בכירים בימין ובליכוד מייחלים להפסד נתניהו

בימין המאוחד ובליכוד מתגבשת קבוצת פוליטיקאים בכירים, המקווים להפסד מחנה הימין בבחירות רק כדי שנתניהו ייאלץ לפנות את מקומו ● "גם אם אני חושב שגנץ יהיה הרבה יותר גרוע מנתניהו, אני מעדיף אותו כראש ממשלה, כדי שנתניהו ייעלם מהמפה הפוליטית" ● ובמפלגות הימין, שזה עתה התאחדו, כבר חושבים על פיצולים חדשים ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
נתי שוחט/פלאש 90
בנימין נתניהו

מחנה "רק לא ביבי" מתרחב אל מעבר למפלגות המרכז-שמאל. לדברי גורם פוליטי מהימין, בימין המאוחד ובליכוד התגבשה קבוצת פוליטיקאים בכירים, שמקווים להפסד מחנה הימין בבחירות הללו, רק כדי שבנימין נתניהו ייאלץ לפנות את מקומו, ויאפשר להם להתמודד על ראשות המחנה בבחירות הבאות.

טענתו של נתניהו מיום שישי על "גמגום" בימין המאוחד, המצדיק עריקה של בוחריה לליכוד, עשויה להיות יותר מטקטיקת קמפיין.

"נתניהו הביא את הפוליטיקה הישראלית לקיפאון, שלא היה כמוהו מעולם", אומר אותו גורם. "אין שום התפתחות ואין שום יכולת לשום דבר לקרות. לכן, גם אם אני חושב שבני גנץ יהיה הרבה יותר גרוע מנתניהו, אני מעדיף אותו כראש ממשלה, כדי שנתניהו יפנה את הזירה וייתן לאנשים אחרים טובים לצמוח.

"אני אומר לך באחריות, אף אחד בימין לא מעניין אותו – לא הגוש ולא הימין. מעניין את האנשים איך הם מתקדמים קדימה.

"הרושם שלי הוא שאיילת שקד מעוניינת שייווצר ואקום – גם אם השמאל יעלה לשלטון – שאליו יש לה הרבה יותר סיכוי להיכנס. לדעתי, גם אנשים כמו ניר ברקת, ישראל כ"ץ, גדעון סער, אנשים מאוד טובים מהליכוד, מייחלים כבר ליום שנתניהו יילך, ואפילו במחיר זה שהם לא יהיו שרים ושהשמאל יעלה לשלטון.

"זה ייתן להם אפשרות לקחת את ראשות הליכוד, ולייצר לעצמם פוזיציה טובה יותר. התחושה הזאת הולכת ומתרחבת בחוגי המיינסטרים בימין".

איילת שקד (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
איילת שקד (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

מערך השיקולים המורכב של שקד

בהצהרותיה בתקשורת ובחוגים פנימיים מצהירה שקד על תמיכה בנתניהו לראשות הממשלה. בפועל, היא נוקטת קו תקיף ביחס אליו, מה שיוצר מתיחות בינה לבין רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, הרואה בנתניהו שותף טבעי ומעוניין להגן עליו. המתיחות נוגעת גם לפער שבין שמרנות לליברליזם, אך במידה פחותה.

בינתיים גוברת גישת שקד, שרק בשישי האחרון תקפה את נתניהו, על כך שהוא עוסק בשאיבת מנדטים מהימין המאוחד במקום לדאוג לגוש ימין של 61 מנדטים.

האמירה של שקד, שדיברה לאחרונה על "ממשלת נתניהו-שקד", נועדה גם למצב את עצמה כשוות ערך לנתניהו.

מערך השיקולים של שקד מורכב. על פי ההסכם בינה לבין נפתלי בנט, היא השנייה לבחור תיק בממשלה עתידית, אך בעקבות החבירה לבית היהודי-האיחוד הלאומי, היא תרד למקום השלישי ואולי אף הרביעי בסדר בחירת התיקים.

נקודה זאת אינה ברורה בשלב זה, משום שההסכם בין המפלגות לא פירט את המנגנון. ההערכות ברשימה המאוחדת הן שתוצאות הבחירות יזכו אותה בשמונה או תשעה מנדטים – למרות הסקרים החוזים לה 11 או 12 מנדטים – ובתרחיש כזה סיכויי שקד להגשים את מטרתה לחזור למשרד המשפטים מוטלים בספק.

הדוגמה של אביגדור ליברמן

במו"מ הקואליציוני שניהל נתניהו לאחר בחירות אפריל, חלוקת התיקים המתוכננת הייתה לפי מפתח של שר על כל 2.5 חברי כנסת.

במפתח דומה לאחר הבחירות הקרובות, אם הימין המאוחד יזכה בשמונה או אף תשעה מנדטים, שקד עלולה למצוא את עצמה מחוץ לממשלה.

מהסיבה הזאת, וגם כדי שמעמדה כמנהיגה לאומית בפוטנציה לא ייפגע, חשוב לה מאוד להגדיל את מפלגתה כמה שיותר. אך אלה לא בהכרח הסיבות היחידות.

