כל הביצים בסל של פייסבוק

Image by Steve Oberhansly from Pixabay (צילום: Image by Steve Oberhansly from Pixabay)
Image by Steve Oberhansly from Pixabay
Image by Steve Oberhansly from Pixabay

לאחרונה למד העולם כולו לקח חשוב – אם זה לא בבעלותכם המלאה, אתם רק שוכרים את המקום באופן זמני. פייסבוק יכולה לקום וליפול, ויחד איתה כל שאר השירותים שהיא מציעה (מסנג'ר, וואטסאפ, אינסטגרם). לכן גדלה שבעתיים חשיבותם של נכסים דיגיטליים הנמצאים בבעלותכם.

בקיץ 2013 מנוע החיפוש של גוגל קרס גלובלית למשך 5 דקות; זה הספיק כדי להפיל את הטראפיק העולמי באינטרנט ב-40 אחוזים בערך. אותו דבר קרה ויקרה גם לפייסבוק, וימשיך לקרות גם לאחרים מדי פעם גם בעתיד. החוכמה היא לא לשבת בצד ולחשוב ש"לי זה לא יקרה".

כל מי שמתבסס אך ורק על קיומן של פייסבוק וגוגל – כגון עסקים, חברות, סלבס ושאר משפיענים (ואפילו אנשים פרטיים כמוני כמוך) – עלול לגלות יום אחד שאין לו גישה לחשבונות המייל, הפרופיל החברתי, העמוד העסקי, מנהל המודעות ועוד.

בקיץ 2013 מנוע החיפוש של גוגל קרס גלובלית למשך 5 דקות; זה הספיק להפלת הטראפיק העולמי באינטרנט ב-40 אחוזים בערך. אותו דבר קרה ויקרה גם לפייסבוק, וימשיך לקרות גם לאחרים

אז נכון שזה חריג וקורה לעיתים מאוד נדירות, אבל יום אחד ייתכן שזה יהיה סופי. כי סופן של אימפריות ליפול, והדואופול גוגל-פייסבוק לא שונה.

מעבר לכך, כדאי לזכור שיש עוד תוצאה לכך שאנחנו לא הבעלים של הפרופילים החברתיים שלנו. פייסבוק היא הבעלים, ובהתאם לכך היא יכולה להחליט (ואכן מחליטה) בהינד אלגוריתם – לסגור לנו את הפרופיל כי כתבנו איזו בדיחה שחורה בשנת תרפפ"ו, או חלילה העזנו לפרסם בלי לשלם למארח (זוכרים את מקרה סטטוסים מצייצים?).

בשנים האחרונות זה קורה גם עם חשבונות פרסום בפייסבוק, שנסגרים ונעלמים חדשות לבקרים בגלל טעות לא מובנת – ולא תמיד יש עם מי לדבר (בניגוד לגוגל, שמפעילה מוקד תמיכה הרבה יותר רציני שמסייע במצבים כאלה).

חלוקת נכסים יעילה והגיונית

כדי שלא תתעוררו יום אחד לבוקר שחור, בו תגלו שאין לכם גישה לחלק ניכר מהעסק שלכם – כדאי מאוד כבר עכשיו להשקיע בנכסים הנמצאים בבעלותכם. זה יכול להיות אתר או בלוג, רשימת תפוצה במייל ו/או בהודעות טקסט, חשיפה בנכסים דיגיטליים חיצוניים (אתרי תוכן וחדשות, בלוגים, פורומים) וכן הלאה.

עוד תוצאה לכך שאנחנו לא הבעלים של הפרופילים החברתיים שלנו: פייסבוק היא הבעלים, ויכולה להחליט בהינד אלגוריתם לסגור לנו את הפרופיל כי כתבנו איזו בדיחה שחורה בשנת תרפפ"ו

ככל שתצטרכו להסתמך פחות על ספקי מדיה חיצוניים (Paid Media, Rented Media), כך תהיו בשליטה גדולה יותר על המתרחש במרחב הדיגיטלי שלכם / של העסק. זה לא אומר שצריך לוותר על פרסום בפייסבוק ובגוגל, על שלל הנכסים הנוספים שהן מציעות; אבל זה כן אומר שלא כל הביצים יהיו אך ורק שם. חלק משמעותי מהן צריך להתקיים גם בנכסים שלכם (Owned Media, Earned Media) – ולא רק של הדוד צוקרברג, לארי ושות'.

