איראניזציה של תימן - מדרום תיפתח הרעה

תומכי החות'ים בתימן בעצרת לציון יום השנה השביעי להשתלטות החות'ית  על בירת תימן, צנעא, 21 בספטמבר, 2021 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
AP Photo/Hani Mohammed
תומכי החות'ים בתימן בעצרת לציון יום השנה השביעי להשתלטות החות'ית על בירת תימן, צנעא, 21 בספטמבר, 2021

ראש הממשלה נפתלי בנט יוצא בקרוב לביקור רשמי באיחוד האמירויות. האיום האיראני הגרעיני, ולא פחות מכך האיום הקונבנציונלי האיראני, יהיה במוקד השיחות והדיונים. האיום האיראני הוא מקור לדאגה לא רק לישראל, אלא גם לאיחוד האמירויות לסעודיה ולמעשה למזרח התיכון.

האיום האיראני הגרעיני, ולא פחות מכך האיום הקונבנציונלי האיראני, יהיה במוקד הדיונים בביקור בנט באיחוד האמירויות, כמקור לדאגה לא רק לישראל, אלא למזה"ת כולו

לצד המרוץ האיראני לפצצה הגרעינית, מחזקת איראן באמצעות "משמרות המהפכה" את המאחזים שלה במזרח התיכון – בסוריה, בלבנון, בעזה, ובשנים האחרונות בתימן.

המאחז של איראן בתימן באמצעות המורדים החות'ים לא זוכה לתשומת הלב הראויה בדיונים האסטרטגיים של המזרח התיכון בכללותו ובעיקר לא אצלנו בישראל. ובזמן שגם התקשורת אינה מעניקה את תשומת הלב הראויה, מצליחה איראן להפוך את תימן החות'ית לבסיס מתקפה – בימים אלה בעיקר נגד סעודיה כשהמטרה היא מתקני הנפט, אבל האיום הזה מתקרב בצעדים מדאיגים גם אלינו – לישראל.

האיום על ישראל מתמקד בשני מרחבים – המרחב האווירי והמרחב הימי. במרחב האווירי באמצעות טילי השיוט והמל"טים, בעיקר הממולכדים, שאירן כבר סיפקה ביד רחבה לחות'ים, ובמרחב הימי באמצעות הנשק הימי החדש אותם מספקת איראן לחות'ים ומאיימת בדרך זאת על השייט לא רק במפרץ הפרסי אלא גם בים האדום.

צריך לראות את המציאות בצורה נכוחה – איראן לא מסייעת לחות'ים, אלא משתמשת בהם כדי ליצור מאחז איראני בתימן, כדי ליצור עוד טריטוריה שתהייה בשליטה איראנית ובאמצעותה תהייה להם שליטה צבאית. בדיוק כפי שאיראן עושה עם חמאס ברצועת עזה ועם החזבאללה בלבנון.

איראן לא מסייעת לחות'ים, אלא משתמשת בהם ליצירת מאחז איראני בתימן. עוד טריטוריה בשליטה איראנית שתאפשר להם שליטה צבאית. בדיוק כמו עם חמאס ברצועה וחזבאללה בלבנון

אלא שתימן חשובה יותר בימים אלה לאיראן, לא רק בגלל המאבק נגד סעודיה והיכולת לתקוף את סעודיה, אלא גם ביצירת מאחז ובסיס התקפי נגד ישראל.

השליטה האיראנית בתימן באמצעות החות'ים כמעט מוחלטת. איראן, באמצעות שליטתה, הפכה את תימן לבסיס אימונים לחזבאללה, לחמאס, ובעיקר כבסיס לניסוי הנשק ההתקפי החדיש, בעיקר טילי השיוט והמלט"ים הממולכדים.

התקשורת המערבית דיווחה כי מומחים של החיזבאללה פועלים יחד עם פעילי משמרות המהפכה האיראניים בתימן, ללמדך כי איראן מתכננת להכניס ללבנון גם את טילי השיוט והמלטי"ם הממולכדים. בידי החמאס בעזה יש את הדגמים הישנים של המלטי"ם הממולכדים. בהחלט יש סכנה שהנשק החדיש הזה יגיע גם לעזה.

מאז תחילת המלחמה בתימן בשנת 2015, ובדגש על השנתיים האחרונות, שיגרו המורדים החות'ים – זרוע הטרור התימנית של האיראנים, לעבר סעודיה 370 טילי שיוט בליסטים, 650 מל"טים "מתאבדים", 75 כלי שייט ממולכדים, טמנו כמאתיים מוקשים ימיים ושיגרו כמאה אלף רקטות וטילים. המטרות המרכזיות ההם מתקני הנפט הסעודיים.

לא צריך להיות מומחה צבאי כדי לדעת שלמורדים החות'ים אין את ההכשרה, הידע, והמיומנות לשיגור טילי שיוט, מלטי"ם מתוחכמים או לטמון מוקשי ים ממולכדים. למעשה' קציני משמרות המהפכה המוצבים בתימן הם שלוחצים על ההדק.

