חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה - חדשות חיפה)
יעל הורוביץ, חי פה - חדשות חיפה
חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021

מפרץ החזירים של המדינה

תחקיר זמן ישראל מספר חזירי הבר המסתובבים ברחובות חיפה גדל פי-3 אחרי שראשת העיר ביטלה את הדילול המבוקר ● אבל במקום לקחת אחריות, פצחה עינת קליש-רותם במסע של האשמות ואף הכריזה שמדובר, בעצם, באטרקציה תיירותית ● גורם מקצועי: "מתחמנים את הציבור. אנשים עוד ימותו בגלל זה" ● אבנר הופשטיין עם גילויים חדשים על המטרד שלא נותן מנוח לתושבי חיפה ● כתבה שלישית בסדרה

בתחילת החודש הותקף דודו סוכוי בן ה-69 על ידי חזיר בר בשכונת רוממה בחיפה בעת שיצא לטיול עם כלבו. לדבריו, החזיר תקף אותו באמצע הרחוב, כשהיה במרחק 30 מטר ממנו ולפתע "שינה את כיוונו והחל לרוץ אחריי. שמתי את היד להגנה כדי לא להיפגע בפרצוף. נפלתי ונשכבתי על הרצפה אך נשארתי בהכרה ובתפקוד מלא".

האירוע היה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע. מדי ערב מדווחים תושבים על החשש להסתובב ברחובות בגלל להקות חזירי בר ענקיים המשוטטים ללא השגחה, יש תושבים שלא מעיזים לצאת מהבית או מהרכב לבדם וקוראים לליווי. אחרים מתקשרים למוקד ומתלוננים, ללא הועיל. קשה למצוא חיפאי שמזלזל בתופעת חזירי הבר או מקל בה ראש. כולם חרדים מהיום שבו מישהו יקפח את חייו.

אלא שבמשך תקופה ארוכה ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם, התייחסה למכת חזירי הבר באופן שהוא לכל הפחות מקל ראש. זהו אחד התחומים הבולטים בהם התקשתה לתרגם כוונות וצרכים אקוטיים לכדי מעשים ותוצאות.

התוצאה היא מדיניות מזוגזגת, קיפאון, הטעיות, ריבים מיותרים ועל פי כל האינדיקציות גידול משמעותי של מאות אחוזים במספרים של חזירי הבר המשוטטים ברחובות.

"אין לכם מושג מה הולך להיות פה, זאת רק ההתחלה", מזהיר איש מקצוע העוסק בתחום כבר עשרות שנים. "אני מתבונן בתדהמה איך הם מסרבים להקשיב ומסרבים ללמוד.

"מה שעושים כעת זאת מדיניות של סלט ומי שישלם את המחיר הם גם החזירים וגם בני האדם. כל המערכת האקולוגית הופרה. מדובר במחדל עצום, שממדיו האמיתיים טרם התגלו. משקרים ומתחמנים את הציבור. אנשים ימותו, ודאי שימותו בגלל זה.

"מה שעושים כעת זאת מדיניות של סלט ומי שישלם את המחיר הם גם החזירים וגם בני האדם. כל המערכת האקולוגית הופרה. מדובר במחדל עצום, שממדיו האמיתיים טרם התגלו. אנשים בגלל זה"

"אני עובד במקומות אחרים בארץ, אבל מה שקורה בחיפה כרגע, רק אלוהים יעזור להם. היו תקיפות עוד לפני התקיפה האחרונה שפשוט לא דיווחו עליהם, כי יש אנשים שמתביישים. ויהיו עוד הרבה תקיפות בעתיד.

"אני מקבל טלפונים מאנשים מבוגרים שמפחדים לצאת מהבית הם אומרים 'תבוא לעזור לי, הם הורסים לי את הגינה, הם מסתובבים לי ליד הבית'. פעם יכולתי לעזור, היום לצערי איני יכול. העירייה לא מעוניינת להקשיב ולא מעוניינת לפעול".

את עיקר חיצי הביקורת מפנה איש המקצוע אל קליש-רותם ואל סביבתה הקרובה המעתירה עליה עצות אחיתופל לדבריו, ומרחיקה אותה מאנשי המקצוע המבינים בתחום.

