה שהתמונה אינה כה פשוטה.

בבאר שבע, למשל, הותקנו 369 מונים חכמים – כ-50% יותר מתל אביב; ובאופן כללי היישובים שבהם הותקנו המונים מפוזרים לאורכה ולרוחבה של המדינה, מאילת, דרך נתניה, כפר קרע ועד קיבוץ נאות גולן שבצפון.

ובכל זאת, קשה להתווכח עם העובדה שהטבלה נשלטת על ידי ישובים מבוססים שממוקמים במרכז הארץ או במרחק נגיעה מגוש דן. לצד מלכת המונים החכמים מודיעין, אפשר למצוא, למשל, נוכחות נאה גם לבנימינה-גבעת עדה (1,106), ראש העין (229) והרצליה (200).

אבי דבוש לא סבור שמישהו ישב וחשב בכוונת מכוון איך להפלות את תושבי הפריפריה, אבל "ברוב המקרים שיש אפליה זה כי 'ככה יצא'. תמיד איכשהו המנגנון עובד כך שהחזקים יכולים להפוך לחזקים יותר. כשמדובר באפשרות לחסוך סכומי כסף משמעותיים זה ממש צורם. אולי האפליה לא מכוונת, אז לכל הפחות שיעשו תיקון בהתנהלות העתידית".

"ברוב המקרים שיש אפליה זה כי 'ככה יצא'. תמיד איכשהו המנגנון עובד כך שהחזקים יכולים להפוך לחזקים יותר. כשמדובר באפשרות לחסוך סכומי כסף משמעותיים זה ממש צורם"

אבי דבוש (צילום: גילי יערי/פלאש90)
אבי דבוש (צילום: גילי יערי/פלאש90)

התקנת המונים החכמים בישראל יצאה לדרך באמצע העשור על תקן פיילוט. אז עדיין לא חשבו על פתיחת אספקת החשמל לתחרות והמטרה הייתה לבחון ניהול חכם וחסכוני יותר של רשת החשמל. בהתאם להחלטת רשות החשמל 394/2 מינואר 2013, חברת החשמל התקינה 32 אלף מונים חכמים בבתים קיימים ועוד 20 אלף בשכונות חדשות.

לדברי גורמים בענף, המדינה חולקה לארבעה אזורים גאוגרפיים שבכל אחד מהם הקפידו להתקין מונים אצל אוכלוסייה מגוונת מבחינה סוציו-אקונומית. יחד עם זה, שני היישובים שנבחרו לארח את הפיילוט היו מודיעין ובנימינה-גבעת עדה, בחירה שהכתיבה את אופי האוכלוסייה שנהנתה מהשדרוג.

"יכול להיות שהיה יותר נוח להתחיל עם מקומות שיש בהם תשתית יחסית טובה ואוכלוסייה שנוח לתקשר איתה ולהסביר לה את היתרונות", אומר גורם בתחום.

"יכול להיות שהיה יותר נוח להתחיל עם מקומות שיש בהם תשתית יחסית טובה ואוכלוסייה שנוח לתקשר איתה ולהסביר לה את היתרונות", אומר גורם בתחום

ברשות החשמל, שאחראית על התעריפים ועל קידום הרפורמה במשק החשמל, מבקשים להדגיש שכל מה שנעשה כה היה רק במסגרת הפיילוט, ומכאן והלאה דברים עומדים להשתנות.

עמוד חשמל במצפה רמון. אילוסטרציה (צילום: ליאור מזרחי/פלאש90)
עמוד חשמל במצפה רמון. אילוסטרציה (צילום: ליאור מזרחי/פלאש90)

"השאלה על החלוקה בין האוכלוסיות בהחלט במקומה", אומר גורם ברשות, "זו נקודה חשובה, אבל צריך להבין שאנחנו רק בהתחלה. התקנת המונים החכמים למעשה רק יוצאת לדרך עכשיו. פרסמנו שימוע מתוך מטרה להתקין בשנתיים הקרובות רבע מיליון מונים חכמים בכל שנה, עם חלוקה גאוגרפית וסוציו-אקונומית מגוונת. התמונה הנוכחית לא מייצגת, בעתיד המצב יהיה שונה לגמרי".

"השאלה על החלוקה בין האוכלוסיות בהחלט במקומה", אומר גורם ברשות החשמל, "זו נקודה חשובה, אבל צריך להבין שאנחנו רק בהתחלה. התקנת המונים החכמים למעשה רק יוצאת לדרך עכשיו"

מעבר לתכנית ההתקנה, שני סוגים של דיירים יזכו אוטומטית במונים חדשים – תושבי שכונות חדשות, ובעלי מונים ישנים שסיימו את חייהם. ברשות מציינים שבשני המקרים מדובר באוכלוסיות לאו דווקא מבוססות: רבות מהשכונות החדשות נבנות במסגרת "מחיר למשתכן", ומונים ישנים נפוצים יותר בשכונות ותיקות עם אוכלוסייה שנוטה להיות מבוגרת ומוחלשת.

מעבר לסוגיית הפערים החברתיים, עולה השאלה מתי כלל הישראלים יהנו מהיכולת לנדוד בין ספקי חשמל ולחסוך כסף, כלומר באיזה קצב יתקדם המבצע הלאומי של החלפת המונים.

גורמים בענף מותחים ביקורת על האיטיות שבה המהלך מתבצע, וטוענים שבעוד מהלכים דומים בעולם הסתיימו בתוך חמש שנים, בקצב שרשות החשמל מתכננת זה עלול להיגרר אפילו 15 שנה, "שזה הקצב שבו מונה חשמל ממילא מסיים את החיים שלו".

תחנת הכוח של חברת החשמל ליד רמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
תחנת הכוח של חברת החשמל ליד רמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)

מנגד, לפי כל ההערכות אם המהלך ייצא לדרך בהצלחה – הקצב יואץ בהמשך, וגורמים בענף מזכירים שלהחלפת המונים יש עלות, ושהיא ממומנת באמצעות חשבון החשמל שלנו. הקצב שנקבע, לפי הגישה הזו, מבטא את האיזון הראוי בין הרצון להתקדם במהירות לבין הרצון להימנע מהעמסה נוספת על יוקר המחיה של המשפחה הישראלית הממוצעת.

מרשות החשמל נמסר: "עד היום הותקנו בישראל מספר מצומצם יחסית של מונים חכמים על ידי חברת החשמל כפיילוט ראשוני, בהתאם לשיקולים הנדסיים ותפעוליים של החברה. לאחרונה פרסמה רשות החשמל מספר החלטות, שעיקרן פתיחת מקטע האספקה לתחרות באופן הדרגתי בהתאם להחלטת הממשלה על הרפורמה במשק החשמל.

"אחד התנאים לתחרות יעילה במקטע האספקה הוא היכולת למדוד את צריכת החשמל באופן רציף לאורך כל היום ועל כן, במקביל, פרסמה הרשות שימוע ציבורי לפריסה של כחצי מיליון מונים חכמים בשנתיים הקרובות. החלטה סופית בעניין צפויה להתקבל בשבועות הקרובים, כך שפריסה רחבה של מונים חכמים שיאפשרו הרחבה של התחרות במקטע האספקה צפויה להתחיל בקרוב.

"בכוונת הרשות לוודא כי פריסת המונים על ידי החברה תעשה באופן שוויוני ובפריסה רחבה ככל האפשר".

עוד 960 מילים
סגירה