חמאס דוחף להתקוממות נגד הרשות הפלסטינית וישראל

בחמאס מעודדים משורת הפיגועים האחרונים ומבקשים להלחיץ את ישראל במטרה לשבור את הקיפאון בשיחות לחילופי שבויים ● במצב שבו הציבור הפלסטיני מגלה ספקנות גוברת כלפי מדיניות הרשות הפלסטינית, הדרך להתקוממות אפשרית נגדה מתקצרת ● פרשנות   

פלסטינים בעזה חוגגים את יום השנה ה-34 להקמת חמאס, 10 בדצמבר 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
פלסטינים בעזה חוגגים את יום השנה ה-34 להקמת חמאס, 10 בדצמבר 2021

ביום שישי האחרון, במקביל להלווייתו של יהודה דימנטמן ז"ל שנרצח בפיגוע הירי ליד חומש מצפון לשכם, בחמאס המשיכו לחגוג את יום השנה ה-34 להקמת הארגון. מפגן התמיכה שאורגן בדרום רצועת עזה לאחר תפילות הצהריים חתם שבוע גדוש של תהלוכות ועצרות ברחבי הרצועה, נוסף לתמרון צבאי מתוקשר שעליו פיקדה הזרוע הצבאית של הארגון.

התרגיל כלל מופעי ראווה של לחימה מבצעית, באוויר ביבשה ובים, בעוד שיחידת הדוברות של חמאס מקפידה לתעד ולהפיץ ברשתות. שרשרת התמרונים הצבאיים נועדה להחזיר את אנשי הזרוע הצבאית והיחידות המיוחדות לכשירות מבצעית לאחר המכה הצבאית שספגה עזה בחודש מאי האחרון במהלך מבצע "שומר החומות".

מקורות ברצועה טוענים כי חמאס השיב לעצמו חלק מהנכסים שאיבד במלחמה האחרונה וריכז באחרונה משאבים בבנייה מחדש של הכוח הרקטי שלו. אחת המסקנות של חמאס היא כי לצד פיתוח יכולות מבצעיות בתחום המל"טים, יש למקד מאמצים בשיפור מערך הטילים, שכן אלה הוכחו כאמצעי יעיל יחסית ביכולת לשתק את השגרה בעורף הישראלי בסבב הסלמה עתידי עם ישראל.

לצד הרצון האמיתי של חמאס לשפר את יכולותיו המבצעיות, התרגיל נועד לשרת שתי מטרות נוספות.

לוחמי חמאס בתצוגת תכלית בטקס סיום בית הספר לשוטרים בעיר עזה, 12 בדצמבר 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
לוחמי חמאס בתצוגת תכלית בטקס סיום בית הספר לשוטרים בעיר עזה, 12 בדצמבר 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

האחת, להשקיט ביקורת פנימית ברצועת עזה מצד גורמים לא מרוצים שרואים פער בין הבטחותיו של יחיא סנוואר בדבר הסרת המצור מעל רצועת עזה ושחרור אסירים פלסטינים לבין המציאות המדשדשת.

המטרה השנייה היא להלחיץ את ישראל ולעורר אצלה ואצל המתווך המצרי תחושה של דחיפות סביב שיחות התהדיאה ועסקה לחילופי שבויים.

השיחות כעת תקועות. בחמאס העבירו למצרים מפת דרכים למתווה אפשרי לעסקה לחילופי שבויים. ישראל מתנגדת לחלק מהדרישות ובראשן שחרור אסירים כבדים.

השיחות כעת תקועות. בחמאס העבירו למצרים מפת דרכים למתווה אפשרי לעסקה לחילופי שבויים. ישראל מתנגדת לחלק מהדרישות ובראשן שחרור אסירים כבדים

לפי דיווחים, בישראל לא ויתרו לגמרי על הרצון להתנות את המשך שיקום רצועת עזה ופיתוחה בשחרור השבויים הישראלים המוחזקים בידי חמאס. הנהגת חמאס מתנגדת ודורשת להפריד הפרדה מלאה בין שתי הסוגיות. המצרים מצדם מנסים לגשר על הפערים ולכרוך הכול יחד.

אחד ממנהיגי הארגון בעזה, ח'ליל אלחיה, הבהיר בראיונות לתקשורת כי חמאס מוכנה לבצע עסקה לחילופי שבויים והאשים את ישראל בקיפאון בשיחות. "אם זה היה תלוי בנו, כבר מחר הייתה יוצאת אל הפועל עסקה, אך ישראל לא מקדמת מהלכים בנושא זה", ציין אלחיה.

לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, במחאה מול הקרייה בתל אביב, 2 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, במחאה מול הקרייה בתל אביב, 2 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

התבטאות זו מצטרפת לאווירה כללית של חוסר שביעות רצון בחמאס גם מהאופן שבו המתווך המצרי מנהל את השיחות. המתיחות בין שני הצדדים הסלימה לכדי עקיצות פומביות ששיגר מוסא אבו מרזוק, ממנהיגי חמאס בחו"ל, לעבר המצרים. התחושה בחמאס היא שהמצרים לא לוחצים מספיק על ישראל, מה שעלול למנוע השלמת עסקה בקרוב.

אלא שהשעון של חמאס שונה מהשעון המצרי. בעזה רוצים עסקה עכשיו, בעוד שהמצרים מנסים למצוא דרכים להשגת נוסחה שתכלול הפסקת אש ארוכת טווח ברצועה.

על הרקע הזה, בחמאס מאותתים למצרים וגם לישראל, שאם הן יפספסו את ההזדמנות לתפור עסקה בטווח הזמן הקרוב, הארגון לא יהסס לפנות לדרכים אחרות.

