ראש הממשלה נפתלי בנט עם העיתונאים לפני עלייתו לטיסה לניו יורק, 25 בפברואר 2021 (צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
אבי אוחיון /לע"מ

הקשר החם בין נתניהו ופוטין עשוי להיות בעוכריו של בנט

בתוך חמישה חודשים בנט הספיק להצטלם עם ביידן, מרקל וא־סיסי ● ברקע הקשרים הקרובים של נתניהו ונשיא רוסיה – המבחן האמיתי של ראש הממשלה יהיה לצאת מהפגישה עם יותר מצילום משותף ● ובינתיים, מדינות במזרח אירופה מאמצות את המודל הישראלי: מפלגות מימין ומשמאל מתאחדות כדי להפיל את המנהיג הפופוליסטי ● פרשנות

ברית המועצות התפרקה בדצמבר 1991. רק חודשיים קודם לכן, באוקטובר 1991 – ממש השבוע לפני 30 שנה, נשלח שגריר ישראלי לברית המועצות ושגריר סובייטי הוצב בישראל.

המדינה החשובה, הגדולה והמשפיעה ביותר במעצמת העל לשעבר – רוסיה – מיסדה וחידשה את יחסיה עם מדינת ישראל לאחר הפירוק. חידוש היחסים – עם ברית המועצות למשך חודשיים ומייד לאחר מכן עם רוסיה – הגיע לאחר עשרות שנות נתק וגישושים דיפלומטיים שקטים.

בפגישה הראשונה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שתתקיים מחר, צפויים השניים לברך זה את זה ולשוחח, בין היתר, על 30 שנות יחסים דיפלומטיים מלאים, על היהודים הרוסים הרבים שהורשו להגיע לישראל החל מאותו רגע היסטורי וגם על נושאים נוספים: חיסוני הספוטניק, התבססות כוחות איראניים בגולן הסורי, התחמשות חזבאללה ומדיניות התקיפות הישראליות בסוריה.

"הפנים של המלחמה, יצירתו של האמן האוקראיני דאשה מרשנקו, אשר בנה את פניו של ולדימיר פוטין מלמעלה מ-5000 תרמילי כדור (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
"הפנים של המלחמה": יצירתו של האמן האוקראיני דאשה מרשנקו, שבנה את פניו של ולדימיר פוטין מלמעלה מ־5000 תרמילי כדור (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

בצד הישראלי, הנוטה לפרשנויות רדודות, יבחנו אם ראש הממשלה הדתי הראשון מקפיד על שעון השבת

בצד הישראלי, הנוטה לפרשנויות רדודות, יבחנו אם ראש הממשלה הדתי הראשון מקפיד על שעון השבת. בנט ימריא לסוצ'י ללא ליווי עיתונאי. העמידה בלוחות הזמנים כדי לשוב לישראל לפני השבת היא קריטית.

תמונות המנהיגים יישלחו גם הן בזמן – בדיוק לפני כניסת השבת – כדי להספיק להיכנס לכותרות של אולפני השישי. כאילו צילום של פוטין ובנט – ועוד תמונה שמופיע בה גם השר זאב אלקין, צוותי המל"ל, אנשי לשכת ראש הממשלה ומזכירים צבאיים – מייצרים מייד יחסים וידידות.

יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו רץ במשך כמה קמפיינים עם המסר: "נתניהו, ליגה אחרת". על גבי שלטי חוצות עצומים בישראל התנוססו התמונות שלו עם פוטין ועם דונלד טראמפ, דמויות המנהיג החזק – Strongman politician.

זאת, כפי שיועץ סקרים כלשהו ככל הנראה הציע לו: "הישראלים אוהבים לראות אותך עם מנהיגי עולם, עם האנגלית המשובחת בפיך, עם חיוך רחב לצדם של בריונים פוליטיים תוצרת חוץ".

זה בקושי עבד לנתניהו. ארבע מערכות בחירות – באף אחת מהן הוא לא השיג 61 מנדטים להרכבת ממשלה בלי לצרף מפלגות שמאל–מרכז – אך היה לו אלבום תמונות עשיר בצילומים להתגאות בו.

תוך פחות מחמישה חודשים גם לבנט יש אלבום תמונות. הנה הוא עם הנשיא ביידן, עם מזכ"ל האו"ם גוטרטש, עם קנצלרית גרמניה מרקל ועם נשיא מצרים א־סיסי

כעת, תוך פחות מחמישה חודשים, גם לבנט יש אלבום כזה. הנה הוא עם הנשיא ג'ו ביידן, עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, עם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, ותהיה מחר גם תמונה עם פוטין. בנט גם הוזמן להודו על ידי ראש הממשלה נרנדרה מודי ולאיחוד האמירויות על ידי יורש העצר מוחמד בן זאיד.

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
בנט נפגש עם ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

אם כך, ניתן ליצור אלבום תמונות תוך זמן קצר. אך השאלה האמיתית היא מה יקרה בין בנט לפוטין בפגישה עצמה.

