המוסד סיכל פיגוע איראני בקפריסין

מפגינים נושאים שלטים ובהם תמונה של קאסם סלימאני, מפקד משמר המהפכה האיראני, שחוסל בהתקפה אמריקאית בנמל בגדד ב-2020 (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis)
AP Photo/Lefteris Pitarakis
מפגינים נושאים שלטים ובהם תמונה של קאסם סלימאני, מפקד משמר המהפכה האיראני, שחוסל בהתקפה אמריקאית בנמל בגדד ב-2020

סיכול התוכנית האיראנית לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין היא הצלחה נוספת של המוסד הישראלי בסיכול פעילות הטרור האיראני בחו"ל. ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי נחוש לנקום את מותם של הגנרל קאסם סולימאני ושל מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה.

ככל שמתקדמת החקירה של משטרת קפריסין בפרשת התכנון לבצע התנקשות בחיי אנשי עסקים בניקוסיה, כך גוברת ההערכה כי מאחורי התוכנית הזו עמד המודיעין האיראני, שרצה להוציא פיגוע נקם לקראת יום השנה להתנקשות בחיי אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פח'רי זאדה ב-27 בנובמבר 2020 המיוחסת למוסד הישראלי.

ככל שמתקדמת חקירת משטרת קפריסין בפרשת התכנון להתנקש בחיי אנשי עסקים בניקוסיה, כך גוברת ההערכה כי מאחורי התוכנית עמד המודיעין האיראני, שרצה להוציא פיגוע נקם

משטרת קפריסין מחזיקה בחשוד בן 39 ממוצא אזרי שנלכד כשברשותו אקדח, משתיק קול ותעודת זהות מזוייפת, המשטרה גם איתרה צילומים ממצלמות אבטחה שבהם נראה החשוד מבצע פעילות תצפית והכנות לפיגוע שאותו תכנן.

את המידע לשלטונות קפריסין על הפיגוע המתוכנן בניקוסיה העביר המוסד הישראלי. בניגוד לפירסומים בכמה אמצעי תקשורת, אין שום קשר בין המעצר של המחבל האיראני לבין המיליארדר  הישראלי טדי שגיא שמתגורר בקפריסין. הוא לא זה שהיה על הכוונת של איראן.

לשכת ראש הממשלה פירסמה הודעה רשמית שבה נאמר בשם גורמי ביטחון כי מדובר באירוע טרור שכוון על ידי איראן כנגד אנשי עסקים ישראלים המתגוררים בקפריסין. בהודעה הודגש כי "אין מדובר באירוע פלילי ואיש העסקים טדי שגיא לא היה היעד למתקפה".

את המידע לשלטונות קפריסין על הפיגוע המתוכנן בניקוסיה העביר המוסד הישראלי. בניגוד לפירסומים בכמה אמצעי תקשורת, אין קשר בין מעצר המחבל האיראני לבין המיליארדר הישראלי טדי שגיא המתגורר שם

גם שר הביטחון בני גנץ אמר כי "מדובר בפעולה תוקפנית נגד יעדים ישראלים שסוכלה".

שגרירות איראן בקפריסין הכחישה את ההאשמות של ישראל על מערבות איראן בתוכנית ההתנקשות ואמרה כי מדובר ב"האשמות חסרות בסיס".

שימוש בשכירי חרב

על פי הערכות גורמי מודיעין, יחידה 840 של כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" בפיקודו של הגנרל אסמעיל קאא'ני, יורשו של קאסם סולימאני שחוסל ע"י צבא ארה"ב בבגדד, היא זו שעומדת מאחורי הניסיון לבצע את פיגוע הטרור בקפריסין.

השימוש בשכירי חרב הינו דרך אופיינית של המודיעין האיראני כדי לטשטש עקבות וגם כדי להוציא בהצלחה פיגועים במדינות שבהן יש פעילות מעקב של גורמי ביטחון אחרי אזרחים איראניים.

יחידה 840 היא היחידה האחראית בין היתר להקמת תשתיות טרור מחוץ לאיראן נגד יעדים מערביים ויעדים של האופוזיציה האיראנית.

השימוש בשכירי חרב הינו דרך אופיינית של המודיעין האיראני כדי לטשטש עקבות וגם כדי להוציא בהצלחה פיגועים במדינות שבהן יש פעילות מעקב של גורמי ביטחון אחרי אזרחים איראניים

קפריסין היא בסיס ריגול גדול של כמה שירותי מודיעין במזרח התיכון וגם של שירותי הריגול של איראן ושל ישראל.

