ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם עם הזמרת ירדנה ארזי לרגל קריאת רחוב על שמה, אוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם עם הזמרת ירדנה ארזי לרגל קריאת רחוב על שמה, אוקטובר 2021

לכל רחוב יש שם שנתנה לו עינת קליש-רותם

תחקיר זמן ישראל המאבקים המיותרים עם משרדי הממשלה ● הפקרת השכונות הערביות ● הרחובות האפלים בהדר ● המדיניות המגבילה בעיר התחתית ● ההתמהמהות בהסרת האסבסט מבית הספר ● מה גורם לראשת עיריית חיפה לתקוע את פיתוח עירה? ● "במקום להוביל את העיר, היא רואה בכולם יריבים שבאים לנשל אותה" ● מסלול ההתרסקות של עינת קליש-רותם, כתבה רביעית בסדרה

ד"ר עינת קליש-רותם, ראשת עיריית חיפה, מחזיקה בארון הבגדים חליפת קרטה הכוללת חגורה שחורה בה זכתה לפני ארבע שנים אחרי שהשתתפה בסדנת אימונים בהונגריה. את ההישג המרשים חגגה בפוסט מרגש, שבו סיפרה כיצד הפכה את אימוני הקרטה למשימה משפחתית מעצימה אליה הצטרפו גם ילדיה, מיד אחרי שקיבלה את הדוקטורט מהמכון הטכנולוגי בציריך.

באותם ימים הייתה קליש-רותם חברת אופוזיציה לוחמת בעירייה, מחויבת למאבק בשחיתות ולניקוי האורוות, והיה לה מסר אופטימי באשר לקשר הסימבולי בין מלחמה על המזרן מול היריב בקרטה, לבין המלחמות הפוליטיות: "אמנויות לחימה הן דרך חיים. סבלנות, נחישות, לימוד בלתי פוסק גם כשקשה, היכולת לקום ולהמשיך גם כשנופלים ונחבטים, ראייה אסטרטגית מצד אחד, אבל גם ספונטניות וחופש לפעול בתנאים משתנים. הן מחזקות את רוח הלחימה, אבל גם את ההבנה מה היא אנושיות ופגיעות".

"אמנויות לחימה הן דרך חיים. סבלנות, נחישות, לימוד בלתי פוסק גם כשקשה, היכולת לקום ולהמשיך גם כשנופלים ונחבטים, ראייה אסטרטגית מצד אחד, אבל גם ספונטניות וחופש לפעול בתנאים משתנים"

שנה אחר כך, באוקטובר 2018, הדהימה קליש-רותם כאשר סחפה את העיר בניצחון גורף ששם קץ לשלטונו הממושך של ראש העיר הקודם, יונה יהב. תומכיה, בעיר ומחוצה לה, החזיקו אצבעות שתצליח גם על המזרן העירוני, באחת הערים הקשות והמרתקות בישראל, להטמיע את החזון המגבש בין רוח לחימה לאנושיות, ובין ראיה אסטרטגיה לצורך לפעול בגמישות.

אבל שלוש שנים אחרי אותן בחירות נדמה שנותרו רק המלחמות עצמן, בלי שאר הרוח, האנושיות והגמישות הנדרשים מפוליטיקאי בזירה כה בלתי צפויה.  "היא מוכנה למלחמה בכל עת, עם כל אחד, בכל נושא – אבל את שאר הערכים של הקרטה היא השאירה מאחור", אומרת פעילה לשעבר. "היא פשוט נלחמת בכולם. במקום לשתף פעולה, להוביל את העיר, לאחד – היא רואה בכולם יריבים שבאו לנשל אותה מהתואר, יריבים שצריך להכניע אותם".

בפרקים הקודמים עסקה סדרת התחקירים של זמן ישראל על התרסקות כהונתה של קליש-רותם בהתנהלותה במסדרונות העירייה ובישיבות המועצה. חשפנו ניהול תקציב כושל המאיים על המשך כהונתה, אינפלציית יועצים שמונו בחלקם ללא מנהל תקין, כשלון מוחלט לגבש קואליציה שתאפשר לה להמשיך למשול, רדיפת יריבים פוליטיים באמצעות השחרה בלתי חוקית לכאורה וחידלון מסוכן בטיפול בפלישת חזירי הבר.

ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)
ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)

קליש-רותם סירבה לספק תשובות לטענות ולסיפורים שנחשפו בכתבות. בניגוד לאידיאולוגיית השקיפות לה הטיפה בשנותיה באופוזיציה ובמערכת הבחירות, היא מקפידה כיום להתעלם במופגן משאלות עיתונאיות וגם למבקריה הפוליטיים במועצה. ככל שהסערה הפוליטית מטלטלת את ספינתה, היא משתדלת להפגין שוויון נפש – ולא אחת הבהירה גם כי אין בכוונתה להפיק לקחים.

אחרי שפוטרו סגניה והתפרקה הקואליציה שלה באוגוסט (צעד שסימל אובדן משילות, חריג יחסית ברשויות המקומיות) כינתה את המהלך הדמוקרטי הלגיטימי של הצבעת אי-אמון במליאת המועצה במונחים טראמפיסטיים: "אופרציה מתוכננת ושיטתית, לא רק כניסה עם נשק לבניין הקפיטול, אלא ניסיון לחטוף שלטון בכוח. לא אכנע". בסביבתה היו כאלה שלחשו: נולד לנו ביבי מקומי.

מה בכל זאת רצתה קליש-רותם להשיג בקדנציה הזאת, ובמה התמקדה בשלוש השנים האחרונות? שיחות עם מקורביה, מקורביה-לשעבר ויריביה מציירים תמונה של ראשת עיר אשר התמקדה בעיקר בתכנון אסטרטגי לעתיד של העיר הצפונית, תוך הזנחת הניהול היומיומי.

