עמרי פז ואנה נמקוב עם עמיר פרץ

הכוח הטבעוני חיות פוליטיות

אלפי טבעונים התפקדו בחודשים האחרונים למפלגות השונות כדי ללחוץ על ח"כים להיאבק למען זכויות בעלי חיים ● "זה מטורף, עכשיו הפוליטיקאים שואלים מה הם יכולים לעשות עבורנו"

האם נמצא ההסבר לכך שאיציק שמולי הגיע רק למקום השלישי במרוץ לראשות העבודה, בעוד שסתיו שפיר עקפה אותו בסיבוב בפער של כמה מאות קולות?

כ-1,000 טבעונים ופעילים למען בעלי חיים התפקדו לאחרונה למפלגת העבודה, במטרה לקדם ח"כים שמזוהים עם המאבק למען בעלי חיים.

במירוץ לראשות העבודה הם תמכו בעמיר פרץ (שזכה ברוב גדול, מבלי להזדקק לעזרתם) ובשפיר – שרשמה, כאמור, תוצאה מפתיעה (ופרשה מאז מהמפלגה).

במקביל, נרשמה לאחרונה התפקדות משמעותית למפלגות הנוספות שמקיימות פריימריז בישראל: הליכוד, עם כ-800 חברים טבעונים חדשים; ומרצ (בטרם הקמת המחנה הדמוקרטי), עם כ-700 חברים ירוקים חדשים.

בסך הכל, יותר מ-2,500 אוהבי בעלי חיים התפקדו בחודשים האחרונים למפלגות שונות במסגרת פרויקט "משפיעים מבפנים" שיזמה עמותת "ויגן פרנדלי", כדי לשנות את מצב בעלי החיים במדינה. אחראית קשרי הממשל של העמותה (לוביסטית) היא אנה נמקוב, ומנהל הפרויקט הוא אוריין בן ציון.

"העמותה מקדמת בעיקר תזונה טבעונית, אך הפרויקט פונה לאוהבי בעלי חיים ככלל, ולאו דווקא לטבעונים/צמחונים", אומר בן ציון. "היוזמות של הפרויקט, כגון איסור סחר בפרוות או מיגור תופעת הכלבים המשוטטים, נתמכות בקרב רוב האוכלוסייה הישראלית ולכן ישנה גם היענות גדולה להתפקדות לשם קידומן.

"כל אחד מתפקד על פי אמונתו", מדגיש בן ציון. "אנחנו לא מכוונים ולא מביעים דעה, פשוט מייצרים כוח ונוכחות כדי שברגע האמת תהיה השפעה על המתמודדים בפריימריז ועל חברי הכנסת".

אוריין בן ציון (משמאל) ושני פעילים בפרויקט
אוריין בן ציון (משמאל) ושני פעילים בפרויקט

לדבריו, "יש כיום במדינה 5% טבעונים ו-13% צמחונים, ומה שאנחנו עושים זה פשוט לעורר אותם ואת אוהבי בעלי החיים להיות מעורבים בפוליטיקה, בכל הקשת הפוליטית. יש אוהבי בעלי חיים וטבעונים בשמאל, בימין ובמרכז. "השאיפה שלנו היא להגיע ל-2,500-3,000 מתפקדים בכל מפלגה ומפלגה".

"כשאני מרימה את הטלפון ואומרת: 'היי, שומע, יש לי כמה אלפים במפלגה שלך שיכולים להצביע לך או יכולים להצביע למועמד השני', מיד שואלים אותי מתי אני יכולה להיפגש ומה הם יכולים לעשות למען המתפקדים האלה"

"אוריין אחראי לייצר גרעין גדול ומחויב של מתפקדים, הוא בעצם מייצר את הכוח שאיתו אוכל להשפיע בכנסת", מסבירה הלוביסטית נמקוב.

לדבריה, התפקדותם של 2,500 פעילים בסך הכל כבר מהווה הישג משמעותי מבחינתה. "עם כמות כזאת אני יכולה לעבוד", היא אומרת. "אני הייתי בכנסת, אני באה מהתחום, ראיתי איך פוקדים אנשים. זה לא קורה בכמויות כאלה בזמן כזה קצר של כמה חודשים. זה כוח מטורף".