יחידה 840 של כוח "קודס" מגייסת ומכשירה פעילי מליציות זרים ובהם פקיסטינים, עיראקים, אזרים וטורקים.

הם עוברים הכשרה מבצעית בעיראק, סוריה ולבנון ואף נשלחים מעת לעת למבצעים במדיניות כמו ירדן, טורקיה וקפריסין כדי לנסות ולפגוע ביעדים ישראלים.

בראש היחידה עומד יזדן מיר שמשתמש גם בשם סרדר בגרי.

על פי גורמי מודיעין מערביים, בחודש אוגוסט סוכל ניסיון להתנקש בחיי אזרחים ישראלים המתגוררים בבוגוטה שבקולומביה.

שני אנשי עסקים ישראלים הוטסו חזרה לישראל עם בני משפחותיהם לאחר שהתברר כי מתנהל אחריהם מעקב על ידי סוכן איראני.

הוא נלכד על ידי שלטונות קולומביה והועמד לדין, שמו רחמת אסאדי, סוכן המודיעין האיראני כבן 40 שהיה מבוקש על ידי האינטרפול על חלקו ברצח איראני ממוצא בריטי בדובאי ב-2014.

באוגוסט סוכל ניסיון להתנקש בחיי ישראלים המתגוררים בבוגוטה שבקולומביה. שני אנשי עסקים ישראלים הוטסו חזרה לישראל עם משפחותיהם לאחר שהתברר כי מתנהל אחריהם מעקב ע"י סוכן איראני

בחודש נובמבר 2020 חשף צה"ל כי השלוחה בסוריה של יחידה 840 של כוח "קודס" היא זו שאחראית להנחת זירת מטעני חבלה בגבול סוריה-ישראל ברמת הגולן.

פיגועים באפריקה ובהודו

בתחילת השנה איתר המוסד הישראלי  תוכנית של המודיעין האיראני לבצע סדרת פיגועים במזרח אפריקה נגד שגרירויות ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות, במטרה לנקום את מותם של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה ושל הגנרל קאסם סולימאני.

באתיופיה עצרו השלטונות 15 בני אדם שתכננו לתקוף את השגרירות של איחוד האמירויות באדיס אבבה.

ברשות העצורים נתפסו חומרי חבלה, מסמכים מזוייפים וכלי נשק והם תכננו לבצע פיגועים נגד בני אדם ורכוש.

אולם בהודו הצליח המודיעין האיראני לבצע פיגוע טרור קטן בינואר השנה, שכוון נגד השגרירות הישראלית בניו דלהי.

מטען חבלה קטן התפוצץ בסמוך לבניין השגרירות, הוא גרם נזק לכמה כלי רכב אך לא היו נפגעים.

סיכול ניסיון הפיגוע האיראני בקפריסין הוא הצלחה נוספת של המוסד הישראלי בקרב המוחות המודיעיני שהוא מנהל מול המודיעין האיראני.

סיכול הפיגוע מעיד על כך שמערכת המודיעין האיראנית היא חדירה ומלאת פרצות. גם האיראנים מודים בכך. הראייה החותכת לכך היא הפעילות המוצלחת של המוסד הישראלי בתוך איראן נגד פרויקט הגרעין האיראני. מנננוני הביטחון האיראנים עסוקים במלחמת פנימיות ומשקיעים את המשאבים שלהם בריגול זה אחר זה.

בתחילת השנה איתר המוסד הישראלי תוכנית של המודיעין האיראני לבצע סדרת פיגועים במזרח אפריקה נגד שגרירויות ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות, בנקמה על מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה והגנרל קאסם סולימאני

עם זאת, איראן איננה מרפה והיא נחושה לנקום את חיסולם של קאסם סולימאני ושל מוחסן פח'רי זאדה, זוהי ההחלטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי שהוא גם זה שמאשר אישית את התוכניות של המודיעין האיראני לחיסולים בחו"ל.

ההערכה של גורמי הביטחון הישראלים היא שאיראן תמשיך לנסות ולהוציא פיגועי נקם נגד יעדים ישראלים ואמריקנים. המנהיג העליון נחוש להחזיר את כבודה של איראן גם אם הדבר ייקח זמן רב. הנשיא החדש אברהים ראיסי הוא עושה דברו של עלי ח'מינאי, לכן, פעילות הטרור הבינלאומית של איראן צפוייה להימשך.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 833 מילים
סגירה