המגרסה שמעלימה את קולו של הציבור היא דו סיטרית

אלעזר שטרן במליאת הכנסת, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אלעזר שטרן במליאת הכנסת, יולי 2021

פרשת אלעזר שטרן תלך ותדעך, אולם הגילוי הבא כבר מעבר לפינה. כשם שהגילוי אודות פרס וקולט אביטל עדיין מהדהד. ההפתעה במקרה של אביטל לא היתה רק ששמעון פרס הטריד מינית, לעדותה, אלא כמה זה כבר לא הפתיע. לאו דוקא בגלל הדמות הידועה ורבת התהילה של שמעון פרס, אלא משום שזה הפך לשיגרה והפסיק לזעזע.

פרשת אלעזר שטרן תלך ותדעך, אולם הגילוי הבא כבר מעבר לפינה. כשם שהגילוי אודות פרס וקולט אביטל עדיין מהדהד. ההפתעה שם לא היתה רק שפרס הטריד מינית, לעדותה, אלא כמה זה כבר לא הפתיע

מאז פרץ לחיינו ה-me to וחשיפות מטרידים של נשים שהחליטו לא לשתוק, רשימת המטרידים והמתקיפים מינית הולכת וגדלה ומקיפה כל מגזר וייצוג: אנשי דת ורבנים ראשיים, פוליטיקאים בכירים בדרגת נשיא וסביבת ראש ממשלה, אנשי עסקים, קציני צבא, אנשי הגות, שירה והייטק, אנשי אקדמיה, אמנים, זמרים ואנשי תיאטרון, מחנכים ומנהלי בתי ספר, מדריכי נוער, רופאים ואנשי סיעוד, פסיכולוגים, דתיים, חרדים וחילונים, קרובי משפחה מדרגות קירבה שונות ועוד.

היריעה קצרה מלפרט את תחומי העיסוק והעשייה או זהותם של גברים אשר הטרידו מינית נשים, בנות, ילדות ואפילו תינוקות. בכולם נחשף צד אישיותי בלתי נסבל ובלתי נסלח בו הם חרגו ממעמדם, תפקידם וסמכותם כלפי הנשים והילדות שנפגעו, הפכו אותן לחפץ לסיפוק צרכיהם, יצרו נזקים פיזיים ונפשיים לטווח בלתי מוגבל ובלתי ידוע, אולם המשיכו לקום בבוקר לתפקידיהם ועמדות הכוח שלהם כאילו כלום לא נוגע להם.

המקרה של אלעזר שטרן הציג היבט נוסף וחמור לא פחות: השתקה והעלמה של תלונות נשים שהוטרדו ונפגעו. את בחירתו לא לתפקד ככתובת ואת אי האמינות שגילה, גם על פי עדותו שלו, בגריסת התלונות האנונימיות שהגיעו אליו, וגם על פי עדותה של קצינה שטענה לטיוח מכוון מצידו של תלונה על הטרדה מינית שעברה. כל זאת כאשר הוא הסמכות אליה פונים כדי להתלונן ולצפות לקבל סעד הוגן וראוי.

היריעה קצרה מלפרט את תחומי העיסוק של גברים שהטרידו מינית נשים, בנות, ילדות ואפילו תינוקות. המקרה של אלעזר שטרן הציג היבט נוסף וחמור לא פחות: השתקה והעלמה של תלונות נשים שהוטרדו ונפגעו

כאשר הייתי קצינה צעירה בחיל הים, הותקפתי במשרדי ע"י קצין בכיר מאוד. הוא הניח כי ההמשך להיכרות פורמלית של לחיצת יד זה למשוך אותי אליו בחוזקה ולתקוף אותי. בתושייה שלא הבנתי מאין הגיעה, דחפתי אותו בבעיטה שהצמידה אותו לקיר והותירה אותו מופתע וכועס על התגובה שלי.

פניתי בתלונה לקצינת ח"ן החיילית (אז היה מושג כזה) והתשובה שקיבלתי היתה שעדיף שאתקדם הלאה ואשכח מהמקרה. בבירור שערכתי התחוור לי כי הקצין היה ידוע כמטריד סדרתי של חיילות וקצינות צעירות. הטיפול של צמרת החיל והממונה על הנשים שבו היה להשתיק ולהרגיע את המתלוננות כשהקצין ממשיך במעלליו.

זה היה בתחילת שנות ה-80 וכך התנהל הצבא עוד שנים רבות אחר כך: "הטובים לטייס והטובות לטייסים". נשים היו חפץ זמין ומשעשע לקצינים שנהנו מתחושת עוצמה ובעלות על חיילות צעירות ומבוהלות. המערכת ידעה, שתקה וגם השתיקה.

תשובתו המחויכת והמשועשעת של אלעזר שטרן שאמר: "המגרסה עבדה מאוד מהר" היא המשך ישיר של הסגנון הצבאי במועדון הסגור של "הגברים-גברים", עם הקריצה שאומרת "שישאר בינינו – החבר'ה שיודעים". כמו הרמיזות הברורות מעל בימת הכנסת למירי רגב על הדרך בה התקדמה בצבא.

סגנון שהזכיר לי עוד חובש כיפה ומטיף לערכים, את העיתונאי אראל סג"ל, אשר בתקופת הכנסת ה-20 לעג לח"כ סתיו שפיר בתוכנית "הפטריוטים" ששודרה בערוץ "יהדות ומורשת", כשחיקה אותה באומרו "גם אני רוצֶה לרכוב על אופניים, בלי כיסא". כל זאת מול תגובת הפאנל ה"ערכי" שישב והתגלגל מצחוק מול המופע של סג"ל, מה שהוביל לתלונה של חכ"ל קסניה סבטלובה נגד ערוץ 20.