למורדים החות'ים אין את ההכשרה, הידע, והמיומנות לשיגור טילי שיוט, מלטי"ם מתוחכמים או לטמון מוקשי ים ממולכדים. למעשה, קציני משמרות המהפכה המוצבים בתימן הם שלוחצים על ההדק

המלחמה בתימן גובה מחיר כבד, במיוחד מהאוכלוסייה האזרחית. האו"ם הגדיר את תימן כאסון ההומניטרי הכבד ביותר בעולם. אלא שלשליטי טהרן ובראשם הנשיא איברהים ראיסי, הפכו את החות'ים בדיוק כמו את כמו את החיזבאללה, הג'האד האסלאמי הפלסטיני ובמידה רבה גם את החמאס – לזרוע של ממשמרות המהפכה.

לאחרונה עולה מדיווחים בתקשורת על הידוק שיתוף פעולה בין החות'ים לבין דאע"ש ואל-קעידה. שיתוף הפעולה ההופך את תימן לקן צרעות של טרור המאיים על המזרח התיכון בכללותו.

בחודשיים האחרונים נעשו מאמצים דיפלומטים, כולל שליחותו של נציג האו"ם מצד הקואליציה הערבית – בהובלת ערב הסעודית, התוקפת את מעוזי החות'ים – להפסיק את הפעילות המלחמתית – אבל ללא הועיל. להיפך, התקפות החות'ים בהדרכה איראנית הופנו לאחרונה לא רק נגד סעודיה אלא גם האוכלוסייה האזרחית בתימן.

לאחרונה עולה מדיווחים בתקשורת על הידוק שיתוף פעולה בין החות'ים לבין דאע"ש ואל-קעידה. שיתוף הפעולה ההופך את תימן לקן צרעות של טרור המאיים על המזרח התיכון בכללותו

לפני כחודש וחצי, ב-11 בספטמבר, תאריך סמלי לטרור, בצעו החות'ים את אחת המתקפות הברוטאליות וההרסניות בתוך תימן, נגד בני עמם. מתקפת טילי שיוט ומלט"ים השמידו את נמל "מוחה", הנמל התימני העתיק ביותר על הים האדום שעל שמו נקרא הקפה הנודע "מוקה".

נמל מוחה שוקם במהלך השנה האחרונה על ידי הקואליציה הערבית בסיוע ארגונים בינלאומיים. המטרה היתה להקל את מצוקת התושבים. בתחילת ספטמבר הועבר ניהול נמל מוחה לידי הממשלה התימנית.

החות'ים ופטרונם האיראניים לא היו מרוצים. הם החליטו להרוס את הנמל. טילי השיוט והמלטי"ם נחתו בזה אחר זה והרסו את הנמל המשוקם, כולל את מחסני המזון של ארגוני הסיוע הבינ"ל. לא בכדי כינתה התקשורת התימנית את פעולת הטרור הברוטאלית הזאת "ה-11 בספטמבר של תימן".

בראיית טהרן, הריסת נמל מוחה, מחזקת את שליטתם באמצעות החות'ים על חופיה המערביים של תימן. בחופים האלה עדיין תקועה כבר חמש שנים מכלית הנפט הענקית "סאפר" Safer) FSO), שאמורה היתה לשמש לאחסון נפט תימני, ננטשה בשנת 2017, בשל לחץ החות'ים, ובתוכה יותר ממיליון חביות נפט. החות'ים, בהוראות פטרונם בטהרן לא מאפשרים, גם לא לפקחי האו"ם, להתקרב למכלית. פגז טועה אחד עלול להביא לאסון אקולוגי קטסטרופלי.

במקרה של התלקחות עימות ימי בין ישראל ואיראן, הנתיב הימי שבשליטת החות'ים נותן יתרון לאיראנים, וספינות ישראליות עלולות להוות מטרה לטילים והמלטי"ם מבאב אל-מנדב ומפרץ עדן ועד למפרץ הפרסי.

במקרה של התלקחות עימות ימי בין ישראל ואיראן, הנתיב הימי שבשליטת החות'ים נותן יתרון לאיראנים, וספינות ישראליות עלולות להוות מטרה לטילים והמלטי"ם מבאב אל-מנדב ומפרץ עדן ועד למפרץ הפרסי

הנתונים האלה, הם אור אדום לישראל החייבת לקחת בחשבון את ההתעצמות הצבאית החות'ית-איראנית שהיום מכוונת לסעודיה, ומחר תכוון לישראל, ומדרום עלולה להיפתח הרעה.

ד"ר רוני שקד מלווה באופן פעיל את הסכסוך הישראלי פלסטיני במשך יותר מ-5 עשורים. לאחר שירות בשב"כ בתפקידי שטח בכירים שימש ככתב ופרשן לעניינים פלסטיניים ב"ידיעות אחרונות", ובעשור האחרון הוא חוקר את החברה הפלסטינית במסגרת מכון טרומן באוניברסיטה העברית. מחקריו מתמקדים בעיקר בהיבטים הפסיכולוגיים חברתיים של אתוס הסכסוך של החברה הפלסטינית. שקד כתב 5 ספרים :"חמאס מאמונה באללה לדרך הטרור", "השב"כ בעקבות קפוצ'י", "מירושלים לדמשק וחזרה", "על הגדר - רדיקליזם בקרב הערבים בישראל". ספרו האחרון "מאחורי הכאפייה- הסכסוך מנקודת המבט הפלסטינית", זכה בפרס יצחק שדה לספרות צבאית לשנת 2020.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 849 מילים
סגירה