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)

חלק מהייחודיות של העיר

ואכן בסביבתה של קליש-רותם לא אוהבים להודות בכך, אבל כמות המופעים של חזירי בר ברחובות העיר עלתה באופן משמעותי בשלוש השנים האחרונות, והם מטילים חיתתם על הציבור.

יוסף שוסיל, תושב העיר, התנגש בלהקה של חזירי בר אשר התפרצו לכביש סמוך לאיצטדיון הכדורגל סמי עופר. כתוצאה מהתאונה נגרם לרכבו נזק של למעלה מ- 20 אלף שקלים, אבל במזל איש לא נפגע.

"הם מסתובבים עם משפחות שלמות, נכנסים לחצרות של אנשים, לגני השעשועים", הוא מספר. "הם יכולים לתקוף ילדים במיוחד אם האם מרגישה סכנה לגוריה. הלכתי ברחוב עם הנכד שלי וכשהופיעה מולנו להקה של חזירים הילד צרח מבהלה. המצב יצא משליטה".

"הם יכולים לתקוף ילדים במיוחד אם האם מרגישה סכנה לגוריה. הלכתי ברחוב עם הנכד שלי וכשהופיעה מולנו להקה של חזירים הילד צרח מבהלה. המצב יצא משליטה"

קליש-רותם מבהירה תמיד בדיונים הציבוריים שהיא "לא רוצה כאן את החזירים", אך בפועל מאמצת לא אחת גישה רומנטית תמוהה כלפיהם. בעבר אף הציבה שלטים חביבים בצידי הכביש המכריזים כי "חזיר בר חיפאי בסביבה", כאילו מדובר באטרקציה כמו יעלים במדבר או פילים בספארי.

בעקבות ביקורת ציבורית על הלשון העליזה, הודבקה מדבקה על השלטים המסירה את השיוך המוניציפלי, ועכשיו מדובר סתם ב"חזיר בר בסביבה".

תמרור שלכאורה אמור להזהיר על קיומם של חזירי בר ברחובות חיפה (צילום:  iStock)
תמרור שלכאורה אמור להזהיר על קיומם של חזירי בר ברחובות חיפה (צילום:  iStock)

בראיון ב"ידיעות אחרונות" בסוף יולי התפייטה לרגע קליש-רותם על איכויותיהם התיירותיות של החזירים: "אנשים מספרים לי שהם הסתובבו חצי יום בעיר, חיפשו חזירים ולא ראו והתבאסו", אמרה. "הרבה אנשים בחיפה מבינים שזה חלק מהייחודיות של העיר. זה דבר לא נעים, אבל זה גם הפך להיות מין סימן היכר של העיר שטובלת בטבע".

"אנשים מספרים לי שהם הסתובבו בעיר, חיפשו חזירים ולא ראו והתבאסו. הרבה אנשים בחיפה מבינים שזה חלק מהייחודיות של העיר. זה דבר לא נעים, אבל זה גם הפך להיות מין סימן היכר של העיר שטובלת בטבע"

בסוף קיץ 2019 קיבלה ראשת העיר את ההחלטה המשמעותית ביותר בתחום הטיפול בחזירים: להפסיק את תהליך דילולם באמצעות ציד מבוקר. החלטה זו נעשתה בחופזה, מבלי לגבות אותה בצעדים נדרשים אחרים, על אף שברחבי העולם מקובל לאשר ציד מבוקר של מינים המפרים את האיזון האקולוגי ומסכנים את הציבור במרכזים אורבניים גדולים.

קליש-רותם נתלתה בהסברים קלושים: היא טענה שהציד נעשה בלי רישיון ולפיכך אינו חוקי. לימים גרסה כי מדובר בפעולה לא חוקית בכללותה. "אני לא יכולה ללכת ולירות באש חיה בתוך העיר כשאסור לי", אמרה ל"ידיעות אחרונות".

כאשר נשאלה מדוע זה נעשה בעבר באמצעות ציד ענתה ללא היסוס: "זה לא חוקי!". בשיחות פנימיות ניפקה גירסה נוספת לביטול השרירותי של הדילול: לטענתה הדילול הוא אמצעי בלתי יעיל, וגם רט"ג סבורים שאינו אפקטיבי.