שיחות עם מקורביה, מקורביה-לשעבר ויריביה מציירים תמונה של ראשת עיר אשר התמקדה בעיקר בתכנון אסטרטגי לעתיד של העיר הצפונית, תוך הזנחת הניהול היומיומי

היא הקימה את מנהלת 2030 לתוכה שפכה תקציבים לא מבוטלים, שכרה יועצים אסטרטגיים במאות אלפי שקלים, כתבה תוכניות מתאר, הזמינה מחקרים ושקדה על תוכנית אב עתידית. הגישה המבורכת, המתייחסת לניהול עיר מבעד לטלסקופ המתבונן אל אופק העתיד, מזכירה את הנעשה בערים מרכזיות בעולם.

הבעיה היא שחיפה אינה פריז ואינה ציריך. היא עיר שרחוקה מלהגיע לקו המשווה המאפשר למציאות להתנהל בכוחות עצמה בזמן שמנהליה מסתכלים עשרים שנה קדימה. וכך הזניחה קליש-רותם את מצוקות השטח המיידיות: את הלכלוך ברחובות, העסקים, התיירות, החינוך, החברה והרווחה. והשטח מצידו החל זועק חזרה, מגבה את מתנגדיה במועצה בקריאות קצובות של אכזבה.

שכונת הדר בחיפה (צילום: שיר רותם/פלאש90)
שכונת הדר בחיפה (צילום: שיר רותם/פלאש90)

את ישיבת המועצה שהתכנסה לפני שבועיים כדי לדון בספר התקציב שהכינה לשנת 2022 פתחה קליש-רותם בהצהרה כי "כמעט בכל הפרמטרים מצבנו מעולם לא היה טוב יותר. מרבית זמני ומרצי השקעתי במהלך שלוש שנים בטווח הארוך, בהכנת תוכניות אב ופרויקטים ארוכי טווח" והבטיחה כי בשנה הרביעית "נתפנה להפעיל טוב יותר את מנהלי העירייה, לשפר את השירות לתושב, ונהיה עסוקים בשוטף. כך בניתי את הקדנציה הזאת – שלוש שנים ראשונות בניית אסטרטגיות ותשתיות ארוכות טווח ובשנה הרביעית נתמקד בשיפור העירייה והשירות".

קליש-רותם פתחה בהצהרה כי "כמעט בכל הפרמטרים מצבנו מעולם לא היה טוב יותר. מרבית זמני ומרצי השקעתי במהלך שלוש שנים בטווח הארוך, בהכנת תוכניות אב ופרויקטים ארוכי טווח"

אחרי דברי ההקדמה החריגים האלה – בהם הודתה למעשה כי רק בשנה הרביעית תתפנה להתחיל למלא את תפקידה כמנהלת של אחת הערים הסבוכות במדינה – החל אחד הדיונים הנוקבים שנראו במועצה, כאשר בזה אחר זה עלו נציגי מרבית סיעות הבית וקראו תיגר על מדיניותה ומנהיגותה.

בתום יותר משלוש שעות במהלכן הואשמה קליש-רותם בניתוק, הטעיה, ניהול כושל וחוסר הבנה של התפקיד, נדחה התקציב על ידי יותר משני שליש מחברי הבית, ולקליש-רותם לא נותרה ברירה אלא להכין תקציב חדש, הגיוני ושקוף, תוך דיאלוג מלא עם יריביה השולטים בוועדת הכספים. אלה בחלקם אותם היריבים אשר נגדם הזמינה או אישרה חקירות אסורות ופגומות על ידי יועץ חיצוני.

במילים אחרות: כדי לצלוח את העברת תקציב 2022 ולשרוד בתפקיד עד הבחירות, קליש-רותם צריכה להפסיק עם הקרבות, ולהתחיל לשתף פעולה עם יריביה השנואים. וזה אומר להכין תקציב חדש ורלוונטי, ולשקף אותו באופן מלא למועצה ולציבור.

קדנציה שהיא תרפיה בדיבור

אלא שבינתיים, במרחבי חיפה, קליש-רותם מתקשה לשכנע את נציגי הציבור והפעילים שיש לה יכולת אמיתית להשיט את הספינה לחוף מבטחים. בכל מקום נשמעות תלונות על הססנות לצד יוהרה ורברבנות לצד הבטחות ריקות מתוכן.

עינת קליש-רותם (צילום: סיעת "חיים בחיפה", ויקיפדיה)
עינת קליש-רותם (צילום: סיעת "חיים בחיפה", ויקיפדיה)

אחד התחומים שבהם שוררת אכזבה רבתי היא בקרב ערביי העיר, המתחזקת דו-קיום גאה אך שברירי. ערביי חיפה מתלוננים שנים על אפליה ומחסור בתשתיות ומוסדות ציבור. קליש-רותם הייתה התקווה הגדולה גם עבורם.

ג'אפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, מחזיק בידיו מכתב התחייבות מפורט מראשת העיר הכולל שלל הבטחות לשיפור מצבה של האוכלוסייה הערבית וניסיונות לגשר על הפערים בין החברה היהודית לערבית כחלק מחזונה הכולל:

צמצום פערים בין בתי ספר פרטיים לבין ציבוריים, סיום עידן ההזנחה, עידוד תוכניות למניעת ולמיגור אלימות, טיפול ברווחה בחברה הערבית, הקמת מעונות יום ובית לקשיש, טיפול בילדים ונוער בסיכון, תכנון מחודש וראוי של השכונות הערביות, שיפור תשתיות התחבורה, מציאת פתרונות למצוקת החניה, קידום התרבות והספורט במגזר הערבי ועוד.

שלוש שנים אינן מספיקות, מן הסתם, למימוש כל כך הרבה יעדים, אבל פרח אומר שבפועל אין אפילו התחלה של עבודה. "היא כל הזמן לומדת. למעלה משנתיים וחצי של פגישות איתה בהן היא מצהירה שהיא לומדת את החומר. בינתיים אנחנו משלמים את שכר הלימוד הזה ודבר לא זז.

