לבנונים מפגינים תמיכה בערב הסעודית מול שגרירות סעודיה, 30 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein

מי רוצה להיות המיליונר שמצית מלחמה אזורית

המשבר בין מדינות המפרץ ללבנון בעקבות אמירות של שר התקשורת מתדרדר במהירות ● האם בשאר אסד גנב סיוע הומניטרי בשווי 100 מיליון דולר? ● הבחירות בעיראק חלפו, אך הבלגאן נמשך ● אתר חדש יסייע ליהודי המפרציות למצוא שידוך ● ו-76 שנה חלפו מאז פרעות טריפולי ● קסנה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

המשבר בין מדינות המפרץ ללבנון מתדרדר במהירות

המלחמה החדשה שניצתה לפתע פתאום בין לבנון לארצות המפרץ – סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין – מסעירה את האזור. היא החלה לאחר שהתפרסמה בתקשורת התבטאות מהעבר של ג'ורג' קרדאחי, שר התקשורת החדש, על המלחמה בתימן.

קרדאחי האשים במלחמה ההיא את ערב הסעודית ואת איחוד האמירויות בעוד הוא מתעלם מהתפקיד של טהרן במה שמתרחש בתימן. בעברו הלא רחוק קרדאחי היה מגיש טלוויזיה פופולרי שהגיש את התוכנית האהובה "מי רוצה להיות מיליונר" בערוץ MBC שנמצא בבעלות הסעודית. בתחילת שנות האלפיים הוא ללא ספק היה אחת הדמויות הבולטות בטלוויזיה בשפה הערבית.

כשהתפוצצה הפרשה, הסעודים לא זכרו לקרדאחי חסד נעוריו: הם, ולאחר מכן גם אבו-דאבי ומנאמה, החליטו להחזיר מיידית את השגרירים שלהם מביירות וציוו על השגרירים הלבנוניים לעזוב את ארצם, הפסיקו את המסחר, קרעו לגזרים הסכמים כלכליים ועזבו את האירוע בטריקת דלת רועמת.

בתימן החליטו להודות לשר התקשורת הלבנוני וארגנו תהלוכות בהן המשתתפים נשאו את דיוקנו על שלטים גדולים.

שר התקשורת הלבנוני ג'ורג' קרדאחי, ספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
שר התקשורת הלבנוני ג'ורג' קרדאחי, ספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

אין זה סוד שמדינות המפרץ פועלות בנחישות גדולה ובמהירות בזק כאשר הן מרגישות מותקפות לא בצדק. לפני כשלוש שנים, כאשר הממשלה הקנדית מתחה ביקורת חריפה על פגיעה בזכויות אדם בערב הסעודית, גם היא למדה מהר מאוד שסעודים לא יוותרו ולא יסלחו: הם החזירו שגרירים, הורו לסטודנטים שלהם לחזור הביתה וביטלו עסקאות נשק יקרות עם קנדה. ככל הנראה, ההתנהלות הזאת השתלמה להם – הביקורת פסקה, והנשק המשיך לזרום.

נשאלת השאלה: מה מנסות סעודיה ובעלות בריתה להשיג בלבנון? הרי לאף אחד אין ספק שהכוח המשמעותי בלבנון הוא חזבאללה, שמאחוריו עומדת איראן. מאז שראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי נרצח ב-2005, הרבה מים זלגו בנהר הליטני, הרוצחים לעולם לא הובאו לדין, וחזבאללה המשיך להרחיב ולהגדיל את השפעתו.

מאז שראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי נרצח ב-2005, הרבה מים זלגו בנהר הליטני, הרוצחים לעולם לא הובאו לדין, וחזבאללה המשיך להרחיב ולהגדיל את השפעתו

גם אם סעודיה תקטע את היחסים עם לבנון באופן מוחלט, זה לא יגרום לנאמני איראן במדינה לשנות את דעתם ולנסות למצוא חן בעיני השליט בריאד. הסעודים כועסים מאוד, לא רק על ג'ורג' קרדאחי "המיליונר", אלא על אובדן ההשפעה בנקודה אסטרטגית זאת במזרח התיכון לטובת איראן. בשלב הנוכחי אין דבר שהם יכולים לעשות כדי לשנות את המציאות הזאת.

האם בשאר אסד גנב סיוע הומניטרי בשווי 100 מיליון דולר?

