מחלימים-מחוסנים לא יכולים להתחסן וגם לא לקבל תו ירוק

קורונה מחלימים-מחוסנים שניסו להוריד את התו הירוק החדש קיבלו הודעת סירוב בנימוק שעברה חצי שנה מאז שחוסנו ● אלא שהנחיות משרד הבריאות לא מאפשרות למחלימים-מחוסנים להתחסן שוב ● המשמעות היא כי כמה מאות אלפים לא יכולים לא להתחסן ולא לקבל תו ירוק ● משרד הבריאות בתגובה: "לאור העומסים, ניתן להשתמש בתעודת מחלים, בימים הקרובים לא תתבצע אכיפה"

בדיקה של התו הירוק בכניסה לתיאטרון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בדיקה של התו הירוק בכניסה לתיאטרון

מחוסנים-מחלימים – אנשים שגם אובחנו כחולי קורונה בעבר וגם התחסנו מפני הנגיף – טוענים שאתר ואפליקציית רמזור של משרד הבריאות מסרבים לאפשר להם לקבל את התו הירוק החדש שנכנס לתוקף אתמול (ראשון), בנימוק ש"עברה יותר מחצי שנה מאז שהתחסנו או החלימו".

זאת, בניגוד להוראות התו הירוק, שמבטיחות להם שהתו הירוק שלהם יישאר בתוקף, ולמרות שלפי הוראות משרד הבריאות ונהלי קופות החולים אסור להם להתחסן.

התוצאה היא שהם אינם יכולים להתחסן שוב אך גם לא לקבל הארכה של התו הירוק, וזקוקים לבדיקת קורונה לפני כניסתם למקומות עבודה שמשרתים קהל ולמקומות בילוי.

"באתר משרד הבריאות מופיע שאני ושכמותי זכאים לתו ירוק חדש", מספר מעיין דותן מחיפה, "אבל כשאני בא להנפיק את התו הירוק נוסף התנאי שצריכה לעבור פחות מחצי שנה מאז שקיבלתי את החיסון האחרון או החלמתי.

"באתר משרד הבריאות מופיע שאני ושכמותי זכאים לתו ירוק חדש, אבל כשאני בא להנפיק את התו הירוק נוסף התנאי שצריכה לעבור פחות מחצי שנה מאז שקיבלתי את החיסון האחרון או החלמתי"

"להשלמת התמונה – כבר ניסיתי בעבר פעמיים להתחסן בחיסון נוסף, אבל בקופת חולים כללית שבה אני חבר אמרו לי שמי החלים וחוסן פעם אחת לא יכול להיות מחוסן שוב".

חברת צוות רפואי מכינה חיסון קורונה במתחם קופ"ח הכללית, אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חברת צוות רפואי מכינה חיסון קורונה במתחם קופ"ח הכללית, אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

דותן חלה בקורונה ביולי שעבר. אחרי שהחלים, במרץ 2021, חוסן במנת חיסון אחת. הוא שמע על מחלימים שחוסנו פעמיים, בקופות חולים אחרות, כנראה בשל חוסר הבהירות בהוראות משרד הבריאות בנושא, וביקש להתחסן בשנית גם הוא – אך סורב. "אמרו לי בכללית שמשרד הבריאות אוסר להתחסן מחלימים ביותר ממנת חיסון אחת, ושהתו הירוק שלי לא בסכנה", הוא אומר.

גם פ' מירושלים מספרת: "לפני כשבועיים ביקשתי לקבוע תור לחיסון שלישי. נעניתי שהיות שקיבלתי 2 חיסונים וגם חליתי והחלמתי, אני לא יכולה ולא צריכה לקבל חיסון שלישי. הבוקר אני מגלה שפג תוקפם של החיסונים ושל מעמדי כמחלימה. ובינתיים, אני מנועה מלהגיע לכל מקום ואירוע שדורש תו ירוק – כלומר, הכול".

"לפני כשבועיים ביקשתי לקבוע תור לחיסון שלישי. נעניתי שהיות שקיבלתי 2 חיסונים וגם חליתי והחלמתי, אני לא יכולה ולא צריכה לקבל חיסון שלישי. הבוקר אני מגלה שפג תוקפם של החיסונים ושל מעמדי כמחלימה"

מדובר באנשים שהצליחו להפעיל את אפליקציית רמזור של התו הירוק, ולבעיה שנתקלו בה אין קשר לתקלות הטכניות באפליקציה ובאתר שמתרחשות אתמול והיום בשל העומס שנגרם מהשינויים בתו הירוק.

תקנות התו הירוק הוקשחו החל מאתמול (ראשון) ולפי התקנות החדשות, התו הירוק בטל עבור כל מי שחוסן רק פעמיים – והחיסון השני שלו היה מלפני חצי שנה ויותר – וטרם קיבל את מנת הדחף, וכן מי שהחלים מקורונה ולא התחסן כלל.

שלט המודיע כי הכניסה היא לבעלי תו ירוק,מחוסנים ומחלימים בלבד בכניסה להופעה (צילום: מיכאלי גלעדי/פלאש90)
שלט המודיע כי הכניסה היא לבעלי תו ירוק,מחוסנים ומחלימים בלבד בכניסה להופעה (צילום: מיכאלי גלעדי/פלאש90)

עד כה אובחנו 1,238,715 ישראלים כחולי קורונה. כ-352 אלף מהם לא חוסנו מאז שהחלימו ולכן, עם הקשחת התו הירוק, איבדו את התו שלהם. יתר המחלימים – כ-887 אלף איש – חוסנו מאז שהחלימו, או שחוסנו פעמיים לפני שהחלימו, ולכן זכאים לתו ירוק כרגיל.

כ-352 אלף מהמחלימים לא חוסנו מאז שהחלימו ולכן, עם הקשחת התו הירוק, איבדו את התו שלהם. יתר המחלימים – כ-887 אלף איש – חוסנו מאז שהחלימו, או שחוסנו פעמיים לפני שהחלימו, ולכן זכאים לתו ירוק

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עד כה הונפקו כ-1,030,000 תעודות 'תו ירוק' חדשות – כ-100,000 הנפקות בשעה. לאור העומסים, הוחלט לאפשר עד ליום חמישי הקרוב להציג גם תעודת מחלים / מחוסן לצורך כניסה למקומות המופעלים בתו ירוק.

"מי שאין ברשותו תעודת מחלים/מחוסן, יכול להנפיקה באתר משרד הבריאות וגם באתרי קופות החולים. על מנת לאפשר זמן התארגנות לציבור, אכיפת התו הירוק לא תתבצע במהלך ימים אלה והיא תתרכז בהסברה".

עוד 524 מילים
סגירה