בפועל מטעה ראשת העיר את הציבור. אכן, בעבר ניתנו רישיונות ציד ללא אישורי משטרה, ולפיכך נפל בהם פגם, אולם מדובר בפגם שניתן להסדרה חוקית.

רשות הטבע והגנים מעולם לא התנגדה לאמצעי של דילול מבוקר, אשר לעיתים מתחייב גם מסיבות אקולוגיות, ומעולם לא קבעה כי אינו חוקי או אינו יעיל. אבל קליש-רותם ויתרה לחלוטין על המסלול הזה, כבר מראשית הדרך

נהפוך הוא, הרשות תומכת בהענקת רשיונות לדילול חזירי בר, וממשיכה לאשרם ברשויות אחרות כמו קריית טבעון, זכרון יעקב, חוף הכרמל וירושלים, ואלה מתמודדות עם בעיית חזירי בר הרבה פחות אקוטית מחיפה.

בתשובתם לזמן ישראל מאשרים ברשות הטבע והגנים כי אישרו בעבר היתרים לדלל חזירים בחיפה, עד להחלטת ראשת העיר, וכי "רט"ג מוציאה היתרי דילול באיזורים שונים בארץ".

ברט"ג אף מאשרים שמדובר באמצעי יעיל: "מבחינת רט"ג ניתן להפעיל אמצעי של דילול מבוקר ככלי משלים לפעולות ממשק אחרות". נתונים שזרמו לעירייה מהעולם הראו כי בערים כמו ברצלונה או לוקסמבורג, כאשר הופעל דילול ביחד עם אמצעי מניעה אחרים, חדירת חזירי הבר הופחתה.

"כמובן שהדילול עובד כאשר הוא מבוצע נכון, על ידי אנשי מקצוע, באופן מאד ספציפי ועם מחשבה", אומר איש המקצוע. "במשך השנים דיללו כ- 2,500 חזירים באופן מקצועי והתוצאה הייתה שמירה על איזון אקולוגי.

"הדילול אינו סתם ציד להנאה או ירי חסר אבחנה. זו תורה שלמה שמבוססת גם על רצון לסייע לאוכלוסית החזירים שלא תיקלע למצוקה ותהפוך לאלימה. אבל יש סביב קליש-רותם אנשים שלא רוצים לשמוע. היא אומרת שהחזירים חמודים? היא לא מבינה מה זה כוח של חזיר בר? איפה היא חיה? הסיפור הזה מסוכן מאוד".

"יש סביב קליש-רותם אנשים שלא רוצים לשמוע. היא אומרת שהחזירים חמודים? היא לא מבינה מה זה כוח של חזיר בר? איפה היא חיה? הסיפור הזה מסוכן מאוד"

מתלוננים בגלל הכתבות בעיתון

אחרי שביטלה את אמצעי הדילול, גררה קליש-רותם רגליים תקופה ארוכה ונמנעה מתיכנון של פעולות חליפיות מספקות כדי להילחם באינפלציית החזירים. נתונים פנימיים שהגיעו לידינו מראים שנכון לשנה שעברה הפעילות בתחום עדיין הייתה דלה והניצול התקציבי חלקי בלבד. בשנה האחרונה גבר קצב הפעילות, יש אומרים שאפילו באופן משמעותי, אבל עדיין ללא תוצאות ממשיות בשטח.

הדאגה ברחוב מקבלת ביטוי ברור בפניות הציבור. אם לפני כהונתה נרשמו כ- 1,400 תלונות של תושבים בשנה למוקד העירוני על מופעי חזירים ברחובות, הרי שב-2019 כבר היו יותר מ-2,000 תלונות, וב-2020 כבר יותר מ-3,500. אם לפני שנתיים דיברו על בין 200 ל-600 חזירים ברחבי העיר, ההערכות כיום מדברות על פי שלושה לפחות והמשך מגמת העלייה.

חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה - חדשות חיפה)
חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה – חדשות חיפה)

איך הגיבה קליש-רותם כאשר הוצגו בפניה הנתונים המדאיגים האלה? לדברי מקורות בעירייה היא ביטלה אותם וטענה שיתכן והעלייה בתלונות נובעת מכתבות בתקשורת המעודדות תושבים להתלונן יותר.