המשבר הכלכלי בסוריה הולך וגדל, המטבע הסורי ממשיך להתרסק, התורים ללחם ודלק מתארכים והייאוש בקרב האזרחים גובר. אך לפי המחקר של CSIS  (המרכז הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים), משפחת אסד דווקא ממשיכה למלא את הכיסים שלה.

נשיא סוריה בשאר אסד ואישתו עסמה (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
נשיא סוריה בשאר אסד ואישתו עסמה (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

החוקרים של CSIS הגיעו למסקנה מצמררת: אסד גנב סיוע הומניטרי של האו"ם בשווי 100 מיליון דולר על ידי מניפולציות בין השער הרשמי של הפאונד הסורי לבין השער האמיתי שלו, הנמוך בהרבה.

החוקרים של CSIS הגיעו למסקנה מצמררת: אסד גנב סיוע הומניטרי של האו"ם בשווי 100 מיליון דולר על ידי מניפולציות בין השער הרשמי של הפאונד הסורי לבין השער האמיתי שלו, הנמוך בהרבה

האו"ם מזרים מיליונים לסוריה מדי שנה על מנת לסייע לעניים ולפליטים, אך לפי ניתוח של 779 חוזים ציבוריים של האו"ם, מאז 2019 סוריה כפתה על האו"ם להשתמש בשער החליפין הרשמי של הבנק המרכזי שעומד על כ-2,500 ל-1,500 לירות סוריות לדולר אמריקאי, בעוד שבשוק השחור הדולר נמכר לכל בכ-3,500-4,500 לירות לדולר.

המשמעות היא שממשלת סוריה הרוויחה כ- 100 מיליון דולר מהתוכנית הזו מאז 2019. האו"ם טרם הגיב לפרסום המחקר על ידי CSIS.

במהלך השנתיים האחרונות המשטר הסורי ורוסיה מתעקשים שכל הסיוע ההומניטרי הבינלאומי יגיע לסוריה דרך מעברים המפוקחים על ידי הצבא הסורי, ולא דרך הגבול עם טורקיה.

שגרירת ארה"ב באו"ם ליסה תומאס גרינפילד בוחנת ארגזי סיוע הומניטרי בגבול בין טורקיה לסוריה, יוני 2021 (צילום: US Embassy in Turkey via AP)
שגרירת ארה"ב באו"ם ליסה תומאס גרינפילד בוחנת ארגזי סיוע הומניטרי בגבול בין טורקיה לסוריה, יוני 2021 (צילום: US Embassy in Turkey via AP)

המומחים חששו כבר אז שהמדיניות הזאת תביא לזליגה משמעותית של הסיוע לידיים הלא נכונות, אך מצד שני קשה מאוד לדמיין שבאו"ם יחליטו להקפיא את הסיוע לעניי סוריה, גם אם חלק ממנו מגיע לכיסים העמוקים של משפחת אסד.

הבחירות בעיראק חלפו, אך הבלגאן נמשך

כמעט חודש עבר מאז שבעיראק התקיימו בחירות לפרלמנט שהסתיימו בתבוסה מפתיעה לכוחות הפרו-איראניים. באופן לא מפתיע, המפסידים – המפלגות השיעיות המזוהות עם איראן – מערערים על התוצאות ובינתיים הממשלה לא נראית באופק.

אנשי "אל-חשד אל-שעבי" (כוחות המוביליזציה העממיים) ממשיכים לאיים על הפקידים שהשקיפו על מהלך הבחירות וספרו את הקולות ועל הפוליטיקאים היריבים. מבחינת אל-חשד אל-שעבי, לוותר על השלטון זה בכלל לא אופציה – אנשי הארגון חוששים שהממשלה החדשה שתקום בלעדיהם תשלול מהם את המעמד המיוחד של כוח צבאי עצמאי שתקציבו עומד על כ-2.6 מיליארד דולר ומשולם מקופת המדינה.

בעוד שהכוחות העיראקיים ממשיכים להתקוטט, תאריך היציאה של צבא ארה"ב מעיראק הולך ומתקרב – על פי הודעות הבית הלבן, אחרון החיילים האמריקאים יעזוב את המדינה עד סוף השנה.

חיילי צבא ארה"ב בעין אל-אסד בעיראק, 13 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Qassim Abdul-Zahra)
חיילי צבא ארה"ב בעין אל-אסד בעיראק, 13 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Qassim Abdul-Zahra)

החשש הגדול בקרב העיראקים הוא שבכאוס שייווצר, אנשי דאע"ש ינסו לחדש את המתקפות שלהם ולהרים את ראשם לאחר שהובסו על ידי כוחות הקואליציה, אל-חשד אל-שעבי והצבא העיראקי בשנת 2017.

