מתקפת סייבר, אילוסטרציה (צילום: Gangis_Khan/ iStock)
Gangis_Khan/ iStock

במקום להתחנן לוושינגטון, ישראל צריכה להבהיר למה היא מתעקשת לתמוך ב־NSO

זמן קצר אחרי שארה"ב הכניסה את החברה שפיתחה את תוכנת הריגול פגסוס לרשימה השחורה שלה, התחילו בישראל הלחצים כדי להפוך את ההחלטה ● ברקע תביעות הענק והביקורות בעולם, לא ברור למה הממשלה לא מבהירה מה עומד מאחורי התמיכה הגורפת ● ובצל הדיווחים על הביקור בסינגפור, גנץ חונך מפעל ביטחוני ● פרשנות

התהליך איטי ומייגע, אך נדמה שהמטוטלת נעה כעת נגד חברת NSO הישראלית.

כבר שנים שאנחנו קוראים ושומעים על תוכנות הריגול והסייבר של החברה – תוכנות שמאפשרות לחדור לפרטיות ולהפר זכויות בסיסיות בחסות המאבק בטרור. אולם נדמה כי רק בשנה האחרונה התערערה הלגיטימיות שלה.

בתחילת החודש ארה"ב הודיעה כי החליטה לסווג את NSO כגוף שפועל נגד האינטרס הלאומי שלה, זאת משום שעלה חשד כי פעילות החברה "מנוגדות לאינטרסים של הביטחון הלאומי או מדיניות החוץ של ארה"ב". במקביל, בית המשפט הפדרלי התשיעי לערעורים בארה"ב התיר פה אחד לענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) להתקדם בתביעה שלה נגד החברה.

מטא, הבעלים של אפליקציית המסרים וואטסאפ, טענה בתביעה שהגישה ב־2019 כי NSO ניצלה לרעה באג ביישומון כדי להחדיר את תוכנת המעקב שלה לפחות ל־1,400 משתמשים, בהם עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר.

החברה טענה במשך שנים כי תוכנת הריגול שפיתחה – פגסוס – מסייעת במלחמה בטרור, ולכן היא "מייצגת" אינטרסים של ממשלות זרות. ביהמ"ש בארה"ב דחה את הטענה הזאת

NSO ניסתה להתנער מהתביעה בטענה שהחברה ממלאת תפקיד של "סוכן זר", מה שהופך אותה לטענתה לחסינה מפני תביעות, זאת משום שהיא מייצגת כביכול ממשלים זרים. החברה טענה במשך שנים כי תוכנת הריגול שפיתחה – פגסוס – מסייעת במלחמה בטרור, ולכן היא "מייצגת" אינטרסים של ממשלות זרות. בית המשפט לערעורים, כאמור, דחה את הטענה הזאת.

במקביל, החלטת משרד הסחר בארה"ב להכניס את החברה לרשימה השחורה צפויה להגביל את יכולת הייצוא שלה, מה שיקשה עליה לגייס הון, משקיעים ולהתפתח אל שווקים חדשים או ישנים. בקיצור, מדובר בגזר דין מוות – אלא אם תעבור שינוי מן היסוד.

אולם הדבר המרתק באמת נותר בינתיים בשוליים (לא מדווח, לא נידון בתקשורת ומוסתר על ידי הרשויות בישראל) – עד כמה גורמי ממשל ישראלים, בדרגת שרים בכירים, היו בסוד העניינים וידעו על פעילות NSO.

ראש הממשלה נפתלי בנט בכנס הסייבר בתל אביב, 21 ביולי 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט בכנס הסייבר בתל אביב, 21 ביולי 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

במרץ 2020, שר הביטחון דאז נפתלי בנט הציע לשתף את NSO בפיתוח תוכנות ייעודיות למאבק בקורונה, כך פורסם בעיתון המרקר. הפרסומים לוו בביקורת על החברות האישית בין נשיאת החברה שירי דולב לבין איילת שקד. גם שרון שלום, מי ששירת כראש המטה של שר הביטחון בזמנו אביגדור ליברמן, פרש מתפקידו הממשלתי והצטרף לייעץ לחברת NSO.

כשארגון אמנסטי הגיש תביעה נגד NSO בניסיון לחסום את רישיון הייצוא שלה – דרשה המדינה לנהל את הדיון בדלתיים סגורות. בקשתה אושרה והתביעה נדחתה, כמובן

לאורך השנים התפרסמו ידיעות נוספות על עומק הקשרים ביןNSO  לבין ממשלת ישראל. ישראל אמורה לאשר כל מכירה של תוכנת הריגול פגסוס לממשלות זרות. כשארגון אמנסטי הגיש תביעה נגד NSO בבית המשפט בתל אביב בניסיון לחסום את רישיון הייצוא שלה – דרשה המדינה לנהל את הדיון בדלתיים סגורות. בקשתה אושרה והתביעה נדחתה, כמובן.

