אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
טְרוֹל 107

הטרול הוא כבר לא תופעת רשת מגונה ומוזרה, אלא סטנדרט חדש של התנהגות אנושית מקובלת. ברוח אמרתו המפורסמת מ-1973 של הנשיא אפרים קציר - "כולנו טרולים"

מיליארדים רבים זרמו בחשבונות הקריפטו והמניות של אילון מאסק מאז הימים העתיקים – לפני חמש-שש שנים – שבהם עוד נערכו דיונים כבדי ראש על השאלה מיהו טרול, איך ניתן לזהות טרול ומה אפשר לעשות כדי להתגונן מפני טרול.

שלט האינטרנט הישן "אל תאכילו את הטרולים", נראה היום אנכרוניסטי כמעט כמו ההגדרה של טרול בוויקיפדיה: "גולש המפיק הנאה מפעולות שילהוב ברשת, כגון פרסום תגובות סרק, שימוש עקבי בסרקזם, פיצוץ דיונים ענייניים והשחתת תוכן".

ההגדרה המיושנת הזו אולי התאימה למצב העניינים בתחילת העשור הקודם, כשטרולים עוד הסתתרו מאחורי שמות וחשבונות פיקטיביים, הפציצו בתגובות סרק קנטרניות ומעליבות, והיו מושא למחקרים סוציולוגיים ולכתבות עיתונאיות, שזיהו אצלם מאפייני אישיות נרקיסיסטיים, אינפנטיליים וסדיסטים.

בינתיים התברר שנכנסנו לעידן חדש של טרולים, כשהאיש העשיר בעולם משנה את שם חשבון הטוויטר שלו ל"לורד אדג'", ומגדיר את מקום מגוריו "טרולהיים", כאילו כדי לתקוע אצבע בעין של 63.2 מיליון עוקביו ולהודיע לעולם "אני יודע שאתם חושבים שאני טרול, וזה ממש לא מזיז לי".

בינתיים התברר שנכנסנו לעידן חדש של טרולים, כשהאיש העשיר בעולם משנה את שם חשבון הטוויטר שלו ל"לורד אדג'", ומגדיר את מקום מגוריו "טרולהיים", כאילו כדי לתקוע אצבע בעין של 63.2 מיליון עוקביו

ואז הוא ממשיך ומדהים את שוק ההון העולמי, כשהוא עורך סקר טוויטר, שבו מתבקשים הגולשים להחליט אם להעמיד למכירה 10% ממניות חברת "טסלה", אירוע שמקריס את ערך החברה שהקים. טרול כזה עוד לא ראינו.

מנכ"ל טסלה, המיליארדר אילון מאסק (צילום: AP Photo/Britta Pedersen)
מנכ"ל טסלה, המיליארדר אילון מאסק (צילום: AP Photo/Britta Pedersen)

את תקרת הזכוכית שבר ב-2016 דונלד טראמפ, בבחירות בהן בפעם הראשונה בהיסטוריה התמודדו על תפקיד נשיא ארצות הברית טרול ואישה. זמנה של האישה עוד יגיע, אנחנו מקווים. אבל מתברר שרק אחרי הטרולים, שמתפשטים מאז לכל עבר, כמו וירוסים מזן דלתא במושבה של מתנגדי חיסונים.

את תקרת הזכוכית שבר ב-2016 דונלד טראמפ, בבחירות בהן בפעם הראשונה בהיסטוריה התמודדו על תפקיד נשיא ארצות הברית טרול ואישה. זמנה של האישה עוד יגיע, אנחנו מקווים

רבים מהם עדיין מדשדשים במי האפסיים של הפוליטיקה הישראלית, כשהצמא לתשומת לב מעביר אותם על דעתם. זה לא שהם מתעלמים במפגיע מכללי הנימוס המקובלים, כי זה משרת אינטרס רגעי שלהם. הם כבר לא מכירים בקיומם של כללים כאלה.

בולטת ביניהם חברת הכנסת הקולנית גלית דיסטל אטבריאן, שמטרילה את הרשת בשיטתיות, בין היתר עם סרטוני גיחי-גיחי ילדותיים, שהעלתה השבוע על החתול החמוד שלה יועז, או הניסיונות הזחוחים שלה לקנות משהו בשקל ועשרים, רק כדי להמחיש לעוקביה כמה נמוך השכר של חיילים בשירות חובה (כאילו לא היה למפלגתה ולמנהיגה הנערץ עשור שלם לתקן את זה, אם רק רצו).

נראה, אם כך, שהטרול השלים את תהליך ההתבגרות שלו. הוא כבר לא תופעת רשת מגונה ומוזרה, אלא סטנדרט חדש של התנהגות אנושית מקובלת. ברוח אמרתו המפורסמת מ-1973 של הנשיא אפרים קציר – "כולנו טרולים".

וגם אם לא כולנו יכולים או רוצים להיות טרולים כמו טראמפ, מאסק, או דיסטל-אטבריאן – כולנו עלולים לקום בוקר אחד, להתבונן בראי ולראות מולנו גור טרולים.

גלית דיסטל אטבריאן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גלית דיסטל אטבריאן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

איזה מין טרול הפכת להיות? את זה אפשר לברר בעזרת המגדיר הבא, שמתאר את עשרת גורי הטרול שנפוצים בארצנו:

טרול סימני הקריאה – הוא כועס!!!! והוא לא ישתוק!! הוא יחבר מילים וסימניפיסוק,ויחזור על זה שהוא כועס!!! ואז יכתוב משהו לא קשור. די כבר עם אייל גולן!!! לפעמים קוראים לו רני רהב.