"היא כל הזמן לומדת. למעלה משנתיים וחצי של פגישות איתה בהן היא מצהירה שהיא לומדת את החומר. בינתיים אנחנו משלמים את שכר הלימוד הזה ודבר לא זז"

"אתה אומר לה 'חסר בית ספר תיכון בשכונת חליסה' אז היא עונה 'אני מכינה תוכנית אב לחיפה בחינוך'. שואלים 'מתי היא תסתיים' ומתברר שרק התחילו ועדיין לא הוגשה אפילו בקשה למשרד החינוך. אמרתי לה 'יש פרוצדורה, צריך להגיש בקשות, למצוא תקציב, חייבים להתחיל להניע את הגלגלים אם רוצים להגיע לתוצאות' – אבל היא בשלה: 'קודם אעשה תוכנית אסטרטגית'.

"וככה זה בכל תחום. יש לנו עשרה הרוגים בשנתיים האחרונות כתוצאה מהפשע הגואה בשכונות. יש ארגוני פשע, מאבקי שליטה. אמרנו לה, 'צריך מצלמות, צריך לתקשר עם המשטרה שתעשה סיורים, אי אפשר ככה להפקיר שכונות'. אז היא אמרה 'כן, כן, צודקים' ולא עשתה כלום.

"יש אינספור דוגמאות להזנחה. הנוער שלנו נושר מבתי הספר כי צריך להגיע לבית הספר היסודי היחיד בשני אוטובוסים נפרדים. אין מעון יום ערבי אחד בחיפה. 75 אחוז מהילדים הערבים שלומדים בחיפה לומדים בבתי ספר פרטיים או של הכנסיות כי אין תקציבים שמופנים לחינוך שלנו. אז נוצר חינוך לעשירים.

שכונת ואדי ניסנאס בחיפה. אמש נהרג אדם בעיר התחתית ובכך מגיע מספר ההרוגים הערבים מתחילת השנה ל-95 (צילום: Shir Torem/Flash90)
שכונת ואדי ניסנאס בחיפה. אמש נהרג אדם בעיר התחתית ובכך מגיע מספר ההרוגים הערבים מתחילת השנה ל-95 (צילום: Shir Torem/Flash90)

"לפני שלוש שנים התיאטרון הערבי קיבל מיליון וחצי שקל, כיום אפס. יש תקן למועדון נוער – הוא לא מאויש. הצפנו והצפנו שוב ושוב, ואין עם מי לדבר. הקדנציה שלה זאת פשוט תרפיה בדיבור. רק תרפיה".

בעיית הביטחון האישי החמירה, לטענת גורמים במועצה ובעירייה, לאחר שקליש-רותם החליטה לפרק את סיירות הביטחון ולהעביר אותן אל אגף הפיקוח. התוצאה: יותר דוחות חנייה אבל פחות שקט ברחובות. תושבי העיר ודאי לא ישושו לשמוע שראשת העיר שלהם מתכוונת לטפל בבעיית הביטחון באמצעות אגרת שמירה חדשה, אשר תעמיס מיסים נוספים על הארנונה הגבוהה גם כך.

הטענות להזנחה והבטחות סרק לא בלעדיות לחברה הערבית. לאחרונה הודחה קליש-רותם מתפקידה כיו"ר תאגיד קהילת הדר, על רקע טענות מתגברות כי היא מתנערת מהשכונה ההיסטורית, המהווה אחד מסמלי העיר הוותיקים.

לאחרונה הודחה קליש-רותם מתפקידה כיו"ר תאגיד קהילת הדר, על רקע טענות מתגברות כי היא מתנערת מהשכונה ההיסטורית, המהווה אחד מסמלי העיר הוותיקים

ראשת העיר, המתחזקת קואליציה שברירית ביחד עם אגודת ישראל ודגל התורה, הואשמה כי היא מעדיפה משיקולים קואליציוניים את הצרכים של התושבים החרדים בשכונה, על אף היותם מיעוט, וממטירה עליהם הטבות והקלות.

"התחושה בהדר היא כמו בשאר חלקי העיר: אין עם מי לדבר, אין שקיפות ואין שותפות", אומרת גילה לבני זמיר, שנבחרה לאחרונה לנציגת ציבור בתאגיד קהילת הדר. זמיר יזמה לפני שנים את ריצתה של קליש-רותם לראשות העיר וסייעה לבחירתה.

גילה לבני זמיר (צילום: פייסבוק)
גילה לבני זמיר (צילום: פייסבוק)

"ההתנהלות של מנהיגות העירייה היא מוזרה בלשון המעטה והתחושה אפילו עוינת כלפי התושבים שאינם סמוכים לצלחתה הפוליטית. קליש-רותם, שהצהירה חזור והצהר כי 'הדר בלב שלה', לא מציעה דבר לאוכלוסייה החילונית והערבית אשר מהווה רוב או רוצה להגיע לחיות במקום. למעשה, היא מוכיחה לציבור הכללי כי אין לו עתיד בהדר, ובכך שומטת את הקרקע מתחת לרובע גדול וחשוב והופכת אותו בתהליך מואץ לחרדי.

"במקום להציג לציבור תוכנית אסטרטגית לגבי הדר, עינת מתמקדת בסיסמאות חסרות תוכן. היא יורה פה ושם אייטמים נקודתיים חסרי ערך רחב או מקדמי מציאות אשר מתחילים ונגמרים ברמת הספסל. אין תמיכה ביוזמות העסקיות והתרבותיות בהדר והיו מספר מקרים של התנכלות של ממש ליזמים.

