ראשי הקהילה היהודית בטורקיה וארגון הרבנים במדינות האסלאמיות נפגשים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בארמונו באנקרה, 23 בדצמבר 2021 (צילום: David I. Klein/JTA)
David I. Klein/JTA

ארדואן מזמין רבנים לפגישה. ישראל לא צריכה להתרגש מזה

ארדואן שולף את הקלף היהודי ● איחוד האמירויות מבטלת צנזורה על סרטים ● אלפי צעירים רוקדים בערב הסעודית לצלילי מוזיקה אלקטרונית ● סין תבנה אלף בתי ספר בעיראק ● העולם מציין את יום השפה הערבית ● והשבוע לפני חמש שנים נרצח שגריר רוסיה באנקרה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

ארדואן שולף את הקלף היהודי

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ידע היטב מה הוא עושה כשהזמין לפגישה מספר רבנים הפועלים בארצו ובמדינות מוסלמיות אחרות: אין כמו הקלף היהודי על מנת להוכיח שיש לך כוונות טובות ורצון להשתנות ולעזוב את דרכיך הרעות.

כך פעלו בעבר גם רבים אחרים: מועמר קדאפי, מחמוד אחמדינג'ד ולאחרונה גם בשאר אסד. המנהיגים האוטוריטריים הללו מאמינים באמונה שלמה שעצם הפגישה עם יהודים או דיבור על האחווה בין דתות מונותאיסטיות או עבר יהודי בארצם מספיקים על מנת לשדרג את מצבם מול ישראל ומול ארה"ב.

המדיניות הכלכלית של ארדואן נחלה כישלון חרוץ וארצו נמצאת בסחרור מסוכן, אשר לפי שעה לא ברור כיצד יסתיים. לכן הנשיא הטורקי מגלה לפתע גמישות בלתי רגילה של עמוד השדרה – הוא מבטיח למצרים ולאמירתים שיפסיק לתמוך באחים המוסלמים, וקורץ לישראל תוך כדי מעצר של אזרחיה.

גם ישראל מעוניינת בקשר עם טורקיה. הקשר הזה נמשך עשורים רבים ודעך במהלך שנות שלטונות של ארדואן. אך לפי שעה לא חל כל שינוי בהתנהלות הטורקית מול חמאס בפרט והאחים המוסלמים בכלל.

ישראל לא צריכה להתרגש מהמחוות הריקות של השליט הטורקי שמאפשר למחבלי חמאס לנהל את פעילותם הרצחנית מארצו ומאיים לחדש את הפעילות האנטי-ישראלית באל-אקצא וירושלים ברגע שזה יתאפשר.

ישראל לא צריכה להתרגש מהמחוות הריקות של השליט הטורקי שמאפשר למחבלי חמאס לנהל את פעילותם הרצחנית מארצו ומאיים לחדש את הפעילות האנטי-ישראלית באל-אקצא וירושלים ברגע שזה יתאפשר

רק שינוי עומק, כגון גירוש של פעילי חמאס והפסקת הפעילות של הארגון בטורקיה, יכול להתקבל בתור ספתח לשיפור היחסים עם אנקרה, שעד לא מזמן התפארה בעוינות שלה כלפי מדינת ישראל ובעלות בריתה.

האמירויות מבטלות צנזורה על סרטים

האם צנזורה עדיין רלוונטית בעידן הדיגיטלי? מדינות רבות מתלבטות בעניין הזה וחלקן מחליטות לשנות את החוקים הנוקשים שפעלו עד כה, כיוון שממילא הכל קיים וזמין ברשת.

באיחוד האמירויות החליטו השבוע ליצור קטגוריה מיוחדת לבני 21 ומעלה בבתי הקולנוע ולא לצנזר יותר את הסרטים המערביים. עד כה מבקרי הקולנוע בדובאי ואבו דאבי הרבו להתלונן על כך שהצנזורה לא מאפשרת ליהנות ואף להבין את העלילה ותהו מדוע הממשלה לא מבטלת את האיסור הזה, שמקורו בתקופה אחרת, יותר שמרנית ומגבילה.

אלפי צעירים רוקדים בג'דה לצלילי מוזיקה אלקטרונית

גם בסעודיה המצב משתנה במהירות. בשבועות האחרונים התקיימו במדינה שני פסטיבלים מעניינים – פסטיבל הסרטים בג'דה ופסטיבל המוזיקה האלקטרונית בריאד, עד לא מזמן בירה שמרנית ומסוגרת.