עמיר פרץ מדבר על אהבתו לבע"ח ועל קידום זכויותיהם בכנסת הקרובה

עמיר פרץ, השר לשעבר להגנת הסביבה ומתמודד כיום לראשות העבודה, מספר על אהבתו לבעלי חיים ועל דאגתו לרווחתם.בסרטון הבא הוא מתחייב לתרגם את אותה אהבה ודאגה למעשים בכנסת הקרובה!פרויקט משפיעים מבפנים מביא את חברי הכנסת להבין שיש ציבור ענק שאכפת לו מבעלי חיים ושעליהם לפעול למען בעלי חיים כדי לזכות באמונו.איך אנחנו עושים את זה? באמצעות מתפקדים. 2 דקות מזמנכם, וחיים שלמים עבורם.לחצו כאן והצטרפו אלינו: http://bit.ly/2XAJIUaלא בטוחים מה זה הפרויקט הזה? נשמח לעשות לכם סדר בראש. לחצו כאן > http://bit.ly/2RENFSjעמיר פרץ Amir Peretz

פורסם על ידי ‏‎Vegan-Friendly‎‏ ב- יום שישי, 28 ביוני 2019

גם מייסד העמותה והמנכ"ל בפועל, עמרי פז, מעודד מהתוצאות. "תמיד נרתעתי מהעולם הפוליטי וחשבתי שאי אפשר לשנות שם כלום", הוא אומר, "עד שנחשפתי לשיטת ההתפקדות ולחוקים וליוזמות שעברו באמצעות המתפקדים".

תקציב הפרויקט נאמד בסכום של 350,000 שקל בשנה, ו"את התשלום למפלגות המתפקדים משלמים מכיסם" , מבהיר בן ציון.

אחד מהמתפקדים החדשים האלה הוא צחי בן מאיר, 28, טבעוני, שהתפקד לראשונה בחייו בעקבות הפרויקט משפיעים מבפנים. "אני טבעוני ומאוד מעורה בכל הנושא של בעלי החיים. נתקלתי בפרסום בפייסבוק של ויגן פרנדלי, שקורא להתפקדות למען בעלי חיים, וככה הכרתי את הפרויקט. הבנתי שיש פה הזדמנות לא קונבנציונלית ופשוט עשיתי את הצעד. מאז הפכתי בעצמי מתנדב בעמותה".

לאיזו מפלגה התפקד, מעדיף צחי לא לגלות, אבל חשוב לו להדגיש שהוא מרגיש שלם כי מתאפשר לו לקדם את הנושא בתוך המפלגה שהוא תומך בה ממילא.

"הנושא של בעלי החיים הוא לא פוליטי לדעתי. לא משנה באיזה צד אתה, זה נושא שחשוב לקדם באופן כללי, מכל המפלגות".

"בפריימריז, אני הצינור"

נמקוב, טבעונית הדוקה, פעילה בתחום הפוליטי כבר למעלה מעשור, ונכנסה לתפקידה בויגן פרנדלי לקראת הבחירות. בעבר היא שימשה כיועצת הפרלמנטרית של ח"כ עומר בר לב מהעבודה.

פעילות הסברה לגיוס מתפקדים
פעילות הסברה לגיוס מתפקדים

"היו בחירות, חשבנו שעוד מעט יש קואליציה, נתחיל לעבוד, אבל מה? עוד פעם בחירות", היא מסבירה את ההחלטה להתמקד בהתפקדות המונית.

"אני הצינור המחבר בין הרצון של אלפי הפקודים לחברי הכנסת. אני לוקחת את כל האנשים האלה שמתפקדים, ומתרגמת את זה לכוח פוליטי.

"כשאני מרימה את הטלפון ואומרת: 'היי, שומע, יש לי כמה אלפים במפלגה שלך שיכולים להצביע לך או יכולים להצביע למועמד השני', מיד שואלים אותי מתי אני יכולה להיפגש ומה הם יכולים לעשות למען המתפקדים האלה.