"במקום להציג לציבור תוכנית אסטרטגית לגבי הדר, עינת מתמקדת בסיסמאות חסרות תוכן. היא יורה פה ושם אייטמים נקודתיים חסרי ערך רחב או מקדמי מציאות אשר מתחילים ונגמרים ברמת הספסל"

"מצב הביטחון האישי בהדר הפך סוגיה מאוד בעייתית והתדרדר למצב של איום על החיים במקום. נקודת המשטרה שהייתה ברובע נסגרה ונפתחה מחדש לאחרונה רק לאחר לחץ תושבים. אין התגייסות של העירייה ללחץ על המשטרה או על המשרד לביטחון פנים. למעשה, בלילה רוב השכונה אפלה כמעט כמו אזור אסון: אין תאורה, מבנים שלמים נטושים וחשוכים, מצב הרחובות והמדרגות קשה ורעוע ומסוכן להולכים בו, ואפשר להבחין בעדרי חולדות ענקיות.

"זה עצוב, כי בהדר מצויים כמה מהאוצרות האדריכליים שיכולים להיות העתיד הססגוני והמצמיח של העיר. יזמי תרבות ופנאי משקיעים את כספם ומרצם מתוך אהבה למקום. ואז עינת תופסת על היוזמות טרמפ יח"צני, מגיעה לביקור חטוף שמייצר צילום ומתורגם לפוסט, והולכת. במקום הידברות עם נציגי השכונות והעמקה בבעיותיהם, עינת עוסקת בהתמדה בריסוק כל זכר לעבר פוליטי שאינו משויך לה".

מה שמחובר ליונה פסול

בעיה אחרת עליה מצביעים גם חלק מתומכיה של קליש-רותם היא ניסיון אגרסיבי למחוק את העבר באופן מוחלט, במקום להשתמש בו כפלטפורמה לשיפור, ונקמנות הגובלת בפרנויה כלפי כל מי ומה שנחשד כמזוהה עם השלטון הקודם.

"אם זה משויך ליונה יהב, אז זה פסול אוטומטית", אומרת עובדת עירייה שתמכה בקליש-רותם בעבר וכעת חוששת לפרנסתה. "השינוי התחיל בערך חודש אחרי שנבחרה. הייתי קרובה אליה, אבל פתאום שמתי לב שהיא קרירה אליי. פגשתי אותה בחנייה ושאלתי 'למה את לא מדברת איתי?'  אז היא ענתה רק: 'לא, לא, לא, אני לא מדברת עם עובדי עירייה, רק עם בכירים ואני מאוד עסוקה, ביי'.

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, בבחירות המוניציפליות ב-30 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, בבחירות המוניציפליות ב-30 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

"אחר כך סיפרו לי פעילים שלה שסומנתי כ'בוגדת' – הם ממש אמרו את המילה הזאת – כי היא טענה שעברתי צד כאשר התמניתי לתפקיד חדש בתקופת יהב, עוד לפני שנבחרה. לא הבנתי איך העובדה שאני רוצה להתפרנס הופכת אותי לאויב. אפשר לחשוב שאנחנו במלחמה גרעינית. הרי האינטרס של כולנו הוא בסופו של דבר לטובת חיפה.

"במקרה אחר מישהי שאלה בקבוצת פייסבוק סגורה על המלצה למקום מגורים, ועובד עירייה המליץ על שכונה שבה הוא מתגורר בישוב סמוך. מישהו צילם מסך והעביר לקליש-רותם והיא כעסה מאד ונשמעה אומרת 'איך יכול להיות שמישהו שעובד בחיפה ממליץ על מקום אחר'. העובד הזה ננזף.

"משהו מאוד לא בריא קורה כאן. אנחנו חיים בחרדה תמידית כבר שלוש שנים, בחשש תמידי. וגם אלה ששמחו מאד שהיא החליפה את יונה, כמוני, מתחילים להתפכח".

"משהו מאוד לא בריא קורה כאן. אנחנו חיים בחרדה תמידית כבר שלוש שנים, בחשש תמידי. וגם אלה ששמחו מאד שהיא החליפה את יונה, כמוני, מתחילים להתפכח"

הניסיון למחוק כל זכר לתקופות לפני בחירתה של קליש-רותם זולג גם אל השטח. אחד המקומות בהם הוא מורגש הוא העיר התחתית – שנחשבת לעוף החול של חיפה. מדובר באזור הנמל והמסחר ההיסטורי של חיפה שדעך עם הזמן והפך לאזור רפאים. נראה היה כי גורלו נחרץ, אבל לא מעט בזכות חזון של קהילת יזמים חזרה השכונה להיות אחד מאתרי הבילוי הלוהטים בעיר. לפחות חלק מהקרדיט להישג הזה נזקף לזכותו של ראש העיר הקודם יהב.

היזמים במקום, המחכירים את עסקיהם כבר עשרות שנים מהעירייה, נדהמו לקבל יום בהיר אחד הודעה כי בתוך כמה שנים המבנים צפויים לחזור לידיה. רבים מהם ראו בכך גזר דין מוות לעסקיהם.

פאב העוגן בחיפה (צילום: פייסבוק)
פאב העוגן בחיפה (צילום: פייסבוק)

"פתאום, לפני שנה, אני מקבל מכתב שמתריע שב-2025 הנכסים חוזרים לעירייה", אומר גיל פינקוס הבעלים של פאב העוגן, אחד הפאבים הוותיקים והמוכרים בחיפה. "לפני כן דובר על חכירה לעשרות שנים נוספות. עכשיו, מה אתה עושה בארבע שנים האלה בתור בעל עסק? אתה משלם ארנונה? אתה מתחזק את המקום? אתה עושה צבע? הרי אתה יודע שזה לא הולך להיות שלך, אתה יכול למכור את הנכס? לא, כי כל קונה פוטנציאלי יירתע.

"אז אתה תקוע ארבע שנים עם החלטה מטומטמת ולא ישימה משפטית, אבל אין לך כוח לעורך דין ואין לך ייעוץ משפטי צמוד. מעכשיו והלאה אתה חי בפחד. וככה היא רוצה אותנו, בעלי העסקים. מפוחדים".