לדוגמה, אתר אינטרנט דורש מכם תשלום חודשי על דומיין ואחסון – וזה הכול. מרגע שאתם משלמים, אתם בעלי הנכס ומותר לכם לעשות שם מה שבא לכם. ככל שתשקיעו יותר באתר שלכם, תוכלו לצבור קהל גדול יותר שייחשף אליכם, ובשלב כלשהו גם ירצה לקנות מכם שירות או מוצר שאתם מציעים.

קידום האתר במנועי חיפוש יכול לסייע לכך משמעותית, למרות שגם פה אתם תלויים בקריזות של אלגוריתמים ובינות מלאכותיות; אבל בסופו של יום מדובר במשהו שלכם ובבעלותכם.

דוגמה נוספת היא רישום משתמשים שיקבלו מכם מייל תקופתי (יומי, שבועי, חודשי). ככל שיותר אנשים יירשמו לניוזלטר שלכם (מרצונם החופשי ולא בטריקים אפלוליים), משמע שאתם צוברים יותר קהל שרוצה לשמוע מה יש לכם להגיד.

נאמנות כזו לא תצליחו להשיג בשום מודעת פרסום בגוגל או בפייסבוק. באמצעות שיווק במייל תוכלו להגיע ללקוחות קיימים ומתעניינים, ולהציע להם מגוון אפשרויות נוספות (מוצרים ושירותים שאתם רוצים לקדם, קורסים בהנחייתכם, הנחות והצעות מיוחדות, שיפור המכירות באתר ועוד).

אתר אינטרנט דורש מכם תשלום חודשי על דומיין ואחסון – וזהו. מרגע ששילמתם, אתם בעלי הנכס ומותר לכם לעשות שם כרצונכם. ככל שתשקיעו יותר באתר שלכם, תוכלו לצבור קהל גדול יותר שייחשף אליכם

כל זה בלי להיות תלוי בענקיות הטכנולוגיה; מקסימום בתוכנה בסיסית למשלוח ניוזלטרים כגון מיילצ'ימפ, פלאשי, קלאביו ועוד. עלויות השימוש בתוכנות הללו זניחות בהשוואה לתועלת המופקת מניוזלטר מתוכנן היטב, שגם כיום מייצר את החזר ההשקעה הגדול ביותר בתחום השיווק – פי 40 לערך.

ככל שתשכילו לפזר את השימוש במגוון רחב יותר של נכסים, כך תינצלו מצלילה לתהומות האבדון אם וכאשר אחד מהם ישתתק לכמה שעות – או לנצח.

עמית אדלר הוא איש דיגיטל, גרפומן בלתי נלאה, בעל תואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדע

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לפייסבוק יש חשיבות בעניינים מסוימים וגם חסרונות בעניינים אחרים, היא תהיה חייבת להשתפר בדגש על תיקון עוולות חברתיות תוך הפחתת הקידוש של האינטרס הכלכלי - בכל זאת, היא עסק בבסיסה. כוחה עצ... המשך קריאה

לפייסבוק יש חשיבות בעניינים מסוימים וגם חסרונות בעניינים אחרים, היא תהיה חייבת להשתפר בדגש על תיקון עוולות חברתיות תוך הפחתת הקידוש של האינטרס הכלכלי – בכל זאת, היא עסק בבסיסה. כוחה עצום והישרדותה תלויה בהתכווננות לחתירה ליצירת קשרים אנושיים סוציאליסטיים, לרצון של שיוויון כללי/כלכלי. בקיצור, שצוקרברג יעבור לבית של בגין

עוד 647 מילים ו-1 תגובות
סגירה