נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בישיבת הקבינט במשרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2021 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
Alex Kolomoisky/POOL

בחירות לא יהיו בקרוב, אבל בקואליציה מתקוטטים כאילו הן מעבר לפינה

גלעד קריב עצבן את הח"כים מימינה ● גדעון סער עדיין מתחשבן עם בני גנץ על בחירות מרץ 2021 ● אביגדור ליברמן מאיים לפרוש אם החרדים יצטרפו ● ומרצ כבר הובילה לעימות סביב המפגש עם אבו מאזן ● חברי הקואליציה עושים פרובוקציות ומשחררים הצהרות כאילו החלה המלחמה על קול הבוחר ● אבל הממשלה הזו תחזיק מעמד, כי כולם יודעים מה האלטרנטיבה ● פרשנות

"אני מריח בחירות", אומר לי שר בממשלה אחרי המיצג יוצא הדופן של ח"כ מאיר פרוש אתמול (חמישי) בוועדת החוקה של הכנסת. בחירות לא יהיו בקרוב, אבל כולם נערכים להן כאילו הם יתקיימו מחר.

המפלגות הפעלתניות ביותר, הלחוצות ביותר, הן המפלגות בירכתי הקואליציה. כולן צוברות כוח, גוזרות קופונים ומבקשות להשיג תמיכה בקרב הציבור שלהן, או לגנוב תמיכה ממפלגות אחרות.

המפלגות הפעלתניות והלחוצות ביותר, הן אלו בירכתי הקואליציה. כולן צוברות כוח, גוזרות קופונים ומבקשות להשיג תמיכה בקרב הציבור שלהן, או לגנוב תמיכה ממפלגות אחרות

הסיפור של ח"כ גלעד קריב היה צפוי. הנוכחות של רב רפורמי בכנסת, לראשונה בהיסטוריה, ועוד בראשות ועדת החוקה לא יכולה להתקבל על דעתו של אף איש חרדי. זו מלחמת דת.

קריב עצמו הוא איש ממולח, שממצה עד תום את הכוח הפרלמנטרי והתקשורתי שלו, לא מפספס אף נקודת מחלוקת כדי להשיג דריסת רגל לקהילה הרפורמית ואולי גם תזרים תרומות. אתמול הוא הגיע לכותל ונכנס לעזרת נשים עם ספר תורה. זו הפרה של הסטטוס קוו, אבל אף אחד לא יכול לעשות כלום לחבר כנסת בשטח ציבורי.

מבחינת החרדים, מדובר בצלם בהיכל. ח"כ פרוש נכנס בתגובה לוועדת החוקה עם ספר תהילים ביד וקרא פרקים בניגון אשכנזי בקול רם, כדי ליצור פרובוקציה נגדית משלו. אם קריב מפר את הכללים, גם הוא יכול.

כאשר היו"ר קריב הורה להוציא אותו מהאולם, פרוש צנח לרצפה מלוא קומתו, כמו בימי תשעה באב. הסדרנים התקשו להרים אותו והתקשורת החרדית יצאה מכליה. במאבקים הבלתי פוסקים בתוך יהדות התורה, פרוש רשם הישג.

בנט ואנשי מפלגתו הקטנה, ימינה, עושים את אותו הדבר. צוברים כוח. המהלכים של השר לשירותי דת מתן כהנא נועדו מעבר לרפורמת הכשרות גם להעניק מאות ג'ובים לאנשים, שיידעו בבוא היום למי הם חייבים תודה ופרנסה, וזה לא לבצלאל סמוטריץ' ממפלגת הציונות הדתית.

בנט ואנשי מפלגתו הקטנה, ימינה, עושים את אותו הדבר. צוברים כוח. המהלכים של השר מתן כהנא נועדו מעבר לרפורמת הכשרות גם להעניק מאות ג'ובים לאנשים, שיידעו בבוא היום למי הם חייבים תודה ופרנסה

לפני שלושים שנה עשה אריה דרעי את אותו התרגיל למפד"לניקים. ש"ס השתלטה על המועצות הדתיות, מערכי הכשרות והמאחזים ברבנות הראשית, על חשבון חובשי הכיפות הסרוגות. מאות משגיחי כשרות, רובם חרדים, הולכים היום הביתה, בדיוק באותו תהליך הפוך שיוזם כהנא.