ג'סטין ביבר מופיע בג'ידה, ערב הסעודית, ב-5 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
ג'סטין ביבר מופיע בג'ידה, ערב הסעודית, ב-5 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

המסיבה הענקית בה נשים וגברים רקדו ביחד קיבלה חשיפה גדולה בממלכה וגם בחו"ל, ובחוגים הסעודים השמרנים תקפו רבים את מה שכינו "מופע של פריצות ותועבה". אך נראה שלמרות הביקורת הנוקבת, יורש העצר, הנסיך מחמד בן-סלמאן, אינו מתכוון לוותר.

מתחילת דרכו הוא הימר על הדור הצעיר שחשוף לסגנון החיים המערבי וסולד משליטה של הגורמים הדתיים האולטרה-שמרניים על חייו. שש שנים מאז שבן-סלמאן מונה ליורש העצר, סעודיה הפכה למדינה שונה מאוד מהבחינה הזאת.

מי שמסרב להתרגש מהמהפכה הסעודית הם אנשי האופוזיציה שברובם חיים בחו"ל. הם מעירים שלמרות כל המסיבות הנוצצות והרפורמות החדשות, סעודיה נותרה מדינה אוטוריטרית, נעדרת חופש ביטוי שרודפת את מתנגדיה ולעיתים גם רוצחת אותם באכזריות.

מי שמסרב להתרגש מהמהפכה הסעודית הם אנשי האופוזיציה. הם מעירים שלמרות כל המסיבות הנוצצות והרפורמות החדשות, סעודיה נותרה מדינה אוטוריטרית, נעדרת חופש ביטוי ורודפת את מתנגדיה

ובכל זאת, סעודיה משתנה ואין לדעת לאן יובילו אותה הרפורמות הנוכחיות, במיוחד כמו שבבריה"מ לא ידעו לנבא בשנות השמונים כאשר החלה הפרסטרויקה שזה יוביל לסיום דרכה של המדינה העצומה.

קהל רוקדים בג'ידה, ערב הסעודית, 5 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
קהל רוקדים בג'ידה, ערב הסעודית, 5 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

סין תבנה אלף בתי ספר בעיראק

השבוע עיראק סיימה לשלם פיצויים לכוויית בשל נזקי הפלישה של סדאם חוסיין למדינה בשנת 1990. על פי הגורמים העיראקיים, בגדד שילמה לכוויית סכום של כ-50 מיליארד דולר.

מאז מלחמת המפרץ, מצבה של עיראק רק הלך והדרדר, והבעיה היא כמובן הרבה יותר עמוקה מאשר סכום הפיצויים הגבוה שנפסק לעיראק על ידי האו"ם לאחר סיום המלחמה ב-1991.

עיראק מככבת כל שנה באחד המקומות גבוהים ביותר במדד השחיתות העולמי, ולמרות שברשותה אוצרות טבע לא מבוטלים – נפט וגז – השחיתות, המלחמות והעדר המשילות לא מאפשרים לעיראק לנצל את מלוא הפוטנציאל שלה.

השבוע נחתם בבגדד חוזה עם שתי חברות סיניות שיבנו אלף בתי ספר במהלך כשנתיים. על פי בכירים עיראקים, המדינה מתכוונת לשלם לסינים במוצרי הנפט, אך ייתכן מאוד שסין תוותר על חלק מהתשלום או אולי גם על כולו על מנת להגביר את השפעתה בעיראק ולקרב את מדינה מפיקת הנפט אליה.

השבוע נחתם בבגדד חוזה עם שתי חברות סיניות שיבנו אלף בתי ספר. על פי בכירים עיראקים, המדינה מתכוונת לשלם לסינים במוצרי הנפט, אך ייתכן מאוד שסין תוותר על חלק מהתשלום או אולי גם על כולו

בעת הזו חסרים בעיראק כ-8,000 בתי ספר, ועל פי הפרסומים בתקשורת הערבית כשלושה מיליון ילדים עיראקים לא לומדים כרגע בבתי הספר כלל.

ילדים חוזרים לבית הספר בבגדד, עיראק, אחרי שנה וחצי ללא לימודים, 1 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
ילדים חוזרים לבית הספר בבגדד, עיראק, אחרי שנה וחצי ללא לימודים, 1 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)

בתחילת 2021 פורסם כי חברות סיניות יבנו בעיראק גם שדה תעופה, בתים ותשתיות עבור תעשיות נפט. שתי המדינות חתמו גם עסקאות בתחום הנפט. נראה שסין, המעוניינת קודם כל באספקת נפט קבועה ורציפה, מרחיבה את פעילותה במזרח התיכון ועומדת לשחק תפקיד מפתח באזור בעתיד הקרוב.

