• ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו שבסקוטלנד, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
    חיים צח, לע"מ
  • נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבוועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)
    Christopher Furlong/Pool via AP
  • ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש הממשלה נפתלי בנט נפגשים לראשונה על במת ועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)
    Christopher Furlong/Pool via AP
  • ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא צרפת עמנואל מקרון בוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח /לע"מ)
    חיים צח /לע"מ
  • ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוועידת האו"ם לשינוי אקלים, 1 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali, Pool)
    AP Photo/Alberto Pezzali, Pool

בנט מצא אירופה חלשה שמנהיגיה מסוכסכים. מהלך מול איראן לא יצא משם

ראש הממשלה הוא כנראה היחיד בוועידת האקלים שטרם הסתכסך עם מי ממנהיגי אירופה ● אולם אחרי סבב מפגשים, ובראשם הפגישה עם נשיא צרפת, גורם מדיני בפמליית בנט הודה כי המצב הנוכחי באירופה מעביר את הכדור האיראני למגרש של ארצות הברית ● אלא שגם ביידן לא יכול ולא רוצה לתקוף את איראן ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט הסתובב אתמול (שני) באולמות הענקים של ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו במעמד מיוחד: הוא היחידי ששומר על יחסים טובים עם מנהיגי בריטניה, צרפת ואוסטרליה שמסוכסכים זה עם זה ללא תקנה.

בנט נפגש אתמול עם סקוט מוריסון האוסטרלי ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון. היום הוא ייפגש עם ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון. עם קצת יוזמה הוא היה יכול להפוך את ועידת האקלים לפסגת שלום, שהוא עומד במרכזה.

הנשיא מקרון לא מוכן להחליף מילה עם ג'ונסון ומוריסון. שניהם סובבו אותו בכחש אחרי שביטלו מאחורי גבו, יחד עם ארצות הברית, את עסקת הצוללות הגרעיניות, שהייתה אמורה להרים את כלכלת צרפת.

מקרון וג'ונסון רותחים זה על זה בקרב על אזורי הדיג באיי התעלה בין שתי המדינות. אלה הכותרות שמלוות מבחוץ את הועידה הזו, שכולה רצון טוב ונאומים נמלצים על עולם נקי וטוב יותר.

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבוועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבוועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)

בכלל, לצד המאמץ הבינלאומי וההתייצבות המרשימה של מנהיגי העולם בוועידה בגלזגו, יש גם הרבה ספקות מול סיכויי ההצלחה. בשיחות בבתי הקפה והמסדרונות בוועידה עם פעילי איכות הסביבה הם משבחים את האירוע, אבל בטוחים שהמנהיגים שלא הגיעו מרוסיה ומסין ימשיכו לזהם את האוויר ואי אפשר יהיה לכפות עליהם את הסיכומים שיושגו בוועידה.

השיחה עם מוריסון עסקה באמת בענייני סביבה וזיהום אוויר, אבל גם על איראן והחזבאללה. בנט ביקש ממוריסון לגנות את איראן במפגש מועצת הנגידים הקרובה. עם מקרון, שאותו פגש לראשונה, דיבר בנט בעיקר על איראן, כצפוי.

צרפת היא חלק מהסכם הגרעין עם איראן ושוב עלו הטיעונים על איראן המתחמשת וזה שהיא כפסע מנשק גרעיני, ועל הצורך הדחוף לעצור אותה. בנט דיווח שוב על תקיפות כלי הטייס האיראנים על ספינות ויעדים אזרחיים, ותבע נחרצות אירופית מול טהרן.

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא צרפת עמנואל מקרון בוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח /לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא צרפת עמנואל מקרון בוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח /לע"מ)

אבל אירופה חלשה בימים אלה. המנהיגים מסוכסכים זה עם זה ואף אחד לא יכול באמת להוביל מהלך גדול ומרתיע מול איראן, כפי שבנט דורש.

גורם מדיני במשלחת הישראלית הודה אתמול כי החולשה של צרפת, הסכסוך שלה עם בריטניה, והירידה של אנגלה מרקל מהבמה בגרמניה מעבירים את הכדור האיראני למגרש של ארצות הברית, אבל גם הנשיא ג'ו ביידן לא יכול ולא רוצה לתקוף את איראן.

ישראל עושה הכנות לתקיפה כזו, אבל המדיניות של "אלף נתזים עפים" – פעילות בלתי פוסקת נגד פרויקט הגרעין והכלכלה האיראנית – היא זו שתימשך.

בוועידה בגלזגו נאם אתמול בנט על החדשנות הישראלית, היצירתיות והיוזמה. הוא דיבר על מהפכה אקלימית שתחל בארץ, ועל משנה המשחק הישראלי. הוא קרא לאנשי הייטק ישראלים להירתם למלחמה בזיהום.

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו שבסקוטלנד, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בוועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו שבסקוטלנד, 1 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)

בנט הציג תוכניות ענק על אפס פליטת גזי חממה עד 2050. אף אחד לא יכול להתחייב באמת על הפרויקט הזה, ממשלות יקומו ויפלו ותהליכים ישתנו.

בנט הציג תוכניות ענק על אפס פליטת גזי חממה עד 2050. אף אחד לא יכול להתחייב באמת על הפרויקט הזה, ממשלות יקומו ויפלו ותהליכים ישתנו

אני הייתי מצפה לתוצאה מוחשית חשובה לאין ערוך ואם היא תתממש – באמת דיינו. השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג, שנכחה בפגישה עם ראש ממשלת אוסטרליה, העביר החלטה בממשלה שלפיה עד 2026 כל האוטובוסים במדינה יהיו חשמליים. להחלטה הזו, שהתקבלה פה אחד, יש משמעות עצומה על כל מי שהאוטובוס השכונתי ממלא את הרחוב שלו בעשן, פיח והרבה רעש בלתי נסבל.

אגב, בנט לא השתתף בהצבעה הזו בגלל ניגוד עניינים. אחיו אשר בנט הוא יזם של אוטובוסים ירוקים באסקס, אנגליה.

היום, כאמור, ייפגש בנט עם ראש הממשלה המארחת, בוריס ג'ונסון. אתמול, בפגישה מקרית במתחם ה-VIP, אפשר היה לראות את הסחבקיות של ג'ונסון. בנט לא יכול למצוא פרטנר טוב יותר לשיחה חברית.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש הממשלה נפתלי בנט נפגשים לראשונה על במת ועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש הממשלה נפתלי בנט נפגשים לראשונה על במת ועידת האקלים בגלזגו, 1 בנובמבר 2021 (צילום: Christopher Furlong/Pool via AP)

ג'ונסון ורוב שרי הממשלה השמרנית תומכים בישראל באופן נחרץ. קשה להאמין שדווקא בבריטניה ובוועידת האקלים ג'ונסון יחפש נקודות מחלוקת. הנושא המרכזי יהיה הקורונה, מן הסתם.

שתי הערות נוספות:

ראשית, האירוע סביב ההנגשה של שרת האנרגיה קארין אלהרר לא יכול לעבור לסדר היום. הביזיון הזה משתלב עם הארגון הלקוי של הוועידה העצומה הזו.

שנית, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה נאם לפני בנט בוועידה. הוא יצא עם שני מלווים כאשר בנט נכנס פנימה עם צבא מאבטחים שלם. לחיצת יד בין השניים, שחלפו כמעט אחד על פני השני, הייתה יכולה להיות משמעותית הרבה יותר מרוב הפגישות של בנט. חבל שזה לא קרה.

עוד 615 מילים
סגירה