אם עד היום הקמפיין של נתניהו השתמש בסיסמה "ליגה אחרת", עתה הקמפיין הגלובלי שלו התחדש בסיסמה: "אני אחזור בקרוב". פוטין קרוב יותר לנתניהו, הן בגיל והן בתרגיל. האישים הסתדרו ביניהם, היטב.

נתניהו התקשר לפוטין הרבה וצוות יועציו דאג לעדכן את הציבור והתקשורת בכל זנב שיחה טלפונית. גם נסיעותיו למוסקבה הפכו לאירוע קבוע בלו"ז. פוטין הגיע לישראל שלוש פעמים: ב־2005, 2012, ו־2020 – האחרונה שבהן, במסגרת פורום השואה העולמי, הייתה עמוסת אירועים. בין היתר נחנכה האנדרטה לזכר המצור על לנינגרד.

לסיכום, אפשר לצפות לתמונות שיגיעו לפני כניסת השבת, אך חשוב לזכור שהצילום אינו חזות הכול.

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשארם א-שייח, 13 בספטמבר 2021 (צילום: Egyptian Presidency Media office via AP)
ראש הממשלה בנט ונשיא מצרים א־סיסי, 13 בספטמבר 2021 (צילום: Egyptian Presidency Media office via AP)

סוף עידן הפופוליזם?

בינתיים, מדינות במזרח אירופה מאמצות את המודל הישראלי: מפלגות מימין ומשמאל מתאחדות כדי לסיים את שלטונם של ראשי הממשלה מז'אנר המנהיגות הפופוליסטית.

ראש הממשלה השמרני אנדריי באביש, שהיה כה חביב על נתניהו, הפסיד בבחירות שנערכו החודש למספר מפלגות שהתאחדו מימין ומשמאל

הראשונה שעשתה זאת היא צ'כיה. ראש הממשלה השמרני אנדריי באביש, שהיה כה חביב על נתניהו, הפסיד בבחירות שנערכו החודש למספר מפלגות שהתאחדו מימין ומשמאל כדי להדיחו אחרי כהונה של פחות מ־4 שנים.

עם זאת, העניינים הסתבכו לאחר שנודע כי יום אחרי הבחירות הנשיא מילוש זמאן אושפז במצב קשה. על פי החוק, במקרה שהוא אינו כשיר, עוברות סמכויותיו ליו"ר הבית התחתון של הפרלמנט. בימים האחרונים המשטרה חוקרת חשד לפיו ראש לשכתו של הנשיא זייף את חתימתו על מכתב מלאכת הרכבת הממשלה. בכל מקרה, באביש עשוי לצפות בממשלה נרקמת על פי המודל הישראלי.

אנדריי באביש (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אנדריי באביש (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

בהונגריה המנהיג הוותיק ויקטור אורבן, שמשתלח מעל לעשור בבתי המשפט, בכלי התקשורת ובארגוני החברה האזרחית – עשוי לאבד את מקומו לאחר ששש מפלגות שונות, מימין ושמאל, חברו יחד כדי להדיח אותו.

הבחירות בהונגריה יתקיימו בשליש הראשון של שנת 2022 והשבוע התקיימו פריימריז פנימיים כדי להעמיד בראש המחנה מנהיג אחד שינסה להביס את השליט הפופוליסטי של הונגריה.

במרוץ זכה פיטר מארקי־זיי ממפלגה ימנית שמרנית נוצרית. הבוחרים המגיעים מהשמאל–מרכז–ליברלים תמכו במארקי־זיי מתוך מחשבה שרק מנהיג ימני–שמרני יוכל לגרור את המתלבטים והלא־מצביעים אל הקלפי.

אם הם ינצחו, הקואליציה תורכב ממפלגות ימין ושמאל ובעיקר ממפלגת "הקואליציה הדמוקרטית" שבראשה עומדת קלארה דוברב – שקיוותה לנצח בפריימריז של שש המפלגות. נשמע מוכר?

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקבל את פניו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הלבן בוושינגטון, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
דונלד טראמפ מקבל את פניו של ויקטור אורבן בבית הלבן, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

כלומר, אורבן עשוי להיות מודח ובאביש כפי הנראה כבר הפסיד. גם ידידו של נתניהו קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ יצא מהתמונה אחרי שהתפטר בעקבות חשד לשחיתות. על פי החשד, קורץ ואחרים שיחדו כלי תקשורת על מנת שיציגו את המפלגה באור חיובי (אם כי המפלגה ממשיכה בשלטון) ולפני פחות משנה המנהיג הפופוליסטי החשוב מכולם – דונלד טראמפ – הפסיד.

לכך יש לצרף את ההפסד של נתניהו לפני פחות מחמישה חודשים. גם בפיליפינים רודריגו דוטרטה לקראת פרישה והקולות העולים מברזיל מבשרים על דעיכת כוחו הפוליטי של ז'איר בולסונארו. האם השנים 2021–2022 מבשרות את סוף עידן המנהיגות הפופוליסטית?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 820 מילים ו-1 תגובות
סגירה