בכל תרחיש שהוא, יחסה של שקד לנתניהו, שחסם את דרכה לליכוד, מרמז שגם אם הוא יצליח איכשהו להרכיב ממשלה, הוא לא יזכה ממנה לסיוע בהשגת חסינות דרך הכנסת

אם שקד אכן מעוניינת לראות את נתניהו מפנה את מקומו (בסביבתה מכחישים זאת), יש לה תמריץ ליזום פיצול מחודש בימין מיד לאחר הבחירות.

פיצול כזה אמנם לא יאפשר לימין החדש להמליץ על בני גנץ בפני הנשיא, כדי לא להישרף במחנה הימין, אך הוא כן יאפשר לעשות מעשה אביגדור ליברמן: לנהל מו"מ קואליציוני קשוח עד הרגע האחרון, ולוודא שהמו"מ יסתיים בכישלון ובהעברת המנדט להרכבת הממשלה לפוליטיקאי אחר.

במצב כזה, דווקא הימין החדש עשוי להאיץ את המרד נגד נתניהו בליכוד, אם יתברר שיש סיכוי שמועמד אחר מהמפלגה יזכה למנדט להרכבת הממשלה במקום להעביר אותו לגנץ. בכל תרחיש שהוא, יחסה של שקד לנתניהו, שחסם את דרכה לליכוד, מרמז שגם אם הוא יצליח איכשהו להרכיב ממשלה, הוא לא יזכה ממנה לסיוע בהשגת חסינות דרך הכנסת. מצד שני חשוב לזכור שהפוליטיקה של שקד אופורטוניסטית, כך שהאתנן הנכון עשוי לגרום לה לנהוג אחרת.

תמריץ נוסף לפיצול בין הימין החדש לבית היהודי-האיחוד הלאומי לאחר הבחירות הוא חוסר הבהירות בנוגע לסדר חלוקת התיקים, שעלול להוביל לפיצוץ בתקופת ניהול מו"מ קואליציוני.

גם בתרחיש כזה תהיה משמעות גדולה להישג של הימין המאוחד בבחירות. פחות מתשעה מנדטים ייצרו סיעה של שלושה חברי כנסת בלבד לימין החדש – בנט, שקד ומתן כהנא, שממוקם שביעי ברשימה המאוחדת.

השריונים הבאים של הימין החדש הם במקומות תשע, 11 ו-12, כך שתשעה מנדטים יאפשרו ליצור סיעה קטנה אך משמעותית של ארבעה מנדטים, בעוד הישג של 12 מנדטים לרשימה המאוחדת יאפשר לימין החדש ליצור סיעה חזקה של שישה חברי כנסת. למרות ההערכות הפסימיות של שמונה ותשעה מנדטים, הסקרים שנערכו מאז סגירת הרשימות מנבאים לימין המאוחד 11.5 מנדטים בממוצע, כך שמדובר באפשרות סבירה.

איילת שקד ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איילת שקד ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פערים בנושאי דת ומדינה

החיבור הרופף בין המפלגות החברות בימין המאוחד מקבל ביטוי גם בימים אלה. בעוד שקד מתייחסת אל הרשימה כמפלגה לכל דבר, כהנא, החבר הבכיר השלישי בימין החדש ומקורבו של בנט, מדגיש בראיונות לתקשורת שמדובר בבלוק טכני.

למרות ההצהרות והחיוכים המשותפים בהשקת הימין החדש בראשות שקד, בינה ובין בנט, שרצה לרוץ עם זהות ברשימת ימין ליברלי, מתקיים מתח. אחד הביטויים לו הוא נסיעתו של בנט מיד לאחר סגירת הרשימות לחופשה משפחתית של שבועיים בחו"ל

זהו טשטוש מכוון, משום שאי אפשר לגשר על הפערים בנושאי דת ומדינה בין שני חלקי הרשימה. לאור זאת, אסטרטגיית הקמפיין היא לחמוק מהפערים ולדבר על המשותף, בעיקר בשאלת השטחים הכבושים.

למרות ההצהרות והחיוכים המשותפים בהשקת הימין החדש בראשות שקד, בינה ובין בנט, שרצה לרוץ עם זהות ברשימת ימין ליברלי, מתקיים מתח. אחד הביטויים לו הוא נסיעתו של בנט מיד לאחר סגירת הרשימות לחופשה משפחתית של שבועיים בחו"ל, והפחתת מעורבותו בקמפיין, בבחינת מתן הזדמנות לשקד להצליח או להיכשל בזכות עצמה.

יש אף מי שמרחיק לכת וטוען שרשימת הימין המאוחד מורכבת למעשה מארבע מפלגות: האיחוד הלאומי, הבית היהודי, "מפלגת בנט" ו"מפלגת שקד".

שאלת מעמדו של נתניהו צפויה להשפיע באופן ישיר על שיתוף הפעולה העתידי בין השניים. ההערכה הרווחת נותרה ששקד תמצא בסופו של דבר את דרכה לליכוד, בעוד בנט יחזור להוביל את הימין החדש.

השאלה היא רק העיתוי. אם נתניהו יפסיד בבחירות הקרובות ויפרוש, לא מן הנמנע שעוד השנה יתרחש בימין פיצול כפול, שבמסגרתו שקד פורשת לסיעת יחיד ומתפקדת לליכוד, ובנט חוזר להוביל את הימין החדש כבר בכנסת הקרובה.

עוד 941 מילים
סגירה