"כולם בטוחים שלא ייצא מזה כלום כי זה לא הגיוני מה שהיא מבקשת", אומר דוד בן-אלול המפעיל באזור חנות לשעונים. "אבל בינתיים עשרות עסקים אוכלים את הלב. אני פה כמעט 25 שנה. אבא שלי חכר את המקום מהעירייה לקראת סוף שנות התשעים. פתאום מגיע מכתב. אין הסבר או נימוק. זה הזוי.

"אני מבין שלפעמים מבטלים חכירה כדי לבנות כביש או משהו דומה. אבל פה זה סתם מהאוויר. אנחנו משלמים ארנונה מאד גבוהה של אזור א', כמעט 7,000 שקל בחודשיים, וחצי מהחנויות סגורות בכלל. המקום בעיקר תוסס בלילה. איזה סיבה יכולה להיות לה לסלק אותנו? ההסבר היחיד האפשרי זה כי האזור מזוהה עם יהב".

בניסיון להבין לאן קליש-רותם חותרת בהחלטתה זו ביקש פינקוס להיפגש עימה. קליש-רותם שלחה את סגנה ואיש אמונה נחשון צוק, שרבים בחיפה טוענים שהוא המנהל האמיתי של העיר.

בניסיון להבין לאן קליש-רותם חותרת בהחלטתה זו ביקש פינקוס להיפגש עימה. קליש-רותם שלחה את סגנה ואיש אמונה נחשון צוק, שרבים בחיפה טוענים שהוא המנהל האמיתי של העיר

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בישיבת מועצת העיר. לשמאלה סגנה, נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בישיבת מועצת העיר. לשמאלה סגנה, נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

"נפגשתי עם נחשון שהגיע יחד עם ראש מנהלת 2030. להפתעתי הוא אומר לי 'אני ישבתי עם אבא שלי אצלך בפאב, אין סיכוי שפאב העוגן ייסגר'. אני מגיש לו את המכתב, הוא קורא אותו כאילו אינו מכיר אותו. איזו מין הצגה מטופשת זאת? ואז אומר לי 'זאת הייתה טעות, אל תתייחס לזה'. אמרתי 'בסדר, אבל אני רוצה את ההצהרה הזאת בכתב. וכמובן, לא קיבלתי כלום'".

מדיון במועצת העיר לפני שנתיים אכן עולה כי לא הייתה שום טעות אלא החלטת מדיניות רשמית המשפיעה על מאות בעלי עסקים לבטל את הארכות החכירה שהתקבלו בעבר.

"אנחנו לא מאריכים, תקופת החכירה מסתיימת באלפיים עשרים וחמש", אישרה פנינה פז, מנהלת אגף שמאות ונכסים באותו הדיון במועצה והדגישה: "הנכסים חוזרים לבעלות העירייה". היא אף הודתה שבכך מבטלת העירייה החלטה קודמת להאריך את החכירה עד 2062. "עכשיו אנחנו משנים את זה", אמרה.

המועצה, שהעניקה לקליש-רותם רוב ורוח גבית, אישרה ב- 2019 את בקשת עצירת החכירה. אולם בדיעבד טוענים חברי מועצה כי העירייה הביאה להצבעה תוכנית שבה חסרה התמונה המלאה, וכי הועלמו מהם (לטענתם, במכוון) מסמכים וראיות המעידים כי לפחות חלק מבעלי העסקים עמדו בתנאי ההארכה שנחתמו עימם, לרבות שיפוץ חזית העסק, ולפיכך הם זכאים להמשיך בחכירה כדין.

כעת דורשים חברי מועצה לבטל את הצו, בטענה כי ההחלטה התקבלה באופן לא תקין, וכי היא מעמידה את העירייה בסיכון משפטי מצד בעלי העסקים. היות שמועצת העיר כיום הינה לעומתית, וקליש-רותם איבדה את הרוב, לא מן הנמנע שחרב האיום על העסקים תוסר. בכך יסתיים מהלך שהחל ללא נימוק מספק, עם מידע חלקי ותכנון לקוי. מהלך שהוליד בעיקר הרבה אנשים ממורמרים ותחושה קשה של חוסר ודאות.

ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)
ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)

שימוע נגד ראשת העיר

לחוסר יכולתה של קליש-רותם לעבוד בצורה מסודרת, תוך שיתוף ושיקוף ההחלטות לגורמים הרלוונטיים, יש השלכות מיותרות שפוגעות קודם כל בה. כך היה כאשר ביקשה לאשר 5.9 מיליון שקל לצורך הסרת גג אסבסט פריך בבית הספר ליאו בק.

אסבסט פריך הוא התוצר המסוכן של האסבסט, והסרת הגג התחייבה על פי דרישות המשרד להגנת הסביבה. אולם העירייה גררה גם כאן רגליים, וכתוצאה מהעיכובים הרבים, שנבעו בין השאר מהעדר מכרז מול קבלן, כמעט שלא נפתחה שנת הלימודים.

העיכובים הפכו את הסוגיה למריבה כוללת, שבה מנהל בית הספר וקליש-רותם זורקים זה על זה האשמות, בזמן שהתלמידים ממתינים.

בסופו של יום האחריות נופלת על עיריית חיפה, כפי שהבהיר גם המשרד להגנת הסביבה, אשר פתח הליך שימוע נגד ראשת העיר בשל הפרת חוקי הסביבה המחייבים את פינויו של האסבסט הרעיל והמסוכן.

כאשר הביאה קליש-רותם את ההצעה להצבעה דרשו חברי המועצה תשובות לגבי פירוט מקורות מימון, תוכנית מבנים חלופיים והשלכות נוספות של הפרויקט על השכונה. הם קבלו על הסתרה מתמשכת (ומכוונת לטענתם) של מידע חיוני. הם אף הגישו תלונה על הסתרות אלה למשרד הפנים.

