זה לא מאבק בטרור, זה הטרור עצמו

מתנחלים משתלטים על גן ילדים בסוסיא בחסות הצבא, נובמבר 2021, צילום מסך מתוך סרטון בטוויטר של  Basel Adra
מתנחלים משתלטים על גן ילדים בסוסיא בחסות הצבא, נובמבר 2021, צילום מסך מתוך סרטון בטוויטר של Basel Adra

בכל פעם נדמה שזו התחתית. ובכל פעם מתברר שיש עמוקה ממנה: מתנחלים מסוסיא היהודית הגיעו לסוסיא הפלסטינית בצורה מאורגנת ומאיימת, מלווים בכלבי תקיפה, כדי להשתלט על גן משחקים שנבנה במקום למען הילדים הפלסטינים העניים.

חובת הצבא היא להגן על המאויימים, נכון? הרי הצבא הוא הריבון בגדה.

ובכן, חיילים שמרו על המתנחלים בתוך גן המשחקים. הכל מתועד.

ושוב מתנחלים מיידים אבנים לעבר תושבי מזרח הכפר בורין בגדה. החיילים עומדים מעליהם. לידם. ולא עושים כלום. הכל מתועד.

שוטר מנפץ באלה את הזכוכית בחלון הרכב הפלסטיני שעמד בכביש מול המחסום ליד מעלה אדומים. הנהג ההמום מסתכל בבהלה בזכוכית המנופצת. שוטר אחר נכנס למושב האחורי ומתחיל לחנוק את הנהג. ואז נפתחת הדלת שבה החלון המנופץ וידו של שוטר אחר נשלחת לחגורת הבטיחות של הנהג החנוק, משחררת את החגורה ושולפת את הנהג באלימות מהרכב. הנהג מושכב על הכביש. 4-5 שוטרים חמושים בועטים בו ומכים אותו.

שוטר מנפץ באלה את הזכוכית בחלון הרכב הפלסטיני שעמד בכביש מול המחסום ליד מעלה אדומים. הנהג ההמום מסתכל בבהלה בזכוכית המנופצת. שוטר אחר נכנס למושב האחורי ומתחיל לחנוק את הנהג

הוא נעצר למשך שעות ארוכות, נאלץ לשכב על הרצפה בתחנת המשטרה בשל חולשתו, מקיא פעמיים וסופג איום משוטר שיפסיק להקיא – אחרת ייאלץ אותו לנקות את הקיא. הוא מתחנן לקרוא לאמבולנס ולהיבדק בבית החולים. השוטרים מסרבים. הוא לא נחקר בכלל (למעט שאלה של שוטר במסדרון: איפה הנשק? אבל אין נשק). אמו בת ה-65 שישבה מאחוריו ברכב נעצרת גם היא בידי שוטרת ומגיעה לתחנה כשהיא רועדת. בתחנה היא צופה בבעתה בבנה הסובל.

השניים משוחררים לאחר כמה שעות. הם לא נלקחים לבית החולים. הם מגורשים לחצר התחנה. רכבו של הפלסטיני נמצא שם אך הוא מפורק ושבור. השוטרים חיפשו ברכב כלי נשק ולא מצאו דבר. הם הותירו את הרכב מפורק ושבור. עכשיו הוא אמור לנהוג הביתה ברכב שבור כשהוא עצמו חבול וסובל לאחר התעללות קשה.

הפרשה מגיעה לידיעת עיתונאי ישראלי שמפנה שאלה לדוברות המשטרה: מדוע נופץ חלון הזכוכית ברכב? מדוע נכנס לרכב שוטר שחנק את הנהג מאחור? מדוע נשלף הנהג החוצה בברוטליות בידי שוטר אחר? למה בעטו בו מספר שוטרים בעודו שוכב על הקרקע?

דוברות המשטרה בתגובה:

הנהג סירב לפתוח את הדלת והיה חשש שהוא יעלים ראיות, לכן נאלצנו לנפץ את שמשת חלון הרכב. מה שדוברי המשטרה אינם יודעים: מצלמת הטלפון הנייד של הפלסטיני בו התעללו השוטרים, תיעדה הכל. התיעוד מלמד שהנהג לא נדרש לפתוח את הדלת וממילא לא יכול היה לסרב לבקשה שלא הופנתה אליו. בכלל, הוא לא סירב לשום דבר. הוא רק ישב במושב הנהג ושמע מוזיקה, תוך שהרכב עומד וממתין בשיירה ליד המחסום. לפתע נופץ החלון באמצעות אלה משטרתית ואז החלה המתקפה עליו מצד השוטרים. בלי שום סיבה. בלי שום הצדקה. אלימות פשוטה. טהורה. מזוויעה. הסרטון מהטלפון הנייד מלמד שהשקר של המשטרה כל כך שקוף. כל כך בוטה. כל כך נורא.

לפתע נופץ החלון באמצעות אלה משטרתית ואז החלה המתקפה עליו מצד השוטרים. בלי סיבה. בלי הצדקה. אלימות פשוטה. טהורה. מזוויעה. הסרטון מהנייד מלמד שהשקר של המשטרה שקוף, בוטה, נורא

ואם כל זה לא מספיק לשבת אחת, מתנחלים תקפו רכבים ובתים של פלסטינים וניפצו שמשות בכפר צוריף, וילד פלסטיני, מוחמד דעדס, בן 13, נורה בבטנו ונהרג "מירי צה"ל בעימותים עם כוחות הביטחון באזור שכם".

אין ברירה, כך אומרים. הצבא חייב לשלוט בגדה כדי למנוע טרור. זהו כורח המציאות. מאבק בטרור באמצעות שליטה צבאית בגדה הוא דבר הכרחי. כך נראה מאבק בטרור, מסבירים לנו. מאבק בטרור? הצחקתם אותי. זה לא מאבק בטרור. זה הטרור בעצמו.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 531 מילים ו-1 תגובות
סגירה