בחירות ברוסיה הדמוקרטיה המזויפת עלולה להגיע גם לישראל

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ספטמבר 2021 (צילום: Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ספטמבר 2021

חשוב להבין מה לא קרה ברוסיה השבוע: ולדימיר פוטין לא ניצח בשום בחירות. חשוב להבין את זה כי כאשר מקבלים את הפארסה שהייתה שם כלשונה, ללא ביקורת, מנרמלים את השקר.

נירמול השקר עלול לעזור לחורשי המזימות לייבא את הדמוקרטיה המזויפת גם לכאן. ישראל הרי מצאה את עצמה צועדת בכיוון הזה ממש, עד לפני חודשים מספר.

חשוב להבין מה לא קרה ברוסיה השבוע: פוטין לא ניצח בשום בחירות. חשוב להבין את זה כי כאשר מקבלים את הפארסה שהייתה שם כלשונה, ללא ביקורת, מנרמלים את השקר

פעם סימן ההיכר לדמוקרטיות מזויפות היה בחירות פיקטיביות בהן השליט – נאמר, סדאם חוסיין – היה זוכה כמעט למאה אחוז מה"קולות". לא ממש טרחו להסתיר את הזיוף – זה היה יותר עניין של התרסה מאיימת. הדמוקרטיות המזויפות חכמות יותר כעת. אתה מוצא אותן בכל מקום, מפולין והונגריה ועד טורקיה וונצואלה. חוד החנית זו רוסיה כמובן, כפי שראינו שוב ב"בחירות" שלה בשבוע האחרון.

"התוצאות" מראות כי מפלגת רוסיה המאוחדת של פוטין זכתה בכמחצית מהקולות, מה שנשמע כמעט סביר. אבל זה פי שניים וחצי יותר מכל מפלגה אחרת ומספיק כדי לקבל שני שלישים מהצירים בדומא. כמו בקסם, שני שליש זה בדיוק הסף הדרוש לביצוע שינויים מבניים במשטר.

ההליך היה לא לגיטימי לא רק בגלל ההאשמות האמינות לזיופים בקנה מידה עצום. כל השיטה מופקרת, מן היסוד. היסוד הוא שהמשטר הוציא אל מחוץ לחוק או נטרל את כל מפלגות האופוזיציה האמיתיות והאפקטיביות.

יריבו הגדול של פוטין, בוריס נמצוב, נרצח בשנת 2015 לא רחוק מהקרמלין. יריבו העכשווי אלכסיי נבלני ניצל מנסיון הרעלה לפני כשנה וכעת כלוא באשמות שווא שאושרו על ידי בתי משפט שברור שהם מתפקדים ככלי של הקרמלין.

יריבו הגדול של פוטין, בוריס נמצוב, נרצח בשנת 2015 לא רחוק מהקרמלין. יריבו העכשווי אלכסיי נבלני ניצל מנסיון הרעלה לפני כשנה וכעת כלוא באשמות שווא שאושרו על ידי בתי משפט שמתפקדים ככלי של הקרמלין

המשטר פועל נגד אירגונים חוץ פרלמנטריים בטריקים מוכרים כמו הטיעון שהם סוכנים זרים בגין עניני מימון.

התקשורת נשלטת כמעט לחלוטין על ידי המשטר או מקורביו, ומאכילה את הציבור בתעמולה בלתי פוסקת.

המדיה החברתית חשופה ללחץ מתמיד למנוע תוכן ביקורתי.

לא שרבים יעזו לפרסם תוכן כזה. רשימת מבקרי המשטר שמישהו לימד אותם לקח משכנעת למדי. חלקם פשוט הגיעו לכלא באישומים מפוברקים. אחרים עברו לעולם שכולו טוב לאחר שנורו על גשר (כמו הפיזיקאי האופוזיציונר נמצוב), הורעלו באמצעות תה רדיואקטיבי (כמו המרגל הסורר אלקסנדר ליטביניינקו), מצאו את מותם בתלייה מסתורית בחדר אמבטיה בריטי (כמו האוליגרך העצמאי מדי בוריס ברזובסקי) או שהופיעו לפתע ללא רוח חיים באיזו מעלית (כמו העיתונאית הטרדנית אנה פוליטקובסקאיה). או שהקרמלין לא מוכן לסבול ביקורת, או שגורם עלום ממש מנסה לשבש לשלטון את התדמית.

כך גם פוטין: או שהוא אובססיבי לשלטון ברמה שלעומתה נתניהו הוא פוליטיקאי נורמטיבי וסביר, או שבמקרה יצא לו להרוויח כבר 20 שנה מרצף אירועים אקראיים שלא נראו כדוגמתם בהיסטוריה של הדמוקרטיות.

או שפוטין אובססיבי לשלטון ברמה שלעומתה נתניהו הוא פוליטיקאי נורמטיבי וסביר, או שבמקרה יצא לו להרוויח כבר 20 שנה מרצף אירועים אקראיים שלא נראו כדוגמתם בהיסטוריה של הדמוקרטיות

הנשיאות נמסרה לו  כמו זר פרחים על ידי בוריס ילצין בתחילת המילניום; בהמשך, כאשר פגה הגבלת הכהונה שנקבעה בשנות התשעים המעין-דמוקרטיות, הוא החליף מקום עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדייב בדיוק כאשר הסמכות הביצועית החליפה מקום גם היא; ואז השניים שוב התחלפו, בדיוק כאשר המשטר הפך שוב לנשיאותי; ולקינוח "משאל עם" אישר שינויים חוקתיים המאפשרים לפוטין להישאר בתפקידו עד 2036, בגיל 84, כסוג של רוברט מוגבי של הצפון.