מרכז החינוך ליאו בק בחיפה (צילום: ויקיפדיה)
מרכז החינוך ליאו בק בחיפה (צילום: ויקיפדיה)

בתגובה האשימה אותם קליש-רותם בפייסבוק באחריות לעיכובים על אף שאלה נמשכו למעלה משנה, עוד לפני ההצבעה. מכתבים שהגיעו לידי זמן ישראל מוכיחים כי חברי מועצה התריעו ודרשו תשובות מראש, ללא מענה.

כשקליש-רותם פנתה למשרד הפנים בטענה שלא מאשרים לה את התקציב, קרה דבר מעניין: פתאום התגלה שהעלויות בכלל האמירו, ובקשת התקציב שהגישה אינה מעודכנת עוד. עתה התברר כי למימוש הפרויקט נדרשים 2 מיליון שקלים נוספים, ובסך הכל 7.9 מיליון שקל. כסף קטן.

קליש-רותם ביקשה להשית את הסכום הנוסף על בית הספר ליאו בק – ושוב התנגדו חברי המועצה וסירבו לאשר. רק אחרי שניתנה התחייבות כי התוספת תמומן ממקורות אחרים, אושרה ההחלטה והסאגה הממושכת –  והמיותרת, לפחות בחלקה – באה לכדי סיום.

להסתכסך עם משרדי הממשלה

לא רק יזמים ופעילים פוליטיים מקומיים מקוננים על תקשורת לקויה עם לשכת ראשת העיר – גם משרדי הממשלה השונים מביעים תרעומת ונמצאים בסכסוך מתמשך עם ראשת עיריית חיפה. וחיכוכים כאלה עם נציגי ממשלה היושבים על עוגת התקציב הלאומית מיתרגמים אוטומטית לאובדן תקציבים, תמיכות ושליטה בפרויקטים לאומיים.

ראשי רשויות מקפידים לשמור על כבודם של משרדי הממשלה והשרים העומדים בראשם, מתוך הבנה שרק שיתוף פעולה עם הממשלה יכול למשוך לעירם תקציבים בלתי רגילים (תב"רים) ושותפות לאומית במשימות המקומיות. "גם אם אני לא אוהב שר או מנכ"ל משרד – אני אשמור זאת לעצמי בכל מחיר", אומר ראש רשות. "הדבר האחרון שאני ארצה זה שהוא לא יענה לי לטלפונים כשאני צריך סיוע. זה א' ב' של ניהול עיר".

"גם אם אני לא אוהב שר או מנכ"ל משרד – אני אשמור זאת לעצמי בכל מחיר. הדבר האחרון שאני ארצה זה שהוא לא יענה לי לטלפונים כשאני צריך סיוע. זה א' ב' של ניהול עיר"

ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

בחיפה, הדברים מתנהלים אחרת. למשל מול משרד התחבורה, הנמצא בסכסוך ארוך ומתמשך עם קליש-רותם, על רקע שורה של פרויקטים גדולים בתחומי תשתיות התחבורה. משרד התחבורה נואש מהחברה העירונית יפה נוף המפעילה את הפרויקטים הגדולים בעיר, ואשתקד מימש את איומיו המתמשכים להוציא מידי יפה נוף את האחריות להפעלת המטרונית, קווי הגישה החדשים לנמל המפרץ החדש, והרכבלית.

עומק הסכסוך בין ראשי משרד התחבורה לקליש-רותם, קרע שהפך בינתיים רווי מרירות וטינה, נחשף במלוא עוזו בדיון שהתקיים במאי האחרון בוועדה הגאוגרפית חיפה של משרד הפנים, ועסק באופן חלוקת השטחים באזור הימי של מפרץ חיפה.

קליש-רותם פתחה את הדיון במחאה על הכוונה להפקיע את השליטה בשטחים מידי העירייה, וטענה כי רק העירייה בראשותה תוכל לנהל אותם כמו שצריך. "אנחנו היחידים שיכולים לראות את טובת כל תושבי העיר", אמרה.

קליש-רותם פתחה את הדיון במחאה על הכוונה להפקיע את השליטה בשטחים מידי העירייה, וטענה כי רק העירייה בראשותה תוכל לנהל אותם כמו שצריך. "אנחנו היחידים שיכולים לראות את טובת כל תושבי העיר"

"העירייה מתכללת הרבה מאד מערכות. אם חס וחלילה יהיה אירוע כמו שהיה בביירות שהתפוצץ משהו בנמל, היום באירועים כאלה מי שפותח את המנ"מ (המרכז לניהול משברים), זו אני. אני הבעלים של המנ"מ, אני יושבת שם בראש, מתכללת עם פיקוד העורף, המשטרה, כיבוי האש. זה אבסורד שאי אפשר להתחיל להבין אותו".

בכירי משרד התחבורה, שהגיעו לדיון עם בטן מלאה על ההתנהלות של השנים האחרונות, התקשו לשבת מנגד ופתחו במתקפה עזה על ראש העיר. "בהגיענו למשרד התחבורה עשינו סבב בין החברות שלנו וראינו שעיריית חיפה עושה הכול כדי לא לדאוג לתושבי העיר חיפה", אמר מנכ"ל המשרד דאז עופר מלכה.

מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר עופר מלכה
מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר עופר מלכה

"לכן החלטנו לנתק קשר עם חברת יפה נוף שחרגה בלוחות הזמנים, חרגה בתקציבים, חרגה בתכנונים, עשתה כל נזק אפשרי…לא יתכן שמשרדי ממשלה נאלצים להביא את עיריית חיפה בתביעות עתק… וזה רק הספתח לתביעות שגורמי ממשלה אחרים עומדים בפתח. לא רק אנחנו. גם הרשויות השכנות…חיפה גורמת נזק רשות אחרי רשות".

