לא ראוי להפגין ליד בית של איש ציבור, אלא אם אתה בימין

סיגלית קסלר במחאת כיכר גורן בפתח תקווה (צילום: רפי מיכאלי)
רפי מיכאלי
סיגלית קסלר במחאת כיכר גורן בפתח תקווה

בתפקידי ככתב באתר מקומי בפתח תקווה בשם "פ"ת עכשיו", סיקרתי את המחאה בכיכר גורן נגד התנהלות היועמ"ש ונגד השחיתות מראשיתה. לא פעם שמעתי פעילי ימין, ח"כים ושרים ואף את רה"מ דאז נתניהו, חוזרים שוב ושוב על הטענה הבאה: זה לא ראוי להפגין מול ביתו של איש ציבור. וזאת על אף שהיה מדובר לפחות במרחק של חצי קילומטר בקו אווירי.

לא פעם שמעתי פעילי ימין, ח"כים ושרים ואף את רה"מ דאז נתניהו, חוזרים שוב ושוב על הטענה הבאה: זה לא ראוי להפגין מול ביתו של איש ציבור. וזאת על אף שהיה מדובר לפחות במרחק של חצי קילומטר בקו אווירי

בימים הראשונים של ההפגנה, כשהמפגינים הפגינו קרוב יותר לביתו של מנדלבליט, המשטרה הרחיקה אותם משם. לאחר מכן, עברו המפגינים לכיכר גורן ואפילו משם העירייה והמשטרה פעלו כדי להרחיק אותם, אך ללא הועיל.

תושבי השכונה התלוננו על רעש, וועד השכונה, ביחד עם חבר המועצה צדוק בן משה, עתרו לבג"ץ, אך השופטת אסתר חיות דחתה את עתירתם על הסף וקבעה:

"בנסיבות המקרה ידה של הזכות לחופש הביטוי וההפגנה היא על העליונה; ובאיזון בינה לבין הזכויות והאינטרסים השונים שעליהם הצביעה המשטרה, אין כפות המאזניים מאוזנות".

מנגד טענה המשטרה כי:

"ההפגנות העומדות לבחינה פוגעות בזכות לפרטיות ובזכות לחופש התנועה, וכי הן מטרידות ומפריעות למרקם החיים של התושבים הגרים בסמיכות לכיכר גורן בעיר פתח תקווה".


חלק מאותם פעילים, כמו גם ח"כים שבתקופת ההפגנות בכיכר גורן העירו למפגינים ולי, בימים אלו מפגינים בעצמם או פעילים מטעמם מפגינים סמוך לביתו של ראש הממשלה נפתלי בנט וסמוך לבתים של שרים וחברי כנסת אחרים. אף אחד לא עוסק בזה, אף אחד לא עוצר או מעכב באלימות מפגינים לא אלימים, ואף אחד לא מנסה להרחיק אותם משם.

חלק מאותם פעילים, כמו גם ח"כים שבתקופת ההפגנות בכיכר גורן העירו למפגינים ולי, בימים אלו מפגינים בעצמם או פעילים מטעמם מפגינים סמוך לביתו של רה"מ בנט וסמוך לבתים של שרים וחברי כנסת אחרים

הצביעות חוגגת. מה שמותר למפגיני הימין אסור היה למפגינים נגד היועמ"ש בכיכר גורן, שספגו התעמרויות משטרה, מעצרים, שבירת עצמות ונאלצו להיאבק בבג"ץ על זכויותיהם. וזו פגיעה חמורה בעקרון השוויון.

נכון, בסיטואציה הזו קיימת התנגשות בין ערכים וזכויות: קיימת גם הזכות לפרטיות, לסדר ציבורי, וחירות התנועה והקניין. אלה זכויות רוונטיות שהעלו השכנים בטענותיהם כלפי המפגינים בשכונתם: רעש בלתי סביר, עומס תנועה ופגיעה באורחות החיים. אבל כאמור, הזכות להפגין היא זכות עליונה הנגזרת מחופש הביטוי.

שלא יהיה ספק, זכות ההפגנה שמורה לכולם והיא זכות עליונה. אולם כמו בנושאים רבים, גם בנושא זה צביעות הימין חוגגת. מה שלהם מותר היום, אסור היה לאחרים בעבר.

בית משפחת בן ארי ובית משפחת פרקש

ב-17.1.2020 קבוצת פעילי ליכוד בראשות אורלי לב הגיעה לבית משפחת פרקש השכולה בקיסריה. משפחה פרטית, אפילו לא אנשי ציבור. לב קראה במגפון: "הם חושבים שהם מחוסנים כי היא משפחה שכולה".