על כל זה הונח נדבך נוסף, והוא הטענה כי פגסוס של NSO שימשה לריגול אחר פעילים משש הארגונים שהוכרזו לאחרונה על ידי משרד הביטחון כארגוני טרור. אולם בישראל עדיין לא נפל האסימון. במקום שהרשויות יסבירו לציבור מה עומד מאחורי התמיכה הרחבה ב־NSO, החליטה הממשלה לצאת למסע שכנועים בוושינגטון, זאת כדי להתיר את המשך העבודה עם החברה.

מפעל רפאל חדש בשלומי

אחד המעסיקים הגדולים ביותר בצפון הארץ – חברת התעשיות הביטחוניות רפאל – חנכה השבוע מפעל ייצור חדש בעיר שלומי. הוא מצטרף למספר רב של מפעלים ומכונים של רפאל בצפון: בכרמיאל, באזור חיפה, משגב וכעת גם בשלומי. שר הביטחון בני גנץ הגיע לטקס הפתיחה והצטלם, כצפוי, עם בכירי ההנהלה.

 

מנכ"ל המפעל אלוף במילואים יואב הר אבן – ששירת בתפקיד ראש אגף מבצעים של צה"ל עד 2015 – שכל לפני חצי שנה את אביו אבי הר אבן. הר אבן האב, מדען וחתן פרס ביטחון ישראל, נפטר לאחר שנפגע אנושות בהצתת מלון האפנדי בעכו, בו שהה כאורח. המלון הוצת במתקפת טרור על ידי פורעים ערבים. מדובר באסון משפחתי כבד ובאסון לאומי כבד.

הר אבן ממעט להופיע בתקשורת ולדבר על רפאל, אך בשנים האחרונות החברה עושה מאמץ גדול להשתלב בקהילות המקומיות, לטפח נערים לעתודה טכנולוגית ואף לקדם נשים למקצועות ההייטק, תעשייה, מחקר ופיתוח וטכנולוגיה.

מנהלת מפעל ייצור הטילים של רפאל נעמי ישראלי, היא אולי האישה היחידה כרגע שעומדת בראש מפעל תעשייתי צבאי מרכזי

מנהלת מפעל ייצור הטילים של רפאל נעמי ישראלי, היא אולי האישה היחידה כרגע שעומדת בראש מפעל תעשייתי צבאי מרכזי. עם פתיחת קווי הייצור החדשים, היא תעבור מהמפעל בלשם למפעל בשלומי.

רפאל לא חשפו מה הם עומדים לייצר על הפסים החדשים במפעל בשלומי, אך בתמונת יחסי הציבור ששלח משרד הביטחון ניתן לראות את גנץ ושאר בכירי רפאל עומדים סביב לטיל דרבי, שהוא טיל אוויר־אוויר. מדובר בטיל שעליו מותקן מכ"ם (להבדיל מטילים המונחים על ידי תמונה או חום), מה שמאפשר לו להגיע עד לטווח של 100 קילומטרים.

ארכיון, עובדי רפאל משתתפים במצעד בירושלים, 2008 (צילום: Nati Shohat/Flash90)
ארכיון, עובדי רפאל משתתפים במצעד בירושלים, 2008 (צילום: Nati Shohat/Flash90)

כשהטיל הזה פותח, לפני יותר מ־20 שנה, צה"ל החליט לוותר עליו (בשל מגבלות תקציב), ורפאל שיווקה אותו להודו, ברזיל, צ'ילה, קולומביה ומדינות נוספות במזרח הרחוק, אולי אף לסינגפור, כפי שדווח בתקשורת הזרה. כלומר, רפאל עשתה ממנו הון עתק.

מקומות עבודה חדשים

לדברי רפאל, המפעל בשלומי יגייס במהלך השנתיים הקרובות כ־40 אנשים למגוון משרות ותפקידים: מהנדסים, ייצור, חשמל, מכונות, טכנאים. במקביל, רפאל מכשירה כיתה של 25 הנדסאים במכללת אורט בראודה בכרמיאל (החברה לא מתחייבת לגייס אותם). הדבר המעניין הוא שמתוך ה־25 סטודנטים – שמונה הן סטודנטיות – מקרה נדיר בתחום התעשיות הצבאיות.

בתוך כך, אחד הנושאים שמעסיקים את אנשי התעשיות הביטחוניות בארץ בימים אלה הוא נושא המינויים, זאת לאחר ששר הביטחון גנץ כשל לאחרונה במינוי עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. ועדת המינויים בראשות השופטת בלהה גלאור פסלה את המינוי בשל העובדה שפרץ לא היה חלק מנבחרת הדירקטורים, ובגלל הזיקה הפוליטית לגנץ.

יו"ר חברת רפאל הוא השר לשעבר עוזי לנדאו. שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן מינה אותו לתפקיד בשנת 2017 והוא אמור היה לסיים את תפקידו כבר בינואר 2021. אולם גנץ לא התקדם עם מינוי מחליפו ולכן לנדאו ממשיך לכהן בתפקידו עד לרגע זה.

עוד 876 מילים
סגירה