בשלב הזה זינק מהנדס העיר אריאל ווטרמן וזעק: "זו דיבה". מלכה השיב "אז תתבע אותי. נעשו השקעות עתק כדי לפתח את מטרופולין חיפה. הכול מכול וכול והעירייה בוחרת לא להיות שותפה. בוחרת לתקוע את ההפרטה של הנמל בכל מיני תביעות שמעולם לא קרו ולא ידועות בעולם.

"נעשו השקעות עתק כדי לפתח את מטרופולין חיפה. הכול מכול וכול והעירייה בוחרת לא להיות שותפה. בוחרת לתקוע את ההפרטה של הנמל בכל מיני תביעות שמעולם לא קרו ולא ידועות בעולם"

"חזית הנמל נתקע לא בגללנו… נאלצנו לבטל הסכם על שדה התעופה בחיפה מכיוון שאנחנו לא מקבלים היתרי בנייה שהיו בהסכם. העירייה חתמה על הסכם ולא מקיימת…מאות מיליוני שקלים של נזקים שמושתים הציבור. לצערנו, אנחנו לא זוכים לשיתוף פעולה עם עיריית חיפה. ההפך הוא הנכון. כמו שאמרו כאן, אנחנו לא היחידים. זה חוצה את כל משרדי הממשלה".

וכאילו כדי להוכיח את נכונות הדברים, המשיך מנכ"ל משרד האנרגיה, אילן בנימין, באותו הקו: "חברות התשתית שפועלות בעיר, אנחנו יכולים לקבוע שהפעילות שלהן מורכבת וסובלת קשות מהעמדה של העירייה שלא מצליחה להבין את החשיבות הלאומית. הדגש כמובן על הממשק מול העירייה… לא רק שלא מקדמת את הפעילות, היא גם מערימה קשיים שהם לא נדרשים ופעם אחרי פעם…

"העירייה כשלה בשנים האחרונות ביצירת האיזונים הנדרשים, גררה רגליים בהוצאת אישורים, עשתה כל מה שביכולתה להצר את הצעדים של חברות התשתית הלאומיות הפועלות בתחומה. להבנתנו במקרה הזה לעירייה המקומית חסרה יכולת לראות ולפעול במלוא המרץ לקידום האינטרס הלאומי במתחם חשוב זה".

קליש-רותם השוותה בדיון בין נמל חיפה לנמל אשדוד, וטענה כי יש לפצות את עיריית חיפה שאינה מקבלת את אותם התנאים וההטבות כמו עיר הנמל הדרומית. בתגובה ענתה לה נציגת חברת נמלי הים (חנ"י) שבעוד שעיריית אשדוד מחבקת את הנמל שלה, עיריית חיפה מנכרת אותו במכוון.

מבט על הנמל במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב/פלאש90)
מבט על הנמל במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב/פלאש90)

"מאד מאכזב שעיריית חיפה, אחרי שנים של עבודה משותפת, (משדרת) שהנמל הוא מכשול לפיתוח העיר, שהנמל הוא נזק לעיר, נזק לתושבים. אנחנו רואים גם בחיפה וגם באשדוד כמה הנמל תורם לכלכלה העירונית ואיזה מכפיל כלכלי יש סביב הפעילות הנמלית.

"אנחנו עכשיו קיבלנו עוד שטחים לפיתוח בעורף נמל אשדוד. פיתחנו בעשור האחרון שטח של מאות דונם שם. (זה מביא) יתרון גדול לעיר, לא רק ארנונות ותשלומים אלא גם פארקים לוגיסטיים. לצערי, לא שמעתי שום דבר מהדברים האלה בדברי ראשת העיר חיפה. רק טענות. חבל שאת מה שעשינו באשדוד אנחנו לא יכולים לעשות בחיפה".

במשרד התיירות התחושות דומות. לפני שקליש-רותם נבחרה, החל המשרד בשיתוף פעולה עם חיפה בפרויקט תאורה מרהיב בנמל, בשיטה של "מאצ'ינג" – 10 מיליון שקל תשים העירייה, ומשרד התיירות ישלים 10 מיליון שקל מצדו. כספי תיכנון הושקעו והתוכנית קרמה עור ואור. אבל מייד עם כניסתה של קליש-רותם לתפקיד, הוחלט לבטל את התוכנית. בכירי משרד התיירות שפשפו עיניהם בתדהמה.

"קליש-רותם ויתרה על 10 מיליון שקל לרווחת התושבים שלה", אומר בכיר במשרד התיירות. "10 מיליון שהיו מביאים תיירים, רק בגלל שהתחיל בכך ראש העיר הקודם. זה פשוט לא יאמן, חסר תקדים מבחינתנו.

"קליש-רותם ויתרה על 10 מיליון שקל לרווחת התושבים שלה. 10 מיליון שהיו מביאים תיירים, רק בגלל שהתחיל בכך ראש העיר הקודם, יונה יהב. זה פשוט לא יאמן, חסר תקדים מבחינתנו"

"מאז אין מערכת יחסים בין משרד התיירות לבין ראשת עיריית חיפה. אין שיתוף פעולה, אין דיאלוג, כלום. בעיר שיש בה פוטנציאל תיירותי כזה, איך אתה מוותר על כסף ממשלתי כך? היא מתייחסת כאילו היא לא צריכה אף אחד אחר – אז ויתרנו".

הגנים הבהאים, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בחיפה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
הגנים הבהאים, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בחיפה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

הכל אודות הגימיק

כאמור, קליש-רותם מקווה שתהילתה, או לפחות ההכרה הציבורית ביכולותיה, תגיע בעתיד הרחוק, בזכות תוכניות האב שהיא מכינה. אולם בינתיים, ביום-יום, היא משתמשת בגימיקים יח"צניים שנראים שקופים ומיותרים, אולי כדי לנתב את תשומת הלב הציבורית למקומות אחרים.

