תחת בנט ולפיד, לפגישות עם אבו מאזן אין כל תכלית

ראש הממשלה ושר החוץ לא אהבו את המפגשים של שרי מרצ עם ראש הרשות הפלסטינית שלשום ● בממשלה הנוכחית, לא יהיה משא ומתן מדיני עם הפלסטינים, ומבחינת בנט ולפיד המפגש הזה גרם בעיקר נזק למשתתפיו ● בינתיים, בישראל גוברת ההערכה כי היורש הכמעט-ודאי של אבו מאזן יהיה מאג'ד פרג', האיש החזק בגדה, ואילו מרואן ברגותי לא ישתחרר מהכלא הישראלי לעולם ● פרשנות

השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ ממרצ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')
חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג'
השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ ממרצ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 2 באוקטובר 2021

אם תשאלו את ראש הממשלה נפתלי בנט מה הוא חושב על הפגישות שמנהל שר הביטחון בני גנץ עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), הוא יגיד לכם " אוקי, הוא נפגש, ו…ו…לא קורה כלום".

אם תשאלו את ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד מה דעתו על הפגישה של השרים ניצן הורוביץ ועיסאווי פריג' ממרצ שלשום (ראשון) עם אבו מאזן, הוא יחזור ויאמר "בסדר, נפגשו ו…מה קרה?"

גם בנט וגם לפיד משוכנעים כי אין בפגישות האלה תכלית, כי בממשלה הנוכחית לא יהיה שום משא ומתן עם הרשות הפלסטינית. את הפגישה עם גנץ שניהם מקטלגים תחת הכותרת פגישת עבודה ביטחונית, מחויבת המציאות.

שניהם לא אוהבים את הפגישה של ראשי מרצ עם אבו מאזן. ראש הממשלה בנט אמר אתמול בכנסת כי "את הדעות הפוליטיות לא צריך לאפסן, אבל את המעשים צריך לרסן".

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנט עצמו לא מתייחס כלל לעניין הפלסטיני, כפי שראינו בנאום שלו באו"ם. אתמול גיבה לפיד את הדברים. "יש לנו קשר עם הרשות הפלסטינית. אנחנו עובדים איתם כל השנים, כשהייתי שר אוצר נפגשתי עם שר האוצר הפלסטיני על בסיס קבוע. כל אחד בוחר על מה הוא שם דגש בנאומיו. זה בסדר. היה חשוב לראש הממשלה להציג את הממשלה החדשה. דיברתי איתו ואמרתי לו שהנאום היה מצוין וגם דרך ההגשה", אמר לפיד בסיעת יש עתיד.

"יש לנו קשר עם הרשות הפלסטינית. אנחנו עובדים איתם כל השנים, כשהייתי שר אוצר נפגשתי עם שר האוצר הפלסטיני על בסיס קבוע. כל אחד בוחר על מה הוא שם דגש בנאומיו. זה בסדר"

ועם זאת, בצמרת המדינית בטוחים כי בכירי מרצ שנפגשים עם נשיא הרשות הפלסטינית גורמים נזק בעיקר לעצמם. הסיבה: אבו מאזן ובכירי הרשות באים אליהם בתביעות שהם לא יכולים לממש בממשלת בנט-לפיד-ליברמן-סער. בדיווח אמש בערוץ 12 נמסר כי אבו מאזן דרש לחדש עמו את המו"מ והבטיח להסיר בתמורה את התביעות שלו נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג.

אבל משא ומתן מדיני לא יהיה. בנט תומך בריבונות וסיפוח ולא בחלוקת השטח. לפיד תומך בפתרון שתי המדינות אבל יודע שאין שום סיכוי לקדם אותו בממשלה הנוכחית.

יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד נושא דברים בישיבת סיעה בכנסת, 4 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד נושא דברים בישיבת סיעה בכנסת, 4 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפיד לא נפגש מעולם עם אבו מאזן ולא ייפגש עימו גם כאשר יהיה ראש הממשלה, אלא אם יהיה חייב. בעבר כינה לפיד את אבו מאזן "אידיאולוג של הכחשת השואה" והזכיר את המשכורות שהוא מעניק למחבלים פלסטינים על פי כמות היהודים שהצליחו להרוג.

גורמים בכירים בישראל מעריכים היום כי המחליף הכמעט-ודאי של אבו מאזן בן ה-85 ומי שיעמוד אחריו בראש הרשות הפלסטינית הוא מאג'ד פרג' (אבו באשר), ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאז 2006. פרג', בן 59, היה פעיל פת"ח עוד בצעירותו ונאסר פעמים אחדות בישראל. פרג' נחשב לאיש החזק ביותר בגדה, וכיום הוא איש אמונו של אבו מאזן.

גורמים בכירים בישראל מעריכים היום כי המחליף הכמעט-ודאי של אבו מאזן בן ה-85 ומי שיעמוד אחריו בראש הרשות הפלסטינית הוא מאג'ד פרג' (אבו באשר), ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאז 2006

ההערכה היא כי ייקח לפרג' זמן לא קצר לבסס את שלטונו, ביחד עם חוסיין א-שייח', היום השר לעניינים אזרחיים ברשות שאחראי גם לקשר עם ישראל. אגב, גם פרג' וגם א-שייח' מנהלים שיחות שוטפות עם שר הביטחון גנץ, שר החוץ לפיד ושרים אחרים. בנט כנראה לא נוהג לדבר עם אף פוליטיקאי פלסטיני.

מאג'ד פרג', משמאל, עם סעב עריקאת בפגישה עם בנימין נתניהו בירושלים, 17 באפריל 2012 (צילום: לע"מ)
מאג'ד פרג', משמאל, עם סעב עריקאת בפגישה עם בנימין נתניהו בירושלים, 17 באפריל 2012 (צילום: לע"מ)

הערכה שחוזרת על עצמה קובעת שאת אבו מאזן יחליף בבוא היום מרואן ברגותי, אסיר בטחוני ואחד המנהיגים הפופולריים ברשות הפלסטינית. אפשר להוריד את הנחת העבודה הזו מעל הפרק. הממשלה הנוכחית בישראל לא תשחרר את ברגותי ממאסר ולא תאפשר לו להתמודד על נשיאות הרשות אם וכאשר אבו מאזן יפנה את כסאו.

הממשלה הנוכחית בישראל לא תשחרר את ברגותי ממאסר ולא תאפשר לו להתמודד על נשיאות הרשות אם וכאשר אבו מאזן יפרוש

ברגותי שפוט לחמישה מאסרי עולם מצטברים ועוד 40 שנות מאסר על מעשי טרור שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים אחרים. בבחירות לוועד המרכזי של הפת"ח שהתקיימו בסוף 2016 זכה ברגותי במקום הראשון, אבל את ישראל זה לא מעניין.

"אנחנו לא נשחרר את ברגותי ולא נהפוך אותו לנלסון מנדלה של הפלסטינים", כפי שאומר גורם  מדיני בטחוני בכיר. "ברגותי הוא רוצח וטרוריסט, מקומו בכלא והוא יישאר שם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 620 מילים ו-1 תגובות
סגירה