"זה בלט מאוד בפריימריז של מפלגת העבודה", מגלה נמקוב. "שם פקדנו כ-1,000 פעילים. זה היה כוח עצום לקראת הפריימריז, ויהיה כוח גדול יותר אחריהם. לא ניתן להתעלם מהכוח הזה. סתיו שפיר ועמיר פרץ נענו לנו במהלך המירוץ לראשות המפלגה, והעלו סרטונים ותמיכה בקידום היוזמות שלנו. פנינו גם לאיציק שמולי כמובן, הוא לא שיתף פעולה, המתפקדים הגיבו בהתאם".

לפי דוברו של עמיר פרץ, שי גל, כבר עתה שיתוף הפעולה מעשי. "עמיר הגיע לתמוך ולחזק את המסרים בכנס הטבעוני של העמותה שהתקיים בשרונה. אנחנו במענה וקשר כמעט יומיומי עם אנה ומנכ"ל עמותת ויגן פרנדלי, ומחזקים את היוזמה לקידום זכויות בעלי החיים".

לשאלה אם עמיר רואה את עצמו משתף פעולה ברמה המעשית – קידום חקיקה ותמיכה בכנסת, הוא משיב: "אנחנו כבר עושים את זה. כשכיהן כשר להגנת הסביבה הוא תמך בהעברת הסמכויות ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה".

שרן השכל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
שרן השכל (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

נמקוב אינה מוטרדת גם מהנטייה של פוליטיקאים לפזר הבטחות לפני הפריימריז והבחירות, ולהתנער מהן לאחר שהושגה המטרה. "דווקא הפריימריז בעבודה הם דוגמה מצוינת, כי התמיכה של פרץ מורגשת גם כראש המפלגה. הוא מחובר לתכנים שלנו, מבין את הכוח שלנו וזה מתבטא לחלוטין בפרסומים שלו בנושא ובהצהרות שלו. והוא לא היחיד. התחלנו לבנות קשרים עם הח"כים הטבעונים וגם עם הפרו-טבעונים, וההיענות מרשימה".

בן השאר היא מונה את תמר זנדברג ומוסי רז ממרצ "שתומכים במטרות העמותה עוד לפני שהיוזמה התעוררה", ואת אלי אבידר מישראל ביתנו "שהוא טבעוני הדוק, מחויב לחלוטין, ואני איתו בקשר ישיר ורציף.

"גם עם מיקי זוהר אנחנו בקשר בניסיון לחזק את הצעת החוק שהגיש להפסקת המשלוחים החיים; מיקי חיימוביץ, נציגת כחול לבן, יוזמת מיטלס מאנדיי, אחד הפרויקטים המשמעותיים שמקדמים תזונה צמחונית; ושרן השכל מהליכוד.  יש לנו חיבור חזק איתה. היא טבעונית, מאמינה בפעילות שלנו וברור לי שנעבוד יחד".

ח"כ שרן השכל (הליכוד) מבינה את מה שמצופה ממנה כנבחרת ציבור: "מתחילת דרכי בפוליטיקה הישראלית, הבנתי שכדי לחולל שינוי אמיתי במדינה צריך לקחת חלק בוועדות הכנסת, בחקיקה, בעשייה הציבורית ולכן אני מברכת על פרויקט 'משפיעים מפנים'. ככל שיהיו יותר מתפקדים שבעלי החיים חשובים להם, כך יהיה לי ולפעילים יותר כוח לקדם יוזמות, חקיקה, דיונים ולהוביל שינוי מהותי בתחום".

עמרי פז ואלי אבידר
עמרי פז ואלי אבידר

"עכשיו הפוליטיקאים מבינים"

אבל עד כה, ולמרות תמיכת חלק מהח"כים שהזכירה נמקוב, החקיקה למען בעלי החיים בכנסת לא צלחה. "זה אחרת כשאת מגיעה עם כוח של מתפקדים", היא אומרת. "עכשיו הפוליטיקאים מבינים את הכוח שלנו ומגיבים בהתאם.  מה גם שיש לנו כוח תקשורתי. עשרות אם לא מאות אלפי עוקבים, יש לנו מה לתת.

"זה יחסי גומלין, תן וקח, אין מה לעשות ככה זה עובד. מה שעשינו בעצם זה לחזק את יכולת המיקוח ואת היכולת להיות נוכחים וחזקים לאורך זמן. 'משפיעים מבפנים' זה לא סתם שם של פרויקט. זאת המהות של הפרויקט".