אחד הגימיקים הוא קריאת רחובות, כיכרות ונכסי ציבור על שם ידוענים שעודם בחיים – פעולה נדירה וחריגה ברשויות המקומיות בישראל, אשר לרוב מקפידים על הנצחת אנשים שהלכו לעולמם.

הנצחה נחשבת לאחד המשאבים הכי רגישים ויקרי ערך שיש בידי עירייה, ולכן ועדת שמות אמורה לדון במשורה בבקשות ולהמליץ למועצה בהתאם לקריטריונים ברורים.

בפועל, בחיפה הצילום המרהיב עם הסלב התורן תואם, במקרה או שלא, לתקופות משברי המשילות של ראשת העיר. כך, למשל, בליבו של פיאסקו התקציב התמקדו קליש-רותם ודוברה בהפצת פוסטים והודעות לעיתונות על קריאת רחוב על שמה של ירדנה ארזי.

הצילום עם הסלב התורן תואם, במקרה או שלא, לתקופות משברי המשילות. כך, למשל, בליבו של פיאסקו התקציב התמקדו קליש-רותם ודוברה בהפצת הודעות לעיתונות על קריאת רחוב על שם ירדנה ארזי

ארזי אכן גדלה בחיפה, ואכן אושיית תרבות אהודה. גם יהורם גאון, שעל שמו נקרא רחוב, הוא אישיות מוכרת ואהודה, וכך גם חברי להקת "חלב ודבש" אשר על שמם תיקרא כיכר (על אף שכל חברי הלהקה יבדל"א). המלחין אפי נצר שיקבל פארק אשר יכונה על שמו וחברי משינה, שעדיין עושים רוקנ'רול, ייזכו לכיכר בעיר אשר תיקרא על שם להקתם.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם עם הזמן יהורם גאון לרגל קריאת רחוב על שמו, אוגוסט 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם עם הזמן יהורם גאון לרגל קריאת רחוב על שמו, אוגוסט 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

בישיבת מועצה שעסקה בנושא התחוור כי הסלבים החיים הולכים ותופסים את משאבי ההנצחה לאותם אושיות חיפאיות שהלכו לעולמם, בהנמקות חלקיות בלבד. כך, למשל, ההצעה לרחוב על שם הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר בעודו בחיים לוותה בנימוק של משפט אחד: "איש עסקים, פילנתרופ, נשיא ובעלים של מועדון הכדורגל מכבי חיפה אודות תרומתו רבת השנים הפכה הקבוצה לאימפריית כדורגל בינלאומית".

"כל פעם שיש איזה משבר, פתאום נותנים צ'ופר לאיזה אישיות בכירה בעיר דרך יח"צ לעירייה", קבלה נעמה לזימי, חברת המועצה לשעבר מסיעתה של קליש-רותם וכיום חברת כנסת, בדיון שהתקיים באפריל האחרון. "בסוף ייגמרו המקומות (לקרוא על שם אנשים). יש משבר עירוני, יאללה בואו נעשה איזה כמה שמות, נעשה אווירה טובה, חיובית, נתחנף לכמה משפחות ופה זה נגמר".

"כל פעם שיש איזה משבר, פתאום נותנים צ'ופר לאיזה אישיות בכירה בעיר דרך יח"צ לעירייה. יש משבר עירוני, יאללה בואו נעשה איזה כמה שמות, נעשה אווירה טובה, חיובית, נתחנף לכמה משפחות ופה זה נגמר"

לזימי חשפה בדיון כמה הצעות הנצחה של אנשים מתים שנדחו, לטענתה, בלי דיון. "הגשתי את אהובה תומר שנהרגה בשריפה בכרמל, לא ענו על זה. הגשתי את ד"ר ויקי שירן ז"ל, לפחות תעדכנו למה לא. מה השיקולים? יש שיקולים? נעשים דיונים? נדמה שלא, אתם אפילו לא חוזרים למי שעושה עבודת תוכן. המינימום זה להגיד 'לא נמצא מתאים כרגע, אולי בעתיד'".

באותו דיון נטען גם כי העירייה מוציאה הודעות על ההחלטות לפני שאלה אושרו במועצת העיר, אחרי הדיון בוועדת השמות, כאילו מדובר בשלב אוטומטי, חסר משמעות.

חברת מועצת עיריית חיפה עו"ד שרית גולן שטיינברג
חברת מועצת עיריית חיפה עו"ד שרית גולן שטיינברג

"החוק קובע שנדרש לקבל את עמדת המשפחה של המונצח", אמרה באותו דיון חברת המועצה עו"ד שרית גולן שטיינברג. "למה כתוב עמדת המשפחה ולא עמדת האיש שרוצים לקרוא רחוב על שמו? כי הרוב של הרחובות מיועדים, וכך היה הרציונל, לאנשים שאינם עוד בין החיים.

"ואם חס וחלילה נעניק למישהו שם לרחוב ובעוד שנתיים הוא יהיה מעורב בפרשת שחיתות? אני שמה לב שוועדה אחר ועדה הפכה להיות כמו תוכנית ריאליטי. צריך להבין מה ההיסטוריה, מה הערכים המוספים במתן השם".

"ואם חס וחלילה נעניק למישהו שם לרחוב ובעוד שנתיים הוא יהיה מעורב בפרשת שחיתות? אני שמה לב שוועדה אחר ועדה הפכה להיות כמו תוכנית ריאליטי"

קליש-רותם האזינה לדברים ולא השיבה באופן רציני לאף טענה – כשם שאינה מתייחסת לכל ביקורת המוטחת בה (כולל זו המובאת בתחקירי זמן ישראל ובכתבות של עיתונאים אחרים).

כשחברי מועצה קבלו על כך שהיא מצחקקת בזמן שהם מדברים, השיבה קליש-רותם: "אפשר להיות קצת משועשעים?"

מדובר עיריית חיפה אלירן טל נמסר: "הדברים אינם ראויים לתגובה".

עוד 4,307 מילים
סגירה