ח"כ מאיר פרוש מסרב להתפנות, לאחר המחאה שהקים נגד ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה, 7 באוקטובר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ מאיר פרוש מסרב להתפנות, לאחר המחאה שהקים נגד ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה, 7 באוקטובר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אגב, ניר אורבך יו"ר סיעת ימינה, תקף אתמול את קריב, השותף הקואליציוני שלו ממפלגת העבודה, אחרי הביקור שלו בעזרת נשים בכותל. "זו התנהגות שתוקעת מקלות בגלגלי הממשלה. אני בעד שילוב נשים בעולם התורני, אבל לא בדרך הזו".

גם גדעון סער ותקווה חדשה משדרים לחץ, אולי בגלל הסקרים שבהן המפלגה החדשה לא עוברת את אחוז החסימה. "סער יושב בממשלה ועדיין מנהל את יום הבחירות של מרץ 2021", אומר שר בממשלה.

גם גדעון סער ותקווה חדשה משדרים לחץ, אולי בגלל הסקרים שבהן המפלגה החדשה לא עוברת את אחוז החסימה. "סער יושב בממשלה ועדיין מנהל את יום הבחירות של מרץ 2021", אומר שר בממשלה

סער משוכנע שבני גנץ וכחול-לבן גנבו לו שלושה מנדטים בבחירות ההן, ברגע האחרון, והיום הוא רב עם גנץ כמעט על כל נושא, גם על ועדת החקירה הממלכתית על הצוללות.

שר המשפטים סער אמנם אישר לפני שבוע את תמיכתו בהקמת הוועדה, אבל רק אחרי שתקף את דרכי ההתנהלות של גנץ. לסער חשוב שידעו כי הוא בעל הבית על הוועדה שתקום, ולא שר הביטחון.

שר המשפטים היוצא בני גנץ ושר המשפטים הנכנס גדעון סער בפגישתם במשרד המשפטים, 14 ביוני 2021 (צילום: לע"מ)
שר המשפטים היוצא בני גנץ ושר המשפטים הנכנס גדעון סער בפגישתם במשרד המשפטים, 14 ביוני 2021 (צילום: לע"מ)

אביגדור ליברמן שמע בתחילת השבוע על הקריאות שעלו לצירוף החרדים לקואליציה וחזר אל האלמנט הישן שלו. "אם החרדים יבואו, אני אצא החוצה", אמר. החרדים לא יבואו וליברמן לא ילך, אבל למה שלא להרביץ איזה אולטימטום.

יאיר לפיד הגיב מייד. לפיד הוא המבוגר האחראי בממשלה הזו, מי שבנה ציר חזק עם ליברמן ושומר בכל הכוח על היציבות של הקואליציה, כדי שתביא אותו לכיסא ראש הממשלה בסוף אוגוסט 2023.

לפיד הוא המבוגר האחראי בממשלה הזו, מי שבנה ציר חזק עם ליברמן ושומר בכל הכוח על היציבות של הקואליציה, כדי שתביא אותו לכיסא ראש הממשלה בסוף אוגוסט 2023

"כל מי שיחתום על קווי היסוד של הממשלה יוכל להצטרף", הודיע לפיד, וכך חיסל את האופציה החרדית.

אנחנו רק בשבוע הראשון של מושב החורף. בתחילת השבוע כבר פרץ עימות על רקע הנסיעה של שרי מרצ לרמאללה, לפגישה עם אבו מאזן. גם הם רוצים לשמור על קהל הלקוחות.

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בדרך לפגישת קבינט במשרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2021 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בדרך לפגישת קבינט במשרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2021 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

המאבקים לא ייפסקו ואפילו יחריפו, כי כל מי שפונה לציבור שלו, דורך על הרגל של השני. אבל הממשלה תחזיק מעמד, כי כולם יודעים מה האלטרנטיבה.

או כמו שסיכם אתמול אחד השרים: "אנחנו פותחים את הדלת, זה נכון, אבל אז רואים את בנימין נתניהו בחוץ וסוגרים אותה שוב, בחוזקה".

עוד 679 מילים ו-1 תגובות
סגירה