משפחתו של סלומון טקה והמשטרה מסרבות להתפשר

פרסום ראשון תביעות מהסוג הזה לרוב נגמרות בפשרה, אבל הצדדים בתביעה על סך כ-2.5 מיליון שקל שהגישה משפחתו של סלומון טקה נגד השוטר שירה בו למוות ממאנים להתפשר ● בעקבות הסירוב, ייפתחו בינואר דיוני ההוכחות בתיק ● עורך הדין אביתר קציר, המייצג את התובעים: "המשפחה עומדת על קבלת הפיצוי על הנזקים האדירים שנגרמו לה" ● המשטרה: "הודענו לביהמ"ש כי האפשרות לפשרה טרם הבשילה"

לווייתו של סלומון טקה (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
לווייתו של סלומון טקה

הצדדים בתביעה האזרחית שהגישה משפחתו של סלומון טקה ז"ל סירבו לפשרה. כך נודע לזמן ישראל.

בבית המשפט המחוזי בחיפה נדונה תביעת משפחתו של סלומון טקה, הצעיר שמת לפני שנתיים וחצי מירי של שוטר, נגד השוטר היורה ונגד משטרת ישראל. מדובר בתביעה של יותר מ-2.5 מיליון שקל.

המשפחה סירבה לפשרה, והמשטרה הודיעה לבית המשפט כי "האפשרות לפשרה בהליך טרם הבשילה בשלב זה". בעקבות סירובם של הצדדים להגיע לפשרה, ייפתחו בינואר דיוני ההוכחות בתיק שמטרתם להביא את התיק להכרעה בשאלת הנזק שנגרם למנוח ולמשפחתו.

"תביעות כאלה נגמרות לרוב בפשרה", מסבירה עורכת הדין תמר ארבל, מומחית לנזיקין, שאינה קשורה לתביעה ולפרשת סלומון טקה. לדברי ארבל, "כשהמדינה מחליטה להתפשר בתיקים כאלה היא לוקחת בחשבון את האפשרות שאם תהיה הכרעה היא תצטרך לשלם יותר".

סלומון טקה ז"ל (צילום: ויקיפדיה)
סלומון טקה ז"ל (צילום: ויקיפדיה)

לדברי ארבל: "לתביעה כזאת שמתגלגלת להכרעה ולא לפשרה יש השלכות נוספות שיכולות להזיק למשטרה ולמדינה, כיוון שהיא עשויה להוות תקדים לתביעות עתידיות נוספות על אלימות משטרתית.

"היא גם עשויה לגרום למשטרה נזק תדמיתי, כיוון שבספק הדין השופטים עשויים למתוח על המשטרה ביקורת. מה גם שפסקי דין הם פומביים, ואילו בפשרות יש לפעמים סעיף של סודיות. סירוב לפשרה מצידה של המשטרה עשוי להיות ממקום שגוי של אגו".

מהמשטרה והפרקליטות נמסר לזמן ישראל בתגובה משותפת: "ההליך נמצא בשלבי הדיון הראשונים, כאשר על פי החלטת בית המשפט כתב ההגנה בשאלת הנזק הוגש מטעם הנתבעים בסוף חודש ספטמבר 2021.

כפי שגם הודיעה משטרת ישראל לבית המשפט, האפשרות לפשרה בהליך, טרם הבשילה בשלב ראשוני זה, אולם אין בכך כדי לייתר את בחינת האפשרות לפשרה בהמשך ההליך ולאחר השלמת איסוף כלל החומרים הרלוונטיים".

עורך הדין אביתר קציר, המייצג את משפחת טקה בתביעה, אומר בתגובה: "המשפחה עומדת על ניהול המשפט וקבלת הפיצוי על הנזקים האדירים שנגרמו לה".

שני הצדדים סירבו למסור פרטים ולענות לשאלות בנוגע למו"מ על פשרה בתיק.

את התביעה האזרחית הגישה משפחתו של סלומון טקה במאי 2020. היא תבעה מהקצין והמשטרה יותר מ-2.5 מיליון שקל. עורכי הדין אביתר קציר וגיורא אבן צור, שניסחו את התביעה, ציינו כי בה כי "השוטר הפעיל פעם אחר פעם כוח בלתי סביר ונטול שיקול דעת ומחשבה תחילה, מה שהוביל לאובדן חיים מיותר ולריסוק משפחתו ואוהביו.

ישראלים אתיופים מפגינים נגד אלימות משטרתית ואפליה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ישראלים אתיופים מפגינים נגד אלימות משטרתית ואפליה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"הנתבע ירה לעברם של נערים לא חמושים אש חיה באמצע עיר בישראל לאחר שיצר יש מאין אירוע מיותר, כושל ונגוע בכוחנות, אם לא בגזענות. יריות אקדחו של הנתבע סיכנו את חייהם של נערים צעירים נוספים, שבאורח נס לא נפגעו גם הם מהאש שנורתה ממרחק של כשלושה מטרים". עוד נכתב בתביעה "הקצין ניהל קמפיין נגד טקה בטענה השקרית שסיכן את חייו".

"הנתבע ירה לעברם של נערים לא חמושים אש חיה באמצע עיר לאחר שיצר יש מאין אירוע מיותר, כושל ונגוע בכוחנות, אם לא בגזענות"

סלומון טקה, שעלה מאתיופיה בגיל 11, נהרג ביוני 2019, בהיותו בן 18 מקליע שירה לעברו קצין משטרה בגינה ציבורית בקריית חיים. הקליע פגע בכביש, חזר, ואז פגע בחזהו של טקה.

הפרשה הובילה להפגנות סוערות, חלקן אלימות, של בני העדה האתיופית במחאה נגד אלימות משטרתית ושיטור יתר כנגד צעירים בני העדה. בפברואר 2020 הוגש כתב אישום פלילי נגד הקצין היורה, באשמת גרימת מוות ברשלנות.

עוד 466 מילים
סגירה