איילת שקד שוקלת להישאר במשרד הפנים אחרי הרוטציה

פרסום ראשון במו"מ הקואליציוני, שקד התעקשה לקבל את תיק המשפטים אחרי הרוטציה - אולם בזמן האחרון היא מודה בשיחות פנימיות שהיא שוקלת להישאר במשרד הפנים עד סוף הקדנציה ● ההחלטה להקפיא את מתווה הכותל ממשיכה לעורר זעם בכל העולם - אבל בממשלה רק נחמן שי ממשיך להילחם על כך ● ובינתיים בליכוד, נתניהו זועם על יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ● פרשנות

שרת הפנים איילת שקד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שרת הפנים איילת שקד

1

כמה התבטאויות של השרה איילת שקד, הפוליטיקאית הכי קרובה לראש הממשלה נפתלי בנט, מעוררות עניין רב בצמרת הפוליטית. בשיחות פנימיות שקד אומרת שהיא שוקלת להישאר במשרד הפנים גם אחרי הרוטציה. "אני אוהבת את המשרד, הוא מעניין אותי ויש הרבה מה לעשות שם. יכול להיות שאשאר שם", אמרה שקד בשיחות פנימיות, גם השבוע.

בשיחות פנימיות שקד אומרת שהיא שוקלת להישאר במשרד הפנים גם אחרי הרוטציה. "אני אוהבת את המשרד, הוא מעניין אותי ויש הרבה מה לעשות שם. יכול להיות שאשאר שם"

לפי התיקון לחוק יסוד הממשלה שעבר ביוני האחרון, אחרי הרוטציה באוגוסט 2023 מתקיים רישאפל רציני בממשלה. בנט הופך להיות ראש הממשלה החליפי ושר הפנים, גדעון סער עובר למשרד החוץ, ושקד נוסעת למשרד המשפטים – משרד שבו כיהנה בעבר כשרה.

סער מצדו לא יוותר על משרד החוץ בשום אופן. לפיכך, הדברים של שקד יכולים להעיד על  תוכנית חילופים בתוך ימינה: שקד תישאר במשרד הפנים ובנט יהיה שר המשפטים, בדיוק כמו ראש הממשלה החליפי בני גנץ שהחזיק את תיק המשפטים אחרי ההתפטרות של אבי ניסנקורן.

בנט, אגב, הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד בעת ביקור ברהט, 6 בדצמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד בעת ביקור ברהט, 6 בדצמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

2

מתווה הכותל ממשיך להסעיר את הרוחות. כפי שנחשף ביום ראשון בזמן ישראל, ראש הממשלה בנט והשר לשירותי דת מתן כהנא החליטו להכניס את המתווה להקפאה עמוקה. היום ברור כי המתווה השנוי במחלוקת, שמעסיק כבר שנים את הפוליטיקאים בארץ, הממסד הדתי והרבני ואת יהדות התפוצות לא יגיע להצבעה בממשלה בקדנציה הזו, לפחות לא בתקופת כהונתו של בנט.

היום ברור כי המתווה השנוי במחלוקת, שמעסיק כבר שנים את הפוליטיקאים בארץ, הממסד הדתי והרבני ואת יהדות התפוצות לא יגיע להצבעה בממשלה בקדנציה הזו, לפחות לא בתקופת כהונתו של בנט

מעבר להחלטה של כהנא לרדת מהעניין, אחרי שזיהה כי מדובר בכלי ניגוח פוליטי אפקטיבי ושימושי בשירות הליכוד, מסתבר שיש גם שיקול פוליטי נוסף: מול החרדים. מקורב לראש הממשלה בנט אומר לזמן ישראל כי "אנחנו לא מתעסקים במתווה הכותל בכלל. זה רק דלק למפלגות החרדיות. לא יקרה עם זה כלום".

המשמעות היא כי בנט עדיין לא נואש מצירוף המפלגות החרדיות לקואליציה ומקווה שאם ילך על כמה מחוות, הוא עוד יצליח. שקד מנסה לבנות משא ומתן עם חברי הכנסת מאיר פרוש וישראל אייכלר מיהדות התורה, ואפילו נועדה איתם כמה פעמים, עד שהגיעה הוראה מלמעלה להפסיק את הכול.

היום מנסה שקד לשכנע את אביגדור ליברמן לשנות את תנאי הזכאות של הורים לסבסוד ממשלתי של מעונות היום לילדיהם, ולהתחיל אותו רק מגיל 26. אולי המחווה הזו תעזור לקרב את החרדים, אבל הקרע נראה עמוק ורציני.

שר התפוצות נחמן שי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר התפוצות נחמן שי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

היחידי בממשלה שעדיין נלחם על מתווה הכותל הוא שר התפוצות נחמן שי (עבודה). מבחינתו של שי, זו המטרה החשובה ביותר, אבל סיכוייו קלושים. ביום שני צייץ שי כי "ממשלת ישראל תמשיך לחתור ליישום מתווה הכותל ולשוויון בין הזרמים". לחתור זה טוב, אבל קשה מאד לעשות את זה נגד הזרם.

ביום שני צייץ נחמן שי כי "ממשלת ישראל תמשיך לחתור ליישום מתווה הכותל ולשוויון בין הזרמים". לחתור זה טוב, אבל קשה מאד לעשות את זה נגד הזרם

3

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התפרץ בזעם על ראשי מועצות מיהודה ושומרון שהגיעו לישיבת סיעת הליכוד ביום שני. נתניהו רתח בעיקר על יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שלא היה שם.

הטענה של נתניהו נשמעת צודקת. דגן נהג להפגין נגדו כאשר היה נדמה שיש הפסקות בנייה ביו"ש. פעם אחת הוא הקים אוהל ושבת מתחת לביתו בבלפור. היום דגן לא פוצה פה נגד ממשלת בנט.

אבל מה שבאמת הרתיח את נתניהו היה הסיור בשטח שעשה דגן לאנשי סיעת הליכוד ביום חמישי שעבר. חברי הכנסת ידעו שנתניהו רותח על דגן. הם גם ידעו שדגן הוא חבר טוב של גדעון סער, ובכל זאת רובם הגיעו לסיור שארגן.

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 27 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 27 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

אף אחד לא רוצה להתעסק עם מי שמחזיק תחת ידיו אלפי מתפקדים. עדיף לשמוע נזיפות מנתניהו מאשר להיכנס לרשימת החיסול של דגן ומתפקדי יו"ש.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 578 מילים ו-2 תגובות
סגירה