לא נראה כרגע שמשהו עומד בדרכו. המשטר הזה ייפול יום אחד, אבל לא ידוע מה יבוא במקומו ובינתיים אין סימן להתקוממות עממית (מהסוג שטלטל את המשטר בשנת 2011) ובטח לא להתערבות חיצונית.

ממשל ביידן שזה עתה נסוג מאפגניסטן והפקיר את הציבור שם לחסדי מחבלי הטאליבאן ממוקד בסין, לא בהצלת העם הרוסי. אירופה תלוייה ברוסיה עבור 40% מהגז הטבעי שהיא צורכת (בעיקר לחימום בחורף) וגרמניה עומדת להגדיל את התלות עוד יותר עם השלמת צינור הגז נורדסטרים 2. הסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על רוסיה בעקבות השתלטותה על חצי האי קרים שהיה שייך לאוקראינה לא משנות משחק וכנראה לא יעלו מדרגה.

גם במישור העסקי. עגום לראות כיצד גוגל ואפל צייתו בשקט לבקשת רוסיה להסיר אפליקציה שנוהלה על ידי האירגון של נבלני ושניסתה לעזור לאזרחים להצביע באופן אסטרטגי השבוע. הכסף מדבר, וכל עוד יש לה גז ונפט רוסיה היא סוג של שוק די חשוב.

עגום לראות כיצד גוגל ואפל צייתו בשקט לבקשת רוסיה להסיר אפליקציה שניסתה לעזור לאזרחים להצביע באופן אסטרטגי השבוע. הכסף מדבר, וכל עוד יש לה גז ונפט רוסיה היא סוג של שוק די חשוב

אז ככה זה ברוסיה וככה זה ישאר בינתיים. איך זה נוגע לישראל? זה נוגע.

לא חסרים חסידים לדמוקרטיה המזויפת בכל מקום. הדמוקרטיה האמיתית (הליברלית, עם הגנה למיעוטים והגבלות ואיזונים) נמצאת תחת מתקפה בכל פינה בעולם. יש מלחמת תרבות בין המשכילים לפועלים, סוגיות מסובכות מדי על השולחן, ומדיה חברתית המשבשת למיליארדי משתמשיה את התודעה.

ארצות הברית בקושי ועם מזל גדול נחלצה מהשתלטות עויינת זה מכבר, והסכנה לא חלפה. רק לפני מספר שבועות להקה של רפובליקאים בהובלת השדר הזועף והאמביציוזי טאקר קרלסון קיימה ביקור לקקני להדהים בהונגריה, כדי ללמוד. אם הכנופיה הזו תחזור לשלטון באמריקה לא בטוח שהדמוקרטיה שם תשרוד שוב, למרות חוסנה היחסי.

הדמוקרטיה בישראל שברירית מעט יותר, ונאיבי מי שחושב שאין בימין מי שרוצה לייבא את הגרסה המזויפת גם לכאן. אולי לא ממש כולה – כנראה לא רציחות והרעלות, לפחות לא בהתחלה.

הדמוקרטיה בישראל שברירית מעט יותר, ונאיבי מי שחושב שאין בימין מי שרוצה לייבא את הגרסה המזויפת גם לכאן. אולי לא ממש כולה – כנראה לא רציחות והרעלות, לפחות לא בהתחלה

אבל בוודאי ובוודאי דיכוי מפלגות אופוזיציה, דיכוי אירגונים חוץ-פרלמנטריים, השתלטות על התקשורת, הפיכת בתי המשפט לצייתניים, הטרלה אינסופית עם פייק ניוז במדיה החברתית, דה-לגיטימציה של הביקורת וכמובן שחיתות ללא גבול המלווה בחסינות בפועל לשליט.

נתניהו ומפלגת הליכוד בגרסתה המעוותת העכשווית כבר עלו על דרך המלך ליעד זה ממש, והיינו במרחק כמה אלפי קולות וקומץ פוליטיקאים אמיצים מהימין מנקודת האל-חזור. ראינו היטב איך חלק ניכר מהציבור לא רואה בכך פסול, או לא ממש מבין, או מכשיר כל שרץ כדי לקיים שלטון ימין, או שילוב של הכל יחד.  הסכנה עדיין קיימת. נתניהו לא הולך לשום מקום ומחצית הציבור שחפץ בו לא ימיר את דתו הביביסטית בקלות.

כחלק מהמערכה, יש לקדש את מה שהוצל ברגע האחרון (הפרחים ללפיד, ליברמן, סער ובנט) ובעיקר לקרוא לילד בשמו. מה שמנסים להמיט עלינו, ומה שראינו ברוסיה השבוע, זו דמוקרטיה מזויפת. הזהרו מזיופים.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 986 מילים ו-1 תגובות
סגירה