לצד הדילול המליצו ברט"ג על שורה ארוכה של פעולות מניעה כמו גידור, איטום פחי אשפה, הסברה למניעת האכלה של חתולים ועוד. בפועל נעשה בשנתיים הראשונות מעט מאד.

לצד הדילול המליצו ברט"ג על שורה ארוכה של פעולות מניעה כמו גידור, איטום פחי אשפה, הסברה למניעת האכלה של חתולים ועוד. בפועל נעשה בשנתיים הראשונות מעט מאד

בשנת 2020 תוקצב נושא הגידור של של גינות ציבוריות במיליון וחצי שקלים, אך רק כעשרה אחוזים מתוכו נוצל. ב- 2019 לא התבצע גידור כלל, וב- 2020 גודרו 3 גינות בלבד. בשנה האחרונה אומרים בעירייה, הוגברו פעולות המניעה באופן משמעותי, אך תוצאות עדיין אין כנראה מכיוון שמדובר ב"מעט מדי ומאוחר מדי".

בעוד החזירים מתרבים, פצחה קליש-רותם במלחמת אגו מול רט"ג, שלובתה גם ברשתות החברתיות, ומנעה במשך תקופה ארוכה שיתוף פעולה בין העירייה לרשות. קליש-רותם טענה שהאחריות רובצת על כתפי רט"ג בתור הרגולטור, וכי בתור ראשת עיר היא נדרשת לקחת אחריות מבלי שיועברו אליה הסמכויות המתאימות.

במרץ האחרון, כאשר מנכ"ל רט"ג פירסם וידיאו שבו הבהיר כי האכלת חזירים וליטופם בידי אזרחים מעודדת את המשך פלישתם לעיר, פירסמה קליש-רותם פוסט מלגלג: "מה אומר מנכ"ל רט"ג שאני לא בסדר, כי לא 'החזקתי קצר' את תושבי חיפה שמאכילים חתולים וחזירים. ענק".

למרבה האירוניה, בווידיאו שצירפה לא מזכיר אותה מנכ"ל רט"ג כלל, ובוודאי לא מטיל עליה את האחריות. "לא, זה לא ענק", הגיבה לפוסט חברת המועצה יעל שינער, מטעם הירוקים. "זה עצוב, מאד. למה עיריית חיפה בריב עם כל גוף במדינה? אנחנו צריכים את רט"ג, איך לנגח אותם ברשתות החברתיות מסייע במשהו?"

אך קליש-רותם לא השתכנעה שריב הסמכויות מיותר. בפוסט אחר ניסתה לעשות סדר באחריות, ולהבהיר שהאשמה אינה רובצת על כתפיה כראש עיר:

"האחריות על חזירי הבר הייתה תמיד בידיים של רט"ג והגיע הזמן שיתחילו לקחת אחריות. לא אסכן את תושבי העיר ואת העירייה עצמה על ידי ציד לא חוקי (שגם הוכח כלא יעיל). אחריות באה עם סמכות. בהעדר סמכות חוקית, ואין לעירייה כזו, האחריות היא אצל מי שהוסמכו בחוק, קרי רט"ג".

אחרי מלחמת הורדות הידיים הללו, לא מפליא שרט"ג הדירו את רגליהם מדיון מיוחד שכינסה במועצת העיר, ובכך הפך הדיון לעקר. בתחילתו הציג מבקר הפנים את הפעילות המתקיימת למיגור חזירי הבר והצביע על שיפור בביצוע פעולות המנע:

"התקציב שנקבע לא נוצל כמו שצריך והיה אפשר לנצל אותו טוב יותר או להגדיל אותו בשלב הראשוני. במחצית השנייה של 2020 החלה פעילות אינטנסיבית שזה בעצם מה שהיה צריך לעשות אולי בשלב מוקדם יותר".

המשך הדיון הממושך היה מביך בחלקו: אחרי שקליש-רותם שוב הכריזה שדילול אינו חוקי, הבהירה אפילו היועצת המשפטית של העירייה כי "להעמיד דברים על דיוקם, דעתי כיועצת המשפטית של העירייה זה שניתן לתת היתרים מכוח החוק".

ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

קליש-רותם לא הביאה שום בשורה חדשה לדיון, ושבה וציינה את "מורכבות הבעיה" ללא פתרונות. בשלב שבו חברי המועצה החלו להעביר ביקורת ואת תסכולם על השלכת האחריות ועל מדיניות עתירה בזיגזוגים ודלה בתוצאות, קליש-רותם עזבה את הדיון כדי להשתתף בשיחת זום, ושבה אליו רק לקראת סופו. חברי המועצה ראו בכך זלזול.

האם כבר מאוחר מדי

רק באוגוסט האחרון נחתם סוף סוף הסכם עם רט"ג, ושתי הרשויות חזרו לעבוד בשיתוף פעולה כדי לנסות ולמצוא פתרון לבעיה ההולכת ומסתבכת. וכך, כמעט שלוש שנים הלכו לאיבוד.

מסמך ההסכם שהגיע לידי זמן ישראל מגלה כי באופן תקדימי הסכימה עיריית חיפה לשלם 400 אלף שקל לרט"ג עבור ייעוץ מקצועי של פרויקטור מטעם הרשות – ייעוץ שמלכתחילה הייתה לכאורה זכאית לו, ויכלה לעשות בו שימוש כמו עיריות אחרות. ככל הידוע, לא נחתם בעבר הסכם דומה עם עיריות אחרות.

מסמך ההסכם שהגיע לידי זמן ישראל מגלה כי באופן תקדימי הסכימה עיריית חיפה לשלם 400 אלף שקל לרט"ג עבור ייעוץ מקצועי של פרויקטור מטעם הרשות – ייעוץ שמלכתחילה הייתה לכאורה זכאית לו

בתשובה לשאלה האם נחתמו בעבר הסכמים דומים עם עיריות אחרות לייעוץ בתשלום, השיבו ברט"ג: "התשובה ברורה: ההסכם הוא עם עיריית חיפה. הרשות חתמה על הסכם עם עיריית חיפה בשל מורכבות וייחודיות התופעה בעיר. הרשות מתאימה את המענה בהתאם למצב בשטח ובתיאום עם המועצות המקומיות".

ההסכם גם שם קץ לטענה מתמשכת ומטעה אחרת של קליש-רותם ולפיה רשות הטבע והגנים היא הגורם האחראי לטיפול בחזירי הבר. על פי ההסכם, האחריות והסמכות כולן נופלות על העירייה ועל מנהליה, בעוד שהפרויקטור עובד מטעם רט"ג אשר "הסכימה להעמיד סיוע… ומתחייבת לספק את השירות במומחיות וביעילות לשביעות רצונו של נציג העירייה".

חזיר בר ברחובות חיפה
חזיר בר ברחובות חיפה

"בסך הכל קליש-רותם נכנעה כעת והסכימה לחתום עם רט"ג על הסכם כי היא מבינה שהאסון לפיתחה והיא מחפשת מישהו להפיל עליו את האחריות", אומר אותו גורם מקצועי אשר מייעץ לרשויות באופן עצמאי, "רט"ג נופלים לתוך מלכודת הדבש שלה, ואתה תראה שברגע שהעסק יתמוטט היא תגיד שוב 'רט"ג הייתה צריכה לעשות, רט"ג אחראית'.

"אני לא בא לסנגר על רט"ג, גם הם עושים טעויות, אבל בסוף ראש העיר צריכה לעמוד בראש המערכת שמטפלת בבעיה מקומית כזאת, לקחת אחריות, לקיים דיונים אמיצים ולקבל החלטות בלי להתחשב בפעילים שמטמטמים את השכל או ביועצים שלוחשים לאוזנה. אני שומע על דברים שנעשים, ואני מתפלץ.

"בסוף ראש העיר צריכה לעמוד בראש המערכת שמטפלת בבעיה מקומית כזאת, לקחת אחריות, לקיים דיונים אמיצים ולקבל החלטות בלי להתחשב בפעילים שמטמטמים את השכל או ביועצים שלוחשים לאוזנה"

"סיפרו לי שבעירייה בוחנים מה מושך את החזירים לפחי האשפה. איזה סוג זבל. מיליונים נשפכו על שטויות. הרי בסוף הם יצטרכו להחליט על דילול כי אי אפשר לגדר עיר שלמה".