העולם מציין את יום השפה הערבית

לפני שבוע ציינו בעולם את יום השפה הערבית. בישראל, בה הורידו בשנים האחרונות את הערבית ממעמדה כאחת השפות הרשמיות במדינה, כמעט שלא התייחסו לאירוע החגיגי, אך במדינות ערביות פורסמו מאמרים ומחקרים רבים לכבוד היום המיוחד.

ארגון אונסק"ו הוסיף לרשימת המסורות שלו את הקליגרפיה הערבית, בערב הסעודית חגגו והבטיחו לחזק את מעמדה של השפה הערבית בתוכניות הלימוד בבתי הספר ובאיחוד האמירויות השיקו ועידה שתעסוק בהפצה ושימור של השפה הערבית במסגרת EXPO-2020.

אך מעבר לחגיגות ולמילים הגבוהות מסתתרת גם דאגה מפני ערעור במעמדה של הערבית ושיבושה על ידי הדור הצעיר שנולד וגדל אל תוך עולם טכנולוגי שלא מרחם על שפות עתיקות. רבים מהצעירים הערבים מתכתבים ברשת במה שנקרא "ערביזי" או "ערבינגליש", כאשר מילים ערביות נכתבות בשפה האנגלית.

מעבר לחגיגות מסתתרת גם דאגה מפני ערעור במעמדה של הערבית ושיבושה על ידי הדור הצעיר שנולד וגדל אל תוך עולם טכנולוגי שלא מרחם על שפות עתיקות

לימוד ערבית. אילוסטרציה (צילום: iStock)
לימוד ערבית. אילוסטרציה (צילום: iStock)

משתמשי ה"ערבינגלש" לא שמעו מעולם על כללי התעתיק הנהוגים, הם מרבים להשתמש גם בסמלים ובמספרים שמחליפים אותיות ועיצורים. גם בשפה המדוברת, אנגלית תופסת יותר ויותר מקום, ואין זה נדיר לשמוע כיצד מילים באנגלית מקבלות צורה ערבית והופכות לכל כך נהוגות עד שהמילה הערבית המקורית נשכחת כלל.

התופעה הזאת הפכה לרווחת מאוד ומדינות שונות מנסות למזער אותה ולהגן על השפה הערבית בדרכים שונות ויצירתיות.

באיחוד האמירויות, כבר לפני כמה שנים, עבר חוק שמחייב את בתי העסק להנפיק את החשבונות והחשבוניות גם בערבית, ובבתי ספר התלמידים קיבלו טאבלטים מיוחדים עם תוכניות לימוד ומשחקים בערבית. במרוקו, ב-2015, שר החינוך כמעט פוטר בגלל שסירב להתראיין בערבית ולכאורה אמר "אני לא דובר ערבית" ובמצרים מתקיימים כעת דיונים בנוגע לחוק מיוחד שיגן על הערבית.

למעשה, המדינה היחידה במזרח התיכון שכרגע לא משקיעה מאמצים בהגנה על השפה הערבית היא ישראל, בה מספר לומדי השפה רק הולך וקטן מדי שנה.

למעשה, המדינה היחידה במזרח התיכון שכרגע לא משקיעה מאמצים בהגנה על השפה הערבית היא ישראל, בה מספר לומדי השפה רק הולך וקטן מדי שנה

היום הזה בתולדות מזרח התיכון:
שגריר רוסיה באנקרה נרצח

הרוצח של אנדריי קרלוב בגלריה באנקרה, טורקיה, 19 בדצמבר 2016 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
הרוצח של אנדריי קרלוב בגלריה באנקרה, טורקיה, 19 בדצמבר 2016 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

ב-19 בדצמבר 2016, נכנס שוטר טורקי שלא היה באותה עת בתפקיד לגלריה לאומנות באנקרה בה נאם שגריר רוסיה, אנדריי קרלוב.

האורח הלא קרוא צעק "אללה אכבר, אל תשכחו את חלב, אל תשכחו את סוריה. אנחנו מתים בחלב ואתם תמותו כאן", פתח באש וירה בשגריר. לאחר שעה קלה קרלוב נפטר מפצעיו.

במהלך האירוע נפצעו עוד שלושה מהנוכחים בגלריה, כולם אזרחי טורקיה. היורה חוסל על ידי המאבטחים שהיו במקום. על פי ההחלטה של השלטונות הטורקיים, הרחוב בו נמצאת הגלריה נקרא על שמו של קרלוב שהפך לשגריר הרוסי החמישי שנרצח בעת מילוי תפקידו.

עוד 1,140 מילים
סגירה