שטרן הוא ייצוג של הדתי ישראלי החדש, תוצר מקומי של יהדות ישראלית המתיימרת לחבר בהרמוניה את הזהויות שעדיין מתקוטטות מי מהן מובילה את העם היהודי בציון. אדם שהיה קצין חינוך ראשי וראש אכ"א-תחומים העוסקים בערכים ובבני אדם והכתובת הטבעית לטפל בסוגיות מוסר ובתלונות כגון אלו.

פניתי בתלונה לקצינת ח"ן החיילית (אז היה מושג כזה) והתשובה שקיבלתי היתה שעדיף שאתקדם הלאה ואשכח מהמקרה. בבירור שערכתי התחוור לי כי הקצין היה ידוע כמטריד סדרתי של חיילות וקצינות צעירות

הניסיון להשתקת והעלמת התלונות אינה שונה ממה שעשה השר לשעבר יעקב ליצמן בפרשת מלכה לייפר, הגילויים אודות רחבעם זאבי (גנדי) שנהנה מסנגוריה וטיהור על ידי המחנה הלאומי והנצחה ממלכתית – למרות הדברים החמורים שנחשפו אודותיו. נסיונות השתקה ומחיקה אחרים על ידי מי שמטיפים למוסר וכבוד האדם – בחסות ערכים, פטריוטיות או בשם אלוהים.

התירוץ כי מדובר בתלונה אנונימית – אינם מתקבלים בשום צורה. מי שלא חווה הטרדה או פגיעה לעולם לא יבין מה חשה הנפגעת ואין לו שום זכות לשפוט אותה. תלונה כזו צריכה להיבדק ברגישות ובדיסקרטיות כדי לדעת אם העשן מגיע בגלל אש שמישהו הצית.

הציבור שבחר את נבחריו או כפוף לבעלי סמכות זכאי להתייחסות מכבדת ועניינית!

אם ניקח את עצמנו מעבר לסיפור של פגיעה מינית, מה אנו האזרחים והאזרחיות צריכים לחוש כשאנו שומעים שבעל סמכות בכירה בוחר לגרוס את מה שלא נושא חן בעיניו?

במקרה של שטרן מדובר בח"כ ושר. האם הוא גורס גם את פניות הציבור למשרדו? חברי וחברות כנסת (נבחרי ציבור) מקבלים אינספור פניות ציבור של א.נשים נואשים הזקוקים לעזרה. לשם כך קיים צוות לשכה וכוח מתנדב, אשר לומד בדרך זו אודות המערכת הציבורית והממשלתית וכיצד היא אמורה לתפקד כלפי הציבור הנתון לחסותה.

האם גם שם נגרסות הפניות שנבחר/ת הציבור לא מוצא בהם עניין? האם לשכתו לא שולחת תשובה הולמת לאזרח כדי שלא יחוש שדיבר אל הקיר והמערכת של נבחרי הציבור אינה סופרת אותו?

האם גם בלשכת השר נגרסות הפניות שנבחר/ת הציבור לא מוצא בהם עניין? האם לשכתו לא שולחת תשובה הולמת לאזרח כדי שלא יחוש שדיבר אל הקיר והמערכת של נבחרי הציבור אינה סופרת אותו?

שטרן הגיש את עצמו על מגש של כסף לכל שוחרי הסנסציות מהאופוזיציה של המחנה הלאומי והדתי, שמעולם לא הגיבו למצוקתן של נשים שנפגעו. נשים נפגעו על ידי אנשי הצוות של לשכת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. מנתן אשל ראש הסגל העוצמתי שממשיך לתפקד לצד נתניהו עד היום, המשך לעוזרים, דוברים ועד הנהג האישי של נתניהו.

מירי רגב עצמה הצביעה יחד עם חברות סיעתה נגד חוקים התומכים בקורבנות אונס ונשים במעגל האלימות. הצביעות באופוזיציה הנוכחית חוגגת על החשיפות הללו, כאשר מעצמם הם לא דרשו את מה שהם דורשים מאחרים.

אבל זה לא מפחית שום אשמה ובעייתיות מאלעזר שטרן, אשר בזחיחות לא מובנת ובחוסר חשיבה על משמעות דבריו, שלף את המגרסה מהלשכה ובכך גרס לעצמו את תדמיתו הסימפטית והערכית לעולמי עד.

את התובנות מכך צריכים להפנים כל מי שנמצא.ת בעמדת סמכות. נבחר.ת ציבור שחושב או חושבת שהעמדה הבכירה והעוצמתית מהווה שריון ופלטפורמה המאפשרת לפגוע בזולת, לגרוס את המציאות ולחשוב שכך ניתן להעלים אותה.

מירי רגב עצמה הצביעה יחד עם חברות סיעתה נגד חוקים התומכים בקורבנות אונס ונשים במעגל האלימות. הצביעות באופוזיציה הנוכחית חוגגת על החשיפות הללו, כאשר מעצמם הם לא דרשו את מה שהם דורשים מאחרים

במקרה של שטרן כמו במקרים אחרים, פתאום ברור שגם קריירה איכותית וארוכת שנים ניתנת לגריסה דו סיטרית, בדיוק באותה מהירות וקלות בהם גורסים מכתב תלונה של אנונימית פגועה.

גילה לבני זמיר היא חיפאית, יועצת תקשורת ופובליציסטית, מנכלי"ת המרכז הישראלי - דרוזי, מייסדת ושותפה בתכנית "האקווריום-הכשרה פוליטית דמוקרטית". הובילה מאבקים סביבתיים וחברתיים. בוגרת התכנית למנהיגות חברתית במרכז מנדל צפון. בעלת BA בתקשורת, רוח וחברה ועיצוב תקשורת חזותית. נשואה, אם ל-3 וסבתא ל-4.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,060 מילים
סגירה