הצביעות חוגגת. מה שמותר למפגיני הימין אסור היה למפגינים נגד היועמ"ש בכיכר גורן, שספגו התעמרויות משטרה, מעצרים, שבירת עצמות ונאלצו להיאבק בבג"ץ על זכויותיהם. וזו פגיעה חמורה בעקרון השוויון

אורלי לב היא אורחת כבוד בבלפור ובסיטואציות כמו יום פתיחת משפט נתניהו. היא הפגינה לאורך תקופה ארוכה מול ביתה של עו"ד ליאת  בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה במושב חירות, על רקע תלונות השכנים. הפגנות פרועות ביותר עם מגפונים ומכשירי הגברה.

בית משפחת אלקין

מפגיני הימין ליד ביתו של זאב אלקין שפרש מהליכוד והצטרף לממשלת השינוי גלשו מהר מאוד לקללות, צעקות ואיומים על אשתו, שטענה, בין היתר, כי הפחידו את ילדיהם. ההפגנות נערכו ממש בצמידות לבית המשפחה הפרטי, תוך קירבה פיזית מאיימת לבני הבית.

בית ראש הממשלה בנט

מרגע כניסתו לתפקיד של ראש הממשלה, ההפגנות סמוך לביתו ברעננה לא פסקו. בנוסף להפגנות נגד החיסונים או התו הירוק, מתקיימות הפגנות של פעילי ימין ותומכי יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו.

הרעש בהפגנות אלה הוא עוצמתי. לעיתים בשל קיום ההפגנות נאלצים לסגור רחובות, דבר המקשה מאד על התושבים.

לאחרונה תושבת רעננה פרסמה פוסט ברשתות החברתיות שבו נכתב:

"תושבי רעננה הופקרו!! כבר חודשים כל ערב מ-17:30  עד חצות אנחנו סובלים מצרחות, מוסיקה וקללות בקולי קולות. המשטרה והמוקד וראש העיר לא  עושים כלום. הילדים שלנו סובלים מרעש וקללות מדי ערב".

בחודש אוגוסט עיריית רעננה הגישה עתירה לבג"ץ לשינוי מתווה ההפגנות שמתקיימות בסמוך לביתו של ראש הממשלה נפתלי בנט וברעננה.

בית משפחת אורבך

מזה למעלה מחצי שנה מתקיימות באופן קבוע הפגנות סמוך לביתו של סגן יו"ר הכנסת, יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך. ההפגנות החלו עוד בטרם החליט ח"כ אורבך להצטרף לממשלה הנוכחית, במטרה להפעיל עליו לחץ לסרב להיכנס לממשלה. אורבך כידוע נכנס לממשלה, אך ההפגנות נמשכות מדי מוצ"ש.

ההפגנות נגד ח"כ אורבך החלו עוד בטרם החליט להצטרף לממשלה הנוכחית, במטרה להפעיל עליו לחץ לסרב להיכנס לממשלה. אורבך כידוע נכנס לממשלה, אך ההפגנות נמשכות מדי מוצ"ש

באחת ההפגנות סמוך לביתו בפ"ת השתתפו כמאה איש, שנשאו שלטי: "אל תחלק את הכותל" וקיימו סעודת מלווה מלכה, בשילוב דברי תורה ומוזיקה רועשת. את ההפגנה יזם ארגון ליב"ה. בהפגנה אחרת נאספו פעילי מרכז ליב"ה מכל קצווי הארץ. בהזדמנות אחרת התקיימה הפגנה ביזארית שבה 3 מפגינים קראו במגפון תוך שהם מסתתרים מאחורי עץ.

במאי השנה נערך מפגש מיוחד במאהל מחאה מול ביתו בהשתתפות ראש עיריית פ"ת רמי גרינברג, ח"כ סמוטריץ והרב דרוקמן, במטרה לשכנע את אורבך לא להצטרף לממשלה הנוכחית, כידוע ניסיון זה כמו ניסיונות נוספים לא צלחו.

פעילי ליכוד וימין קיצוני/משיחי, שהוקיעו בעבר את משתתפי הפגנות כיכר גורן בפתח תקווה וקראו לבטלן, מפגינים בעצמם סמוך לבתי מגורים של אנשי ציבור ובהם שרים וחברי כנסת עם משפחות וילדים. יצויין כי המרחק בין ההפגנות לבתים במושב חירות, מול משפחת פרקש בקיסריה, בפתח תקווה, רעננה ועוד,  קטן בהרבה מהמרחק בין כיכר גורן לביתו של מנדלבליט.

בנוסף, איננו שומעים על מקרים של אלימות כלפי מפגיני הימין, למרות התנהלותם הבוטה, הקולנית, המאיימת, המתפרעת הגובלת באלימות, אולם כלפי מפגיני בלפור וכיכר גורן אירעו מקרי אלימות רבים מצד המשטרה ופורעי ימין.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 877 מילים ו-2 תגובות
סגירה