וזה כבר קורה. חמאס מעודד ומסית לפעולות טרור בגדה ובירושלים. ישנן הערכות לפיהן חלק מהפיגועים שנראו בגדה ובירושלים בחודשים האחרונים באו בהכוונתו של סאלח אל-עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש מטה הגדה הפועל מחו"ל, הנמצא על קו לבנון-טורקיה.

ישנן הערכות לפיהן חלק מהפיגועים שנראו בגדה ובירושלים בחודשים האחרונים באו בהכוונתו של סאלח אל-עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש מטה הגדה הפועל מחו"ל, הנמצא על קו לבנון-טורקיה

סאלח אל-עארורי ב-2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
סאלח אל-עארורי ב-2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

טרם התברר מי עומד מאחורי פיגוע מארב הירי ביום שישי, שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן ז"ל. במערכת הביטחון צריכים להביא בחשבון שבחמאס שכללו את השיטה וייתכן כי אנשיו לא פועלים עוד לפי השיטות המוכרות.

חמאס לא רואה את עצמו כארגון מפלגתי אלא ככוח מנהיגותי לאומי הפורס את חסותו על כלל הפלגים הפלסטיניים. משמעות הדבר היא שחמאס לא משתמש בהכרח רק בפעילים המשתייכים לארגון חמאס בגדה לצורך ביצוע פיגועים, אלא עלול להפעיל בצורה סמויה גם פעילים מארגונים אחרים, או חסרי השתייכות ארגונית מובהקת. זאת, לצד המשך ניסיונותיו לגייס פעילים לשורותיו, ולבנות את כוחו הצבאי בגדה, וכן ולבסס בה את מעמדו החברתי והפוליטי.

לפני כמה שבועות הורה יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לפתוח במבצע רחב היקף להשבת הסדר והביטחון בערים הפלסטיניות בצפון הגדה. זה בא בעקבות הנפת דגלי חמאס במפגן כוח המוני ברחובות ג'נין במהלך הלווייתו של איש הארגון, וספי כבהא.

נוכחותם של אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים גברה באזורים אלה. עם זאת, הצעדים שננקטו עד כה – בין אם מעצר חמושים או איסוף נשק לא חוקי – לא נעשו בקנה מידה רחב ומשמעותי, כזה שעשוי לשנות את מאזן הכוחות הקיים ולמנוע את המשך האנרכיה המשתוללת. הסימנים שעולים מהשטח מצביעים על תמונה הפוכה דווקא.

ילדים משחקים ברחובות ג'נין, ספטמבר 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
ילדים משחקים ברחובות ג'נין, ספטמבר 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

ככל שהרשות הפלסטינית מכבידה את ידה על חמושי המליציות ופעילי יתר הפלגים הפלסטיניים, בהם חמאס, ההתנגדות כלפיה נעשית חריפה יותר.

בחודשים האחרונים הרשות הגבירה את מאמציה להחלשת ארגון חמאס בגדה. אימאמים במסגדים שהביעו מסרים של תמיכה בחמאס פוטרו מתפקידיהם, מפגינים שהניפו דגלי חמאס באירועים שנערכו בגדה לציון יום השנה ה-34 להקמת הארגון הפכו למטרה. זאת לצד מבצעים יומיומיים למעצר פעילי חמאס.

בחודשים האחרונים הרשות הגבירה את מאמציה להחלשת ארגון חמאס בגדה. אימאמים במסגדים שהביעו מסרים של תמיכה בחמאס פוטרו מתפקידיהם, מפגינים שהניפו דגלי חמאס הפכו למטרה

מדיניות המעצרים שנוקטת הרשות נגד אנשי חמאס בגדה אינה חדשה, אלא שכעת חמאס לא עומד לבדו במערכה מול הרשות הפלסטינית.

הביקורת הפומבית נגד הרשות לא נשמעת רק מכיוונו של חמאס. שותפים לה גם גורמים אחרים מקרב יתר הפלגים הפלסטיניים וחמושי המליציות שמחסום הפחד שלהם מהרשות הפלסטינית מתחיל להישבר. בכלל, נראה שהציבור הפלסטיני מתחיל לגלות פחות סבלנות כלפי אמצעי הדיכוי שנוקטת הרשות הפלסטינית גם נגד אנשי אופוזיציה, עיתונאים ופעילים פוליטיים.

מחמוד עבאס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מחמוד עבאס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בחמאס משדרים לציבור הפלסטיני את המסר כי הצרת צעדיהם של אנשי הארגון בגדה פוגעת בסוגיה הפלסטינית ובמאבק הלאומי, וכי מדיניות שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל נכשלה ואין בה כל תועלת. לא רק שאינה מועילה, היא גם מזיקה.

גם בקרב "הלא מתנגדים" לשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, יש בציבור הפלסטיני מי שחשים כי הדבר אינו מועיל להם, אישית, ולא הופך את חייהם לטובים ובטוחים יותר.

גם בקרב "הלא מתנגדים" לשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, יש בציבור הפלסטיני מי שחשים כי הדבר אינו מועיל להם, אישית, ולא הופך את חייהם לטובים ובטוחים יותר

הארגון אף מצליח אט-אט להחדיר לציבור הפלסטיני את התובנה שהרשות הפלסטינית אינה לגיטימית עוד, ואינה עושה דבר כדי להגן על האינטרסים של תושבי הגדה ולדאוג לצורכיהם.

חמאס ממשיך אמנם להדגיש כי "האויב הוא ישראל", ולא קורא בפומבי לציבור הפלסטיני לצאת ולהתקומם נגד הרשות הפלסטינית, אלא שהקריאה לכך מובלעת בצורה סמויה במסריו ובהתנהגותו של הארגון.

עוד 975 מילים
סגירה