"נשגב מבינתי מה מטרתה ולמה היא לא מציבה יעדים באופן רציני", אומר ירון חנן, חבר מועצה לשעבר שמוביל מאבק בחזירי הבר. "היא החליטה להפסיק את הציד מסיבות לא ענייניות, קודם כל כי מדובר במהלך שהוביל יונה יהב, ומבחינתה כל דבר שהוא עשה פסול אוטומטית. חוץ מזה, היא הבטיחה לכמה מתומכי הבחירות שלה, המוכרים כחובבי חזירים מיליטנטיים, להפסיק את הדילול.

"אי אפשר לנהל כך מדיניות של עירייה. כל המומחים בתחום הזהירו אותה שאם תפסיק את הדילול תהיה מחויבת לנקוט בפעולות דרסטיות אחרות ונתנו לה הצעות כמו לגדר את המעברים בין הוואדיות, לאכוף באופן מוגבר ולטפל בפינוי האשפה, אבל לא היא לא עשתה דבר כשהמצב עוד היה בשליטה, ועכשיו מאוחר מדי.

"פעמיים בשנה יש עונת המלטה וכל נקבה ממליטה בין 6 ל- 8 חזירים, וכך הגענו לאלפי חזירים שמסתובבים בעיר. אמרנו לה 'את חייבת לעשות מה שרשות הטבע והגנים אומרת לך לעשות'. אם הם ממליצים לדלל – תדללי. אבל היא התעקשה: 'לא, אני צריכה ללמוד את הנושא, אני אעשה סקר, אני אבדוק'. הסקר הזה נמשך כמעט שנתיים, והתוצאות בהתאם".

יצא לכם לשבת ולדבר איתה על הדברים?
"איתה? היא לא מוכנה בשום פנים ואופן להיפגש. נפגשנו עם מנכ"ל העירייה, כתבנו תוכנית מסודרת. אבל כל מה שהם עשו מאז היה בפינצטה, בקטן, בתקציב נמוך. כך הבנתי שהיא בעצם לא רוצה לעשות כלום".

"היא לא מוכנה בשום פנים ואופן להיפגש. נפגשנו עם מנכ"ל העירייה, כתבנו תוכנית מסודרת. אבל כל מה שהם עשו מאז היה בפינצטה, בקטן, בתקציב נמוך. כך הבנתי שהיא בעצם לא רוצה לעשות כלום"

תגובת רשות הטבע והגנים

"רט"ג מוציאה היתרי דילול באזורים שונים בארץ. רט"ג נתנה בעבר היתר לדלל חזירים בחיפה. מבחינת רט"ג ניתן להפעיל אמצעי זה ככלי משלים לפעולות ממשק אחרות.. הדילול מתבצע בהיתר נקודתי בכל פעם כאשר הרשות מבינה שזה הכרחי ושהמועצה מאשרת אם זה בשטח עירוני. בשטחים פתוחים / חקלאים
השיח מול החקלאי.

"לרט"ג יש כיום הסכם עם עיריית חיפה ושיתוף פעולה טוב. רט"ג לא מבצעת אומדן אוכלוסיות חזירים ביישובים. הדוחות מתבצעים על ידי העיריות אך מהיקף התלונות ניתן ללמוד כי התופעה בחיפה חמורה יותר".

בתשובה לשאלה האם קיים הסכם לייעוץ בתשלום עם עיריות נוספות ענתה רט"ג: "התשובה ברורה: הסכם יש עם עיריית חיפה. לרשות הסכם עם עיריית חיפה בשל מורכבות וייחודיות התופעה בעיר. הרשות מתאימה את המענה בהתאם למצב בשטח ובתיאום עם המועצות המקומיות. הרשות מסייעת עם פקחי נזקי חקלאות בהתאם למורכבות המצב".

תגובת עיריית חיפה

במענה לשאלות רבות שהפנינו אל קליש-רותם באמצעות דובר העירייה אלירן טל, לקראת הכנת סדרת הכתבות הללו, התקבלה התגובה הבאה:

"לפני כחודשיים ביקש הכתב אבנר הופשטיין ראיון בלעדי עם ראש העיר. לאחר שסורב, באורח פלא, הוא החל לאסוף חומרים ממוחזרים נגד ראש העיר. כזה בליל של שטויות אינו ראוי לתגובה".