הוא כועס!!!! והוא לא ישתוק!! הוא יחבר מילים וסימניפיסוק,ויחזור על זה שהוא כועס!!! ואז יכתוב משהו לא קשור. די כבר עם אייל גולן!!! לפעמים קוראים לו רני רהב

טרול "של נעליך" – הוא תמיד נכון להיחלץ לעזרתם של שועי וגבירי הארץ. מתחת לפעילות הרשת שלו מסתתרת התקווה הכמוסה – שלעולם לא תתגשם – שחנופה לאנשי שררה תועיל לו איכשהו. "של נעליך כשאתה כותב על צדיק כמו רני רהב! חתיכת אפס שכמוך. מה עשית בחיים? רני רהב תרם לילדים ולעניים ולמשפחות במצוקה פי מיליון ממה שאתה תתרום בכל החיים שלך". תגובה שעליה רני רהב עצמו יגיב ב"ואוו!!!כל כך נכון!!!!"

הטרול שקיבל משימה מאלוהים – לא משנה על מה מדברים. לא משנה מה מצב הרוח. לא משנה מה קורה בעולם. הוא לא ירפה: זו פייזר, שסגרה דיל סודי עם הממשלה! זו פייסבוק, שסגרה דיל חשאי עם ביבי! זה הפאשיזם, שסגר דיל גלוי עם הציונות! רק על זה חייבים לדבר. כל הזמן. ומי שלא מדבר על זה בטח ממומן בעצמו על ידי כוחות הרשע.

היחצ"ן רני רהב (צילום: מרים אלסטר, פלאש90)
היחצ"ן רני רהב (צילום: מרים אלסטר, פלאש90)

הטרחנטרול – סבא שלו היה שולח מכתבים נוקדניים למערכות העיתונים. נוזף בכותבי המאמרים שהציטוט מדבריו של משה סנה בוועידת המפלגה הקומוניסטית ב-1953 לא היה מדויק, כי כולם יודעים שסנה לא אמר "לא ניתן להניח ש" אלא "לא ניתן לקוות ש" ו"יחי ההבדל הקטן!"

הנכד, שהעביר את הטרחנות המשפחתית אל המאה ה-21, הוא מהטיפוסים האלה שנהנים לשמוע את עצמם מדברים. באירועים חברתיים הוא נוהג להפליג בנאומים מרובי פרטים, בלי לשים לב שבני שיחו מפהקים בשעמום ומחכים שהסיוט ייגמר.

הטרחנטרול נוהג להפגין את רוחב אופקיו וידיעותיו המגוונות, שאותן גיבש לפני רגע כשקרא משהו בוויקיפדיה. התגובה שלו על הטור הזה תהיה משהו כמו "כדאי לשים לב שבניגוד למה שמקובל לחשוב, המונח 'טרול' לא מתייחס למפלצות הנורדיות המיתולוגיות, אלא נגזר מטכניקת דייג שנקראת 'טרולינג', שבה סירה שטה לאט לאט וגוררת אחריה רשת דיג, כדי שהדגים ייתפסו בה. יחי ההבדל הקטן!"

"בניגוד למה שמקובל לחשוב, המונח 'טרול' לא מתייחס למפלצות הנורדיות המיתולוגיות, אלא נגזר מטכניקת דייג שנקראת 'טרולינג', שבה סירה שטה לאט וגוררת אחריה רשת דיג, כדי שהדגים ייתפסו בה. יחי ההבדל הקטן!"

הטרול שגילה את האור הוא היה שמאלן תל אביבי שעבר לימין. הוא היה קרניבור שהפך לטבעוני. הוא היה בטטת כורסא שהפכה לאיש ברזל. והוא לא יניח לכם לשכוח את זה. לעולם. כולל דיווחים יומיים על מסלול האימונים וקצב הריצה שלו.

בני ציפר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בני ציפר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הטרול שלא מבין את המובן מאליו – "רגע, הטור הזה הוא על טרולים? אז איך קשורים אנשים שעושים ספורט?"

טרולית המדבקות – היא מקפצת ברחבי הרשת החברתית כמו בילבי על אמפטמינים, ומפזרת סטיקרים, שאף אחד לא צריך. כלב מלחית, שמלקק בהתלהבות את ישבנו. גמדי גינה נוצצים. קשת בענן שזוהרת באור יקרות. דב פנדה חייכן שמחזיק ביד שרביט של קוסמים. היא משוכנעת שהיא מפזרת ככה אהבה ואור בעולם, ולא מבינה שהיא בסך הכול מפיצה קיטש.

הטרול הארכאולוגהוא חלם להיות בלש פרטי או איש שב"כ אבל זה לא הסתייע, אז הוא עשה תואר בחקר הגמרא בבר אילן, וכתחביב הוא התמחה בנבירה בהיסטורית הרשת של מי שלא בא לו טוב בעין, כדי לשלוף משם צילום מרשיע, ציטוט מטופש או פוסט מיותר – על פי רוב משהו שקשור לערבים – ואז מזעיק את צבא טרחנטרולים וטרולי סימני הקריאה, כדי שיזדעזעו ויזעזעו את הרשת.

הטרול שמחבק ואז דוקר – "אני מעריך אותך מאוד. אתה באמת כותב מוכשר. לפעמים אני נהנה לקרוא אותך.  אבל תסלח לי מאוד – אתה חייב לי עשר דקות מהחיים, שבזבזתי על קריאת הטור המיותר הזה".

"אני מעריך אותך מאוד. אתה באמת כותב מוכשר. לפעמים אני נהנה לקרוא אותך.  אבל אתה חייב לי עשר דקות מהחיים, שבזבזתי על קריאת הטור המיותר הזה"

הטרול שמבטל הכול – את פעילות הרשת שלו אפשר לסכם במשפט "מישהו אשכרה משלם לך בשביל השטויות האלה שאתה רושם?"

עוד 1,061 מילים
סגירה