בשבוע שעבר המחבלים תקפו כפר שיעי במחוז דיאלה ורצחו 21 מתושביו. ייתכן ולקראת הנסיגה האמריקאית כמות המתקפות רק תלך ותגדל. איראן עלולה לנצל את המצב הביטחוני המתדרדר בעיראק על מנת להגביר את המעורבות שלה בענייני המדינה השכנה.

על ארה"ב ואירופה לגבש אסטרטגיה ביחס לזירה הפוליטית בעיראק על מנת להגביר את כוחם של המפלגות המתונות ושל תנועת המחאה שהצליחה להכניס לפרלמנט את המפלגה שלה. קשה להאמין שבשלב הזה ניתן יהיה לחסל את הכוחות המזוהים עם איראן. מה שכן ניתן לעשות זה להכיל אותם ולהגדיל את השפעתם של השחקנים האחרים.

קשה להאמין שבשלב הזה ניתן יהיה לחסל את הכוחות המזוהים עם איראן. מה שכן ניתן לעשות זה להכיל אותם ולהגדיל את השפעתם של השחקנים האחרים

שידוכים במפרץ

היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין מתפתחים וככל שעובר הזמן, החיים היהודיים חוזרים לחצי האי ערב. קשה להאמין שלפני זמן לא רב היהודים התפללו בדובאי בסתר בבית הכנסת הקטן והסודי. עכשיו יהודים מישראל ומהעולם יכולים ליהנות מאוכל כשר ומלונות כשרים, לערוך בר-מצווה לילדים שלהם או לקיים חתונה יהודית במלון מפואר או תחת כיפת השמיים.

שירות שידוך ליהודים במפרץ הפרסי (צילום: איגוד הקהילות היהודיות במפרץ)
שירות שידוך ליהודים במפרץ הפרסי (צילום: איגוד הקהילות היהודיות במפרץ)

יהודים מישראל, ארה"ב ומדינות אחרות קונים נדל"ן באמירויות ומקימים שם את ביתם. כעת איחוד הקהילות היהודיות במפרץ (AGJC) פיתחו אתר אינטרנט המכונה Jewish Singles in the Gulf אשר יסייע ליהודים שמתגוררים באזור למצוא שידוך יהודי.

הארגון מעדכן בקביעות בחשבונות שלו ברשתות החברתיות על אירועים יהודיים שמתקיימים בבחריין ובאיחוד האמירויות – בין אם מדובר בקבלת שבת, ברית-מילה או חתונה. ייתכן שבקרוב יפרסמו ב-AGJC תמונות של זוגות יהודיים תוצרת המפרץ.

היום הזה בתולדות מזה"ת: 76 שנה לפרעות טריפולי

ב-4 בנובמבר 1945 פשט המון על בתי כנסת ובתי עסק ברובעים יהודיים בטריפולי, בירת לוב. בפרעות נרצחו 132 יהודים ומאות נפצעו, בעיקר נשים וילדים. נשרפו תשעה בתי כנסת, ו-813 בתי עסק יהודיים נהרסו. הפרעות נמשכו כשלושה ימים ואף התפשטו לערים ועיירות הסמוכות.

הפוגרומים נגד היהודים התחוללו גם בערים א-זאוויה, עמרוס, זנזור ועוד. בין הסיבות שהביאו להתפרצות של פרעות נגד היהודים אפשר למנות את המצב הכלכלי המתדרדר, עליית הלאומנות והלכי רוח אנטישמיים בעקבות המאורות בפלשתינה-ארץ ישראל.

בין הסיבות שהביאו להתפרצות של פרעות נגד היהודים אפשר למנות את המצב הכלכלי המתדרדר, עליית הלאומנות והלכי רוח אנטישמיים בעקבות המאורות בפלשתינה-ארץ ישראל

יחידה עברית שהשתייכה לצבא הבריטי ונכחה בלוב בזמן הפרעות, דיווחה לראשי הקהילה שראשי הצבא הבריטי בלוב הם שהסיתו ואף עודדו את ההתקפה על הקהילה היהודית.

ב-1949 בריטניה התירה ליהודי לוב לעזוב את ארצם על מנת לעלות לישראל ולאחר כמה שנים מרבית היהודים הלובים עזבו את המדינה.

עוד 1,090 מילים ו-1 תגובות
סגירה