הערת מערכת זמן ישראל: בשום שלב לא הוגשה בקשה או דרישה לקבלת ראיון "בלעדי" עם ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
אני נורא רציתי לראות את יהב מסיים את הקדנציה, אבל כבר אז היה ברור לי שקליש נבחרת מן ההפקר. לא מתוך אידיאולוגיה מסוימת, אלא סתם כי היא "היתה שם". כי זה מה שיעזור לכולם להוריד את יהב. וככ... המשך קריאה

אני נורא רציתי לראות את יהב מסיים את הקדנציה, אבל כבר אז היה ברור לי שקליש נבחרת מן ההפקר. לא מתוך אידיאולוגיה מסוימת, אלא סתם כי היא "היתה שם". כי זה מה שיעזור לכולם להוריד את יהב.
וככה זה נראה.
עיוורון.

אבנר. אתה יודע שהתענוג שיש בעולם החופשי בכל מיני טיולים ומעדנים, מתבטא אצל הרשעים רק בדבר אחד, בלשון הרע מחוכמת. הכתבה שלך מכפישה. אני כתושב חיפה, עקבתי, ומה שראיתי היה שניסו להתקיל א... המשך קריאה

אבנר. אתה יודע שהתענוג שיש בעולם החופשי בכל מיני טיולים ומעדנים, מתבטא אצל הרשעים רק בדבר אחד, בלשון הרע מחוכמת.

הכתבה שלך מכפישה.

אני כתושב חיפה, עקבתי, ומה שראיתי היה שניסו להתקיל אותה על שהיא מתנגדת לדילול על ידי ירי כדי להרוג. רק לזה היא התנגדה.

ולא רצו כלל לשתף איתה פעולה, עכשיו רואים שהיא צודקת ואם כן היו משתפים פעולה כמו עכשיו הבעיה היתה נעלמת. (אצלנו היה חזיר בר, ובגלל העבודה של קשירת פחים והרחקה וגידור, הוא לא חזר, הוא בא ונעלם תוך זמן קצר)

אתה מביא ציטוטים סביב סביב הכל חצאי אמיתות, ולא מביא כלל הדבר הפשוט שהיא הסכימה להכל חוץ מלהרוג מאות פריטים. כפיתרון. ועל זה ניסו להכשיל אותה.

בעיית החזירים תמיד היתה, והריבוי נהיה באופן אחר, האחראים ניסו להתנגד למדינויות שלה עד שאחראים ברשות הכללית במדינה התערבה.

רטג לא נופלת לשום מלכודת, רטג הפכה להיות רשות לספסור הטבע והרשות להעשרת קופתה כתוצאה מהעיסוק בטבע. בראשות שאול גולדשטיין רק התעשרות והתעצמות מעניינת את רט"ג - רשות הספור בטבע וההתעמרות ... המשך קריאה

רטג לא נופלת לשום מלכודת, רטג הפכה להיות רשות לספסור הטבע והרשות להעשרת קופתה כתוצאה מהעיסוק בטבע. בראשות שאול גולדשטיין רק התעשרות והתעצמות מעניינת את רט"ג – רשות הספור בטבע וההתעמרות בציבור הטבע, חייבים להפריט ולפרק את הגוף המסואב הזה.

ואף מילה על החלטת עיריית חיפה להעניש את מאכילי החתולים, שרובם שייכים לאוכלוסיה מוחלשת, להציב פקחים בשעות הלילה שיארבו לאנשים שמפזרים חופני אוכל יבש ברחוב ולהפיל עליהם קנס שערורייתי של 7... המשך קריאה

ואף מילה על החלטת עיריית חיפה להעניש את מאכילי החתולים, שרובם שייכים לאוכלוסיה מוחלשת, להציב פקחים בשעות הלילה שיארבו לאנשים שמפזרים חופני אוכל יבש ברחוב ולהפיל עליהם קנס שערורייתי של 730 ש"ח מבלי לתת אזהרה ראשונה, בלי הסברה מסודרת, בלי מחשבה ובלי התחשבות..

עוד 2,370 מילים ו-5 תגובות
סגירה