איך בכוונתכם לפעול מול מי שמקשה על קידום המטרות שלכם בכנסת
"אנחנו נביא את הדברים – במידה ויקרו – לידיעת הציבור והמחוקקים האחרים".

"זה יחסי גומלין, תן וקח, אין מה לעשות ככה זה עובד. מה שעשינו בעצם זה לחזק את יכולת המיקוח ואת היכולת להיות נוכחים וחזקים לאורך זמן. 'משפיעים מבפנים' זה לא סתם שם של פרויקט. זאת המהות של הפרויקט"

כיצד תפעלו מול מפלגות שאינן מקיימות פריימריז?
"יש לנו ארגז כלים רחב ליחסי הקח-תן מול חברי הכנסת, זה לא רק מתפקדים, אלא גם חשיפה תקשורתית רחבה, כוח ברשתות החברתיות, ידע ומחקר. מעבר לכך, ישנה האג'נדה והרצון של חברי כנסת לקדם יוזמות משפיעות שיותירו חותם חיובי. נדע להתאים עבודה מול כל חבר כנסת ויוזמה".

האם כל המתפקדים שלכם אכן מצביעים למפלגות שהצביעו להם?
"אנחנו ממליצים למתעניינים להתפקד למפלגה שהם מזוהים איתה. למרבה המזל יש מפלגות דמוקרטיות מימין ומשמאל, ולכן אוהבי בעלי חיים וטבעונים יכולים לממש את האג'נדה שלהם יחד עם ראייתם הפוליטית הרחבה, ולא בנפרד ממנה".

עמרי פז ומיקי חיימוביץ
עמרי פז ומיקי חיימוביץ

בין המטרות שעומדות בבסיס הפרויקט, ושאותן מתכוונת נמקוב לקדם ביוזמות חקיקה בכנסת: סימון מוצרי בשר כמסרטנים, סבסוד מוצרים צמחוניים, העברת הסמכויות של חוק צער בע"ח ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה, תכנית למיגור תופעת הכלבים המשוטטים וההמתות בהסגרים, ואיסור הסחר בפרוות.

נמקוב מדגישה את הצורך לפעול באופן נרחב כדי להביא לתוצאות, ומבטיחה שזו רק ההתחלה. "אני מתכוונת לשבת בכנסת, להגיע לכל ועדה, לקחת כל חוק ולהעביר אותו את כל השלבים שצריך. לראות שזה קורה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
רעיון מבורך להתפקד למפלגות ולצבור כח על מנת לשנות דברים מבפנים. זה יאלץ את יושבי הראש של המפלגות השונות להתייחס ברצינות לכל מה שקשור לבעלי החיים שמגודלים לצרכי מאכל. תודה לאנאבל זמיר על... המשך קריאה

רעיון מבורך להתפקד למפלגות ולצבור כח על מנת לשנות דברים מבפנים. זה יאלץ את יושבי הראש של המפלגות השונות להתייחס ברצינות לכל מה שקשור לבעלי החיים שמגודלים לצרכי מאכל.
תודה לאנאבל זמיר על הכתבה המעודדת.
עוזי שחף.

השילוב המנצח להעברת חוקים למען בעלי חיים: 1. בוחרים במחנה הדמוקרטי ומכניסים את נציגת בעלי החיים, יעל כהן פארן, לכנסת, כדי שתוביל את החוקים, בגיבוי של עוד 4 טבעונים ברשימה. 2. מתפקדים ל... המשך קריאה

השילוב המנצח להעברת חוקים למען בעלי חיים:
1. בוחרים במחנה הדמוקרטי ומכניסים את נציגת בעלי החיים, יעל כהן פארן, לכנסת, כדי שתוביל את החוקים, בגיבוי של עוד 4 טבעונים ברשימה.
2. מתפקדים למפלגות, כדי לתת כח ללוביסטים
3. הלוביסטים נעזרים במתפקדים, כדי לגייס תמיכה לחוק

כל הסעיפים נחוצים. עכשיו זה הזמן להתמקד בסעיף הראשון, כדי שיהיה מי שיוביל את העברת החוק מבפנים.

עוד 1,217 מילים ו-3 תגובות
סגירה